تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۴۶۹۵۴۹
ادامه بحران سياسي و اقتصادي در تل‌آويو باعث شده تا صهيونيست‌ها دیوانه‌وار به فكر سرريز كردن بحران داخلي خود به ديگر حوزه‌ها باشند و از همين‌رو نيز نظاميان رژيم صهيونيستي طي يك هفته گذشته حداقل دو حمله وحشيانه به مسجدالاقصي انجام داده‌اند، يورش جنون‌آمیز روز چهارشنبه صهیونیست‌ها به معتکفان در مسجدالاقصی، به شدت از سوی کشورهای اسلامی و عربی محکوم شد.
۰
plusresetminus
رژیم صهیونیستی به آخر خط رسید

به گزارش بلاغ؛ فلسطين امسال در ماه رمضان صحنه شديدترين درگيري‌ها و خشونت‌هاست. پس از آن كه نظاميان صهيونيست در بامداد يكشنبه به مسجدالاقصي هجوم بردند، اين نظاميان در بامداد چهارشنبه هم حملات شديدتري را به نمازگزاران در مسجدالاقصي انجام دادند. فلسطيني‌ها براساس سنتي ديني و اسلامي شب‌هاي ماه رمضان را در مسجدالاقصي به عبادت مي‌گذرانند و برخي فلسطيني‌ها اعتكاف‌هاي چند روزه را در اين مكان مقدس برگزار مي‌كنند، اما صهيونيست‌ها در هجوم بامداد چهارشنبه تلاش كردند تا مسجدالاقصي را تعطيل كنند. شاهدان فلسطینی گفته‌اند که ضرب و شتم و خشونت نیروهای صهيونيستي عليه نمازگزاران در مسجدالاقصي بسیار بدتر از آن چیزی است که تصاویر نشان می‌دهد. از سوي ديگر، صهيونيست‌ها هنگام يورش به مسجدالاقصي در بامداد چهارشنبه، مانع ورود خبرنگاران شدند و همه فلسطيني‌هايي را كه با موبايل اقدام به عكسبرداري مي‌كردند، بازداشت كردند، از اين رو تصاوير زيادي از شدت خشونت‌ها در داخل مسجدالاقصي منتشر نشده است. مركز اسراي فلسطيني تعداد بازداشتي‌هاي بامداد چهارشنبه را تا 500 نفر اعلام كرده و گفته است كه يورش بامداد چهارشنبه شديدترين يورش به مسجدالاقصي از سوي نظاميان صهيونيست بوده است. تعداد دستگيري‌ها و شدت حملات تا آنجا زياد بوده كه ماهيت نژادپرستي و آپارتايدي رژيم صهيونيستي عليه مسلمانان و فلسطيني‌ها را به روشني ثابت مي‌شود. در واقع صهيونيست‌ها با حمله به نمازگزاراني كه مشغول اعمال عبادي خود در مسجدالاقصي بودند نشان دادند كه هيچ قاعده حقوق بشري را نمی‌پذيرند و بر عملكرد ن‍ژادپرستانه خود اصرار دارند.

از سوي ديگر، در شرايطي كه تل‌آويو و ديگر شهرهاي ‌اشغالي رژيم صهيونيستي اين روزها به شدت ناآرام و صحنه تظاهرات عليه كابينه تندرو نتانياهو است، حمله به مسجدالاقصي فراري روبه جلو از سوي كابينه درگير بحران نتانياهو قلمداد مي‌شود. «صلاح شحاده»، كارشناس مسائل فلسطين به الجزيره مي گويد: «نتانياهو با تشديد حملات عليه فلسطيني‌ها تلاش دارد تا صداي مخالفان و ساير گروه‌هاي معترض را در تل‌آويو را خاموش كند و توجه آنها را به‌جاي درگيري‌هاي داخلي متوجه درگيري در مسجدالاقصي كند و از گسترش بحران سياسي و اقتصادي در تل‌آويو جلوگيري كند.» انتقال بحران از يك حوزه به حوزه ديگر هميشه از روش‌هاي رهبران بحران زده است و اكنون به گمان نتانياهو حمله به مسجدالاقصي راهي براي برون رفت از آشفتگي سياسي و اقتصادي در تل‌آويو است.
روايت شاهدان عيني از وحشي‌گري صهيونيست‌ها
عبدالله جابر، نوجوان فلسطيني که در مجاورت مسجدالاقصي مورد حمله قرار گرفت و توسط نیروهای صهيونيستي بازداشت شد، به ميدل‌ايست آي گفته است: «صهيونيست‌ها ما را برای مدت طولانی با دستبند روی زمین نگه داشتند و هرکس سرش را بلند می‌کرد با اسلحه كتك مي‌زدند.» وب سايت نيوعرب گفته است سربازان فلسطيني قبل از آن كه وارد صحن مسجدالاقصي شوند، بمب صوتي و گاز‌اشک آور به داخل ساختمان هزار ساله شلیک كردند و سپس حمله خود به داخل مسجد را آغاز كردند. یک زن مسن در حالی که بیرون از مسجد نشسته بود و به سختی نفس می‌کشید با چشماني گريان به خبرگزاری رویترز گفته است: «روی صندلی نشسته بودم و قرآن می‌خواندم كه سربازان نارنجک‌هاي بمبي پرتاب کردند و یکی از بمب‌هاي صوتي به سینه من برخورد کرد و براي دقايقي بيهوش شدم.»
همچنين گفته شده بسیاری از بازداشت شدگان مجبور به امضای تعهدنامه ممنوعیت ورود یک هفته‌ای به مسجدالاقصی به عنوان شرط آزادی خود شدند و بسياري از بازداشت شدگان در برابر امضاي اين برگه‌ها مقاومت كردند و با ضرب و شتم رو‌به‌رو شدند. جمعیت هلال احمر فلسطین و رسانه‌های محلی گفته‌اند كه صهيونيست‌ها از دسترسی پزشکان به مجروحان جلوگيري كردند.
واكنش سخت به ‌اشغالگران
هتك حرمت مسجدالاقصي از سوي نظاميان صهيونيستي خيلي زود با واكنش گروه‌هاي مقاومت فلسطيني رو‌به‌رو شد و در همان ساعت 4 بامداد چهارشنبه، مقاومت فلسطین در پاسخ به حمله وحشیانه و جنایتکارانه ‌اشغالگران اسرائیلی به مسجدالاقصی و سرکوب نمازگزاران فلسطینی، اراضی ‌اشغالی را هدف حمله راکتی قرار داد. رادیو عبری زبان کان شليك 16 راکت از نوار غزه به سمت شهرک سدیروت در جنوب اراضی ‌اشغالی را تایيد كرد و افزود كه سامانه گنبد آهنين فقط بخشي از اين راكت‌ها را رهگيري كرده و تعدادي ديگر به اهدافي در شهرك‌هاي‌اشغالي برخورد كردند. همچنين پایگاه عبری زبان «روتر نت» اصابت یک راکت به ساحل عسقلان را تائيد كرد. برخی منابع نيز اعلام کردند که مقاومت فلسطین پایگاه نظامی اسرائیلی کیزوویم در شرق خان یونس را هدف حمله خمپاره‌ای قرار داده است. سایت‌های عبری نيز تصاویر ویدیویی را منتشر کردند که در آنها آتش‌سوزی مهیبی در یک کارخانه پلاستیک‌‌سازی در شهر سدیروت در اثر اصابت موشک به آن رخ داده است. در عين حال پاسخ مقاومت فلسطين به‌اشغالگران محدود به روز چهارشنبه نبوده است و منابع عبری زبان اعلام کردند که از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۲ راکت و‌ موشک از نوار غزه به سمت اراضی‌اشغالی شلیک شده است. همچنين «رونین بار» رئیس‌سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) به تازگي اعتراف کرده است که ۲۰۰ عملیات در ماه‌های اخیر علیه تل‌آویو صورت گرفته است.
پس از پاسخ موشكي گروه‌هاي مقاومت، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی در همان اوايل صبح چهارشنبه اهدافی را در نوار غزه بمباران کردند. منابع فلسطینی تاکید کردند که جنگنده‌های صهيونيستي دو پایگاه مقاومت فلسطین را در جنوب غرب غزه و اردوگاه النصیرات در مرکز این باریکه با چند موشک هدف قرار دادند، اگرچه این حملات تلفات جانی نداشته است. از سوي ديگر، صبح چهارشنبه منابع عبری زبان اعلام کردند که یکی از ایست بازرسی‌های رژیم صهیونیستی در نزدیکی بیت لحم هدف تیراندازی قرار گرفته است. همچنين بعدازظهر چهارشنبه، منابع عبری زبان از احتمال نفوذ پهپاد ناشناس به الجليل خبر دادند و ارتش رژیم صهیونیستی از ساکنان الجلیل خواست تا سریعا به خانه‌های خود رفته و تا اطلاع ثانوی از خانه خارج نشوند.
آموس هرئیل تحلیلگر نظامی روزنامه عبری زبان‌ هاآرتص با‌اشاره به حمله راكتي مقاومت فلسطين پس از يورش نظاميان به مسجدالاقصي تاکید کرد که حوادث اخير مسجدالاقصی کپی برابر اصل حوادثی بود که دو سال پیش در ماه رمضان در این مسجد به وقوع پیوست و طی آن تنش و درگیری‌ها در قدس به نوار غزه امتداد یافت و در نهایت به عملیات موسوم به «نگهبان دیوارها» (نبرد سیف القدس) منتهی شد و اکنون تصاویر وحشتناک و بی‌رحمانه از اقدامات پلیس با نمازگزاران فلسطینی در داخل مسجد ممکن است دقیقا نتایجی مشابه در پی داشته باشد و شايد ما در آستانه شروع يك جنگ تمام عيار باشيم.
به صهيونيست‌ها پاسخ مي‌دهيم!
گروه‌هاي مقاومت فلسطيني واكنش‌هاي گسترده‌اي به هتك حرمت مسجدالاقصي داشتند. جوانان عرین الاسود به رژیم صهیونیستی هشدار دادند:‌ «هرگونه حماقتی درباره مسجدالاقصی بهای سنگینی دارد.» جبهه خلق برای آزادی فلسطین ضمن محکومیت شدید حمله وحشیانه نظامیان ‌اشغالگر اسرائیلی به نمازگزاران فلسطینی در داخل مصلای قبلی در مسجدالاقصی، تاکید کرد که این جنایت قطعا بی‌پاسخ نمی‌ماند. زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی نيز اعلام كرد: «آنچه در مسجدالاقصی در جریان است، تهدیدی جدی برای مقدسات فلسطین است و ملت فلسطین باید با همه توان خود را برای رویارویی حتمی با‌اشغالگران اسرائیلی در روزهای آینده آماده کند.» جنبش حماس نيز گفت: «آنچه در مسجدالاقصی در جریان است، بسیار خطرناک است و دشمن صهیونیستی بهای آن را خواهد پرداخت.» همچنين گروه مقاومت گردان عقبه جبر طی بیانیه‌ای جوانان فلسطینی را به رویارویی با‌اشغالگران اسرائیلی فراخواند. این گروه خواستار درگیری با نظامیان و شهرک‌نشینان‌اشغالگر اسرائیلی و انجام عملیات‌های مقاومتی اعم از تیراندازی، حمله با سلاح سرد و به آتش کشیدن خودروهای صهیونیست‌ها در حمایت از مسجدالاقصی و نمازگزاران فلسطینی شد. صالح العاروری نایب‌رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس هم تاکید کرد که حمله نظامیان‌اشغالگر اسرائیلی به مسجدالاقصی جنایتی بزرگ است که قطعا ملت و مقاومت فلسطین با قدرت آن را پاسخ خواهند گفت.
هم‌صدايي اعراب با فلسطين
يورش وحشيانه صهيونيست‌ها به مسجدالاقصي با محكوميت گسترده به‌ويژه از سوي كشورهاي عربي منطقه همراه بود. در شرايطي كه كشورهاي عربي منطقه تا پيش از اين كمتر به تحولات فلسطين واكنش نشان مي‌دادند، اما گشايش‌هاي ديپلماتيكي كه طي يك ماه گذشته پس از توافق رياض و تهران پيش آمده، مسئله فلسطين را نيز تحت‌الشعاع قرار داده است و يورش اخير به مسجدالاقصي حتي از سوي امارات كه توافق ابراهيم را با تل‌آويو امضا كرده است، به شدت محكوم شد. همچنين وزارت خارجه مصر خواستار توقف فوری حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی شد و گفت كه وضعيت فلسطين به سطح بحران رسيده است. در اردن نيز علاوه‌بر آن كه دولت اين كشور يورش به مسجدالاقصي را محكوم كرد، شهروندان اردنی‌ در نزدیکی سفارت رژیم‌اشغالگر صهیونیستی در امان در محکومیت حمله جنایتکارانه به مسجدالاقصی دست به تظاهرات زدند.
در تركيه هم وزارت امور خارجه اين كشور با صدور بیانیه‌ای، یورش نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را محکوم کرد و همزمان نایب‌رئیس‌حزب عدالت و توسعه در آنكار اظهار داشت: «حمله تروریستی وحشیانه به برادران فلسطینی‌مان در مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان را به شدت محکوم می‌کنیم.» وزارت خارجه عربستان سعودی هم گفت: «با نگرانی پیگیر یورش نظامیان اسرائیلی به مسجد مبارک الاقصی و حمله به نمازگزاران و بازداشت شمار زیادی از شهروندان فلسطینی در قدس هستیم.» يورش به مسجدالاقصي تا آن‌جا جهان عرب را خشمگين كرد كه اتحادیه عرب برای بررسی تشدید تجاوزات علیه مسجدالاقصی اقدام به برگزاري نشست اضطراری كرد. 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳