تلاش کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش؛

روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

تاریخ انتشاريکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۸
کد مطلب : ۴۸۵۹۶۹
برخی کانال‌های تلگرامی درحال دست و پا زدن برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ دلار و ارز در بازار هستند.
۰
plusresetminus
روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از تسنیم؛ ادامه سیر نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز باعث شده است قیمت‌ دلار، طلا و انواع سکه نسبت به هفته‌های قبل با کاهش محسوس همراه شود، تا جایی که قیمت دلار که هفته قبل در کانال ۶۴ هزار تومان در نوسان بود اکنون به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است. قیمت سکه تمام نیز هم‌اکنون به کانال ۴۱ میلیون کاهش یافته است.

نکته مهم بازار هم این‌جاست که در عین ریزش قیمت‌ها ولی خریداری در بازار طلا، ارز و سکه وجود ندارد و همه چشم‌انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

بازاری‌ها می‌گویند احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد و به همین دلیل هم دیگر مردم و بازاری‌ها ریسک خرید را نمی‌پذیرند و ترجیح می‌دهند سرمایه خود را نقد نگه‌دارند تا در قیمت‌های پایین‌تر خرید انجام دهند.

بازگشت آرامش در منطقه و فروکش کردن خبرهای منفی سیاسی بعد از قدرت‌نمایی نظامی ایران در منطقه، باعث شد هیجان منفی از بازار تخلیه شود و در ادامه نیز گفته می‌شود بازارساز عرضه ارز را در امارات و بازار افزایش داده و همین امر به ادامه روند کاهشی قیمت‌ها کمک کرده است.

 دیپلماسی ارزی در عربستان
ایبنا هم گزارش داد، در ادامه روند ریزشی دلار فردایی، روز شنبه مظنه قیمت در کانال‌های تلگرامی با شکاف قیمتی ۶۵۰ تومانی نسبت به روز پنجشنبه شروع شد که این شکاف قیمتی در روند نزولی، برای تکنیکالیست‌ها معانی روشنی دارد و بیانگر احتمال تشدید روند نزولی دلار در روز‌های آتی است.

بر اساس این گزارش، پس از بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای که اوج آن حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق بود، سفته‌بازان نرخ دلار را تا حدود ۷۰ هزار تومان هم بالا بردند، اما با پاسخ قاطع ایران و ناتوانی صهیونیست‌ها از ادامه درگیری، نرخ دلار در بازار آزاد روند نزولی به خود گرفت.

کارشناسان و فعالان اقتصادی متعددی هشدار داده‌اند که عوامل بنیادی بازار از این افزایش‌های هیجانی حمایت نمی‌کند و با کاهش التهابات سیاسی، تب دلار هم به‌زودی فروکش می‌کند.

«یحیی آل اسحاق»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفته است: اگر شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد.

فعالان اقتصادی دیگری هم طی روز‌های گذشته با دستیابی به خبر‌هایی مبنی بر مداخله سنگین بازارساز در بازار درهم دبی، از کاهش نرخ ارز خبر داده‌اند.

از طرفی بازار ارز روزگذشته تحت‌الشعاع سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به عربستان قرار گرفته است. محمدرضا فرزین که به‌منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض ترک کرده، ظاهراً رایزنی‌هایی درباره گشایش‌های ارزی جدید برای کشور خواهد داشت.
 تلاش نافرجام سفته‌بازها

در حالی که قیمت‌ انواع ارز کاهشی است و فروشنده‌ها بدون خریدار مانده‌اند، کانال‌های تلگرامی درحال دست و پا زدن برای حفظ قیمت دلار در کانال‌های بالاتر هستند.
علی‌رغم اینکه دلار دیروز در بازار تهران با قیمت ۶۰ هزار تومان هم خریدار نداشت؛ دلار فردایی هم به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت و دلار هرات نیز به سختی کانال ۶۰ را حفظ کرد، با این حال، برخی کانال‌های تلگرامی با اعلام نرخ‌های بالاتر برای قیمت دلار تلاش کردند جلوی ریزش بیشتر قیمت‌ها را بگیرند.

این البته اولین بار نیست که کانال‌های تلگرامی با عضوهای چندمیلیونی قیمت دلار را چندین هزار تومان بالاتر از کف بازار اعلام می‌کنند. تجربه فعالیت این کانا‌ل‌ها نشان می‌دهد که هر زمان بازار صعودی یا نزولی بوده قیمت‌های ارز این کانال‌ها چندهزارتومانی با واقعیت بازار تفاوت داشته است.

هم دیروز معامله‌گران ارز در بازار آزاد ارز در میدان فردوسی تهران گفتند نرخ ارز یک هفته است نزولی شده و بازار ارز از روند صعودی خارج شده و این وضعیت همچنان ادامه دارد و ترس کاهش قیمت دلار، دارندگان ارزهای خانگی را روانه بازار کرده تا قبل از افت بیشتر قیمت‌ها اقدام به فروش کنند.
فعالان بازار ارز با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته است، پیش‌بینی کردند که همین روند کاهشی در هفته جاری ادامه داشته باشد.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«وعده صادق»، نقطه عطف رهایی مستضعفان
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
نماز؛ بازدارنده و نابود‌کننده بدی‌ها
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
جهاد خدمت‌رسانی در امتداد امیدآفرینی
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
شهدای مدافع حرم بهترین الگو برای جوانان
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۱
راهبرد گروه‌های جهادی تحقق شعار سال باشد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
برخورد ساده‌انگارانه با پیچیده‌ترین پروژه
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
ناقوس مرگ در «انجیلسی»
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷