تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۶۷۴۱
مولوی عبدالواحد از نظر شخصیت سیاسی، دارای گرایش های اعتدال گرایانه بود که بر وحدت ملی به ویژه میان شیعه و سنی تأکید داشت و مخالف هر گونه تندروی و افراط گرایی بود و آن را خلاف امنیت ملی می‌دانست.
۰
plusresetminus
ابعاد و اهداف ترور مولوی عبدالواحد
به گزارش بلاغ؛ شورای تامین استان سیستان و بلوچستان جمعه شب از ترور و شهادت مولوی عبدالواحد ریگی از علمای اهل سنت و امام جمعه مسجد امام حسین (ع) شهرستان خاش خبر داد. ​​​​​​​درباره این جنایت می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛نکته اول این که، استان سیستان و بلوچستان از جمله مناطقی است که در ۸۰ روز اخیر شاهد بیشترین ناامنی‌ها و اغتشاش‌ها در ایران بوده است.
برخی جریان‌های داخلی و گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی در داخل و خارج از استان در تداوم اغتشاش‌ها نقش پررنگی دارند. بهانه آن ها دفاع از حقوق زنان به طور خاص و حقوق بشر به طور عام است، اما در واقع ضدیت با نظام جمهوری اسلامی ایران و اعمال فشار بر حکومت را پیگیری می‌کنند.
نکته دوم این که، در این مسیر هر شخصی که خلاف جریان ضد انقلاب حرکت و بر لزوم پایان دادن اغتشاش‌ها تأکید کند و در جهت وحدت و امنیت ملی گام بردارد، یا با تهدید مواجه می‌شود تا از مسیر خود عدول کند یا هدف ترور قرار می‌گیرد که مولوی عبدالواحد ریگی از جمله این اشخاص است‌.نکته سوم این که، مولوی عبدالواحد از نظر شخصیت سیاسی، دارای گرایش های اعتدال گرایانه بود که بر وحدت ملی به ویژه میان شیعه و سنی تأکید داشت و مخالف هر گونه تندروی و افراط گرایی بود و آن را خلاف امنیت ملی می‌دانست.
وی از جمله شخصیت‌هایی بود که در سفر حجت‌الاسلام حاج علی اکبری به عنوان نماینده رهبر انقلاب به استان سیستان و بلوچستان برای دلجویی و شنیدن دیدگاه‌های افراد و گروه‌ها در باره ناامنی‌ها در استان با ایشان دیدار و گفت وگو کرد. مرحوم مولوی عبدالواحد در این دیدار از وحدت شیعه و سنی، امنیت ملی و انقلاب اسلامی دفاع کرده بود.این رویکرد، با اعتراض گسترده جریان ضد انقلاب مواجه شد و در نهایت نیز این جریان دست به ترور این روحانی اهل سنت سیستان و بلوچستان زد.
نکته چهارم این که، ترور مولوی عبدالواحد نشان داد که تأکید برخی بر دفاع از حقوق بشر و ادعاها درباره حمایت از شهروندان، صرفا یک اظهارنظر کلامی و عوام پسند است و در عمل در جهت تشدید واگرایی در استان سیستان و بلوچستان و دمیدن بر تفرقه میان شیعه و سنی گام بر می‌دارند. این نوعی دیکتاتوری سیاسی است که از سوی برخی افراد و گروه‌ها در استان پیگیری می‌شود.

نکته پنجم این که، یکی از اهداف اصلی ترور مولوی عبدالواحد، امام جمعه اهل سنت خاش، ایجاد رعب و وحشت برای افرادی است که خلاف جریان تجزیه طلب تکفیری و تروریستی و جریان ضد انقلاب گام بردارند.چند روز پیش هم شهروندی که در استان کردستان تنها یک شکلات به رئیس جمهور تعارف کرده بود، تحت فشار شدیدی قرار گرفت و مجبور شد برای در امان ماندن، عذرخواهی و اظهار پشیمانی کند.نکته ششم و پایانی این که، دشمنان با ترور امام جمعه اهل سنت خاش که مدافع وحدت، امنیت و انقلاب بود، نشان دادند منافع شان در تداوم ناامنی و اغتشاش در این استان قرار دارد.در عین حال ثابت کردند قومیت عنصری است که دشمنان روی آن مانور می‌دهند.
دکترسیدرضی عمادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳