شروط صهیونیست‌ها برای آتش‌بس از سوی مقاومت فلسطین رد شد

جهنم تونل‌های غزه برای صهیونیست‌ها

تاریخ انتشارشنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
کد مطلب : ۴۸۱۱۶۹
جامعه صهیونیستی مدت‌ها قبل از عملیات طوفان الاقصی دچار شكست و گسست درونی شده بود و طوفان الاقصی این شكست را قطعی و آشكارتر كرد. اكنون سه هفته پس از عملیات طوفان الاقصی، هنوز سرنوشت ۳۸۰ هزار نیروی زمینی ارتش پشت مرزهای غزه نامشخص است و نظامیان تكلیف خود را نمی‌دانند.
۱۱
plusresetminus
جهنم تونل‌های غزه برای صهیونیست‌ها
به گزارش بلاغ؛ اگر از جامعه‌شناسان بخواهند تعریفی از یك جامعه شكست خورده را ارائه دهند، بی‌تردید جوامع تقسیم شده و پراختلاف را در زمره جوامع شكست خورده قلمداد خواهند كرد.

این شكاف و اختلاف از چهار سال پیش به این سو دامن جامعه صهیونیستی را گرفته و حتی اكنون كه رژیم اسرائیل در وسط یك جنگ تمام عیار است، اختلافات داخلی دست از سر صهیونیست‌ها بر نمی‌دارد. بیش از ۲۰ روز است كه فرماندهان نظامی و سیاسی در تل‌آویو ادعای انجام حمله زمینی به غزه در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی را دارند، اما در بیست و دومین روز جنگ در فلسطین هنوز سرنوشت عملیات زمینی در غزه نامشخص است. ‌

هارآتص در گزارشی اعتراف كرده كه میان اسرائیلی‌ها بر سر انجام عملیات زمینی در غزه اختلاف نظر است. ۴۹ درصد از شهروندان صهیونیست خواستار انجام عملیات زمینی و جنگ تمام عیار در غزه هستند، اما ۵۱ درصد آنان از سرنوشت جنگ زمینی در غزه هراسناك و نگرانند و حتی خواستار توقف بمباران غزه هستند. در نظرسنجی دیگری كه توسط روزنامه معاریو انجام شده، ۲۹ درصد از اسرائیلی‌ها موافق حمله زمینی گسترده ارتش در غزه بودند و ۴۹ درصد گفتند كه بهتر است جنگ را متوقف كنیم و ۲۲ درصد در بلاتکلیفی محض به سر ‌بردند.

نتایج این نظر سنجی‌ها حكایت از آن دارد كه جامعه صهیونیستی امروز یك جامعه شكاف زده، تقسیم شده و دو قطبی است كه حتی در شرایط جنگی امكان تصمیم‌گیری مشخصی ندارد. نكته جالب آنجاست كه حتی در اوج جنگ موجودیتی فعلی علیه تل‌آویو، شهروندان معترض تصمیم به بازگشت به خیابان‌ها دارند و امیر بوخبوط خبرنگار اسرائیلی اعلام کرده است که مخالفان خود را برای تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در تل‌آویو و مناطق مرکزی فلسطین اشغالی آماده می‌کند.

شكست از پیش تعیین شده
البته جامعه صهیونیستی مدت‌ها قبل از عملیات طوفان الاقصی دچار شكست و گسست درونی شده بود و طوفان الاقصی این شكست را قطعی و آشكارتر كرد. اكنون سه هفته پس از عملیات طوفان الاقصی، هنوز سرنوشت ۳۸۰ هزار نیروی زمینی ارتش پشت مرزهای غزه نامشخص است و نظامیان تكلیف خود را نمی‌دانند.

برای آنها مشخص نیست كه آیا به غزه ورود خواهند كرد یا خیر؟ در هفته گذشته تاكنون افسران و نظامیان سه بار برای نفوذ زمینی به غزه تلاش كردند، اما در هر سه بار در كمتر از چند ساعت مجبور به عقب‌نشینی و بازگشت به پشت مرز غزه شدند. در یكی از این عملیات‌ها ارتش حتی متحمل تلفات هشت نفری شد.

در حال حاضر تلفات رژیم صهیونیستی ۱۴۰۰ نفر اعلام شده، اما گفته شده كه ۲۸۰ جسد دیگر پیدا شده كه آمار تلفات را افزایش خواهد داد. روز گذشته نیز ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «شوهام بن هروش» نظامی ۲۰ ساله تیپ ناحل که در تاریخ هفت اکتبر در درگیری با نیروهای قسام در اطراف غزه زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده کشته شده و با كشته شدن این نظامی، شمار تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد طوفان الاقصی به ۳۱۰ کشته افزایش یافت.

ضعف و شكست ارتش رژیم صهیونیستی تا آنجاست كه پایگاه خبری عبری زبان والا اعتراف كرده که تاكنون مقابله با نیروهای فلسطینی موفقیت‌آمیز نبوده و نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی باردیگر خود را برای حملات و عملیات‌های جدید نیروهای مقاومت آماده می‌كنند.

این بدان معناست كه ۲۲ روز بمباران نتوانسته توان مقاومت فلسطین برای حمله به اشغالگران را كاهش دهد. حتی روز گذشته منابع عبری زبان اعلام کردند که همزمان با برگزاری جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو، انفجارهایی در نتیجه حمله موشکی قسام این شهر و اطراف مقر وزارت جنگ را به لرزه درآورده و جریان برق در منطقه کریات اونو در تل‌آویو قطع شد. شهرک‌های شوهام، بئر یعقوب و رحوفوت در اطراف تل‌آویو مناطقی بودند كه شب گذشته زیر موشك‌باران مقاومت فلسطین به سر بردند.

ترس از شكست دوم
یكی از دلایل عدم ورود ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ترس آنها از شكست دوم در یك ماه گذشته پس از شكست در عملیات طوفان الاقصی است. «تام بکت»، ژنرال بازنشسته ارتش انگلیس و مدیر اجرائی خاورمیانه برای موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، معتقد است: «در حقیقت هیچ گزینه خوبی برای حمله زمینی اسرائیل به غزه وجود ندارد.»

«جان ساورز» رئیس‌سابق سازمان اطلاعات انگلیس و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل متحد هم گفته است: «رهبران اسرائیل متوجه شده‌اند که ایده حمله به غزه و نابودی حماس احتمالاً آرزویی دور از دسترس است.» ایهود باراک نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی هم در شبکه ایکس گفت: «همه اسرائیلی‌ها اعتماد خود را به نتانیاهو از دست دادند و ۷۵ درصد اسرائیلی‌ها نتانیاهو را مقصر اصلی شکست می‌دانند.»

چرا شكست حماس غیرممكن است؟
بسیاری معتقدند كه رژیم اسرائیل قادر به از بین بردن حماس نیست، چون حماس نماینده یک ایده سیاسی و مذهبی به‌نام آزادی قدس است و این ایده را نمی‌توان از بین برد. حماس همچنین شهرت خود را در میان فلسطینی‌ها به دلیل استقبال آنها از مبارزات مسلحانه و شهادت‌طلبانه علیه اسرائیل به‌دست آورده و با این شرایط نمی‌توان ادعای از بین بردن آرزوی یك ملت را داشت.

در واقع صهیونیست‌‎ها ادعای نابودی حماس را مطرح كرده‌اند، اما دستیابی به این هدف برای رژیم اسرائیل غیرممكن است، زیرا حتی اگر صهیونیست‌ها ضربه سنگین به حماس وارد كنند، نمی‌توانند جلوی باز‌‌سازی آن را بگیرند. اكنون نیز كه غزه زیر شدیدترین بمباران است، واكنش راكتی و موشكی مقاومت اسلامی حماس به اشغالگران ادامه دارد و بمباران روزانه نوار غزه نتوانسته حماس را متوقف كند. عدم توقف حماس و تداوم بمباران شهرهای تل‌آویو و عسقلان بارزترین نشانه شكست اسرائیل در ۲۲ روزه گذشته است. این در حالی است كه براساس گزارش‌ها، تاكنون بیش از ۱۲ تن بمب بر سر ۲.۳ میلیون نفر در غزه فرو ریخته شده است.

در حالت فلج کامل هستیم
رونین برگمن تحلیلگر نظامی امنیتی یدیعوت آحارانوت نیز طی تحلیلی اعلام کرد تحولات میدانی نشان می‌دهد اسرائیل با دو گزینه مواجه است که بهترین آنها، گزینه‌ای تلخ است؛ یا توافق تبادل اسرا و پرداخت بهای هنگفت یا آغاز عملیات زمینی و تحمل پیامدهای خطرناک آن.

وی تصریح کرد که نوعی بی‌اعتمادی به توانایی دولت برای مقابله با حوادث وجود دارد که با وضعیت سردرگمی آمریکا و به تعویق انداختن عملیات زمینی به بهانه‌های متعدد مطابقت دارد... با توجه به تهدید موشکی و هزینه جذب ده‌ها هزار سرباز ذخیره که از نیم تا یک میلیارد شیکل در روز متغیر است، اسرائیل در حالت فلج کامل به سر می‌برد.

اوضاع غیرعادی تل‌آویو
ادامه بمباران تل‌آویو از سوی نیروهای مقاومت حماس باعث شده تا اوضاع این شهر همچنان سه هفته پس از عملیات طوفان الاقصی غیرعادی باشد. روز جمعه نیز شهردار تل‌آویو اعلام كرد كه ازسرگیری آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها در سایه ادامه حملات موشکی به این شهر امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از شلیک موشک‌های ضدتانک به سمت دو پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه مسگاف عام و اویویم در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.

جهنم تونل‌های غزه برای صهیونیست‌ها
برای صهیونیست‌ها وجود تونل‌های زیرزمینی و پیچیده غزه مانند یك كابوس است. روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی اعلام کرد برخی ارزیابی‌های انجام شده اشاره به آن دارند که شبکه تونل‌های حماس بزرگ‌ترین شبکه تونلی جهان به شمار می‌رود.

جان اسپنسر رئیس‌بخش تحقیقات جنگ شهری مرکز جنگ‌های جدید در آکادمی نظامی «وست پوینت» آمریکا نیز در این زمینه می‌گوید: «شبکه گسترده و پیچیده تونل‌ها مشکلی حل نشدنی به وجود آورده و خطری در کمین نیروهای زمینی اسرائیل است.»

برخی ارزیابی‌های انجام شده اشاره به آن دارند که شبکه تونل‌های غزه شامل هزار و ۳۰۰ تونل است که طول آنها به حدود ۵۰۰ کیلومتر رسیده و عمق بعضی از آنها تا ۷۰ متر زیرزمین برآورد می‌شود. همچنین بیشتر این تونل‌ها ارتفاع و عرض دو متر دارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳