تاریخ انتشاردوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۷۴۰۵۰
مقاومت لبنان در همه این سال‌ها توانست به شکل چشمگیری علاوه‌ بر توسعه توانایی‌های نظامی و موشکی خود به رشد چند برابری نیروی انسانی نیز دست یابد.آنچه که موجب افزایش نگرانی صهیونیست‌ها در این زمینه شده، مانور بی‌سابقه‌ای است که حزب‌الله در ماه گذشته در بیست‌وسومین سالگرد عید مقاومت و آزادی برگزار کرد.
۰
plusresetminus
گروه‌های جهادی، کابوسی برای اسرائیل/ شیشه مرگ صهیونیست‌های اشغالگر در دست حزب‌الله
به گزارش بلاغ؛ در طول چهار دهه اخیر چندین گروه مقاومت در منطقه تشکیل شده است که شاید بتوان گفت که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین آن حزب‌الله لبنان است؛ جنبش و گروهی که موتور محرک و انگیزه‌بخشِ نه‌تنها شیعیان لبنان بلکه مردم فلسطین و منطقه شده است. پس از ظهور و موفقیت‌های حزب‌الله لبنان بود که گروه‌های مقاومت ضد صهیونیستی نه‌تنها در لبنان و فلسطین بلکه در کشورهایی همچون عراق، افغانستان و یمن پا به عرصه مبارزه گذاشته‌اند.

جنبش شیعی، نقطه عطف مبارزات ضدصهیونیستی
قبل از تشکیل حزب‌الله در لبنان، جنبش شیعی اَمَل که در سال ۱۹۷۴ توسط «امام سید موسی صدر» و با همکاری شهید «مصطفی چمران» در لبنان تشکیل شده بود مهم‌ترین گروه شیعیِ منسجمِ این کشور به‌شمار می‌رفت و شیعیان این کشور آهسته‎آهسته وارد عرصه سیاست لبنان شدند؛ قبل از تشکیل جنبش امل شیعیان لبنان نفوذ و حتی احترام چندانی در لبنان نداشتند ولی با تشکیل جنبش امل زمینه برای شیعیان لبنان برای ابراز ماهیت و هویت خودشان مهیا شد. ولی از سال ۱۹۸۲ و با ظهور حزب‌الله بود که نه‌تنها معادلات لبنان بلکه معادلات منطقه نیز تغییر کرد و شیعیان این کشور به سرعت پله‌های ترقی را در بسیاری از زمینه‌ها طی کردند؛ از جمله در میدان مبارزه و قدرت نظامی. حالا این جنبش تبدیل به کابوسی برای رژیم صهیونیستی شده است که از آن بیداری ندارد.

ارزیابی اطلاعاتی فرماندهی نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که در صورت بروز جنگ، حزب‌الله در روزهای اول دست‌کم روزانه هزاران موشک شلیک خواهد کرد که بسیاری از آنها کوتاه‌بُرد، سنگین و با کلاهک جنگی با وزن یک تُن هستند. افزون بر آن حزب‌الله از هزاران موشک نقطه‌زن، یک‌سری پهپاد و نیز گروه رضوان استفاده خواهد کرد که با هدف عبور از مرزها و نفوذ به عمق چندین کیلومتری رژیم صهیونیستی آموزش می‌بینند. این رسانه‌ها اعلام کردند، در عین حال کاملاً روشن است که سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در زمانی که باید با سیلی از موشک‌های حزب‌الله مقابله کند، نمی‌تواند ۹۰ درصد از این موشک‌ها را رهگیری کند.

حزب‌الله، جریان‌ساز مقاومت ضداستکباری
حزب‌الله در چهار دهه گذشته همواره افزایش قدرت دفاعی و نظامی خود را در خفا انجام داده و حتی رزمایش‌های آن نیز به‌صورت مخفی و به دور از چشم رسانه‌ها بوده است، اما این‌بار حزب‌الله در ۳۱ اریبهشت‌ماه به یکباره رزمایشی با حضور رسانه‌های داخلی و بین‌المللی انجام داد؛ رزمایشی که نشان از اقتدار زیاد این جنبش و در عین حال پیام‌های مختلفی برای رژیم صهیونیستی داشت. یکی از پیام‌های مهم برگزاری این رزمایش در نزدیکی مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی به رخ کشیدن توان نظامی حزب‌الله برای صهیونیست‌ها بود و نشان داد مقاومت لبنان از هر زمانی آماده‌تر است و در صورت خطای رژیم صهیونیستی، کابوس صهیونیست‌ها به واقعیت تبدیل خواهد شد و اثری از این رژیم غاصب باقی نخواهد ماند.

به نظر می‌رسد که وحشت صهیونیست‌ها از حزب‌الله و دبیرکل آن، «سیدحسن نصرالله»، پایانی ندارد. امروزه حزب‌الله لبنان گرچه همچنان یک جنبش دانسته می‌شود و همچنان با این عنوان خوانده می‌شود، اما تبدیل به یک ارتش کامل و البته مرموز شده است. اگر برای پیدا کردن اطلاعات در مورد توان نظامی این جنبش جست‌وجویی فراوان کنید، با اطلاعاتی رو‌به‌رو می‌شوید که کمابیش مبهم هستند؛ مثلاً «برآوردها تا سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد» که حدأکثر قابلیت حزب‌الله لبنان برای بسیج نیرو در حدود ۵۰ هزار جگنجو است؛ پرسش این است که از آن برآوردها حدود ۵ سال می‌گذرد، حالا اوضاع چطور است؟ که البته دیگر اطلاعاتی در دسترس عموم نیست. درواقع حزب‌الله همواره در کنار نشان‌دادن بخش‌هایی از توانایی‌های خود بخش عمده‌ای را پنهان می‌کند. البته اطلاعات منتشر نشده ارتش رسمی هر کشوری نیز فراوان است، اما در مورد ارتش حزب‌الله این بخشِ در ابهام آن‌قدر زیاد است که ارتش این جنبش را به نیرویی مرموز تبدیل کرده است.

توان پهپادی و موشکی حزب‌الله، کابوس شبانه‌روزی اسرائیل
باید توجه داشت که حزب‌الله به‌رغم افزایش توان چشمگیر در زمینه نظامی به‌ویژه موشکی و پهپادی در سال‌های اخیر هرگز اطلاعات دقیقی از توانمندی‌های نظامی خود ارائه نکرده است و بیشترین اطلاعات در این زمینه، هرچند محدود، از سوی رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام شده است. برخی از رسانه‌ها شمار موشک‌ها و راکت‌های حزب‌الله را ۳۰۰ هزار فروند اعلام کرده‌اند. گرچه برآوردهای دیگری نیز حاکی از آن است که حزب‌الله در آستانه جنگ دوم لبنان [نبرد ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶] ۱۵ هزار راکت داشت که حدود ۴ هزار فروند آن را به سمت شمال اراضی اشغالی شلیک کرد، اما مقام‌های رژیم آپارتاید اسرائیل اکنون تخمین می‌زنند که حزب‌الله بیش از ۱۰۰ هزار موشک دارد. به هر حال، گزارش منابع صهیونیستی حاکی از آن است که توان راکتی و موشکی حزب‌الله از مینی‌کاتیوشا و کاتیوشا (در ابتدای تأسیس) حالا به موشک‌هایِ سهمگین دوربُرد و نقطه‌زن رسیده است.

همچنین باید توجه داشت که اقدام حزب‌الله لبنان در مستقر کردن نیرو‌های خود در یک منطقه حساس مرزی با رژیم آپارتاید اسرائیل و حتی استفاده از ژنراتور‌های برق برای تأمین روشناییِ این نیروها، حاکی از اعتمادبه‌نفسی زیاد است که در میان نیرو‌های حزب‌الله دیده می‌شود. خود این مسئله می‌تواند موجب وحشت اسرائیلی‌ها باشد. اقدام اخیر حزب‌الله لبنان نوعی چالش جدی را هم برای رژیم اسرائیل و هم سازمان ملل متحد ایجاد کرده است. اسرائیل اخیراً در نامه‌ای به سازمان ملل متحد نسبت به اقدام حزب‌الله لبنان اعتراض کرده است این در حالی است که خودِ رژیم اسرائیل مزارع شبعا و تپه‌های کفر شوبا را به اشغال غیرقانونی خود درآورده و هیچ پاسخی نیز نسبت به این اقدامات خود، نه به لبنان و نه به جامعه بین‌المللی ارائه نمی‌کند. البته سازمان ملل متحد نیز نیز گام‌های عملی چندانی را به نفع مردم لبنان و با هدفِ پایان دادن به اشغالگری اسرائیل برنداشته است.

اسرائیل، عاجز و مستأصل در مقابل مقاومت
دولت «بنیامین نتانیاهو» تاکنون به خود اجازه نداده که تعرضی را به چادر‌های مذکور انجام دهد، و این مسئله را این‌گونه می‌توان تحلیل کرد که رژیم آپارتاید اسرائیل در شرایط کنونی خود را اصلاً آماده یک جنگِ بزرگ با حزب‌الله لبنان نمی‌بیند. کمااینکه اخیراً نیز این رژیم در جنگ با جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه که تنها ۵ روز طول کشید، هدفِ بیش از ۱۲۰۰ موشک قرار گرفت و از طریق میانجی‌گری طرف‌های سوم نظیر دولت مصر، توانست به روند موشک‌پراکنی‌های جهاد اسلامی خاتمه دهد.

رژیم آپارتاید اسرائیل به تازگی در مواجهه با حزب‌الله لبنان با یک چالش جدید روبه‌رو شده است. چند روز پیش رسانه‌های اسرائیلی با نگرانی از برپا شدن چند چادر منتسب به حزب‌الله لبنان در مرز اسرائیل خبر دادند. این رسانه‌ها اسرائیلی مدعی شده بودند که چادر‌ها در عمق ۳۰ متری داخل مرز‌های اشغالی فلسطین برپا شده‌اند و تکاوران رضوانِ گروه حزب‌الله در آنها مستقر شده‌اند. استفاده از ژنراتور‌های برق برای تأمین برق این چادر‌ها حاکی از آن بود که این چادر‌ها برای استفاده طولانی‌مدت برپا شده‌اند. و این موضوعی است که وحشتی را به‌ویژه در میان شهرک‌نشینان اسرائیلی ایجاد کرده است. در ابتدا بحث بر سر آن بود که این اقدام، اقدام حزب‌الله است و رژیم آپارتاید با این جنبش مواجه است، اما حالا مشخص شده که مسئله‌ این رژیم با لبنان است.

مقامات لبنان بارها با رد زیاده‌خواهی‌های تل‌آویو، منطقه الغجر را طبق موازین بین‌المللی مصوب سازمان ملل متحد جزئی از خاک خود اعلام کرده و از نظامیان این رژیم خواسته است که با برچیدن سیم‌خاردار از مناطق اشغال شده این روستای مرزی عقب‌نشینی کند. مقامات لبنان با ارسال شکوائیه‌ای رسمی به سازمان ملل متحد با موضوع اشغال نقاطی از خاک لبنان در منطقه مرزی الغجر توسط ارتش رژیم صهیونیستی این اقدام غیرقانونی را خطرناک و نقض آشکار حاکمیت این کشور به بهانه تصاحب روستای الغجر از سوی تل‌آویو دانستند.

اسرائیل، خوک زخم‌خورده
چندی قبل نیز، خبرنگار شبکه المنار در جنوب لبنان گزارش داد که دشمن صهیونیستی در بخش شمالی روستای مرزی الغجر که کنترل آن به دست لبنان است، قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل را نقض کرده است. براساس این گزارش، رژیم صهیونیستی در این بخش از روستای مرزی الغجر اقدام به نصب ستون‌های آهنین و دوربین‌های جاسوسی بر روی آنها به سمت مناطق آزادشده لبنان، کرده است. این در حالی است که سازمان ملل هیچ واکنشی نسبت به نقض قطعنامه این سازمان از سوی رژیم صهیونیستی نشان نداده است.

در پی این وقایع، روزنامه الاخبار در گزارشی به این نکته اشاره کرد که مقامات لبنانی از حزب‌الله در این کشور در برابر رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند به‌طوری که تل‌آویو سعی دارد موضوع توقف تجاوز به روستای الغجر لبنان را منوط به جمع‌آوری چادرهای حزب‌الله در مزارع شبعا کند، اما مسئولان لبنانی معتقدند که هرگز معامله‌ای در این خصوص صورت نخواهد گرفت.

لبنان و فلسطین اشغالی مرزی به طول ۷۹ کیلومتر دارند که همواره طی دوره‌های مختلف بر اثر سیاست‌های توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی پرتنش بوده است. عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ خورشیدی) از جنوب لبنان نیز پایان تجاوزکاری‌های این رژیم در مناطق مرزی با لبنان نبود زیرا هنوز بخش‌هایی از خاک لبنان در اشغال رژیم صهیونیستی است. به تازگی نیز تنش‌های بی‌سابقه‌ای در مثلث مرزی لبنان-سوریه- فلسطین اشغالی و مشخصاً منطقه کفرشوبا رخ داد. چند هفته قبل لبنانی‌ها موفق شدند وارد خاک این کشور در پشت به اصطلاح «خط عقب‌نشینی» که کنترل آن در دست اشغالگران صهیونیست بوده، شوند و پرچم لبنان را در این منطقه به اهتزاز درآورند. مردم لبنان منتظر روزی هستند که تمامی اراضی باقیمانده تحت اشغال در مزارع شبعا و کفرشوبا و بخش لبنانی روستای الغجر آزاد شود تا شادی خود را کامل کنند.

امنیت فروریخته صهیونیست‌ها
«نیر بن آرتسی»، خاخام رژیم صهیونیستی، گفت: «تظاهرات را پایان دهید و به امنیت توجه کنید. دولت اسرائیل باید تمام توجهش به امنیت باشد و هر روستایی را در داخل اسرائیل تفتیش کند. بخشی از اعراب از منطقه المطله تا ایلات سلاح و مهمات دارند. حزب‌الله هزاران موشک دارد که می‌تواند تل‌آویو و اطراف آن را هدف قرار دهد. تنها کافی است حزب‌الله یا حماس یا جهاد از لبنان یا جنین یا الخلیل و نابلس و ایران دکمه‌ شروع جنگ را بزنند. همه آنها منتظر هستند. بخشی از اراضی فلسطینی اشغالی ۱۹۴۸ منتظر این لحظه هستند تا جنگ یوم الغفران اتفاق بیفتد.» وی گفت: «حزب‌الله منتظر است و در حال سنجیدن اسرائیل، مردم آن و بررسی میزان ضعف اسرائیل و وزارت جنگ و ارتش است. حزب‌الله منتظر زمان مناسب است. آنها حمله را علیه تل‌آویو و بعد شهر پشت شهر از نهاریا تا ایلات آغاز می‌کنند.»

البته از طرف دیگر، فرمانده جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی در جمع فرماندهان و مقامات منطقه شمالی فلسطین اشغالی در ارزیابی وضعیت تنش و درگیری در مرز با لبنان، وقوع هرگونه درگیری نظامی در شرایط کنونی با نیروهای جنبش حزب‌الله لبنان را دور از انتظار دانست. ژنرال «آوری گوردین» فرمانده جبهه شمالی رژیم صهیونیستی در دیدار با مقامات محلی و فرماندهان نظامی در منطقه شمالی فلسطین اشغالی در ارزیابی از وضعیت تنش در مرزهای مجاور با خاک لبنان، وقوع هرگونه درگیری مستقیم نظامی در شرایط کنونی با نیروهای جنبش حزب‌الله لبنان را بعید دانست.

همه اینها همزمان‌ شده با اینکه در هفدهمین سالروز جنگ ۳۳ روزه میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی، مقاومت لبنان هشدار شدیداللحنی به اشغالگران داد. حزب‌الله لبنان با انتشار کلیپی از آمادگی رزمندگان مقاومت برای نبرد جدید با رژیم صهیونیستی و در تیررس بودن همه اماکن و تأسیسات زیربنایی و حساس این رژیم خبر داده است.

در متنی که حزب‌الله لبنان همراه با این ویدیوکلیپ منتشر کرده، آمده است که مقاومت اسلامی در حال و هوای سالگرد پیروزی الهی در جولای ۲۰۰۶، در صحنه‌هایی که اوج قدرت، اراده، آمادگی و برنامه‌ریزی مقاومت را با رمز «لاغالب لکم» به تصویر می‌کشد، تصاویری از مراحل هجوم به یک پایگاه صهیونیستی، تسلط کامل مجاهدین بر آن و برافراشتن پرچم حزب‌الله بر روی دیوارهای آن را مشاهده می‌کنید، عملیاتی که با نابودی این پایگاه صهیونیستی و تبدیل آن به آوار بر سر اشغالگران و از بین‌بردن آن شبیه‌‌سازی شده است.

گفتنی است رژیم صهیونیستی در جریان جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان از تحقق اهداف نظامی خود ناکام ماند و در مقابل نیز رزمندگان مقاومت درس‌های سختی به اشغالگران در این نبرد تمام‌عیار دادند. صحنه‌های مقهور شدن یگان‌های پیاده ارتش رژیم صهیونیستی در نقاط مرزی لبنان در برابر رزمندگان مقاومت، هیچ‌گاه از خاطر لبنانی‌ها پاک نمی‌شود، رخدادی که پس از آن مقاومت را بر مبنای سخنان سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله وارد مرحله پیروزی‌های پیاپی کرد.

حزب‌الله، کلیددار فتح قدس
بعد از ویدئویی که واحد رسانه‌ای حزب‌الله لبنان یکشنبه‌شب در قالب پیامی هشدارآمیز برای کابینه رژیم صهیونیستی به‌ ریاست بنیامین نتانیاهو منتشر کرد، رسانه‌های عبری به‌طور گسترده آن را بازتاب دادند. برای مثال سایت عبری «حدشوت» در این باره اعلام کرد که در بخشی از ویدئویی که حزب‌الله پخش کرده است، به نظر می‌رسد که پرچم «تیپ جولانی» (تیپ پیاده‌نظام نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی) را برداشته و پرچم حزب‌الله را جایگزین آن کرده‌اند. خبرنگار شبکه عبری‌زبان کان نیز گفت که حزب‌الله به مناسبت سالروز جنگ دوم لبنان کلیپی از «نیروهای رضوان» منتشر کرد که در آن تصرف شهرک‌های «اسرائیلی» شبیه‌سازی شده است. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی نیز با بازتاب این ویدئو اعلام کرد حزب‌الله ۱۵ گردان در چندین تیپ دارد، از جمله هشت هزار رزمنده از یگان نخبه در نیروی رضوان که از سوریه بازگشته‌اند و تجربیات عملیاتی غنی خود را به مرز با اسرائیل آورده‌اند. در لبنان گزارش‌هایی مبنی بر پیشرفت بسیار چشمگیر در یگان پهپاد و هواپیماهای بدون سرنشین حزب‌الله و همچنین قابلیت‌های پدافند هوایی و سامانه‌های ضد‌تانک آن وجود دارد.

به هر حال، موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله بزرگ‌ترین دغدغه رژیم صهیونیستی بعد از جنگ جولای ۲۰۰۶ بود و اسرائیلی‌ها برای جلوگیری از توسعه پروژه موشک‌های دقیق مقاومت لبنان از هیچ تلاشی دریغ نکردند. استراتژی «جنگ بین جنگ‌ها» نیز در چارچوب تلاش‌های تل‌آویو جهت جلوگیری از پیشرفته این پروژه بود. آنچه که موجب افزایش نگرانی صهیونیست‌ها در این زمینه شده، مانور بی‌سابقه‌ای است که حزب‌الله در مه گذشته در بیست‌وسومین سالگرد عید مقاومت و آزادی برگزار کرد که البته شامل رونمایی از مهم‌ترین سلاح این حزب یعنی موشک‌های دقیق نمی‌شد اما پهپادهای حزب‌الله در این مانور حضور داشتند.

همچنین باید افزود که بعد از جنگ جولای ۲۰۰۶ و دومین شکست بزرگ ارتش رژیم صهیونیستی مقابل مقاومت لبنان، اسرائیلی‌ها همچنان در تکاپو برای دریافت اطلاعات از قدرت موشکی و پهپادی و به‌طور کلی یگان هوایی حزب‌الله هستند. برتری هوایی وضعیتی نظامی است که در آن نیروی هوایی ارتش یک کشور از آزادی عمل بیشتری در انجام مأموریت‌های خود در برابر دشمن برخوردار است و علاوه‌بر آن مانع استفاده مؤثر دشمن از حریم هوایی این کشور می‌شود. بسیاری از کارشناسان و نظریه‌پردازان امور نظامی معتقدند که دستیابی به برتری هوایی پیش‌نیاز پیروزی در هر جنگی است، این واقعیتی است که از زمان جنگ جهانی دوم ثابت شده است و هیچ کشوری نتوانسته است در برابر کشور دیگری که برتری هوایی را در اختیار دارد مقاومت کند.

حزب‌الله، چشاننده شکست به صهیونیست‌ها
بر همین اساس صهیونیست‌ها از زمان تشکیل رژیم جعلی خود در سال ۱۹۴۸ بر تجهیز نیروی هوایی ارتش این رژیم متمرکز بوده‌اند و عمده تلاش‌های رژیم اشغالگر در زمینه تجهیز نظامی مربوط به تکاپو برای دستیابی به برتری هوایی بوده است. در سایه حمایت‌هایی که آمریکا از ارتش رژیم صهیونیستی به ‌عمل آورد و اتفاقاتی که در منطقه عربی و در سطح درگیری فلسطینیان و صهیونیست‌ها بعد از اشغال فلسطین افتاد، این رژیم تصور می‌کرد که به یک برتری مطلق هوایی دست یافته است، اما با ظهور گروه‌های مقاومت در منطقه از جمله حزب‌الله لبنان همه معادلات صهیونیست‌ها به‌هم ریخت و آنها نتوانستند به هیچ دستاورد راهبردی و تاکتیکی در برابر مقاومت دست پیدا کنند. در شرایطی که رژیم صهیونیستی دوبار برای اشغال لبنان خیز برداشت و تصور می‌کرد که با قدرت نیروی هوایی خود می‌تواند این کشور را شکست دهد، اما متوجه شد که قدرت مقابله با موشک‌های حزب‌الله را ندارد و این اتفاقی بود که دوبار در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ افتاد، بنابراین رژیم اشغالگر صهیونیستی بعد از پایان جنگ جولای سال ۲۰۰۶ متوجه شد که حزب‌الله علاوه‌بر پیشرفت در زمینه تقویت زرادخانه موشکی خود از سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته‌ای برخوردار است که به‌راحتی می‌توانند پهپادها و موشک‌های اسرائیل را رهگیری کنند.

البته کارشناسان و محافل صهیونیست اعتراف می‌کنند اسرائیل هنوز نتوانسته است اطلاعات دقیقی درباره قدرت موشکی و به‌طور کلی یگان هوایی حزب‌الله به دست بیاورد و به همین دلیل ممکن است در آینده غافلگیری‌های بیشتری در این زمینه برای تل‌آویو در راه باشد، این چیزی است که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود درباره افزایش قدرت موشکی حزب‌الله و پروژه موشک‌های نقطه‌زن مقاومت به آن اشاره کرد؛ جایی که قدرت یگان هوایی حزب‌الله تنها محدود به موشک‌ها نیست و پهپادها نیز به‌طور رسمی وارد معادله هوایی مقاومت لبنان شده‌اند. در همین چارچوب سرویس‌های اطلاعاتی و رسانه‌های رژیم صهیونیستی از دو دهه گذشته همواره در تلاش بوده‌اند بفهمند که حزب‌الله در سطح یگان هوایی چه قابلیت‌هایی دارد. رسانه‌های صهیونیستی به‌کمک مطبوعات خارجی چندین‌بار اقدام به انتشار مقالاتی در رابطه با قابلیت‌های نظامی حزب‌الله به‌ویژه یگان هوایی آن کرده‌اند.

بعد از این که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود برای اولین‌بار به افشاگری درباره تعداد رزمنده‌های حزب‌الله پرداخته و تاکید کرد که این جنبش ۱۰۰ هزار رزمنده آموزش دیده و مجهز و آماده برای مقابله با هرگونه تجاوز در داخل و خارج لبنان دارد بسیاری از رسانه‌ها از جمله رسانه‌های اسرائیلی به تحلیل این موضوع و علت افشاگری سیدحسن نصرالله پرداختند.

پایان دوره سرکشی‌های جنایتکارانه صهیونیست‌ها
بسیاری از ناظران معتقدند که این افشاگری دبیرکل حزب‌الله درواقع یک پیام هشدار‌آمیز برای آمریکا و اسرائیل است تا فکر هرگونه تحرک جدید ضد لبنان را از خود دور کنند. البته مطالعه توانایی نظامی حزب‌الله به‌ویژه توان موشکی این حزب از دیرباز مورد توجه رسانه و مراکز مطالعاتی غربی و آمریکایی و به‌ویژه صهیونیستی بوده است. در همین چارچوب وبسایت آمریکایی «میثیل تریث» متخصص در امور نظامی در مقاله‌ای به بررسی توان موشکی حزب‌الله لبنان پرداخته و تاکید کرد حزب‌الله دارای نیروی موشکی بزرگی است که آن را در زمره یکی از مسلح‌ترین نیروهای جهان که خارج از طبقه‌بندی ارتش‌های معمولی هستند قرار می‌دهد.

این سایت آمریکایی افزود، آموزش اعضای حزب‌الله مشابه آموزش نیروهای ارتش‌های کشورهای مختلف در سراسر جهان است. نیروی موشکی که حزب‌الله لبنان در اختیار دارد این موضوع را ثابت می‌کند به‌ویژه این که شمار زیادی از این موشک‌ها به‌سمت اسرائیل هدایت می‌شوند. در این گزارش آمده است که حزب‌الله در جریان جنگ سال ۲۰۰۶ حدود ۱۵ هزار موشک در اختیار داشت که تعداد این موشک‌ها از آن زمان تاکنون بسیار افزایش یافته تا حدی که براساس آخرین برآوردها به ۱۳۰ هزار فروند رسیده است. وب‌سایت مذکور آمریکایی همچنین به فهرستی از انواع موشک‌هایی که حزب‌الله را در اختیار دارد اشاره و در عین حال تاکید کرد که همه این اطلاعات دقیق نیست. براساس این گزارش موشک‌های حزب‌الله به چهار دسته تقسیم می‌شوند که هرکدام از آنها برای انجام وظایف نظامی خاص در نظر گرفته شده‌اند.

در این گزارش همچنین به تفصیل به بررسی موشک‌های هدایت‌شونده و دقیق حزب‌الله پرداخته‌ شده و نویسنده تاکید می‌کند که حزب‌الله همچنین زرادخانه موشکی بزرگی از موشک‌های کوچک و توپخانه موشکی در اختیار دارد که هرچند فاقد دقت بالای مورد نیاز در جنگ‌های کنونی هستند اما استفاده گسترده از آنها در جنگ‌ها این موشک‌ها را به سلاحی وحشتناک تبدیل می‌کند.

راکت‌های کوچک حزب‌الله به راحتی می‌توانند در آسمان پنهان شوند و به همین دلیل ردیابی و انهدام آنها در هوا برای اسرائیل بسیار دشوار می‌شود. در نتیجه اسرائیل باید در هرگونه رویارویی با حزب‌الله به نیروهای زمینی ارتش خود تکیه کند؛ چراکه حزب‌الله ثابت کرده قادر به خنثی کردن برتری هوایی اسرائیل است.

حزب‌الله سعی دارد با ایجاد حلقه‌های مختلف ساختار محرمانه و سری را برای خویش ایجاد کند و از این‌‌رو تنها لایه‌های بیرونی حزب برای تحلیلگران مشخص بوده وحتی بسیاری از سیاستمداران لبنانی هم از هرم‌های تشکیل‌دهنده ساختار مراکز تصمیم‌گیری این حزب بی‌اطلاعند. با این وجود ساختار تشکیلاتی حزب را می‌توان به این شکل تقسیم کرد: هیئت رهبری، شورای سیاسی، شورای سیاستگذاری، فراکسیون نمایندگان، گروه‌های اجرای، هیئت‌های مشورتی. در تمامی این ساختارها تصمیم‌گیری‌ها با اکثریت‌آرا انجام می‌پذیرد و بالاترین مرکز تصمیم‌گیری در حزب‌الله نیز مجلس شورای حزب است که ۱۲ عضو دارد و تمامی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی حزب زیر نظر آنها انجام می‌پذیرد.

حزب‌الله در طول ۱۵ سال گذشته شاهد بسیاری از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده؛ از جنگ افغانستان و عراق گرفته تا تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و نوار غزه و بعد از آن جنگ جهانی تروریسم ضد سوریه در سال ۲۰۱۱. مقاومت لبنان در همه این سال‌ها توانست به شکل چشمگیری علاوه‌بر توسعه توانایی‌های نظامی و موشکی خود به رشد چند برابری نیروی انسانی نیز دست یابد. رژیم صهیونیستی که در جنگ جولای ۲۰۰۶ نتوانست در برابر تنها چندهزار رزمنده حزب‌الله به اهداف خود دست یابد در جنگ آینده برابر مقاومت چگونه عمل خواهد کرد؟ آن‌هم در حالی که بعد از پیوستن گروه‌های مقاومت فلسطین به حزب‌الله و همچنین ارتش‌های مجهزی که از میدان‌های مختلف محور مقاومت به این جنبش ملحق می‌شوند.

امین‌الاسلام تهرانی

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳