بالاترین رشد تابستانی ۷ سال اخیر ثبت شد؛

رشد ۷.۱ درصدی اقتصاد ایران در تابستان ۱۴۰۲

تاریخ انتشارسه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۴۸۲۲۶۰
تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت در تابستان ۱۴۰۲ در مقایسه با تابستان سال گذشته هفت و یک دهم درصد افزایش یافت.
۰
plusresetminus
رشد ۷.۱ درصدی اقتصاد ایران در تابستان ۱۴۰۲
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»؛ مرکز آمار ایران گزارش مقدماتی خود از تغییرات تولید ناخالص داخلی در تابستان ۱۴۰۲ را منتشر کرد. براساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی در تابستان ۱۴۰۲ در مقایسه با تابستان سال گذشته هفت و یک دهم درصد افزایش یافته است. تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت هم چهار و دو دهم درصد گزارش شده است.

طبق این گزارش، رشد اقتصادی در بخش کشاورزی منفی سه و دو دهم درصد، بخش نفت و گاز ۲۵ و شش دهم درصد، معادن یک و هفت دهم درصد، صنعت دو و شش دهم درصد، تامین آب، برق و گاز طبیعی منفی شش و سه دهم درصد، ساختمان دو و نیم درصد و خدمات هفت و نیم درصد بوده است.

طبق این گزارش، در تابستان امسال در مقایسه با فصل مشابه سال قبل هزینه مصرف خصوصی هفت و ۹ دهم درصد و هزینه مصرف دولت ۱۶ و شش دهم درصد رشد داشته است. در تابستان امسال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص چهار و سه دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. در اجزای تشکیل سرمایه، تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات شش و یک دهم درصد و تشکیل سرمایه در بخش ساختمان دو و ۹ دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، به‌معنای افزایش ارزش سرمایه‌گذاری در حوزه خرید ماشین‌آلات و احداث ساختمان و بنا است. ارزش محاسبه شده، بر مبنای قیمت‌های ثابت است و تورم و تغییرات قیمت از آن حذف می‌شود.

گفتنی است، رشد اقتصادی هفت و یک دهم درصدی در شرایطی رخ داده که تورم ماهانه امسال در حدود دو تا دو و نیم درصد بوده است؛ در واقع رشد تولید و مهار تورم که شعار سال است در این بازه زمانی محقق شده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد رشد هفت و یک دهم درصدی اقتصادی تابستان امسال، بالاترین رشد اقتصادی کشور در تابستان‌های هفت سال اخیر به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳