معاون وزیر بهداشت خبر داد:

درمان رایگان تمام کودکان کمتر از ۷ سال

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۴۸۴۲۱۰
معاون درمان وزارت بهداشت از ابلاغ مصوبه رایگان شدن خدمات بستری و سرپایی شیرخوارگان و کودکان کمتر از هفت سال خبر داد.
۰
plusresetminus
درمان رایگان تمام کودکان کمتر از ۷ سال
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از فارس، سعید کریمی از مصوبه رایگان شدن خدمات بستری و سرپایی شیرخوارگان و کودکان کمتر از هفت سال در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی خبر داد و گفت: این موضوع در شورای‌عالی بیمه مصوب شد و بعد از تایید در سازمان برنامه و بودجه، در هیئت دولت نیز به تصویب رسید و منتظر ابلاغ مصوبه هیئت دولت هستیم تا به دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی اعلام کنیم.

کریمی تصویب درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال را یک سرمایه‌گذاری برای داشتن نسل آینده‌ای سالم دانست و افزود: یک فرزند کمتر از هفت سال ممکن است تا ۷۰ سال زندگی با معلولیت و بیماری داشته باشد اما با اجرای این طرح، درمان رایگان برای این افراد فراهم می‌شود. در این طرح دیگر فرانشیز ۱۰ و ۳۰ درصدی از کودکان کمتر از هفت سال دریافت نمی‌شود.

وی در ادامه از مراجعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت برای درمان در سال گذشته به کشورمان خبر داد و گفت: با پذیرش و درمان گردشگران سلامت، یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده که نیمی از آن مربوط به مراکز درمانی و نیم دیگر به حوزه گردشگری و سایر حوزه‌ها بوده است.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه ارزآوری گردشگران سلامت شامل اتباع ساکن در ایران نیست، اظهار داشت: گردشگران سلامت، ویزا دریافت کرده و برای دریافت خدمات درمانی به کشورمان مراجعه کرده و به کشور خود بازگشته‌اند. اعتماد به پزشکان ایرانی، پیشرفت‌های کشورمان، مجهز و استاندارد بودن مراکز درمانی کشورمان از عوامل اقبال گردشگران برای دریافت خدمات درمانی در ایران است. در حال حاضر ۲۹۰ مرکز درمانی در کشور، امکان ارائه خدمات به بیماران بین‌الملل را دارند که مجوز ۱۴۷ مرکز در دولت مردمی صادر شده است.

کریمی از درمان ناباروری، اعمال چشم پزشکی، ارتوپدی، زیبایی و پیوند اعضا به عنوان بیشترین خدمات دریافتی گردشگران سلامت یاد کرد و گفت: ملیت بیشتر گردشگران مربوط به کشورهای منطقه و همسایه از جمله عراق، افغانستان(غیر از اتباع ساکن در ایران)، تاجیکستان و حتی ترکیه است. پیوند از یک ایرانی به غیرایرانی ممنوع است اما پیوند عضو برای گیرنده و دهنده عضو از دو نفر با یک ملیت دیگر غیر ایرانی، با تایید وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، انجام می‌شود.

به گفته وی، هدف وزارت بهداشت، تقویت ارزآوری از محل گردشگری سلامت از یک به ۵ تا ۶ میلیارد دلار در سال است که این کار نیازمند گسترش مراکز درمانی، اصلاح پرداختی‌ها، ایجاد انگیزه، اصلاح هتلینگ و ارتقای تبلیغات از توانمندی‌های کشورمان در حوزه سلامت است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به رایگان بودن خدمات بستری برای ۳۳ میلیون نفر در قالب نظام ارجاع در مراکز دولتی و دانشگاهی، خاطرنشان کرد: این موضوع شامل ساکنان در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر، روستاها، مناطق عشایری، سه دهک اول درآمدی و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و مددجویان بهزیستی است که اگر از مسیر ارجاع، خدمات بستری را در مراکز دولتی و دانشگاهی دریافت کنند، هزینه بستری رایگان است.

کریمی، تخصیص اعتبارات به صندوق حمایت از بیماری‌های صعب‌العلاج را در سال گذشته پنج هزار میلیارد تومان و در سال جاری ۷ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این اعتبارات برای درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج اختصاص یافته و ۵۷ بسته درمانی شامل دارو، توانبخشی، ویزیت و سایر موارد در معاونت درمان تکمیل و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بیشتر از ۱۰۰ بیماری تحت پوشش صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج قرار دارد و در صورت تامین منابع، می‌توانیم تعداد بیماری‌های تحت پوشش را افزایش دهیم. حدود ۳۰۰ بیماری نادر و صعب‌العلاج وجود دارد و بر حسب تامین منابع، می‌توانیم خدمات این صندوق را گسترش دهیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تکمیل و راه‌اندازی ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: برخی افراد عنوان می‌کنند که ساخت تخت‌های بیمارستانی از سال‌های گذشته شروع شده که درست است و ساخت برخی تخت‌ها از سال‌های گذشته شروع شده اما تجهیز بیمارستان که به اندازه ساخت بیمارستان، هزینه و زحمت دارد در این دولت انجام شده است. در سفرهای استانی عمدتا شاهد افتتاح بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی هستیم.

کریمی یکی از چالش‌های عمده نظارتی را فعالیت پزشک نماها در حوزه خدمات زیبایی عنوان کرد و گفت: این پزشک نماها در حوزه زیبایی ورود کرده و از ضعف قوانین، حداکثر سوءاستفاده را می‌کنند. طبق قانون، دخالت در امور پزشکی جریمه مالی دارد و البته حبس‌زدایی شده و جریمه آن بسیار پایین و حدود پنج میلیون تومان است که به هیچ عنوان بازدارنده نیست.
وی از تنظیم لایحه‌ای توسط وزارت بهداشت برای برخورد با تخلفات افراد غیرپزشک و غیرصلاحیت‌دار در حوزه زیبایی و ارسال آن به مجلس خبر داد و افزود: با جریمه مالی پنج میلیون تومان، هر کسی به خودش اجازه می‌دهد که در حوزه زیبایی ورود کند.

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت، در ۹ ماه اول امسال، چهار هزار و ۳۸ مرکز غیرمجاز زیبایی توسط وزارت بهداشت پلمب و به مراجع قضائی معرفی شده‌اند اما به دلیل ضعف قانون و جریمه پایین، مجازات بازدارنده نیست و تقاضا داریم این پروسه تسریع شود. ما لایحه را تنظیم و به مجلس ارسال کرده‌ایم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. همچنین قرارگاه نظارت بر سلامت در معاونت درمان تشکیل و ۵۰ جلسه داشته که در این قرارگاه، پرونده‌های کلان بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.


مدیرعامل بیمه سلامت ایران نیز در نشست خبری دهه فجر در ستاد وزارت بهداشت، گفت: پس از تصویب قانون جوانی جمعیت وزارت بهداشت توجه ویژه‌ای به کودکان داشته است و طرح پوشش رایگان بیمه کودکان زیر ۷ سال توسط وزیر بهداشت مطرح شده است. هم‌اکنون در جمعیت ۲۰ میلیونی روستایی که تا ۹۵ درصد و در سایر نقاط کشور که تا ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه هستند، کودکان از خدمات زیادی برخوردارند چون فرانشیز برای آنان اعمال می‌شود ولی طبق طرحی که اعلام شده است، کودکان زیر ۷ سال از قبل مدرسه تحت پوشش رایگان بیمه قرار می‌گیرند. اجرای کامل این طرح ۲.۵هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تامین آن از سوی دولت، پرداخت‌ها به بیمارستان‌ها در این طرح با مشکل مواجه نخواهد شد.

محمد مهدی ناصحی با بیان این که تامین بیمه پایه‌ای که در خور شأن مردم باشد وظیفه ماست ولی در زمینه بیمه جامع و کامل هنوز نقص داریم، افزود: افراد اکنون در کوتاه‌ترین زمان از طریق سامانه راحت می‌توانند بیمه شوند و مادران باردار و فرزندشان تا ۵سالگی رایگان بیمه هستند. بیمه ناباروری نیز تا ۹۰ درصد در سیستم دولتی پوشش داده شده و در بخش خصوصی نیز خدمات ناباروری را با تعرفه غیردولتی پوشش می‌دهیم. خدمات اوتیسم و توانبخشی برای اولین بار در کشور تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته و به صندوق صعب‌العلاج الحاق شده است.

ناصحی با بیان این که گام اصلی ما در شاخص‌ها، شاخص‌های جمعیتی است، اظهار داشت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای امسال خود در مشهد از شاخص‌های بیمه تمجید کردند. این شاخص‌ها روز بروز بهتر می‌شود و بیش از ۲۰ میلیون نفر در روستاها و همچنین جمعیت عشایری تا ۹۵ درصد هزینه‌های درمانی خود در بخش دولتی اگر از طریق نظام ارجاع پذیرش شوند، از بیمه دریافت می‌کنند. وی با بیان این که پرهزینه‌ترین خدمات این افراد دارویی است، یادآور شد: هزار و ۹۵۰ دارو تحت پوشش بیمه‌ها هستند و حدود ۳۰۰ داروی پرتکرار وجود دارد که پوشش بیمه‌ای ندارند که به ترتیب پس از تعیین قیمت‌های آن‌ها و تصویب در شورای عالی بیمه، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

مدیرعامل بیمه سلامت با اشاره به تحت پوشش بودن ۱۷ خدمت دندانپزشکی، گفت: خدمات پیشگیری دندانپزشکی تحت پوشش بیمه پایه قرار دارد ولی هزینه از جیب مردم بیشتر در بخش خدمات پرهزینه دندانپزشکی مانند ترمیم ریشه است که در جلسه آینده شورای عالی بیمه درخصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

ناصحی افزود: تعداد مؤسسات دندانپزشکی در کشور ۹ هزار ۲۲۸ مؤسسه است که هزار ۶۴۷ مؤسسه با بیمه سلامت قرارداد دارند که روز به‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. خدمات دندانپزشکی برای مادران باردار، زنان شیرده و کودکان زیر ۱۴ سال نیز رایگان است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز برخی از افراد جامعه از خدمات مشاوره‌های روانشناسی به ویژه در حوزه خانواده، برای نخستین بار ۶ خدمت روانشناسی نیز تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته و در صورت استقبال مردم و مراکز ارائه خدمت، این پوشش‌ها گسترش خواهد یافت.

انتهای خبر/
 
منبع : وبدا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷