آب‌بندان‌های فریدونکنار درگیر چالش تامین آب هستند؛

سود اندک صید ماهی به قیمت زیان کلان برای کشاورزان

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۴۸۲۹۶۷
بسیاری از آب‌بندان‌های فریدونکنار با یک چالش جدید رو به رو هستند و به دلیل پرورش ماهی در این آب‌بندان‌ها هنوز اقدام خاصی برای آب‌گیری صورت نگرفته که می‌تواند مشکلات زیادی را برای فصل آینده کشاورزی در پی داشته باشد.
۱
plusresetminus
سود اندک صید ماهی به قیمت زیان کلان برای کشاورزان
به گزارش بلاغ، وجود آب‌بندان‌ها در روستاهای مازندران می‌تواند به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

شهرستان فریدونکنار که با تولید برنج درجه یک به‌عنوان قطب کشاورزی کشور به‌حساب می‌آید دارای ۴۴ آب‌بندان به مساحت ۷۳۱ هکتار است که نقش زیادی در تامین آب کشاورزی دارند.

بنابر آمار موجود از جهاد کشاورزی برای یک فصل کشاورزی در فریدونکنار ۷۴ میلیون مترمکعب آب نیاز است که ۱۱ تا ۱۵ میلیون مترمکعب را این آب‌بندان‌ها تامین می‌کنند و باقیمانده آب مورد نیاز کشاورزی در این شهرستان از طریق رودخانه و چاه‌ها به دست می‌آید.

اما متاسفانه بسیاری از آب‌بندان‌های فریدونکنار با یک چالش جدید رو به رو هستند و به دلیل پرورش ماهی در این آب‌بندان‌ها هنوز اقدام خاصی برای آب‌گیری صورت نگرفته که می‌تواند مشکلات زیادی را برای فصل آتی کشاورزی در پی داشته باشد.

آب‌گیری ضعیف ۶۰ درصد از آب‌بندان‌های فریدونکنار

مهرتاش قلی‌نژاد رئیس اداره منابع آب بابلسر و فریدونکنار در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت موضوع آب‌بندان‌ها، اظهارکرد: به شدت پیگیر آب‌گیری آب‌بندان‌های فریدونکنار هستیم.

وی با بیان اینکه آب‌بندان‌های فریدونکنار به سه دسته تقسیم می‌شوند خاطرنشان کرد: برخی از این آب‌بندان‌ها به‌صورت طبیعی آب‌گیری شده و همچنان درحال آب‌گیری هستند، برخی دیگر از آب‌بندان‌ها آب‌گیری آن ضعیف بوده اما درحال آب‌گیری هستند اما دسته سوم آب‌بندان‌هایی هستند که شرایط آب‌گیری را ندارند.

رئیس اداره منابع آب بابلسر و فریدونکنار ادامه داد: حدود ۴۰ درصد از آب‌بندان‌های فریدونکنار بیش از ۵۰ درصد آبگیری شدند، پنج درصد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و ۵۵ درصد آب‌بندان‌ها کمتر از ۳۰ درصد آب‌گیری شدند.

قلی‌نژاد دلیل عمده آب‌گیری ضعیف آب‌بندان‌ها را پرورش ماهی دانست و تصریح کرد: به‌دلیل اینکه در بسیاری از آب‌بندان‌ها پرورش ماهی انجام می‌شود، زمانی که می‌خواهند ماهی را تخلیه و صید کنند، آب‌بندان را خشک کرده که همین امر موجب صرف زمان طولانی برای آب‌گیری مجدد و مشکلاتی نیز به‌وجود آید.

صاحبان برخی آب‌بندان‌ها در حال خیانت به کشاورزان هستند

فرماندار فریدونکنار نیز درخصوص مشکل آب‌بندان‌ها گفت: بنابر بازدیدهایی که داشتم برخی از این آب‌بندان‌ها به‌صورت کامل خشک است.

کوروش ابراهیم‌نژاد گرجی خاطرنشان کرد: در برخی از روستاها صاحبان آب‌بندان‌ها با پرورش ماهی و جلوگیری از آب‌گیری درحال خیانت به کشاورزان آن روستا هستند چراکه در فصل کشاورزی با مشکلات متعدد رو به رو می‌شوند.

فرماندار فریدونکنار با دستور به اداره تامین منابع آب برای پیگیری برای رفع این چالش، تصریح کرد: مسئول مربوطه برنامه‌ریزی کند تا در این روستاهایی که آب‌بندان آن‌ها به دلیل پرورش ماهی دچار مشکل هستند حضور میدانی پیدا کنیم و مردم این روستاها را از خیانتی که درحال رخ دادن است مطلع کرده تا در فصل کشاورزی گلایه کم‌آبی را بدانند به کجا باید ببرند.

به گزارش بلاغ، برخی افرادی که فقط دنبال منافع خود هستند از آب‌بندان‌ها که برای یک منفعت عمومی در روستاها ایجاد شده به‌عنوان فرصتی برای بهره‌برداری شخصی استفاده می‌کنند و با سودی که از فروش ماهی به‌دست می‌آوردند متوجه ضرری که به کشاورزان می‌زنند نیستند.

در این میان لازم است مسئولان محلی و همچنین شهرستانی نظارت موثرتری بر روی آب‌بندان‌ها داشته باشند تا سود تعدادی از افراد منجر به زیان برای جمع زیادی از کشاورزان نشود.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳