تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۸۱۸۶۸
۱۳ نوامبر مصادف با ۲۲ آبان ماه از سال ۱۹۹۸ توسط «جنبش جهانی مهربانی»، به نام «روز جهانی مهربانی» معرفی شد.
۰
plusresetminus
روز جهانی مهربانی، بر کودکان غزه چگونه گذشت؟
به گزارش بلاغ؛ این ایده ابتدا در ژاپن و با عنوان «جنبش مهربانی‌های کوچک» شکل گرفت و با گسترش به سرتاسر دنیا توانست در سال ۱۹۹۸ به عنوان «روز جهانی مهربانی» ثبت و از آن پس ترویج شود. هر سال هم یک شعار برای این روز در نظر گرفته می‌شود؛ برای مثال شعار روز جهانی مهربانی ۲۰۲۲ «هر وقت و هرچه می‌توانی مهربان باش» بود. اما این مناسبت‌ها در دنیای امروز چقدر بی‌معنا و حتی مضحک به نظر می‌رسند.
امروز روز مهربانی است، اما رژیم آپارتاید اسرائیل همچنان مشغول گرفتن انتقام از کودکان بی‌پناه غزه است. تا زمان نگارش این یادداشت، بمباران‌ سنگین غزه از سوی اسرائیل تاکنون به کشته ‌شدن دست‌کم 11078 نفر از جمله 4506 کودک منجر شده است. «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، جمعه در شورای امنیت سازمان ملل متحد فاش کرد که تقریباً هر 10 دقیقه یک کودک در نوار غزه کشته می‌شود و هیچ مکان امنی در این شهر وجود ندارد.

این روز مهربانی بی‌معناتر خواهد بود وقتی بدانیم آمریکا بزرگ مدعی «حقوق بشر» در جهان امروز 7 هزار تن سلاح به دست صهیونیست‌ها رسانده تا برای قتل‌عام مردم غزه به کار رود. حمایت آمریکا از رژیم آپارتاید اسرائیل در جبهه نظامی علیه غزه از پشتیبانی تسلیحاتی و رساندن مهمات گرفته تا مشاوره توسط فرماندهان سطح بالای ارتش آمریکا را شامل می‌شود. آمارها حکایت از آن دارد که آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بالغ بر 158میلیارد دلار (بدون تعدیل تورم) به رژیم صهیونیستی کمک نظامی کرده است، این میزان حمایت نظامی آمریکا به تل‌آویو بیش از هرجای دیگری بوده است.

تا وقتی نژادپرستی یکی از موتورهای محرکِ غرب است و «بشر مدرن» ساحت قدسی، معنوی و اخلاقی خود را فراموش کرده است، در بر همین پاشنه خواهد چرخید. فروکاهیدنِ نژادپرستی به گروه‌های اجتماعی و افراد، و نادیده گرفتن ساختارهای سیاسی و دولت‌ها، تصویری ناقص از نژاد‌پرستی در عالم تجدد به دست می‌دهد، باید توجه داشت که نژاد‌پرستی امروز در ساختارها ریشه دوانده است. نژاد‌پرست در غربِ معاصر خلاصه در گروه «کو کلاکس کلان»‌ها با نقاب‌های عجیب‌شان یا گروه‌های مانند آنها نیست. مشخص است که اگر ساختارهای سیاسی و دولت‌ها هم گرفتار مرض نژاد‌پرستی باشند، کاهش پیداکردن آن بعید خواهد بود. می‌توان مطمئن گفت که ظهور اصلی این سنخ از نژادپرستی رژیم آپارتاید اسرائیل است. 

باری، حتی می‌توانیم مروری کنیم بر اتفاقات مهمی که در طول تاریخ در همین روز، یعنی 13 نوامبر، رخ داده است تا وجه تسمیه این روز برای ما معنادارتر شود! در چنین روزی در سال 1808 شهر وین، پایتخت امپراتوری اتریش، تسلیم ناپلئون بناپارت شد؛ در سال ۱۹۱۸ قوای متفقین در جریان جنگ جهانی اول قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری عثمانی، را اشغال کردند و... همچنان نیز همین روند ادامه دارد، پس با این وضع جهان- تا اطلاع ثانوی- «روز مهربانی» یک شوخی بی‌مزه خواهد بود. 
امین‌الاسلام تهرانی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷