زيان سياسی جنگ طولانی در غزه؛

خسارت دردناکی در انتظارمان است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۹
کد مطلب : ۴۸۱۲۹۸
با افزايش تلفات صهيونيست‌ها در غزه، رهبران صهيونيست نيز به دشواری جنگ در غزه اذعان دارند.
۰
plusresetminus
خسارت دردناکی در انتظارمان است
به گزارش بلاغ؛حدود چهار هفته از عمليات موفق فلسطيني‌ها در اراضي اشغالي فلسطين موسوم به عمليات طوفان الاقصي مي‌گذرد. در ۱۰ روز گذشته صهيونيست‌ها در چند مرحله تلاش كردند تا عمليات زميني خود در غزه را به پيش ببرند، اما عمليات زميني نيروهاي صهيونيستي در غزه در ۵ مرحله اول بدون هيچ پيشروي و با بن‌بست كامل و عقب‌نشيني آنها همراه بود. از سه روز گذشته هم صهيونيست‌ها ادعاي ورود به بخش‌هايي از شمال غزه را مطرح كردند، اما آنها همزمان اذعان دارند كه كارشان براي ورود زميني به غزه بسيار سخت است و آمار تلفات آنها هم دشواري پيشروي زميني را نشان مي‌دهد. ارتش رژیم صهیونیستی تایید كرده كه فقط در عمليات روز سه‌شنبه در غزه حداقل ۱۸ نظامی خود را از دست داده، اما منابع غيررسمي آمار تلفات صهيونيست‌ها را بسيار بيشتر مي‌دانند. گروه مقاومت حزب‌الله در شمال لبنان نيز تایید كرده است كه از آغاز درگيري‌ها با نيروهاي اشغالگر در مناطق شمالي حداقل ۱۲۰ نظامي صهيونيست كشته شده‌اند. همچنين آمار رسمي وزارت جنگ رژيم صهيونيستي حاكي از آن است كه تا روز بيست و ششم جنگ عليه غزه، حداقل ۳۳۲ نظامي كشته شده‌اند. اين آمار زياد تلفات نظاميان، بيش از هر چيز كار دشوار و سخت ارتش پرادعاي رژيم اسرائيل براي جنگ زميني در غزه را نشان مي‌دهد.
رهبران صهيونيست نيز به دشواري جنگ در غزه اذعان دارند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام كرده است كه «نیروهای اسرائیلی هزینه و تلفات سنگینی را در درگیری‌های اخير در غزه متحمل شده‌اند» و همزمان سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نيز گفته است كه در غزه، نبرد تن به تن در حال انجام است و در این درگیری‌ها تعدادی از نظامیان خود را از دست دادیم. نكته جالب آنجاست كه يكي از فرماندهان میدانی «سرایا القدس» اظهار داشت كه اگر رهبران تل‌آويو فقط شمار تلفات خود را اعلام کنند کابینه نتانیاهو فوراً سقوط می‌کند. خود «بنيامين نتانیاهو» به عنوان نخست‌وزير جنگ نيز رو‌به‌روي دوربين اعتراف كرد كه ما در یک جنگ سخت هستیم و زیان‌های دردناکی در پيش خواهيم داشت.
كار سخت جنگ زميني
ارتش رژيم صهيونيستي در غزه با يك ارتش منظم و رسمي رو‌به‌رو نيست. گردان‌های عزالدین قسام عمدتاً متشکل از جنگجويان مسلح به سلاح سبك، نارنجک‌اندازهاي خودکار و موشک‌های ضدتانک هستند. همين توانايي و تجهيزات را اعضاي «گردان‌های قدس جهاد اسلامی» فلسطین نيز دارا مي‌باشند. در واقع در غزه هیچ تشکیلات زرهی منظمي وجود ندارد كه صهيونيست‌ها بتوانند به‌طور مشخص با آن رو‌به‌رو شوند، بلكه ارتش رژيم صهيونيستي با گردان‌هاي متعدد و بسيار گسترده‌اي از چريك‌هاي مسلح رو‌به‌رو هستند. نيروهايي كه در فضاي شهري متراکم غزه ريشه كرده‌‍‌اند. از بين بردن اين گردان‌هاي مخفي و پراكنده براي ارتش رژيم صهيونيستي تقريباً غيرممكن است.
علاوه‌بر این، کارگاه‌های نظامی حماس اکنون تقریباً تمام تسلیحات مورد نياز نيروهاي فلسطيني را تولید می‌کنند. نابودي اين كارگاه‌هاي كوچك و گسترده در سطح نوار غزه بسيار دشوار است. برخي از کارگاه‌های تسلیحاتی و انبارهای اسلحه حماس پس از بمباران‌هاي هوايي در زير آوار ساختمان‌ها مدفون شده و براي صهيونيست‌ها قابل دسترس نيستند، اما حماس قادر است اين كارگاه‌ها را با شناخت دقيقي كه از مكان آنها دارد، حتي در زير آوارها فعال كند و فعاليت خود را از سر گيرد. بمباران هوايي براي صهيونيست‌ها اكنون دردسر شده، چون آوارهاي فرو ريخته اكنون پوششي براي پنهان شدن چريك‌‍‌ها در سطح خيابان‌هاي غزه هستند. علاوه‌بر اين حضور اسراي اسرائيلي يكي ديگر از موانع پيشروي عمليات زميني ارتش رژيم صهيونيستي به‌شمار مي‌رود.
چالش‌هاي بشردوستانه
اگرچه تاكنون رژيم صهيونيستي به موج جهاني اعتراضات ضداسرائيلي بي‌توجه بوده و بمباران غزه را با شديدترين شكل ممكن انجام داده است، اما با گسترش اعتراضات از شرق آسيا تا قلب آمريكا هزينه بمباران و جنگ زميني در غزه بسيار زياد شده و حجم اعتراضات جهاني عليه رژيم اسرائيل آن‌قدر زياد شده كه تل‌آويو ديگر قادر به چشم‌پوشي از مخالفت‌هاي جهاني نيست. وزير حقوق بشر اسپانيا و چند نماينده پارلمان اروپا در سخناني خواستار محاكمه نتانياهو به جرم جنايت جنگي شده‌اند و همزمان جنبش‌هاي تحريم اسرائيل در بسياري از كشورها شكل گرفته است. در مالزي و پاكستان شهروندان خواستار عدم واردات كالاهاي صهيونيستي و خريد و فروش هركالايي شده‌اند كه به رژيم صهيونيستي مرتبط است. تصاویر احساسی منتشر شده از كودكان و شهروندان فلسطيني تأثیر قابل توجهی بر مردم و سیاست‌گذاران در سراسر جهان داشته و فضاي افكارعمومي جهاني را با فلسطين هم‌نوا كرده است.
زيان سياسي جنگ طولاني در غزه
در نهایت، مشخص نیست که رژيم صهيونيستي تا چه زمانی در غزه خواهد بود، اما هرچه جنگ بیشتر طول بکشد، پتانسیل گسترش خشونت‌ها عليه صهيونيست‌ها در کرانه باختری و مناطق اشغالي ۱۹۴۸ بيشتر خواهد شد و احتمال تشدید تنش با حزب‌الله و بروز يك جنگ جديد با حزب‌الله در مناطق شمالي بسيار بيشتر مي‌شود. همچنين ادامه حضور نظامي رژيم صهيونيستي در نوار غزه باعث سرايت بی‌ثباتی سیاسی به ساير كشورهاي جهان عرب خواهد شد. حتي اگر همزمان با اشغال غزه جنگ جديدي در منطقه رخ ندهد، افكارعمومي جهان عرب، رهبران نزديك به تل‌آويو را كنار خواهد زد و فضا براي قدرت‌گيري رهبران همسو با مقاومت فلسطين در ساير كشورهاي عربي هموار مي‌‎شود. در واقع ادامه حضور نظامي رژيم صهيونيستي در نوار غزه به تضعيف جايگاه و نفوذ دوستان عربي رژيم صهيونيستي منجر خواهد شد و مسيرهاي گذشته عادي‌سازي از جمله با كشورهايي مانند اردن و مصر را نيز به كوران و بن‌بست خواهد كشاند. از زمان جنگ در غزه، مردم اردن هيچ شبي را بدون تظاهرات و اعتراضات ضداسرائيلي رو‌به‌روي سفارت رژيم صهيونيستي در امان به صبح نرسانده‌اند و در لبنان و تركيه نيز اعتراضات بسيار گسترده‌اي عليه صهيونيست‌ها شكل گرفته است.
آغاز جنگ منطقه‎‌‎اي
پس از ورود يمن به تحولات فلسطين، روزنامه عبری معاریو در گزارشي اعلام كرد كه می‌توان گفت جنگ در سطح منطقه‌ای آغاز شده است. دستیار وزیر دفاع آمریکا هم گفته است كه کماندوهای آمریکایی برای کمک به یافتن ۲۰۰ اسیر حماس در اسرائیل (فلسطین اشغالی) حضور دارند. کریستوفر مائر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری در واشنگتن گفت: «ما داریم برای انجام چند کار به اسرائیلی‌ها کمک می‌کنیم.»
حس پيروزي در ميان ساكنان غزه
یکی از موسسان گردان‌های قسام هم پیرامون وضعیت اين روزهاي غزه گفته است كه امروز مردم غزه همان حس فاتحانه‌ای را دارند که انگلیسی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم و غلبه بر نازی‌ها روی خرابه‌های لندن و در کنار کشته‌های خود داشتند و ما هم  مطمئن هستیم که بعد از غلبه بر صهیونیست‌ها خرابه‌ها را آباد و کشور خود را به بهترین شکل خواهیم ساخت. به گفته اين مقام فلسطيني، امروز حزب‌الله و حشدالشعبی و انصارالله که در ارتباط با ایران هستند همگی مشغول درگیری با اسرائیل و آمریکا هستند و همین موجب شده محاسبات نظامی رژیم به‌هم بریزد و انتظاری برای حضور مستقیم ایران نیست. اين فرمانده نظامي همچنين هشدار داده است كه حماس ۴۰ هزار نیروی رزمی در آماده‌باش و ۶۰ هزار نیروی احتیاط دارد و غیر از حماس دو نیروی جهادی دیگر هم در غزه یگان‌های خود را دارا هستند، لذا در صورت حمله زمینی به غزه، دنیا از عملکرد حماس متعجب خواهد شد. قدرت عملیات حماس در سه ضلع زمینی، هوایی و دریایی است.
ادامه شكست‌هاي بين‌المللي
رژيم صهيونيستي در نظام بين‌الملل هم در حال شكست است و كشورهاي آمريكاي لاتين يكي پس از ديگري روابط خود را با تل‌آويو قطع كرده و يا كاهش مي‌دهند. پس از قطع رابطه كامل كلمبيا با رژيم صهيونيستي، دولت‌هاي شيلي و بوليوي نيز سفراي خود از تل‌آويو را فراخواندند و اقدامات رژيم صهيونيستي در غزه را محكوم كردند. سفیر بولیوی هم در سازمان ملل گفته است كه دیگر اسرائيل را به رسمیت نمی‌شناسیم، چون فلسطين آزاد فقط یک آرمان مردم فلسطین نیست، بلکه مسئله عدالت جهانی است. سفير بوليوي همچنين افزوده به برادران و خواهرانمان در فلسطین بار دیگر تأکید می‌کنم که شما تنها نیستید، بولیوی در کنار شما ایستاده است و مردم جهان نیز با شما هستند. «لیور حیات»، سخنگوی وزارت خارجه رژيم اسرائیل نيز پس از آن که دولت بولیوی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را قطع می‌کند، گفت اقدام بولیوی نشان‌دهنده سرسپردگی‌اش به ایران است. اعضای کمیته اطلاعاتی پارلمان کره شمالی هم اعلام کردند که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به مقامات این کشور دستور داده به دنبال راه‌هایی برای کمک همه‌جانبه به فلسطین و مردم غزه باشند.
نفوذ مبارزان قسام به پشت خطوط دشمن در ایرز
مجاهدان قسام در غرب منطقه ‌ایرز به پشت خطوط دشمن نفوذ کرده و گروهی از نیروهای پیاده ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده و ۳ نظامی را از فاصله صفر از پای درآوردند. گردان‌های قسام اعلام کرد که گروهی از مبارزان این گردان‌ها به داخل پایگاه نظامی اسرائیلی «ابو مطیبق» در شرق استان مرکزی یورش برده و موفق به انهدام برج مراقبت و ارتباطات اصلی دشمن در این منطقه شدند.

انتهای پیام/
منبع : کیهان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴