تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۹
کد مطلب : ۴۸۵۳۴۳
در حالی برخی رسانه‌های خارجی صحبت از تخریب دیوار باغ گیاه‌شناسی نوشهر به عنوان یکی از باغ‌های منحصربه‌فرد می‌کنند که این موضوع براساس توافق بین مجموعه باغ گیاه‌شناسی و شهرداری در خصوص عقب‌نشینی دیوار انجام شد.
۰
plusresetminus
پیدا و پنهان تخریب دیوار باغ گیاه‌شناسی نوشهر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، این روزها در فضای مجازی و رسانه‌ای و همچنین برخی رسانه‌های خارجی صحبت از تخریب شبانه دیوار باغ گیاه‌شناسی نوشهر به عنوان یکی از باغ‌های منحصربه‌فرد از نظر گونه‌های نادر است.

ضلع شمالی این باغ به پل تازه تاسیس ماشلک به عنوان یک از شاهراه‌های اصلی نوشهر منتهی می‌شود که همواره از ترافیک سنگین رنج می‌برد.

اعضای شورای شهر و شهردار وقت نوشهر در ۲۵ مهرماه سال گذشته طبق توافقی که با مدیران باغ گیاه‌شناسی انجام دادند قرار شد با عقب‌نشینی که باغ برای تسهیل عبور و مرور انجام می‌دهد یک سری تعهدات نیز شهرداری انجام دهد که شهرداری تا تاریخ تخریب دیوار به ۸۰ درصد آن از جمله دیوارکشی جدید، ساخت اتاقک نگهبانی، مرمت همه ساختمان‌های داخل باغ و چند مورد دیگر عمل کرد اما مدیریت باغ تخریب دیوار را به امروز و فردا موکول می‌کردند و این موضوع باعث ایجاد ترافیک سنگین‌تر در ورودی پل تازه تاسیس ماشلک شده بود.

در ابتدای فروردین ماه سال جاری ساعت ۲۲ که ترافیک چندانی در مسیر وجود نداشت و برای اینکه به عبور مرور مردم و مسافران صدمه‌ای وارد نشود شهرداری با هماهنگی با فرماندار و دادستان اقدام به تخریب دیوار کرد و البته باید به این نکته تاکید کرد که حتی یک گونه نیز در این میان صدمه ندید.

این موضوع این شائبه را بوجود آورد که این تخریب غیرقانونی و برخلاف توافق انجام شده بین شهرداری و مجموعه باغ انجام شد اما شواهد نشان می‌دهد این اقدام قانونی و با نظر مساعد دادستان و فرماندار نوشهر انجام شد.

شهرداری نوشهر نیز اعلام کرد که تعریض و عقب‌نشینی قسمتی از اراضی شمالی باغ گیاه‌شناسی نوشهر بر مبنای صورت‌جلسه توافق ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱ صورت گرفته که در راستای آن شهرداری بر مبنای تعهدات خود بعد از احداث دیوار، احداث ساختمان نگهبانی، مرمت اساسی ساختمان‌های باغ اکولوژی، مکاتبات لازمه جهت اخذ مجوز از کمسیون ماده پنج، مسیر دسترسی انتهای باغ(از کمربندی)، احداث کانال و غیره را انجام داده است سپس با توجه به ضرورت ایجاد رینگ درون‌شهری و با عنایت به تأکید استاندار مازندران در روز افتتاح پل ماشلک و هماهنگی‌های صورت گرفته با رئیس دادگستری و به منظور عدم ایجاد گره ترافیکی و عدم مزاحمت برای شهروندان، شهرداری اقدام به جمع‌آوری دیوار قدیمی و تعریض معبر نموده که هیچ منافاتی با مفاد صورت جلسه و توافق‌های صورت گرفته نداشته و ندارد.

شهردار نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، توضیحاتی در رابطه با عملیات در باغ گیاه‌شناسی نوشهر در خصوص تخریب دیوار بیان کرد و گفت:در سال ۱۴۰۱ توافقی بین مجموعه باغ گیاه‌شناسی و شهرداری در خصوص عقب‌نشینی دیوار انجام شد و در قبال آن یک سری تعهدات بین دو طرف یعنی شهرداری و مجموعه باغ گیاه‌شناسی انجام شد که البته طبق صورتجلسه این توافقات دو طرفه بوده است و تاکنون شهرداری به ۸۰ درصد تعهدات خود عمل کرده است.

عادل خزایی‌پول با بیان اینکه در چند روز اخیر این شبهه ایجاد شد که تنها شهرداری تعهد دارد در صورتی که طبق توافق و صورتجلسه هر دو طرف هم شهرداری و هم باغ گیاه‌شناسی باید به تعهدات خود عمل می‌کردند، افزود: تاکنون شهرداری به ۸۰ درصد از تعهدات عملیات اجرایی خود عمل کرده است و این آمادگی وجود داشت که به صد درصد تعهدات خود برسد اما خود مجموعه باغ از ادامه کار جلوگیری کرده است.

وی با اشاره به اینکه ظاهراً موانعی بر سر راه است تا تعریض خیابان برای رفاه حال شهروندان انجام نشود، بیان کرد: پل ماشلک در دهه فجر افتتاح شد اما قبل از پل عرض معبر بسیار کم است و در ایام پیک، ترافیک زیادی ایجاد می‌کند و این امر باعث می شود شهروندان آسیب ببینند.

شهردار نوشهر خاطر نشان کرد: طبق صحبتی که با فرماندار، دادستان و دستگاه قضا نوشهر شد به این نتیجه رسیدیم که باید آن دیوار برداشته شود و آنچنان که شهرداری به تعهدات خود پایبند بود حاضریم که به ۲۰ درصد مابقی نیز عمل شود.

خزایی‌پول با بیان اینکه واحد عمران شهرداری برای اتمام کار و دیوارکشی و ساخت اتاق نگهبانی به باغ مراجعه کردند اما ممانعت شد،افزود:مدیریت باغ باید از مواضع خود کوتاه بیایند و این سوال پیش می آید که این دیوار چه ارزشی برای مجموعه داشته است در حالی که طبق نظر میراث فرهنگی این دیوار ارزش باستانی نیز نداشته است.

وی ابراز کرد: شهرداری که دیوار پشت و پیاده رو را نیز اجرایی کرد اما مجموعه باغ اجازه ندادند که اینکار به سرانجام برسد.

شهردار نوشهر تاکید کرد: این موضع‌گیری شده است که شهرداری باغ اکولوژی را تخریب کرده است در حالی که تنها تخریب دیوار قدیمی صورت گرفته است که در پشت این دیوار یک دیوار جدید الاحداث و مهندسی ساز اجرا شده است و حتی یک گونه هم آسیب ندیده است.

خزایی‌پول تصریح کرد:برای رفاه حال مردم و شهروندان هرجا نیاز باشد ورود پیدا می‌کنم زیرا اولویت من مردم شهر نوشهر هستند و با هیچ کسی هم تعارف ندارم.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳