بهار بندگی در ماه مهمانی خدا؛

حلول سال نو در فضای مقدس مضاعف

تاریخ انتشاريکشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۸۵۲۶۷
از رمزهای مبارک بودن سال ۱۴۰۳ برای ایرانیان، تحویل سال قاطبه ایرانیان در فضای معنوی و با دلی مملو از دعا و مناجات و خیرخواهی برای دیگران است که از مدت‌ها قبل خود را برای برگزاری آئین تحویل سال آماده می‌کنند.
۰
plusresetminus
حلول سال نو در فضای مقدس مضاعف
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ از ویژگی‌های ایرانیان در تحویل سال نو، حضورشان در زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس است که اگر در خانه خود نیز بخواهند سال را نو‌ کنند، با برگزاری آیین خاص تحویل سال سعی می‌کنند تا این آئین کاملاً مذهبی با خواندن قرآن، دعا و سپس دعای تحویل سال آغازگر سالی سرشار از توفیق و موفقیت برای آنان باشد.

رسم تحویل سال ایرانیان
در وقت تحویل سال، همه اعضای خانواده‌ها در خانه‌های خود گرد می آیند و در کنار سفره نوروزی می‌نشینند. شمع های شمعدان یا چراغ های روی سفره نوروزی را پیش از تحویل سال روشن می کنند و سکه ها و اسکناس هایی لای قرآن می گذارند. همه چشم به آب و برگ و ماهی می دوزند.

به تأسی از بزرگان، فرزندان نیز به نماز و دعا می‌پردازند و گوش به شلیک توپ و اعلام سال تحویل می سپارند و رسم چنین است که پس از تحویل سال، همه اعضای خانواده به یکدیگر «عید مبارکی» می گویند. کوچک ترها دست بزرگ ترها را می بوسند و بزرگ ترها صورت کوچک ترها را. آن گاه، بزرگ خانواده دعای سال تحویل زیر را می خواند و دیگران آن را تکرار می‌کنند:

یا مُقَلّبَ القُلوبِ وَ الأَبصار، یا مُدَبّر اللَیل وَ النَهار، یا مُحَوّل الحُول وَ الأَحوال، حَوِّل حالَنا اِلی اَحسَنِ الحال.

پس از خواندن دعای سال تحویل، بزرگ خانواده قرآن را می گشاید و هفت سوره یا هفت آیه از قرآن را که با کلمه «سلام» آغاز می شود، می خواند. با خواندن این آیات، آفت ها و بلاهای آسمانی و زمینی و ابلیس و شیطان را از محیط خانه و خانواده دور می کنند و سلامت و آرامش را به خانه در سال نو می‌آورند. آن گاه به رسم تیمّن و تبرّک، بزرگ خانه به هر یک از اعضای خانواده سکه‌ای که آن‌ها را در لای قرآن گذاشته است، می دهد.

حضور در اماکن مقدس
عامه مردم معتقدند که به هنگام تحویل سال در هر جا که باشند تا آخر سال حضور در آن جا برایشان بسیار آسان و میسر است. از این رو برخی از آنان زمان تحویل سال را در فضای قدسیانه زیارتگاه ها و امامزادگان شیعه می گذرانند و در لحظات خجسته گردش سال، با دعا و نیایش در این جایگاه های روحانی با جهان ملکوتی ارتباط معنوی برقرار می کنند.

وجود امام‌زادگان فراوان در اکثر شهرهای کشورمان این امکان را برای ایرانیان بوجود آورد که بخش مهمی از اوقات خود را در این اماکن مقدس بگذرانند و در آن به آرامش برسند. یکی از زمان‌های مشخص برای حضور در این مکان‌های مقدس، زمان تحویل سال است.

از پر رجوع ترین این اماکن متبرکه، مشهد مقدس، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه، علیها سلام، حرم مطهر احمدبن موسی(ع) حضرت شاهچراغ، حضرت عبدالعظیم، مسجد جمکران، ...، است که تنها در حرم شریف رضوی طی مناسبت تحویل سال، امسال بیش از ۶میلیون نفر وارد حرم امام رضا(ع) شده و لحظه تحویل سال را با معنویت و توسل خاصی سپری کردند.

هر ساله حرم امام رضا (ع) به ویژه در ایام نوروز میزبان بزرگترین اجتماع ایرانی‌ها می‌شود. زائران از مسیر‌های دور و نزدیک خود را به به این مکان می‌رسانند تا لحظه تحویل سال را جشن بگیرند.
شاید هیچ شهری از کشورمان به خصوص مازندران را نتوان سراغ آورد که یک یا چند امامزاده و مراقد شریف‌شان، شیفتگان دین و اهلبیت عصمت را در بر نگرفته باشند.

این امام‌زادگان علاوه بر رجوع روزانه مردم به آن‌ها، در تحویل سال نیز بصورت خاص پذیرای مردم و ساکنان همجوار خود هستند.

این ستارگان درخشان معنویت، پایگاه‌هایی هستند که ملت ایران از آن‌ها حرارت ایمان و آرامش روح و امنیت روانی بدست می‌آورند.

کسانی که عقیده دارند تحویل سال را در اماکن مقدس بگذرانند، سفره نوروزی را به کسانی که در خانه مانده اند می سپارند و خود به زیارتگاه می روند. در آنجا هر کسی می کوشد تا هر چه بیشتر در نزدیک مرقد جایی برای نشستن بیابد، چنانچه حرم امام یا امام‌زادگان به اندازه ای شلوع می شود که جای سوزن انداختن نیست. عده ای قطعه نانی را در دست می گیرند به نیت اینکه رزقشان در سال نو زیاد باشد و بعضی پول که پولشان برکت داشته باشد و عده ای هم شمع روشنی را در دست می گیرند که همیشه زیر نور شاه چراغ باشند. یک نفر از وعاظ هم به منبر می رود و دعا می خواند و مردم صلوات می فرستند و آهسته می گویند:
یا مُقَلب القُلَوب وَ الاَبصار یا مُدَبر اللَیل وَ النَهار.»

همین که سال تحویل شد همه صلوات می فرستند و خدام این اماکن روی مردم گلاب می پاشند و همه به هم تبریک می گویند و آن ها هم که بستگان نزدیکند، یکدیگر را می بوسند.
مردم باور دارند که در موقع سال تحویل و آن گاه که خورشید به برج بره (حمل) می رود، هر کس هر نیاز و مرادی داشته باشد و از خداوند بخواهد، برآورده می شود. به پندار ایشان، هر کس به هر کاری مشغول باشد، تا آخر سال نو با آن کار مشغول و گرفتار خواهد بود. برخی از مردم جامعه های سنتی، چند لحظه پیش از تحویل سال سکه درمشت نگه می دارند تا با تحویل سال، برکت و نعمت و شگون برایشان در سال نو بیاورد.

و امسال حضور در اعتاب مقدسه عراق
عشق وصف‌ناپذیر ایرانیان به امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام، امامان معصوم و مدفون در عراق بویژه سیدالشهداء اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام باعث شد تا یکی چند روز قبل از سال نو، ایرانیان به هر وسیله‌ای شد خود را به عراق برسانند و در جوار یکی از امامان معصوم مراسم تحویل سال را برگزار نمایند.

بنابراعلام خبرگزاری‌های رسمی، از چند ورز مانده به پایان سال، روزانه ۴۵ هزار ایرانی تنها از مرز مهران وارد عراق می‌شدند. ازدحام و استقبال ایرانیان در اعتاب مقدسه عراق به‌خصوص در کربلا بگونه‌ای بود که در حرم شریف سیدالشهداء و ابوالفضل‌العباس(ع)، همچنین در بین‌الحرمین تا چشم کار می‌کرد، ایرانیان بودند که با گویش‌های مختلف به راز و نیاز مشغول بودند و حتی آئین سال نو ایرانیان از طریق بلندگوهای رسمی حرم توسط مجریان و روحانیون و مداحان ایرانی پخش می‌شد.

ویژگی سال تحویل امسال، مصادفت آن با ماه مبارک رمضان بود که یک ساعت و چند دقیقه با اذان صبح فاصله داشت و به همین مناسبت، لحظات تحویل سال ۱۴۰۳ توسط ایرانیان با معنویت خاصی برگزار شد.

امید آنکه این معنویت، تا پایان سال در مناسبات فردی و اجتماعی ایرانیان ماندگار و منشاء رخدادهای خجسته باشد.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷