نخست‌وزیر فرانسه خطاب به معترضان: همه گزینه‌ها روی میز است!

حکومت نظامی در فرانسه صدها نفر زخمی و ۸۷۵ معترض بازداشت شدند

تاریخ انتشارشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۲۶۶۲
قتل ناجوانمردانه یک نوجوان 17 ساله الجزایری تبار به دست پلیس فرانسه و سپس انکار آن خشم مردم فرانسه را برانگیخته و این خشم، فرانسه را به آتش کشیده است. اعتراضاتی که تاکنون صدها زخمی از هر دو طرف بر جای گذاشته و دست‌کم 875 بازداشتی داشته است. ماکرون برای کنترل اوضاع ده‌ها هزار نیرو در سراسر این کشور مستقر و پاریس را به پادگان نظامی تبدیل کرده است. دستور محدودیت در فعالیت شبکه‌های اجتماعی نیز صادر شده است.
۰
plusresetminus
حکومت نظامی در فرانسه صدها نفر زخمی و ۸۷۵ معترض بازداشت شدند

به گزارش بلاغ؛ فرانسه در آشوب و آتش خود ساخته می‌سوزد و سایه جنگ داخلی به نوشته رسانه‌های این کشور بالای سر این کشور سنگینی می‌کند. این توصیف ماحصل تحولاتی است که از سه‌شنبه هفته گذشته و به دنبال کشته شدن یک نوجوان به دست پلیس این کشور در روز روشن و ارائه گزارش دروغ از آن آغاز شده است؛ واقعه‌ای که به«آمریکایی شدن پلیس فرانسه» نیز تعبیر شده است. معترضان می‌گویند برخورد خشن پلیس با معترضان در این کشور تبدیل به یک سنت شده و دولت فرانسه در حالی که برای سایر دولت‌ها درس حقوق بشری و مدارا و تساهل با اغتشاشات و آشوب‌طلبان صادر می‌کند دست پلیس خود را برای سرکوب و حتی کشتار مردم باز گذاشته است.

پلیس فرانسه به عنوان یکی از مسلح‌ترین پلیس‌های اروپا، انواع وسایل همچون انواع نارنجک‌ها، گاز ‌اشک‌آور و انواع سلاح‌های دستی غیرمرگبار همچون اسلحه «فلش بال» را در اختیار دارد؛ حتی گاه  ابزاری که در زمره تجهیزات جنگی طبقه‌بندی می‌شوند نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد. گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد که از سال 2018 و آغاز جنبش جلیقه‌زردها، استفاده از اسلحه‌های «فلش بال» منجر به زخمی شدن ۶۲۰ نفر و قطع عضو دائمی در ۲۹ نفر شده است و ۲۸ درصد قربانیان خشونت پلیس در این اعتراضات نیز از ناحیه سر هدف قرار گرفته شده‌اند. در جریان اعتراضات جلیقه‌زردها در فرانسه ۱۱ نفر کشته و طی آن ۲ هزار و ۴۹۵ تن زخمی شدند. (۵ نفر دچار قطع دست شدند، ۲۴ نفر چشم خود را از دست دادند و ۲۶۸ نفر جمجمه‌شان آسیب خورد) آنچه در شهرهای مختلف فرانسه جریان دارد از سوی سی‌ان‌ان، «خشن‌ترین اعتراض‌ها از سال 2005» عنوان شده است.
گلوله‌ای در سر!
کشته شدن «نائل» نوجوان 17 ساله فرانسوی- الجزایری تبار در حومه شهر «نانتر» در غرب پاریس‌، بار دیگر از ابعاد خشونت پلیس فرانسه به عنوان خشن‌ترین نیروی نظامی اروپا رونمایی کرده است. دادستان فرانسوی با بیان اینکه افسر پلیسی که به این نوجوان شلیک کرده، به اتهام «قتل شبه‌عمد» مورد بازجویی قرار خواهد گرفت، گفته است: «با توجه به وضعیت فعلی تحقیقات، مامور مذکور شرایط قانونی برای استفاده از سلاح را رعایت نکرده است.» به ادعای دادستانی، این جوان ۱۷ ساله صبح روز سه‌شنبه با دو سرنشین در نانتر با سرعت زیاد در حال رانندگی از خط اتوبوس عبور کرده بود. اولین تلاش دو افسر پلیس با موتور برای متوقف کردن او در چراغ راهنمایی ناکام ماند. دفتر دادستانی عمومی می‌گوید که این نوجوان از چراغ قرمز عبور کرده و در پیاده‌رو به رانندگی و فرار ادامه داد. زمانی که مأموران کمی بعد او را متوقف کردند، هر دو اسلحه خود را در راستای درهای خودرو به سمت این نوجوان نشانه رفته و از او می‌خواهند موتور خودرو را خاموش کند. در این بیانیه آمده است، وقتی مظنون به طور ناگهانی شروع به رانندگی کرد، یکی از افسران تیراندازی کرد. پلیسی که به«نائل» در منطقه نانتر در غرب پاریس شلیک کرده و جان او را گرفته، پیش‌تر مدعی شده بود که این نوجوان قصد زیر گرفتن آنها را بعد از متوقف کردن خودرو داشته است! 
اما ویدیوی منتشر شده از حادثه نشان می‌دهد دو پلیس در حالی که به پنجره خودرو مقتول نزدیک می‌شوند، کلت کمری خود را به سمت راننده نشانه گرفته و با حرکت خودرو، یکی از آنها اقدام به شلیک می‌کند. در این ویدئو صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: «با گلوله‌ای در سر می‌روی.» دادستان نانتر تاکید کرده است که در بازرسی از خودرو قربانی هیچ‌گونه مواد مخدر و مشروبات الکلی کشف نشده است. مادر این قربانی 17 ساله که در سوگ یگانه فرزندش نشسته است، روز سه‌شنبه با انتشار فیلمی اعلام کرد: «یک بچه ۱۷ ساله را از دست دادم، تنها او را داشتم. او هنوز بچه بود و به مادرش نیاز داشت. امروز صبح او مرا بوسید و گفت مادر دوستت دارم. یک ساعت بعد، به من چه می‌گویند؟ پسرم تیر خورده است.» وکلای خانواده قربانی اعلام کرده‌اند که ۲ شکایت در ارتباط با این پرونده ثبت خواهند کرد؛ یکی علیه پلیس تیرانداز به جرم قتل و همکارش به جرم همدستی و دیگری جعل در اظهارات ماموران پلیس که مدعی بودند نائل قصد ضربه‌زدن به آنها را داشته است.
 
875 بازداشتی
انتشار همین اخبار و تصاویر کافی بود که فرانسوی‌ها را که با شروع جنگ اوکراین، وضعیت بدی را تجربه می‌کنند، به خشم آورد. شهرهای مختلف فرانسه از سه‌شنبه هفته گذشته تاکنون صحنه شدیدترین اعتراض‌ها به قتل این نوجوان بوده است. پلیس فرانسه دیروز در بیانیه‌ای شمار بازداشت شدگان در ناآرامی‌های روزهای گذشته در این کشور را ۸۷۵ نفر اعلام کرد. با توجه به ادامه آشوب‌ها بر تعداد بازداشتی‌ها نیز لحظه به لحظه اضافه می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی است طی 4 روز گذشته دست‌کم 4500 بازار، مرکز خرید، بانک، هتل، اماکن دولتی، مدرسه و تاسیسات شهری در آتش خشم معترضان سوخته‌اند. بیش از 3000 خودرو به آتش کشیده شده است. و دست‌کم 249 پلیس و ژاندارم نیز زخمی شده‌اند. دولت فرانسه ۴۰ هزار نیروی پلیس را برای کنترل اعتراضات بسیج کرده است. از این تعداد تنها 5 هزار پلیس مسئول تامین امنیت پاریس پایتخت فرانسه هستند. رئیس‌جمهور فرانسه طی این مدت همه ابزارها را برای کنترل اعتراضات به کار گرفته است. ماکرون که هنوز از اعتراضات قبلی به افزایش سن بازنشستگی کمر راست نکرده روز پنج‌شنبه با تداوم آشوب‌ها با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده نوجوان قربانی، معترضان را دعوت به آرامش کرد.
 
ماکرون: فضای مجازی در ناآرامی‌ها نقش دارد
رئیس‌جمهورفرانسه که با گسترش ناآرامی‌ها مجبور به نیمه کار گذاشتن جلساتش در بروکسل شده بود گفت: «واضح است که احساساتی که با مرگ یک مرد جوان به وجود می‌آید، نیاز به تفکر و آرامش دارد، در ساعات اخیر با صحنه‌های خشونت‌آمیزی در ایستگاه‌های پلیس و همچنین مدارس و شهرداری‌ها مواجه بوده‌ایم. این خشونت به‌هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست.»رئیس‌جمهور فرانسه همچنین دستور تشکیل یک هسته بحران بین وزارتی را صادر کرده است. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد امانوئل ماکرون نشست خبری خود با خبرنگاران در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل را لغو کرد و به دلیل ناآرامی‌های اخیر عازم پاریس شد. مجموع این شرایط موجب شده است که سفر‌های برنامه‌ریزی شده نخست‌وزیر و وزرای دولت ماکرون نیز لغو شود. «امانوئل ماکرون» دیروز (جمعه) نیز پس از گسترده‌ترین شب اعتراضات به تیراندازی مرگبار پلیس به نوجوان ۱۷ ساله، کابینه خود را برای دومین جلسه بحران طی دو روز گذشته گردهم جمع کرد.  براساس گزارش الجزیره، رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه تاکید کرد که دولتش تدابیر بیشتر و ویژه‌تری را در ارتباط با اعتراضات اتخاذ می‌کند و تهدید کرد با هرکسی که به موسسات دولتی حمله کند و یا نهادهای دولتی را غارت کند قاطعانه برخورد خواهد شد: «برای محافظت از شهروندان فرانسوی بسیاری از فعالیت‌های عمومی در برخی از مناطق لغو خواهد شد. شبکه‌های اجتماعی در اعتراضات چند شب گذشته در این کشور نقش داشتند. اقدامات محدود‌کننده‌ای را در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی به اجرا می‌گذاریم. نخست‌وزیر فرانسه هم برای کنترل اوضاع به تهدید متوسل شد و گفت: «خشونت قابل تحمل و توجیه نیست و همه گزینه‌ها برای بازگرداندن نظم در کشور امکان‌پذیر است». سخنکوی کاخ الیزه نیز گفت رئیس‌جمهور فرانسه آماده اتخاذ مکانیسمی برای حفظ امنیت بدون اخطار است.
جنگ داخلی!
گستردگی آشوب‌ها و حجم تخریب‌های صورت گرفته در فرانسه باعث شده رسانه‌هایی همچون روزنامه پرشمارگان «لو فیگارو» این سؤال را مطرح کنند که آیا فرانسه به فضای «جنگ داخلی» تبدیل می‌شود؟ بر اساس گزارش این روزنامه حتی یک منبع بلندپایه که به چنین اظهارات بدبینانه‌ای عادت ندارد، اعتراف می‌کند که «وضعیت به ویژه در چندین بخش از کشور متشنج است.» شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان نیز در گزارشی نوشته است: «در فرانسه خشن‌ترین اعتراضات در حال وقوع است که شدت خشونت حتی بیشتر از اعتراضات ۲۰۰۵- ۲۰۰۷ است»

صحنه‌های آخرالزمانی!
فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از شرایط حاکم نیز بر این توصیف صحه می‌گذارد. به گزارش ایرنا، تصاویر و فیلم‌های منتشر شده قطاری از خودروهای در حال سوختن و حتی اتوبوس‌ها و ترامواهای سوخته را در خیابان‌های فرانسه به تصویر می‌کشند. تصاویر بلند شدن ستون‌های دود در شهرهای مختلف فرانسه، بازخورد بسیار زیادی در فضای مجازی داشته است. برخی از کاربران با انتشار این تصاویر، وضعیت شهرهای فرانسه را با شهرهای جنگ زده اوکراین مقایسه کرده‌اند.کاربران در شبکه‌های اجتماعی همچنین با به ‌اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌های متعددی از وضعیت آشوبناک شهرهای مختلف فرانسه در پی برخورد خشن نیروهای امنیتی با معترضان به قتل یک نوجوان توسط پلیس، نوشتند: «وضعیت کنونی در فرانسه نسبت به شورش هفته قبل واگنر در روسیه، بیشتر به کودتا شباهت دارد. اما رسانه‌های جریان اصلی غربی هیچ‌وقت به آن اعتراف نمی‌کنند» 

فرار از زندان!
 از طرف دیگر لو فیگارو نوشته از یک منبع آگاه دریافته است که در نیمه‌های پنج‌شنبه و در گرماگرم شورش‌های مردمی، چندین نفر تلاش داشتند تا زندانیان ندامتگاه فرن واقع در وال ‌دو مارن شهرستانی که از جنوب با پاریس همسایه است را فراری دهند. بر اساس این گزارش، ابتدا چند ده نفر ساختمان این زندان را با وسایل آتش‌بازی هدف قرار دادند که موجب به صدا درآمدن زنگ هشدار شد و بعد ده‌ها فرد کلاهدار که لباس مشکی بر تن داشتند، تلاش کردند که به داخل این زندان نفوذ کنند و زندانیان را فراری دهند. از این رو یک واحد زبده پلیس ملی به محل حادثه اعزام و در محل مستقر شده است. 

حکومت نظامی!
 با گسترش آشوب‌ها و همچنین به آتش کشیده شدن ده‌ها اتوبوس و تراموا رسانه‌های فرانسه از اعمال منع آمد و شد شبانه در برخی شهرهای این کشور خبر می‌دهند. به گزارش ایرنا در کلامَر واقع در شهرستان او دو سن حکمی با هدف اجرای مقررات منع آمد و شد از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح پنجشنبه تا دوشنبه) صادر شده است. مسئولان شهرداری کلامر دلیل این محدودیت را واکنشی به خشونت اعمال شده در شب گذشته اعلام کرده‌اند که موجب سوختن قطاری از وسایل‌نقلیه و سطل‌های زباله شده است. همچنین مسئولان شهر کُنپی‌ین واقع در شهرستان اوآز نیز از عصر جمعه تا صبح دوشنبه از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح منع آمد و شد برای افراد زیر ۱۶ سالی که بدون همراه یا نماینده قانونی تردد کنند، اعلام کرده‌اند. «والری پکرس» رئیس ‌اداره حمل ‌و نقل ایل دو فرانس  عصر پنجشنبه اعلام کرد که تردد اتوبوس و تراموا در این ناحیه از ساعت ۲۱ ممنوع است. وی با ‌اشاره به اینکه این تصمیم با همکاری پلیس گرفته شده است، دلیل این امر را حفاظت از ماموران و مسافران اعلام کرد. روزنامه‌نگار لو فیگارو مستقر در نانتر با بیان اینکه اوضاع در این منطقه متشنج است گزارش داد که در این شهر صدای تیراندازی شنیده می‌شود که مشخص نیست مربط به وسایل آتش‌بازی معترضان است یا گاز ‌اشک‌آور نیروهای پلیس. 
 به گزارش ایرنا لو فیگارو همچنین در خبری برای تشریح وضعیت تنش‌ها در فرانسه به گزارش سازمان هواشناسی این کشور ‌اشاره و اضافه کرد: کیفیت هوای ناحیه ایل دو فرانس که پایتخت فرانسه را نیز شامل می‌شود به دلیل گستردگی آتش‌سوزی‌های ناشی از اعتراضات و شورش‌ها در شرایط نامطلوب و بدتر از روز گذشته قرار دارد. بر اساس این گزارش، غلظت ذرات درشت PM۱۰ و ذرات ریز PM۲.۵ به ویژه در شبانه‌روز چهارشنبه تا پنجشنبه در ایل دوفرانس افزایش یافته که دلیل آن بر اساس این گزارش شورش‌های خشونت‌آمیز ارزیابی شده است.

 بلژیک هم شلوغ شد
گزارش رسانه‌ها حاکی است اعتراضات به کشور بلژیک نیز که در همسایگی فرانسه قرار دارد کشیده شده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی گروهی از جوانان بلژیکی در اعتراض به قتل نوجوان 17 ساله به دست پلیس فرانسه و در پی فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی پنجشنبه شب در منطقه «آنیسنس» بروکسل تجمع کرده و با پرتاب سنگ شیشه‌های ایستگاه‌های اتوبوس را شکسته و چند خودرو را آتش زدند. گزارش‌ها حاکی است که پلیس بلژیک ۱۰ معترض را بازداشت کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳