تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۴۸۱۸۳۳
کارشناس اقتصادی گفت: برخی دولت‌ها که اسم برخی دولت‌های اسلامی هم در بین آنها مشاهده می‌شود، سهم قابل توجهی در تأمین واردات و ادامه حیات رژیم صهیونیستی دارند.
۰
plusresetminus
دولت‌هایی که اقتصاد رژیم کودک‌کش را تقویت می‌کنند
به گزارش بلاغ، محمد‌طاهر رحیمی اظهار کرد: عملیات غرورآفرین طوفان‌الاقصی و جهاد افتخارآفرین مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و متعاقبا تحمیل ضربه راهبردی و امنیتی ترمیم ناپذیر به رژیم صهیونیستی باعث شد عملا دیوار به ظاهر بلند قدرت راهبردی این رژیم غاصب در ابعاد مختلف فرو ریزد. به همین دلیل صهیونیست‌ها حیرت‌زده به عملیات و حملاتی کور روی آوردند و جنایات کم‌سابقه‌ای علیه کودکان و زنان فلسطینی به ویژه درنوار غزه مرتکب شدند که در برخی موارد کم‌نظیر بود. از این رو درپی این جنایات عجیب، از سوی رهبر معظم انقلاب ایده راهبردی مبنی بر قطع ارسال ارزاق و نفت به رژیم غاصب صهیونیستی ارائه شد تا صهیونیست‌ها را در سرزمین‌های اشغالی بیش از پیش تحت فشار قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه باید این ایده را در چند بعد بررسی کرد، افزود: یکی از مهم‌ترین ابعاد شناخت مبادی واردات کالاهای اساسی رژیم صهیونیستی از جمله کالاهایی چون نفت، سوخت و انرژی، مواد غذایی و کشاورزی، فلزات اساسی، مواد شیمیایی، پوشاک و منسوجات، ماشین‌آلات، مواد معدنی و... است که بتوان با تمرکز بر راهبردهای مختلف کشورهای صادرکننده کالاهای اساسی و استراتژیک و نیز رژیم صهیونیستی را از این ناحیه تحت فشار گذاشت.

به گفته این کارشناس، شناخت مبادی واردات کالاهای اساسی و استراتژیک رژیم غاصب صهیونیستی از آنجا که مشخص می‌کند چه کشورهایی و هرکدام به چه میزان این کالاهای اساسی را به سرزمین‌های اشغالی صادر می‌کنند حائز اهمیت است و می‌تواند برای دستگاه‌های مختلف کشور اعم از دستگاه رسانه‌ای و دستگاه دیپلماسی تا حتی دستگاه‌های نظامی و امنیتی در ابعاد مختلف موضوعیت یابد.

وابستگی شدید به واردات
رحیمی با استناد به داده‌های‌ هاروارد، بیان کرد: کل واردات رژیم صهیونیستی باتوجه به جمعیت حدود ۶ میلیون نفری اشغالگران در سرزمین‌های اشغالی حدود ۹۲ میلیارد دلار است که واردات بسیار زیادی محسوب می‌شود و نشانگر وابستگی شدید این رژیم به واردات در ابعاد مختلف است. بزرگی این مقدار از واردات زمانی مشخص می‌شود که بدانیم کل واردات ایران در سال ۱۴۰۰ یعنی مقارن با سال ۲۰۲۱ با وجود جمعیت ۸۵ میلیون نفری حدود ۵۳ میلیارد دلار بوده است

وی یادآور شد: اگر کل صادرات به رژیم صهیونیستی را در نظر بگیریم، چین و آمریکا بیشترین مقدار صادرات به سرزمین‌های اشغالی را به خود اختصاص داده‌اند. از کل سبد وارداتی رژیم صهیونیستی آمریکا و چین ۳۰ درصد تأمین این سبد را عهده‌دار شده‌اند. از حیث تقسیمات قاره‌ای هم اروپا و آسیا سهم تقریبا یکسانی در تأمین اقتصادی رژیم صهیونیستی دارند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نفت به عنوان یکی از راهبردی‌ترین کالاهای مورد نیاز رژیم صهیونیستی عمدتا توسط آذربایجان و از مسیر ترکیه برای این رژیم فراهم می‌شود. اگر چه واردات نفت رژیم صهیونیستی کمتر از یک میلیارد دلار است اما بدون همین مقدار واردات نفت عملا ادامه حیات اقتصادی این رژیم در سایر ابعاد نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

رحیمی ادامه داد: سهم کشور آذربایجان در تأمین نفت برای غاصبان قدس ۴۳ درصد است و پس از آن آمریکا و برزیل با صادرات نفت نقش راهبردی برای حیات اقتصادی رژیم صهیونیستی ایفا می‌کنند.

او خاطر نشان کرد: فراتر از نفت، در حوزه انواع سوخت‌‌ هم هند، آذربایجان و آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان رژیم غاصب هستند به طور کلی آذربایجان و ترکیه نقش بسیار جدی در این حوزه برای رژیم صهیونیستی ایفا می‌کنند.

واردات ۴ میلیارد دلار مواد قابل استخراج از زمین

این اقتصاددان اضافه کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین کالاهای اساسی مورد نیاز برای همه صنایع رژیم صهیونیستی از جمله صنایع نظامی این کشور که علاوه ‌بر فراهم کردن انرژی اولیه برای رونق اقتصادی این رژیم به توسعه صنایع نظامی این کشور هم کمک شایانی می‌کند، واردات ۴ میلیارد دلار مواد قابل استخراج از زمین اعم از انواع نفت، سوخت، مواد معدنی و...‌ است.

به گفته رحیمی، در این حوزه نیز باز هم کشورهای هند و آذربایجان و ترکیه از قاره آسیا سهم بیش از ۴۰ درصد در تأمین اقتصادی رژیم اشغالگر قدس را به خود اختصاص داده‌اند و سهم آمریکا، کلمبیا و برزیل نیز در مجموع حدود ۲۰ درصد است و ما بقی این کالاهای راهبردی را اروپا تأمین می‌کند. نکته جالب و اسفبار اینجاست که سهم آسیا و بازهم هند و آذربایجان و ترکیه در تأمین اقتصادی رژیم صهیونیستی بسیار چشمگیر است.

محصولات غذایی و کشاورزی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین کالاهای مورد نیاز رژیم صهیونیستی واردات کالاهای راهبردی حوزه کشاورزی اعم از دانه‌ها و محصولات کشاورزی تا مواد غذایی و... به ارزش ۱۱ میلیارد دلار است.

این محصولات مهم عمدتا توسط اروپا و سپس چین، آمریکا و ترکیه برای سرزمین‌های اشغالی تأمین می‌شود که سهم اروپا به تنهائی بیش از ۵۰ درصد است و چین و ترکیه در مجموع ۱۳ درصد از سبد واردات مواد غذایی و کشاورزی رژیم اشغالگر را تأمین می‌کنند.

واردات ۱۹ میلیارد دلار مواد شیمیایی و فلزات اساسی
این کارشناس با اشاره به واردات هفت میلیارد دلار فلزات اساسی گفت: فلزات اساسی نقش بسیار مهمی در صنایع نظامی و به طور کلی در رونق صنعت در یک کشور را ایفا می‌کنند. بنابراین شناخت صادرکنندگان فلزات اساسی به رژیم صهیونیستی از این حیث حائز اهمیت است. فلزات اساسی را غالبا ترکیه و سپس چین و اروپا برای اشغالگران تامین می‌کنند، ترکیه به تنهائی حدود یک‌چهارم فلزات اساسی سرزمین‌های اشغالی را تامین می‌کند

رحیمی افزود: مواد شیمایی را قلب صنعت می‌نامند و بهره‌گیری از آن برای توسعه صنعتی‌ گریز‌ناپذیر است و در تقریبا همه صنایع هر کشوری کاربردهای بسیار جدی و حیاتی دارد.
تأمین این مواد استراتژیک به ارزش ۱۲ میلیارد دلار برای رژیم اشغالگر قدس توسط اروپا با سهم بیش از ۵۰ درصد و سپس توسط چین و آمریکا و ترکیه انجام می‌شود.

۲۵ میلیارد دلار ماشین‌آلات و قطعات الکترونیکی
وی در ادامه به ماشین‌آلات به عنوان یکی از نهاده‌های سه‌گانه تولید اشاره کرد و افزود: شکل‌گیری و رونق هر تولیدی متوقف به تأمین سرمایه از جمله ماشین‌آلات و نیروی انسانی و زمین است. از این رو کشورهای تأمین‌کننده این کالاهای اساسی برای رژیم صهیونیستی نقش مهم وحیاتی برای اقتصاد اشغالگران ایفا می‌کنند. در صادارت ۱۴ میلیارد دلار ماشین‌آلات به سرزمین‌های اشغالی ابتدا کشورهای اروپایی و سپس چین و آمریکا قرار دارند.+

این کارشناس اقتصادی همچنین اظهار کرد: کاربرد گسترده قطعات الکترونیکی امروز در تقریبا همه صنایع از جمله صنایع نظامی، امنیتی و دفاعی قابل چشم‌پوشی نیست و نقش بسیار مهمی در رونق صنایع برای هر کشور و تأمین محصولات نهائی پرکاربرد و حیاتی برای خانوار و بنگاه را دارند. در تأمین این کالای اساسی و مهم به ارزش ۱۱ میلیارد دلار، چین و سپس اروپا و آمریکا و هنگ‌کنگ بیشترین نقش را برای ادامه حیات رژیم صهیونیستی دارند.

۹ میلیارد دلار خودرو و سایر وسایل ‌نقلیه و ترابری
رحیمی بیان کرد: تأمین خودرو و به طور کلی وسایل‌نقلیه شرط لازم توسعه اقتصادی هر کشور است چرا که باعث افزایش رفاه و ارتقا سهولت حمل ‌و نقل برای بنگاه و خانوار در هر کشوری می‌شود. تأمین این کالاهای راهبردی را به ارزش ۹ میلیارد دلار برای اقتصاد رژیم صهیونیستی و رونق اقتصاد اشغالگران، عمدتا اروپا و سپس چین، کره جنوبی، آمریکا، ژاپن و ترکیه بر عهده ‌دارند.

وی افزود: یکی دیگر از کالاهای اساسی مورد نیاز رژیم صهیونیستی، پوشاک و به طور کلی انواع منسوجات است. تأمین این دسته مهم از کالاها به ارزش ۶.۶ میلیارد دلار را نیز چین با سهم بسیار بالای ۴۳ درصد و سپس اروپا و ترکیه و آمریکا عهده‌دار شده‌اند.

کدام کشورها بیشترین سهم را دارند؟
این کارشناس اقتصاد یادآور شد: در بین کشورهای جهان آمریکا، چین، هند، برزیل، ترکیه، آذربایجان و کشورهای اروپایی نقش بسیار راهبردی در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز اقتصادِ رژیم صهیونیستی را بر عهده ‌دارد. در این میان نقش ترکیه و اذربایجان به عنوان همسایه‌های شمالی ایران حائز اهمیت است.

رحیمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ترکیه علاوه ‌بر تأمین مستقیم نقش ویژه‌ای در مسیر رسیدن انرژی و سوخت و نفت به رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند، فلذا مهار ترکیه در این حوزه و پرهزینه کردن صادرات و مسیر آن در راه رسیدن به سرزمین‌های اشغالی می‌تواند اقتصاد رژیم اشغالگر صهیونیستی را تا حد زیادی از کار بیندارد.

وی ادامه داد: آذربایجان و برزیل نقش بسیار جدی در تأمین نفت برای رژیم صهیونیستی دارد و وابستگی رژیم صهیونیستی به نفت آذربایجان و برزیل می‌تواند پاشنه آشیل این رژیم اشغالگر تلقی شود.

به گفته این کارشناس، توان دیپلماسی اقتصادی کشور برای فلج کردن اقتصاد کودک‌کش‌های غاصب را باید بر کشورهایی چون ترکیه، آذربایجان، و کشورهای مهم عضو بریکس یعنی چین، هند، روسیه و برزیل متمرکز کرد. همچنین توان عملیاتی در عرصه نظامی و امنیتی را باید بر دو حوزه مهم یعنی اولا گذرگاه‌ها و کریدورهای ترانزیتی رسیدن کالا به سرزمین‌های اشغالی برای پرهزینه کردن رسیدن کالا به رژیم اشغالگر قدس و همچنین مقصد ترخیص کالاهای اساسی در سرزمین‌های اشغالی که یکی از مهم‌ترین آنها بندر ایلات است متمرکز کرد.

انتهای پیام/
منبع : کیهان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷