بانک مرکزی اعلام کرد؛

رشد ۴.۷ درصدی اقتصاد ایران

تاریخ انتشاريکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴
کد مطلب : ۴۸۳۰۳۹
رشد اقتصادی کشور «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به ترتیب با افزایش ۴.۷ و ۳.۶ درصدی همراه بوده است.
۰
plusresetminus
رشد ۴.۷ درصدی اقتصاد ایران
به گزارش بلاغ به نقل از بانک مرکزی، بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۲ به رقم ۴۳۱۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱، رشد سه و شش دهم درصدی را نشان می‌دهد.
در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش چهار و هفت دهم و سه و شش دهم درصدی همراه بوده است.
تحقق رشد اقتصادی مثبت در فصول اول و دوم سال‌جاری و در امتداد رشد اقتصادی مثبت کلیه فصول سال ۱۴۰۱، حکایت از تداوم رشد قابل قبول فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد.
 وضعیت سرمایه‌گذاری
 بررسی تولید ناخالص داخلی برحسب اقلام هزینه نهائی در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، «هزینه‌های مصرف نهائی بخش خصوصی»، «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» و «هزینه‌های مصرف نهائی بخش دولتی» به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب از نرخ رشد پنج و ۹ دهم، چهار و نیم و ۹ دهم درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده‌اند.
رشد محقق شده «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» در دوره مزبور عمدتاً متاثر از رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش «ماشین‌آلات» و «ساختمان» به ترتیب معادل هفت و شش دهم و دو و هفت دهم درصد بوده است. لازم به ذکر است که رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در بخش «ماشین‌آلات» در فصول اول و دوم سال جاری به ترتیب معادل دو و یک دهم و یازده و هشت دهم درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل تحقق یافته است.
 جزئیات رشد گروه‌ها
بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد، رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۲ حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده در تمامی گروه‌های اصلی بوده است.
 لازم به توضیح است در دوره مزبور، رشد محقق شده گروه‌های «نفت و گاز»، «صنایع و معادن»، «خدمات» و «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۷ و هشت دهم، سه و هفت دهم، دو و هفت دهم و یک دهم درصد بوده است.
در شش ماهه نخست امسال، ارزش افزوده بخش «صنعت» از افزایش چهار درصدی نسبت به شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ برخوردار بود. به طور مشخص در این بخش رشد شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی (با حداقل ۱۰۰ نفر کارمند) نسبت به شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ معادل سه و نیم درصد بود.
بررسی عملکرد رشد شاخص مزبور به تفکیک رشته فعالیت‌های صنعتی نشان می‌دهد که در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲۴ گروه اصلی، ۱۸ گروه از رشد مثبت تولید برخوردار بوده‌اند.
از جمله صنایعی که بیشترین سهم را در رشد محقق شده این دوره داشته‌اند می‌توان به «صنایع تولید فلزات اساسی»، «صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر»، «صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی» و «صنایع تولید مواد غذایی» اشاره کرد.
 رشد باکیفیت
دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت بر انضباط بخش مالی و پولی کشور، از جمله بازار ارز تمرکز داشت.
به گزارش شادا، در کنار این موضوع، با پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد به سمت رشد اقتصاد و به تبع آن رشد اشتغال و درآمد ملی حرکت شده است.
بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در هشت فصل فعالیت دولت سیزدهم، از پاییز ۱۴۰۰ تا انتهای تابستان ۱۴۰۲ تمام رشدها مثبت بوده است.
در تابستان امسال، رشد اقتصادی با نفت به هفت و یک دهم درصد و بدون احتساب نفت، به چهار و دو دهم درصد رسیده است.
همچنین نرخ بیکاری تابستان امسال به کمترین میزان خود در چهار دهه اخیر رسید. یعنی به عدد هفت و ۹ دهم درصد کاهش یافته است.
با توجه با کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، می‌توان اذعان داشت که سیاست‌های دولت برای خروج کشور از دوره رکود مؤثر بوده و نظری که برخی درخصوص بی‌کیفیت بودن رشد اقتصا‌ی مطرح کرده‌اند، درست نیست.
در بخش صنعت و معدن در شرایطی در شش ماهه امسال رشد هشت درصدی داشتیم که در شش ماهه سال قبل نیز رشد پنج و دو دهم درصدی رقم خورده بود.
بنابراین رشدهای امسال در تداوم روند رشد سال گذشته رقم خورده است و رشد مقطعی نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳