تاریخ انتشاردوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۴۸۰۷۳۶
تحلیلگر ارشد آمریکایی تاکید کرد: نتانیاهو از نظر سیاسی یک مرده متحرک محسوب می‌شود و هرچند جنگ تازه شروع شده، اما او از پیش شکست‌خورده است.
۰
plusresetminus
نتانیاهو مرده‌ای متحرک و پیشاپیش شکست‌خورده است
به گزارش بلاغ؛ دیوید راتکاف، سال ۱۹۹۳ به‌عنوان معاون وزیر بازرگانی به دولت بیل کلینتون پیوست و سپس مدیر شرکت مشاوره بین‌المللی تاسیس‌شده توسط «هنری کیسینجر» شد. پس از آن هم در سال ۲۰۱۲، به سردبیری نشریه «فارین‌پالیسی» رسید.

این عضو شورای روابط خارجی در تحلیل جنگ غزه، در وب‌سایت دیلی‌بیست نوشت: بحران پس از حملات حماس علیه رژیم صهیونیستی در تاریخ هفت اکتبر در مرحله بسیار حساسی قرار دارد. پرسش‌های عمده‌ای در مورد ماهیت، دامنه و پیامد‌های جنگ مطرح شده است. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تقریبا به شکلی قطعی ساقط خواهد شد و دلیل آن هم مشخص است.

عموم رژیم صهیونیستیی‌ها به این باور رسیده‌اند که شکست رهبری نتانیاهو و اولویت‌های او باعث شد تا آنها در معرض حمله قرار بگیرند حمله‌ای که منجر به بروز بزرگ‌ترین تلفات از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی تا به امروز شد. از آنجا که رهبران و بازیگران منطقه‌ای در پیامد‌های عمیق جنگ اخیر نقش داشته‌اند ضروری است که بدانیم چگونه این نزاع ممکن است چشم‌انداز قدرت در خاورمیانه را تغییر داده باشد. آشکار است که در این مرحله بیش از دو دهه تسلط نتانیاهو بر سیاست رژیم صهیونیستی سرانجام در حال پایان است.

انتظار می‌رود که او پس از پایان درگیری در غزه اگر نه پیش از آن، مجبور به ترک عرصه سیاست شود. نتایج نظرسنجی‌ها به وضوح نشان می‌دهند که او از نظر سیاسی یک نخست‌وزیر مُرده محسوب می‌شود که صرفا در حال راه رفتن است. نتیجه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد از هر ده رژیم صهیونیستیی، نزدیک به ۹ نفر، حمله حماس را نتیجه شکست دولت نتانیاهو قلمداد می‌کنند. در همان نظرسنجی ۵۶ درصد از رژیم صهیونیستیمعتقد بودند نتانیاهو باید در پایان جنگ از قدرت کناره‌گیری کند.

یکی از نظامیان کهنه‌کار رژیم صهیونیستیکه در چندین دولت رژیم صهیونیستی مشارکت داشته به من گفت: «حقیقتش را بخواهید من حتی مطمئن نیستم که دوره نخست‌وزیری نتانیاهو تا پایان جنگ ادامه یابد به‌خصوص اگر آنچه در غزه رخ می‌دهد طولانی‌مدت و کثیف باشد».

این دیدگاه توسط بسیاری از افراد دیگر در میان رژیم صهیونیستیی‌ها که من با آنان صحبت کرده‌ام تکرار می‌شود. آنان به بی‌نظمی در دولت نتانیاهو از زمان حملات و فقدان برنامه‌ای بلندمدت برای اینکه پس از حمله به غزه باید چه کاری انجام شود اشاره کرده‌اند. این عدم وجود برنامه یکی از نگرانی‌های اعلام‌شده از سوی دولت بایدن نیز بوده است.
چندین هفته آینده مملو از خطرات است. غزه پرجمعیت است و نگرانی در مورد تلفات احتمالی غیرنظامیان بسیار زیاد است.

تیم بایدن بار‌ها از رژیم صهیونیستیی‌ها خواسته در اقدامات خود جانب احتیاط را رعایت کرده و مراقب عدم تخطی از قوانین بین‌المللی باشند. یکی دیگر از عواملی که توسط بلینکن به عنوان منبع نگرانی مطرح شد، احتمال گسترش درگیری بود. وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «اسماعیل هنیه» از رهبران حماس، رابطه میان ایران و حماس را به رخ کشید. براساس گزارش شبکه خبری «الجزیره» وزیر امور خارجه ایران همچنین اشاره کرد که با رهبر حزب‌الله ملاقات کرده و این تهدید را مطرح ساخته که ایران بسته به آنکه تحولات غزه چگونه پیشرفت کند ممکن است وارد درگیری شود.

نه‌تنها دوران حرفه‌ای نتانیاهو احتمالا به پایان خود نزدیک می‌شود بلکه برخی از جاه‌طلبی‌های او نیز محکوم به فنا هستند. تا زمانی که دولت تحت رهبری نتانیاهو در قدرت باشد هیچ پیشرفتی در تلاش‌های او جهت اصلاحات قضائی حاصل نخواهد شد. همچنین، توافق عادی‌سازی رابطه میان رژیم صهیونیستی و عربستان هم که نتانیاهو امیدوار بود برایش سودمند باشد، متوقف شده است. اگر تهاجم به غزه منجر به تلفات بیشتر فلسطینیان شود برای سعودی‌ها بسیار دشوار خواهد بود که برای مدت‌زمان طولانی وارد چنین توافقی شوند. اگر پیش از این ممکن بود، اکنون از بین رفته است.

افرادی که افکار عمومی رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کنند و ناتوانی نیم‌قرن پیش «گلدا مایر» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی را پس از ناکامی‌های اطلاعاتی دولت او که منجر به بروز جنگ یوم کیپور شد به یاد می‌آورند احساس می‌کنند که سقوط سیاسی نتانیاهو یکی از محتمل‌ترین پیامد‌های این لحظه بی‌ثبات در تاریخ منطقه خواهد بود. بعید است برای کسانی که خواستار خاورمیانه‌ای عادلانه‌تر و صلح‌آمیزتر باشد سقوط یک فرد نژادپرست، فاسد، با تصمیمات دیوانه‌وار و خودکامه مانند نتانیاهو جای ناراحتی داشته باشد.

انتهای پیام/
 
منبع : فرارو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پوشش‌ ارزش زن را بالا می‌برد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
خون مظلومان غزه روشنگری می‌کند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
راهبرد گروه‌های جهادی تحقق شعار سال باشد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
سازماندهی ۱۷۵ گروه جهادی در سوادکوه
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
ثبت‌نام ۱۴ هزار کارجو و کارفرما در سامانه شغل
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
شایسته‌گزینی همچنان در انتظار نوبت
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰