دولت چقدر با استان بزرگ، کوچک برخورد می‌کند؛

تفاوت گفتار و عمل‌ در تخصیص بودجه به مازندران

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۸۴۲۰۸
باید پذیرفت بدور از هر تعصب و تنگ‌نظری، مازندران فرسنگ‌ها از اولویت عملی مسئولان کشوری و اعضای کابینه دولت فاصله دارد هرچند، در شعار و گفتار، آنان مازندران را از استان‌های راهبردی بیان بدارند که در عمل و تخصیص اعتبارات می‌توان تفاوت گفتار و عمل‌شان را بخوبی دید.
۰
plusresetminus
تفاوت گفتار و عمل‌ در تخصیص بودجه به مازندران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»؛ گزارشی که مطالعه می‌فرمایید درصدد تخطئه استانی که نامش خواهد آمد، نیست. می‌خواهد این مطلب را افاده کند که نباید از استان‌های سرمایه‌ای همچون مازندران، که بفرموده رهبر معظم انقلاب، در زیر برگ‌های سبز طبیعت شادابش فقیر مانده است و از آن سالی که رهبر معظم آن اظهار را داشتند تاکنون که ۳۰  سال می‌گذرد و هنوز تغییر اساسی در آن ایجاد نشده، غافل شد و در جهت عمران و آبادانی و سامان دادن به اوضاع اقتصادی و فرهنگی آن بی توجهی کرد.

استاندار مازندران بمناسبت فرارسیدن دهه فجر امسال گفت: حدود یک‌هزار و ۳۱ پروژه افتتاحی را به مبلغ ۸ هزار و ۴۲ میلیارد تومان داریم که در ایام دهه فجر به افتتاح می‌رسد.

سیدمحمود حسینی‌پور خاطرنشان کرد: ۱۱۶ پروژه به میزان یک‌هزار و ۷۰۱ میلیارد تومان نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

استاندار هرمزگان در زمینه سفر دور دوم آقای رئیس‌جمهور که در ۱۵ بهمن امسال انجام شد، گفت: در دور دوم سفر رئیس جمهور هزار و ۳۲ طرح به ارزش ۱۰۵ هزار میلیارد تومان در هرمزگان به بهره‌برداری رسید.

استاندار هرمزگان افزود: همچنین اجرای ۳۸۵ طرح به ارزش ۱۶۰ هزار میلیارد تومان، به علاوه ۸ میلیارد یورو هم آغاز شد.

استان مازندران یکی از پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین مناطق ایران از لحاظ جمعیتی است و دارای ۲۲ شهرستان است.

مازندران ۲۳ هزار و ۷۶۵ کیلومتر مربع وسعت دارد و ۱.۴۶ درصد از مساحت ایران را در برگرفته است.

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت استان مازندران ۳ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۷۷ نفر است. این استان زیبا، مسافر و گردشگرپذیرترین استان کشور با ورود سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون مسافر است و به جهت زیرساخت‌های لازم، از کمبودها و محرومیت‌های زیادی رنج می‌برد.

و اما استان هرمزگان؛ این استان با ۷۱ هزار و ۶۵۳ کیلومتر مربع مساحت ،حدود ۴.۱ درصد خاک میهن اسلامی را تشکیل می‌دهد. با ۱۳ شهرستان دارای یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۱۸۳  نفر جمعیت است.

جمعیت هرمزگان برابر با نیمی از جمعیت مازندران است و علی‌القاعده با توجه به تامین بخش مهمی از غذای مردم کشورمان در استان مازندران و پذیرای خیل عظیم مسافران، که بابت جمعیت شناور این استان هیچ بودجه و ردیفی برای آن در نظر گرفته نشده، می‌توان سرانه اعتبار تخصیصی به مازندران را در پایین‌ترین رقم کشور دانست.

بررسی و مقایسه دو ردیف از دو استان آن هم در بازه زمانی یکسال، گویای واقعیت قابل تأمل و توجه است که در استان مازندران، این مسئولان استان بویژه آقای استاندار و نمایندگان مردم مازندران درمجلس هستند که باید اقدامات هماهنگ برای رفع کمبودها و برخورداری مازندران از اعتبارات دولتی را در کنار هم‌افزایانه هم بعمل آورند.

باید پذیرفت بدور از هر تعصب و تنگ‌نظری، مازندران فرسنگ‌ها از اولویت عملی مسئولان کشوری و اعضای کابینه دولت فاصله دارد هرچند، در شعار و گفتار، آنان مازندران را از استان‌های راهبردی بیان بدارند که در عمل و تخصیص اعتبارات می‌توان تفاوت گفتار و عمل‌شان را بخوبی دید.

استانی کوچک که حقش توجه به آن است و باید بیشتر هم به استان‌های محروم توجه کرد، موجب حسرت استان بزرگ و راهبردی همچون مازندران شده است.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷