تاریخ انتشارجمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۴۸۱۳۱۹
هر سه واقعه‌ای که در ۱۳ آبان‌ در کشورمان رخ داد و موجب نتایج سرنوشت‌ساز داشت، یک بازیگر فعال داشت که توانست کشور و ملت ایران را در معرض سقوط قرار دهد، اما بازیگر دیگری توانست ملت بزرگ ایران را از تهدیدها برهاند و این ملت را وارد یک فضای اسطوره‌ای کرد که هیچگاه از خاطره تاریخ ایران فراموش شدنی نیست.
۱
plusresetminus
یک بازیگر در ۳ نقش ۱۳ آبان
به گزارش بلاغ؛ روز ۱۳ آبان‌ماه هر سال، ما ایرانیان را به یاد سه رخداد حساس می‌اندازد که در هر سال واقعه، آمریکا به عنوان مداخله‎‌گر مخل و مخرب، درصدد تحمیل ذلت و از بین بردن غرور ملی ایرانیان برآمده بود تا بتواند هویت جدیدی از فرهنگ برهنگی و ابتذال خود را در میان ملت بزرگ ایران گسترش دهد و نهادینه سازد که با همت پیامبرگونه خمینی کبیر(رض)، همه تلاش‌هایش نقش بر آب شد.

تبعید امام خمینی به ترکیه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ بواسطه مخالفت جدی و شدید ایشان با قانون کاپیتولاسیون انجام شد، که تحمیل ننگین آمریکا به ملت ایران از طریق شاه مزدور کشورمان بود. کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آنها را ازشمول قوانین کشور مصون ومستثنی می‌کند؛ درواقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد.

فرازهایی از سخنرانی امام خمینی(رض) در آن روز چنین بود: « ... دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند.
اگر چنانچه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او می‌کنند؛‌ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست می‌کنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچ کس حق تعرض ندارد...». رژیم که در طول دو سالی که امام قیام کرده بودند، نتوانسته بود با هیچ شیوه‌ای، ایشان را آرام کند، تنها یک راه پیش پای خود می‌دید و آن تبعید امام بود.

در شب ۱۳ آبان ۱۳۴۳، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که ۱۴ سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد.

واقعه دوم ۱۳ آبان ماه مربوط به صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷،  است. دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود بابت ظلم و فساد رژیم وابسته به آمریکا را به گوش همگان برسانند، مورد یورش ماموران رژیم قرار گرفته، جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، ۵۶ نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

حضرت امام(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: «... عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است ... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام ... صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم.»

به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است.

اتفاق سوم، تسخیر لانه جاسوسی ـ روز مبارزه با استکبار جهانی ۱۳ آبان ۱۳۵۸ توسط دانشجویان پیرو خط امام بود که مرکز فرماندهی جاسوسی و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه به‌خصوص ایران بود و بدترین توطئه‌های براندازانه در این مرکز انجام می‌پذیرفت و در واقع اتفاق جنگ  آمریکا در ایران بود.

امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزادی‌خواه بودند، دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و ...، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست.

به همین دلیل آشکار است که روز ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز نامگذاری شد تا هر سال با فرارسیدن این روز، به بازخوانی دشمنی‌های شیطان بزرگ، که همواره درصدد نابودی ملت بزرگ ایران گامم برداشته و برمی‌دارد، بپردازیم و هیچگاه از یاد نبریم که ماهیت شیطان بزرگ آمریکا چیزی جز توطئه، برخورد منافقانه و ادعاهای دروغین و ارتکاب به شنیع‌ترین جنایات نیست آنجچنانکه این روزها در غزه شاهد جنایات سفاکانه آمریکا و سگ دست‌آموزش صهیونیست‌های نجس و خبیث هستیم.

زینب فاطمی

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳