تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۷
کد مطلب : ۴۷۲۷۴۴
در تمامی فتنه‌های تحمیل‌شده بر جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی، حال لبه این تیغ تیز دامن خودشان را گرفته است.
۵
plusresetminus
ماکرون: شبکه‌های اجتماعی نوجوانان را مست و آشوبگر کرده است

به گزارش بلاغ؛ همه‌جای جهان این‌گونه نیست که اگر نوجوانی با شلیک مستقیم و ناموجه پلیس کشته شد، یک آشوب همه‌گیر برپا شود و کشور به آتش کشیده شود، اما فرانسه این‌طور است! گویی جوانان فرانسوی پشت‌در ایستاده‌اند و منتظر! حالا دنیا فهمیده است دری که به روی جوانان در آشوب‌های اجتماعی باز می‌شود، اول‌بار در شبکه‌های اجتماعی گشوده می‌شود!.
ماکرون که در آشوب‌های مشابه کشور‌های دیگر، مثل یک منجی برای ملت‌ها سخنرانی می‌کند، حالا مقابل پدر و مادر‌های فرانسوی به التماس افتاده است: «نوجوانان آشوبگر خود را از کف خیابان‌های پاریس جمع کنید»! رئیس‌جمهور فرانسه معتقد است: «آشوبگران نوجوان، از گیم‌ها برای به‌آتش‌کشیدن فرانسه رونویسی کرده‌اند» و با نام‌بردن از چند شبکه اجتماعی، دست آن‌ها را در آشوب فرانسه می‌بیند. ماکرون فهمیده است که نوجوانان فرانسوی پشت دروازه شبکه‌های اجتماعی دق‌الباب می‌کنند تا وارد دنیای جدید خود شوند. دنیایی که نه معلمانش، معلمان فرانسوی هستند و نه قانون فرانسه در آنجا جاری است و نه قواعد لیبرال‌دموکراسی حاکم است. یک دنیای متفاوت که فرانسه را مجبور به تهدید والدین و محدودیت دسترسی به شبکه‌ها کرده است

 
همه‌جای جهان این‌گونه نیست که اگر نوجوانی با شلیک مستقیم و ناموجه پلیس کشته شد، یک آشوب همه‌گیر برپا شود و کشور به آتش کشیده شود، اما فرانسه این‌طور است! گویی جوانان فرانسوی پشت‌در ایستاده‌اند و منتظر! حالا دنیا فهمیده است دری که به روی جوانان در آشوب‌های اجتماعی باز می‌شود، اول‌بار در شبکه‌های اجتماعی گشوده می‌شود! ماکرون که در آشوب‌های مشابه کشور‌های دیگر، مثل یک منجی برای ملت‌ها سخنرانی می‌کند، حالا مقابل پدر و مادر‌های فرانسوی به التماس افتاده است: «نوجوانان آشوبگر خود را از کف خیابان‌های پاریس جمع کنید»! رئیس‌جمهور فرانسه معتقد است: «آشوبگران نوجوان، از گیم‌ها برای به‌آتش‌کشیدن فرانسه رونویسی کرده‌اند» و با نام‌بردن از چند شبکه اجتماعی، دست آن‌ها را در آشوب فرانسه می‌بیند. ماکرون فهمیده است که نوجوانان فرانسوی پشت دروازه شبکه‌های اجتماعی دق‌الباب می‌کنند تا وارد دنیای جدید خود شوند. دنیایی که نه معلمانش، معلمان فرانسوی هستند و نه قانون فرانسه در آنجا جاری است و نه قواعد لیبرال‌دموکراسی حاکم است. یک دنیای متفاوت که فرانسه را مجبور به تهدید والدین و محدودیت دسترسی به شبکه‌ها کرده است.

به گزارش رسانه‌ها، رئیس ۴۵ ساله دولت فرانسه جمعه شب در یک جلسه امنیتی گفت که حدود یک سوم افرادی که طی چند شب ناآرامی در فرانسه دستگیر شده‌اند «جوان یا بسیار جوان» هستند. او خطاب به پدر و مادر‌ها گفت: «وظیفه والدین است که آن‌ها را در خانه نگه دارند. این وظیفه دولت نیست که به جای آن‌ها عمل کند.» امانوئل ماکرون شرکت‌های زیرساخت رسانه‌های اجتماعی را هم مورد عنایت قرار داد، از آن‌ها خواست «حساس‌ترین» محتوا‌هایی را که به شورش ربط دارد حذف کنند و ادعا کرد که بازی‌های ویدئویی در آنچه که او از لفظ «شورش» برایش استفاده کرد، نقش داشته است. ماکرون گفته «پلتفرم‌ها و شبکه‌ها نقش مهمی در رویداد‌های روز‌های اخیر دارند» و ادامه داد: «ما شاهد این بوده‌ایم که اسنپ‌چت، تیک‌تاک و چند تای دیگر، به‌عنوان مکان‌هایی عمل کرده‌اند که تجمعات خشونت‌آمیز سازماندهی می‌شوند. اما نوعی تقلید از خشونت نیز وجود دارد که موجب می‌شود برخی از جوانان ارتباط‌شان با فضای واقعی قطع شود.» ماکرون گفت: «حس می‌کنید برخی از آن‌ها (کودکان) در خیابان در حال تجربه کردن بازی‌های ویدئویی هستند، طوری که مست آن شده‌اند.» ماکرون به صحبت‌های اتحادیه‌های پلیس استناد کرده که گفته شماری از افرادی که دستگیر شده‌اند فقط ۱۴ یا ۱۵ سال دارند. ژرالد درمانین، وزیر کشور فرانسه می‌گوید کودکان ۱۳ساله هم در میان بازداشت‌شدگان حضور دارند و میانگین سنی افراد بازداشت شده ۱۷ سال است.

به‌رغم درخواست ماکرون از والدین برای نگه داشتن فرزندان‌شان در خانه، درگیری‌های خیابانی بین معترضان جوان و پلیس جمعه شب هم در نقاط مختلف فرانسه ادامه داشت. مراسم خداحافظی با ناهل ۱۷ ساله دیروز در حومه پاریس در نانتر برگزار شد. در حالی که فرانسه تعداد پلیس‌ها و آتش‌نشانان مجروح را ۸۰ نفر منتشر کرده و گفته که بیش از ۲ هزار و ۵۶۰ مورد آتش‌سوزی در اماکن عمومی و جاده‌ها رخ داده، اما بر اساس گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، مقامات فرانسوی آمار مجروحان را منتشر نکرده‌اند. به گفته ژرالد درمانین، وزیر کشور فرانسه با اینکه خشونت در شب جمعه کمتر از شب قبل بود، ولی فقط از جمعه تا صبح روز شنبه ۹۹۴نفر دستگیر شده‌اند و ۸۷۵ نفر هم شب قبل آن بازداشت شده بودند که به این ترتیب، مجموع بازداشتی‌های این چهار روز هزار و ۸۶۹ نفر می‌شود.

خشونت پلیس جان یک کودک را گرفت
به‌رغم بحث‌های دولت فرانسه درباره خشونت نوجوانان، کارشناسان می‌گویند که نمی‌توان چشم به روی خشونت پلیس به عنوان عاملی تحریک‌کننده بست. سدریک ماس، مورخ در توئیتر می‌گوید: «آنچه ثابت می‌ماند، امتناع قدرت‌های سیاسی از اقدام درباره یکی از عوامل این کوکتل انفجاری است؛ پلیس.» او گفته که «شورش در دهه‌های ۶۰ و ۸۰ در ایالات متحده و بریتانیا منجر به اصلاحات عمیق در پلیس شد. در فرانسه چطور؟ در ۴۰ سال گذشته هیچ اتفاقی نیفتاده.» مونیا، مادر ناهل مثل خیلی‌های دیگر معتقد است که نژاد پسرش عاملی برای قتل او بوده است. او با اشاره به افسر پلیسی که به سوی پسر او شلیک کرده، می‌گوید: «او یک چهره عرب، یک بچه کوچک را دید و می‌خواست جانش را بگیرد.» او گفته است: «کشتن اینگونه جوانان، تا کی ادامه دارد؟ چند مادر قرار است مثل من شوند؟ آن‌ها منتظر چه هستند؟»
سی‌ان‌ان دیروز در گزارشی نوشت که فعالان مدت‌هاست مدعی شده‌اند که پلیس با فرانسوی‌های رنگین‌پوست متفاوت از همتایان سفیدپوست خود رفتار می‌کند، ولی دولت این ادعا را رد می‌کند که نژادپرستی در نیروی پلیس یک مشکل است. به نوشته سی‌ان‌ان، فلسفه رسمی فرانسه این است که همه شهروندان اولاً فرانسوی هستند و دولت باید قاطعانه از ایجاد تفاوت بین آن‌ها اجتناب کند، حتی تا جایی که کارمندان دولت باید از پوشیدن نماد‌های مذهبی خودداری کنند.
دانیله اوبونو، قانونگذار فرانسوی از حزب چپ افراطی فرانسه Unbowed می‌گوید: «ما این اسطوره جمهوری را داریم، یک جمهوری کوررنگ... یک جامعه برابری‌طلب که در آن مردم را بر اساس مذهب یا رنگ پوست‌شان قضاوت نمی‌کنید. اما در عین حال، شکاف بزرگی بین آرمان‌های ما و واقعیت وجود دارد.» مامه فاتو نیانگ، مدیر مرکز مطالعات سیاه اروپا و اقیانوس اطلس در دانشگاه کارنگی ملون در تأیید این موضوع می‌گوید: «بیگانه بودن» اغلب چیزی است که از خون به ارث رسیده است. به گفته او، ما در حال صحبت با افرادی هستیم که ۱۰۰ سال یا نیم قرن در فرانسه بوده‌اند، اما با وجود اینکه شهروند فرانسه هستند، هنوز خارجی و غریبه با فرانسه هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳