تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
کد مطلب : ۴۸۳۱۵۲
برخی پیش‌خریدکنندگان محصولات ایران خودرو، از رئیس قوه قضاییه خواسته‌اند تا به تخلفات ایران‌خودرو رسیدگی کرده و مانع از تخلفات متعدد این خودروساز به بهانه‌های مختلف شوند.
۰
plusresetminus
شکایت مردم از خودروسازان به قوه قضاییه
به گزارش بلاغ به نقل از فارس، برخی پیش خریدکنندگان محصولات ایران خودرو، از عالی‌ترین مقامات قوه قضاییه، وزارت صمت و شورای رقابت خواسته‌اند تا به تخلفات این شرکت خودروساز در فروش خودرو رسیدگی کنند. 
 
بر اساس این شکایت، شرکت ایران خودرو با سوءاستفاده از عنوان «خودرو ارتقا یافته» و به بهانه «ارتقای استاندارد خودرو» قیمت عرضه محصولاتش را با کمک شورای رقابت و وزارت صمت، افزایش داده است. 
آنها همچنین عنوان کردند که با وجود اینکه در نیمه اول سال خودروسازان قیمت خودروهای خود را افزایش داده‌اند و ایران خودرو نیز براساس مصوبات شورای رقابت مشمول افزایش قیمت بود اما در نیمه دوم سال باز هم درخواست افزایش قیمت داشته است.
 
پیش خریدکنندگان محصولات ایران خودرو با انتقاد از تغییر و تبدیل اجباری خودروهای ثبت‌نامی این شرکت، عنوان کرده‌اند که شرکت ایران خودرو در دعوت‌نامه‌های ارسالی اولویت زمستان ۱۴۰۲، بهار و تابستان ۱۴۰۳ اقدام به اجبار مشتریان به تبدیل خودرو ثبت‌نامی به کلاس جدید ارتقا یافته کرده است.
 
پیش از این عباس علی‌آبادی؛ وزیر صمت در پاسخ به این سؤال که چرا خودروسازان، مشتریان را وادار به تبدیل خودرو می‌کنند؟ گفته بود؛ خودروسازان حق ندارند خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول خود کنند و باید براساس قرارداد عمل کنند. خودروسازان به خودِ من گفته‌اند که به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را به جای خودروی دیگر خریداری کنند. حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد. به این ترتیب، وزیر صمت مسئولیت خود و وزارت صمت در جلوگیری از اجحاف به مردم را بر گردن خریداران انداخت!
 
البته سخنگوی شورای رقابت درخصوص افزایش قیمت خودروهایی که با پسوند ارتقا یافته معرفی شده‌اند اعلام کرد: این خودروها به تشخیص وزارت صمت خودروهای جدید تشخیص داده شده‌اند و به همین دلیل نیز شورای رقابت این خودروها را قیمت‌گذاری کرده است. 
 
تخلف دیگر‌‌ ایران‌خودرو
تخلفات ایران خودرو پایان ندارد. با وجود اینکه پیش خریدکنندگان خودروهای خانواده پارس با موعد تحویل زمستان مدت‌هاست در انتظار ارسال فراخوان واریز وجه هستند اما این شرکت خودروساز درباره زمان ارسال فراخوان، از اطلاع‌رسانی طفره می‌رود و این عدم پاسخگویی موجب نگرانی مشتریان شده است.
پیش خریدکنندگان خودروهای پارس عنوان کرده‌اند که شرکت ایران خودرو هیچ برنامه و زمان‌بندی مشخصی در ارسال بخشنامه‌های فروش ندارد. 
 
آنها عنوان کرده‌اند که در حال حاضر متقاضیان پارس ساده، پارس elx و پارس سفارشی که تعهد سامانه یکپارچه برای تحویل خودرو به آنها زمستان ۱۴۰۲ است هر روز منتظر پیامک بخشنامه فروش هستند و ایران‌خودرو هیچ‌گونه پاسخی برای برنامه فروش ارائه نمی‌کند. ضمن اینکه برای بخشی از تعهد‌ات پاییز ۱۴۰۲ پارس سفارشی نیز بخشنامه‌ای صادر نشده است.
این در حالی است که ایران‌خودرو در اقدامی غیرمنتظره برای متقاضیان خودروی سورن زمستان ۱۴۰۲ سامانه یکپارچه، بخشنامه تبدیل به خودروی پارس ارائه کرده است‌. عدم تاخیر در ارسال فراخوان‌های واریز وجه خودروهای گروه پارس فقط مربوط  به خودروهای با موعد تحویل زمستان امسال نبوده است بلکه در مورد متقاضیان این خودروها با موعد تحویل تابستان نیز سابقه دارد و در آن ایام گلایه‌ها فراوانی از سوی مشتریان بابت تاخیر در ارسال دعوت‌نامه مطرح شد. در آن زمان ایران‌خودرو به مشتریان پارس پیشنهاد داد تا به جای این خودرو ۲۰۷ تحویل بگیرند که مورد استقبال واقع نشد. 
 
 رقابت سایپا و ایران خودرو در تخلف!
قل دوم خودروسازان دوقلوی انحصارگر نیز برای عقب نماندن از قافله تخلفات قل اول، آب پاکی را روی دست متقاضیان شاهین دستی ریخت. سایپا اعلام کرد: «در صورتی که بین خودرو ثبت‌نامی با خودرو تحویلی، مغایرت وجود داشته باشد و از طرفی اگر «امکان تولید خودرو ثبت‌نامی مقدور باشد» گروه خودروسازی سایپا بسته به شرایط تولید و تعهدات موجود نسبت به فراخوان مجدد متقاضیان جهت واریز وجه خودرو ثبت‌نامی اقدام خواهد کرد.»
 
به این ترتیب، متقاضیان شاهین دنده‌ای مجبورند نوع اتوماتیک این خودرو را دریافت کنند یا از سامانه فروش خودرو حذف شوند. بنابراین، لازم است که نهادهای نظارتی و قضائی به عنوان مدعی العموم، به قصور وزارت صمت و تخلفات خودروسازان ورود کنند.
دیگر همه می‌دانند که وضعیت خودروسازان داخلی با باز شدن راه واردات انبوه و وادار شدن تولیدکنندگان داخلی به رقابت با خودروسازان خارجی، درست می‌شود اما طبق آمار مهدی ضیغمی؛ رئیس سازمان توسعه تجارت تاکنون هشت هزار خودرو وارد کشور شده که ۴ هزارو ۵۰۰ دستگاه ترخیص و نیمی از خودروهای ترخیصی پلاک شده است.
منبع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷