تاریخ انتشارجمعه ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۳۱۰۳
هر برگ اسکناس جدید 350 تومان هزینه داشته است. با توجه به این که عمر مفید اسکناس در کشور ما پنج سال است و 9 میلیارد اسکناس در کشور داریم هر سال حدود یک میلیارد و 800 میلیون برگ اسکناس باید چاپ شود که این یعنی سالانه 630 میلیارد تومان هزینه تعویض اسکناس‌های فرسوده می‌شود.
۰
plusresetminus
حذف 4 صفر از اسکناس، محاسن و معایب
به گزارش بلاغ؛ تصاویری از اسکناس‌های جدید هزار و 2 هزار تومانی با 4 صفر کم رنگ نشان از عرضه آن‌ها در بازار دارد، آیا حذف 4 صفر باعث صرفه جویی در هزینه‌های چاپ اسکناس در کشور می‌شود؟.
به تازگی تعداد محدودی اسکناس هزار تومانی و دو هزار تومانی در بازار عرضه شده است که تصاویر منتشر شده آن‌ها نشان می‌دهد در قسمت بالای اسکناس صفرها کم رنگ نمایش داده شده و در قسمت پایین صفرها حذف شده است. البته همان طور که از امضای روی اسکناس‌ها مشخص است این اسکناس‌ها در دولت سابق چاپ شده و امضای عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی روی آن نقش بسته و به تازگی عرضه شده است، اما شاید بد نباشد بدانید که حذف چهار صفر می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش هزینه چاپ پول در کشورمان داشته باشد. دلیل این کاهش هزینه را در ادامه مطلب بخوانید.

تعداد قطعه اسکناس موجود در کشور
به گزارش ایسنا، طبق آخرین آمارها تا پایان آبان سال گذشته 84 هزار و 630 میلیارد تومان اسکناس و مسکوکات در کشور وجود داشته که 73 هزار و 860 میلیارد آن در دست مردم در گردش است، 9 هزار و 340 میلیارد تومان در بانک‌ها و 1430 میلیارد تومان هم در بانک مرکزی قرار دارد. طبق این گزارش، اسکناس‌های در حال گردش در دست مردم حدود هشت هزار میلیارد تومان افزایش داشته است اما این آمار به دو سال پیش برمی گردد. ایرنا دو سال پیش تعداد اسکناس‌های موجود کشور را هشت میلیارد و 709 میلیون برگ اعلام کرد. از آن جایی که در این دو سال هشت هزار میلیارد تومان به اسکناس‌های در حال گردش در دست مردم افزوده شده، پس می‌توان تعداد اسکناس موجود در کشور را حدود 9 میلیارد برگ اسکناس در نظر گرفت که این یعنی به طور متوسط به ازای هر نفر 108 برگ اسکناس در کشور وجود دارد.



هزینه چاپ و امحای اسکناس
شاید باورتان نشود اما سال 98 همتی، رئیس وقت بانک مرکزی از هزینه ۸۲۰ تومانی برای ضرب سکه‌های ۵۰۰ تومانی خبر داد. یعنی سکه‌ای که خودش ۵۰۰ تومان می‌ارزد باید 820 تومان برای تولیدش هزینه صرف شود که با توجه به بالارفتن قیمت‌ها حتما این رقم بیش از این‌ها شده است اما از آن جایی که تعداد مسکوکات بسیار کم شده است، از آن عبور می‌کنیم و به سراغ هزینه امحا و چاپ اسکناس می‌رویم. سال 98 هزینه چاپ هر اسکناس 300 تومان اعلام شده بود که باید به آن هزینه امحا را هم اضافه کنیم که گفته می‌شود به ازای هر برگ اسکناس 50 تومان هزینه دارد و این یعنی هر برگ اسکناس جدید 350 تومان هزینه داشته است. با توجه به این که عمر مفید اسکناس در کشور ما پنج سال است و 9 میلیارد اسکناس در کشور داریم هر سال حدود یک میلیارد و 800 میلیون برگ اسکناس باید چاپ شود که این یعنی سالانه 630 میلیارد تومان هزینه تعویض اسکناس‌های فرسوده می‌شود.

صرفه جویی چاپ اسکناس بعد از حذف 4 صفر
به گفته رئیس پیشین بانک مرکزی در صورت حذف چهار صفر از پول، نیاز کشور به جای هشت میلیارد و 709 میلیون قطعه اسکناس به سه میلیارد قطعه اسکناس می‌رسد که هزینه چاپ پول از رده خارج را به شدت کاهش می‌دهد. چون امحای اسکناس‌ها از سالانه 700 میلیون به حدود ۲۰۰ میلیون قطعه خواهد رسید. در این صورت، هر سال ۴۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان صرف جایگزینی اسکناس‌های فرسوده خواهد شد. به این ترتیب با حذف چهار صفر، سالانه حدود 140 میلیارد تومان در چاپ و امحای اسکناس صرفه جویی می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴