تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۴۷۳۴۹۱
با تصويب طرح جنجالي نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي، اعتراضات در تل‌آويو و ديگر شهرهاي رژيم صهيونيستي اوج گرفته است و پليس با خشونت بسيار زيادي در تلاش براي سركوب معترضان است، تا آن‌جا كه برخي گزارش‌ها از استفاده نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي از «تفنگ شوکر» عليه معترضان حكايت دارد. همزمان حدود 300 نفر از نیروهای ذخیره ارتش رژيم اسرائیل با كناره‌گيري از خدمت نظامي به صف معترضان پيوستند.
۰
plusresetminus
اسرائیل در آتش و خون نظامیان بیشتری به معترضان پیوستند

به گزارش بلاغ؛ مركز رژيم صهيونيستي يك هفته است كه نه شب آرامش دارد نه روز. از چهارشنبه گذشته كه اعتراضات در تل‌آويو عليه طرح جنجالي نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي از شب به روز كشيده شد، مركز رژيم صهيونيستي تقريبا هيچ روزي را بدون تنش، درگيري و اعتراض سپري نكرده است. البته اعتراضات عليه طرح نتانياهو هفت ماه است كه شروع شده، اما در اين روزها به اوج خود رسيده است. اگرچه در هفت ماه گذشته اين اعتراضات به‌صورت هفتگي برگزار مي‌‎شد، اما اكنون اعتراضات در تل‌آويو و ديگر شهرهاي رژيم صهيونيستي هر روز برگزار مي‌شود. اعتراضات سراسري در رژيم صهيونيستي در اوايل زمستان گذشته با برداشتن گامی از سوی نتناياهو برای دستكاري در سيستم قضايي آغاز شد و پس از آنکه كابينه نتانياهو طرح خود برای محدود کردن قدرت ديوان عالي و حذف نظارت ديوان بر مصوبات كنست را رونمايي كرد، اين تصميم باعث اختلال گسترده در سراسر مناطق اشغالي فلسطين شد.

از شامگاه دوشنبه معترضان خیمه‌هایی را در بزرگراه‌هاي تل‌آويو، مرکز رژيم صهيونيستي برپا کردند، معابر را در تل‌آویو و خارج از بیت‌المقدس با آتش زدن لاستيك مسدود كرد‌ند و در سالن ورودی فرودگاه بن‌گورين به‌عنوان فرودگاه اصلی رژيم اسرائيل دست به راهپیمایی زدند. حداقل ۹۰۰ نیروی پلیس برای سرکوب معترضان در این فرودگاه مهم مستقر شده‌اند تا كنترل فرودگاه از دست خارج نشود.

علاوه‌بر بزرگراه‌ها و فرودگاه، همچنين ساختمان كنست يا همان پارلمان رژيم صهيونيستي در اواخر روز دوشنبه براي ساعاتي به تصرف معترضان درآمد و نيروهاي پليس به زور توانستند معترضان را از كنست بيرون كنند. معترضان تلاش داشتند تا با تحصن در كنست مانع كار نمايندگان و تصويب طرح جنجالي نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي شوند. با اين حال طرح جنجالي نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي در مرحله دوم راي‌گيري با كسب 64 راي تصويب شد و فقط يك مرحله ديگر تا اجراي آن فاصله است. زمان برگزاري راي‌گيري مرحله سوم درباره طرح تغيير قوانين قضايي اعلام نشده، اما صهيونيست‌هاي معترض به‌شدت عصباني و در تلاش براي جلوگيري از اجراي نهايي اين طرح هستند. آنها مي‌دانند كه اجرايي شدن طرح نتانياهو براي حذف نظارت ديوان عالي تير خلاص بر پيكره نيمه‌جان جامعه صهيونيستي خواهد بود. ترس از اجرائي شدن اين طرح باعث شده تا پول ملي رژيم صهيونيستي موسوم به شيكل سقوط كند و فقط طي يك ماه  8.1 میلیارد شیکل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری رژیم صهیونیستی در تل‌آویو خارج شود. همچنين رؤسا و مقامات بانکی، اقتصاددانان و بسیاری از شرکت‌های با فناوری پیشرفته رژیم صهيونيستي درباره پیامدهای اقتصادی طرح کابینه نتانیاهو برای تضعیف قوه قضائیه هشدار داده‌اند و شاخص‌های مرکزی بورس تل‌آویو با نرخ‌های بین 10 تا 15 درصد نسبت به بورس‌های آمریکا و اروپا کاهش یافته است. اين وضعيت بارزترين نشانه آن است كه تل‌آويو با سرعت به سمت سقوط پيش مي‌رود.

از سوي ديگر حدود 300 نفر از نیروهای ذخیره ارتش رژيم اسرائیل که در بخش‌‎هاي سایبری ارتش خدمت می‌كردند، پس از تصويب مرحله دوم طرح نتانياهو، از كناره‌گيري خود از خدمت نظامي خبر دادند. در واقع بحران سیاسی فعلي در تل‌آويو، كابينه راست افراطی نتانیاهو را در مقابل جامعه مدنی، نخبگان دانشگاهی و تجاری و همچنین وزرای سابق و شخصیت‌های نظامی رژيم صهيونيستي قرار داده است. طي هفته‌هاي گذشته نيز صدها نظامي ديگر در نيروي هوايي و نيروهاي ذخيره نسبت به كناره‌گيري خود از خدمت نظامي هشدار داده بودند.

بازداشت و دستگيري معترضان
تصاوير منتشر شده از خيابان‌هاي تل‌آويو شدت خشونت‌ در مناطق اشغالي را بسيار گسترده نشان مي‌دهد. مخالفان نتانیاهو اعتراضات خود را «فلج‌کننده سراسری» نامیدند و هدف آنها تمرد و اعتصاب‌ سراسري براي فلج كردن امروز روزانه در مناطق اشغالي است. پلیس رژيم صهيونيستي دستگيري حداقل 74 معترض را به بهانه «برهم زدن نظم عمومی» تایید كرده است. همچنين پلیس برای متفرق كردن معترضانی که بزرگراه اصلی منتهی به بیت‌المقدس را مسدود کرده بودند، از ماشین‌های آب‌پاش و آب‌جوش استفاده کرد.

شهروندي به نام «گریس» که چندین سال پیش به تل‌آويو نقل مکان کرده است، با حضور در اعتراضات به میدل‌ایست‌آی گفت:‌ «اسرائیل به سمت دیکتاتوری و فساد کامل رو به وخامت به پيش مي‌رود و هیچ‌کس حاضر نيست كه در یک دیکتاتوری زندگی کند.» خبرهاي ديگري نيز از شدت زياد خشونت پليس عليه معترضان حكايت دارد، تا آنجا كه گفته‌شده حتی خبرنگاران هم در جريان اين اعتراضات از کتک و بازداشت در امان نماندند و پلیس رژیم صهیونیستی از «تفنگ شوکر» و گلوله‌های فلج‌کننده علیه آنها استفاده کرده است. «تفنگ شوکر» سلاحی است که با شلیک دو سوزن به بدن قربانی و وارد کردن شوک الکتریکی به سیستم عصبی وی، عضلات او را موقتاً فلج می‌کند تا مظنون توان مقاومت در مقابل پلیس را به‌طور کامل از دست بدهد.
روزگارمان خراب است
همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها و اعتراضات داخلي در تل‌آويو و ديگر شهرهاي رژيم صهيونيستي، «گادی آیزنکوت»، رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تاکید کرد که تل‌آویو با وضعیتی بسیار پیچیده و ملتهب روبه‌رو است که سال‌هاست شاهد چنین وضعیتی نبوده‌ایم. آیزنکوت تصریح کرد که «بازدارندگی اسرائیل در منطقه به اندازه‌ای ضعیف شده که طی دهه‌های اخیر سابقه نداشته است.» روز دوشنبه نیز، شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی موسوم به أمان هشدار داد که کاهش بازدارندگی این رژیم در برابر حزب‌الله ممکن است به یک جنگ و درگیری همه‌جانبه در جبهه شمالی منجر شود. در این ارتباط، شبکه عبری‌زبان کان به نقل از برخی منابع در أمان آورده است که کاهش بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز در نواحی مرزی و تنش ناشی از آن نمایان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳