تاریخ انتشارجمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۶۹۸۸۶
پژوهشگران در مطالعه جدید خود دریافتند که مزایای سلامتی مرتبط با تعطیلات، بهره‌وری و رضایت کارکنان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان در حال بررسی اجرای یک هفته کاری چهارروزه هستند.
۱
plusresetminus
تأثیر تعطیلات بر سلامت کارمندان

به گزارش بلاغ، کار از راه دور و در خانه در طول همه‌گیری جهانی کرونا به ما آموخت که وجود یک محل کار منعطف یک واقعیت عملی است و بحث در مورد اجرای یک هفته کاری چهار روزه را دوباره برانگیخت. به نقل از مجله بین‌المللی Behavioral Nutrition and Physical Activity، روز کاری استاندارد یک کارمند بالغ حدود نیمی از ساعات بیداری وی است. کار‌های مربوط به قبل و بعد از کار مانند لباس پوشیدن، درست کردن ناهار و رفت و آمد به محل کار نیز باید در نظر گرفته شوند. سپس زمانی صرف انجام کار‌های خانه، شرکت در قرار ملاقات‌ها و خوابیدن می‌شود. این فعالیت‌ها فضای کمی برای اوقات فراغت باقی می‌گذارد. اکنون، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی بررسی کرده‌اند که تعطیلات چگونه بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد و می‌گویند که یافته‌های آنها در مدل چهار روزه کاری در هفته اعمال می‌شود.

 اکثر هفته‌های کاری چهار روزه از مدل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ پیروی می‌کنند که در آن کارکنان ۱۰۰ درصد حقوق خود را برای ۸۰ درصد از زمان در ازای ۱۰۰ درصد بهره وری دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر، با همان حقوق و مزایا به جای پنج روز، همان مقدار کار را در چهار روز انجام می‌دهند. طرفداران این سبک کاری استدلال می‌کنند که یک هفته چهار روزه بهره وری و رضایت کارکنان را افزایش می‌دهد. در این مطالعه در طول دوره ۱۳ ماهه، شرکت کنندگان به طور متوسط دو یا سه مرخصی داشتند که هر کدام حدود ۱۲ روز بود. متداول‌ترین نوع تعطیلات تفریح در فضای باز (۳۵ درصد) و پس از آن رویداد‌های خانوادگی و اجتماعی (۳۱ درصد)، استراحت و آرامش (۱۷ درصد) و تفریحات غیر فراغت (۱۷ درصد) بوده است که شامل مراقبت از دیگران یا انجام باز‌سازی خانه می‌شد.

 یافته‌های این مطالعه نشان داد: وقتی مردم به تعطیلات می‌روند، رفتار‌های سالم‌تری از خود نشان می‌دهند. گردشگران روزانه ۱۳ درصد فعالیت بدنی متوسط تا شدیدتری داشتند که معادل پنج دقیقه بیشتر در روز است. آنها هر روز ۵ درصد کمتر بی‌تحرک بودند و ۴ درصد بیشتر می‌خوابیدند و این تغییرات با سیستم کاری چهار روزه بارزتر بود.
 تای فرگوسن (Ty Ferguson) پژوهشگر اصلی این مطالعه، گفت: وقتی مردم به تعطیلات می‌روند، مسئولیت‌های روزمره خود را تغییر می‌دهند، زیرا به برنامه عادی زندگی خود محدود نمی‌شوند. جالب است که‌اندازه این تغییرات متناسب با طول تعطیلات افزایش می‌یابد، بنابراین هر چه تعطیلات طولانی‌تر باشد، مزایای سلامتی بهتری خواهد داشت.

 به گفته محققان، زمان خواب اضافی به ویژه برای سلامتی مهم است. فرگوسن گفت: ما همچنین دریافتیم که افراد در هر روز که در تعطیلات هستند، ۲۱ دقیقه بیشتر می‌خوابند که می‌تواند طیفی از اثرات مثبت بر سلامت جسمی و روانی ما داشته باشد. به عنوان مثال، خواب کافی می‌تواند به بهبود خلق و خو، عملکرد شناختی و بهره وری ما کمک کند. همچنین می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و افسردگی کمک کند.
 پس از تعطیلات، فعالیت بدنی متوسط تا شدید به سرعت به سطح قبل از تعطیلات بازگشت. اما افزایش خواب حدود دو هفته بعد از آن باقی ماند. به طور کلی، این مطالعه طیف وسیعی از مزایای سلامتی مرتبط با تعطیلات را نشان داد، حتی اگر فقط یک استراحت کوتاه باشد. محققان می‌گویند که یافته‌ها از مدل چهار روزه هفته کاری پشتیبانی می‌کند.

 کارول ماهر (Carol Maher) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه، گفت: این مطالعه شواهد تجربی ارائه می‌کند که نشان می‌دهد افراد زمانی که استراحت کوتاهی دارند، الگو‌های سبک زندگی سالم‌تری دارند. انتظار می‌رود این افزایش در فعالیت بدنی و خواب تاثیرات مثبتی بر سلامت روان و جسم داشته باشد و به مزایای مشاهده شده با چهار روز کاری در هفته کمک کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳