رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو:

عرضه قطره‌چکانی خودروسازان قیمت‌ها را افزایش داد

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۴۸۳۲۷۵
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: کاهش عرضه خودروسازان دوباره به صعودی‌شدن قیمت خودرو در بازار منجر شده است.
۰
plusresetminus
عرضه قطره‌چکانی خودروسازان قیمت‌ها را افزایش داد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از فارس؛ سعید موتمنی با بیان اینکه این روزها بازار خودرو دوباره به هم ریخته است، اظهار داشت: در چند روز گذشته قیمت اغلب خودروهای تولید داخل‌ افزایش یافته است. در کنار افزایش قیمت خودروهای داخلی، قیمت خودروهای وارداتی و قیمت برخی از خودروهای مونتاژی هم افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: عامل اصلی افزایش قیمت خودروها عدم عرضه خودرو توسط خودروساز است. در بازار خودرو کم است، لذا خودروهایی که به بازار عرضه نمی‌شود یا کمتر عرضه می‌شود افزایش قیمت بیشتری داشته است. خودروهای گروه پژو و دنا طی روزهای گذشته افزایش قیمت زیادی داشته است.  قیمت پژو پارس دنده‌ای از ۵۱۵ میلیون تومان به حدود ۵۶۰ میلیون تومان و قیمت پژو سفارشی از ۵۶۰ به ۵۸۳ میلیون تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو افزود: کوئیک دنده‌ای حدود چهار میلیون تومان و اتومات بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان افزایش یافته است.  قیمت ‌هایما اس‌۷ نیز از یک‌میلیارد و ۴۵۰ به یک‌میلیارد و ۵۰۵ میلیون تومان رسیده است و قیمت فیدلیتی نیز طی روزهای گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان افزایش داشته است. البته با وجود افزایش قیمت‌ خودروها، بازار همچنان راکد است و معامله چندانی انجام نمی‌شود.

موتمنی با اشاره به افزایش قیمت خودروهای وارداتی گفت: تعداد خودروهای وارداتی که تاکنون به مشتریان تحویل داده شده بسیار کم است و اثرات آن در بازار محسوس نیست اما در آگهی‌های فروش خودرو مشاهده می‌شود که تعدادی از این خودروها با قیمت بسیار بالا توسط فروشندگان عرضه می‌شود.

نمایشگاه بی‌رقابت
صنعت خودرو وضعیت مناسبی ندارد. از یکسو وعده‌های مرتبط با واردات عملی نشده و از سوی دیگر میزان تولید خودروسازان داخلی نه تنها افزایش پیدا نکرده که از آمار سال قبل هم عقب‌تر است. قیمت خودرو هم روند صعودی به خود گرفته و مردم از این بابت ناراضی هستند. در این شرایط تنها راهکار وزارت صمت برگزاری نمایشگاه‌های پی‌در‌پی خودرو است.
نفس برگزاری این نمایشگاه در شرایطی که نه خودروسازان خودروی جدیدی طراحی کرده‌اند و نه اتفاقی در صنعت خودروی کشورمان رخ داده و از همه مهم‌تر نه مشخص است که اساسا نمایشگاه قبلی چه آورده‌ای داشته محل تردید است. اساسا سؤالی که می‌توان مطرح کرد در این بخش این است که با برگزار نمایشگاه‌های متعددی در شرایطی که هیچ‌گونه فضای رقابتی وجود ندارد چه لزومی به ادامه روند برگزاری آن‌ها با توجه به هزینه زیاد برای خودرو سازان است.

خطر تصمیم‌گیری به سبک عباس آخوندی
داود منظور؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه بیستم آذرماه درباره واردات خودرو گفت: وقتی در داخل کشور ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو وجود دارد اختصاص دو تا سه میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای واردات خودرو به صلاح کشور نیست.

جلال رشیدی کوچی؛ نماینده مجلس دو روز بعد گفت: سخنان دو روز قبل رئیس سازمان برنامه و بودجه، قیمت خودرو را ۱۲ درصد گران کرد.
او چندی قبل هم در صفحه شخصی خود نوشت: آقای مخبر دلیل تعلل نزدیک به سه هفته‌ای در ابلاغ مصوبه واردات خودرو‌های کارکرده که در هیئت دولت (بعد از ۴ ماه) به تصویب رسیده است، چیست؟

این نماینده مجلس در جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه ۲۳ مهر مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: اینکه از سوی عوامل خارجی تحریم شویم حسابش مشخص است اما عده‌ای در داخل و به بهانه‌های مختلف که کسی هم نتواند اظهارنظر کند ما را تحریم کرده‌اند. مجلس شورای اسلامی درخصوص واردات خودرو کار کرده و قانون تصویب کرده است. سه ماه منتظر هستیم تا برای مسئله واردات خودروهای کارکرده آیین‌نامه تدوین شود؛ چرا ساده‌ترین مشکلات این مملکت را پیچیده می‌کنید.

حمید امانی همدانی؛ معاون سازمان برنامه و بودجه دیروز در نشستی خبری اظهارداشت: صف دریافت ارز طوری است که با توجه به اولویت‌های کشور، ارز کمتری به خودرو رسیده و سال بعد هم سیاست مثل امسال است و تخصیص ارز به واردات خودرو بر اساس شرایط ارزی کشور خواهد بود.

گفتنی است، خودرو به وسیله‌ای ضروری در زندگی مردم تبدیل شده است. طبق آمار پلیس راهور در سال گذشته ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر در تصادفات جان باخته‌اند. کارشناسان عامل اصلی را ایمنی پایین خودروهای کشور که اغلب تولید داخلی است می‌دانند. همچنین خودروهای داخلی سه برابر خودروهای روز جهان، بنزین مصرف می‌کنند که عامل اصلی ناترازی تولید و مصرف این نوع سوخت در کشور است.

عباس علی‌آبادی؛ وزیر صمت، برای رفع این مسئله بر واردات خودروی برقی اصرار می‌کند. این در حالی است که با واردات سالانه ۱۰۰ هزار خودروی برقی، ۴۰ سال طول می‌کشد تا خودروهای بنزین سوز، صرفا در شهر تهران از رده خارج شود چرا که در تهران حدود چهار میلیون خودرو وجود دارد و در کل کشور حدود ۲۵میلیون خودروی سواری. ضمن اینکه تولید خودروی برقی با وضع موجود، به سرنوشت خودروهای بنزینی داخلی دچار خواهد شد. تولید خودرو، زمانی با کیفیت می‌شود که در رقابت با خودروهای جهان باشد.

همچنین وزیر صمت، اخیرا از نزدیک شدن حذف قیمت گذاری دستوری خودرو خبر داد. اگر این اتفاق بدون واردات مورد نیاز رخ بدهد خودرو به سرنوشت مسکن در دوران عباس آخوندی دچار شده و برای اقشار متوسط هم دست نیافتنی می‌شود چه برسد به اقشار کم درآمد. البته همین حالا هم قیمت خودروهای داخلی از توان طبقه متوسط و کم درآمد بسیار بیشتر است و تنها راه چاره، واردات خودروی بنزینی با کیفیت و اقتصادی بسیار بیشتر از واردات فعلی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷