تاریخ انتشارشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۴
کد مطلب : ۴۷۱۸۲۳
دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که رسانه‌های اجتماعی بلندگویی برای نفرت و انزجار شده‌اند.
۰
plusresetminus
گوترش: شبکه‌های اجتماعی بلندگوی نفرت و انزجار شده‌اند

به گزارش بلاغ؛ گاه در شبکه‌های اجتماعی با مطالب جالب و سرگرم‌کننده و آموزنده‌ای روبه‌رو می‌شویم که جنبه سرگرمی و آموزش را دارند و گاهی با موارد مخرب و مبتذل. این‌که چگونه استفاده کنیم و بهره ببریم بستگی به خود فرد و دیدگاه وی دارد؛ این بحث در سطح فردی مطرح می‌شود. اما گاهی می‌شود از سطحی کلان‌تر دید و گفت که این شبکه‌ها می‌توانند امنیت و سرمایه مالی و شخصی‌ما و همچنین امنیت و سرمایه ملی ما را به خطر بیندازند.

در بحث از آسیب‌شناسیِ شبکه‌های اجتماعی می‌توان گفت، خطر بسیار بالای اين گونه شبکه‌ها از لحاظ آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بسیار جلب توجه می‌کند. با توجه به مطالعات اخیر افرادی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده‌ای اعتیادگونه دارند (که تعدادشان هم کم نیست) نسبت به افراد عادی احساسات منفی بیشتری از جمله افسردگی را تجربه می‌کنند و در این میان افرادی که قبلاً سابقه ابتلا به افسردگی داشته‌اند بیش از ديگران در معرض خطر هستند.چندی پیش محققان در فلوریدا با نظرسنجی از صدها نوجوان به این نتیجه رسیده‌اند که شبکه‌های اجتماعی از دو طریق می‌توانند بر رفتار جوانان مؤثر واقع شوند. میزان زمانی که هر نوجوان صرف استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌کند، می‌تواند باعث شود که آن نوجوان برای امور دیگر و از جمله تحصیل یا حتی رابطه مستقیم با والدین، خویشاوندان و دوستان خود، یا برای پرداختن به امور تفننی وقت و فرصت کافی نداشته باشد. چنین امری می‌تواند باعث نارسایی‌های شخصیتی و رفتاری در نوجوانان شود. افزون بر این، به باور کارشناسان، نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند تاثیرات عمیقی بر روح و روان آنها داشته باشد. همین کارشناسان به نتیجه مهمی در تحقیق خود و نظرسنجی از جوانان رسیدند که پست جملات نامفهوم و مبهم بر روی شبکه‌ها می‌تواند مخرب‌تر از میزان زمانی باشد که یک نوجوان از شبکه‌های اجتماعی بهره می‌گیرد. البته تأثیر این‌ها تنها بر نوجوانان و جوانان نیست.

در همین مورد، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت پیرامون «ارزش‌های برادری انسانی در ترویج و تداوم صلح» گفت: «رسانه‌های اجتماعی افراد اهلِ دشمنی و خصومت را با یک بلندگوی جهانی برای بیان خشم و انزجارشان تجهیز کرده‌اند.» گوترش خاطر نشان کرد که ادعاهای بدون مدرک یا دروغ‌های آشکار می‌توانند سریع مشروعیت غیرقابل توجیهی به دست بیاورند و در کنار حقایق تأیید شده و مدارک علمی ارائه شوند. وی گفت: «آن‌ها اغلب توسط رهبران سیاسی پذیرفته و حتی تبلیغ می‌شوند.» آن‌طور که ایسنا نوشته است، گوترش همچنین گفت، هر ایمانی بر لزوم رعایتِ برادریِ انسانی و همچنین احترام و درک متقابل تأکید دارد.

دبیرکل سازمان ملل افزود: «این ارزش‌های جهانی اساس منشور سازمان ملل هستند و در مرکز تلاش‌های ما برای برقراری صلح، عدالت و حقوق بشر قرار دارند.» وی ضمن تأکید بر این‌که حفظ صلح و جلوگیری از جنگ دلیل وجودی شورای امنیت است، گفت، تهدیدات علیه صلح می‌توانند در ‌اشکال مختلفی ظاهر شوند.

گوترش تصریح کرد، رقابت برای قدرت و منابع، نقض حقوق بشر، حکمرانی ضعیف، فقر شدید، حاشیه‌نشینی و نابرابری‌ها همگی تهدیداتی علیه صلح هستند. گوترش همچنین به جنبش‌های «نئو نازیِ» برتری‌طلبیِ سفیدپوستان، به عنوان اصلی‌ترین و رو به رشدترین تهدید امنیت داخلی در بسیاری از کشورها ‌اشاره کرد و گفت: «در سراسر جهان شاهد ابعاد وسیعی از بیگانه‌هراسی، نژادپرستی و عدم تحمل، زن‌ستیزی خشونت‌آمیز، نفرت از مسلمانان، یهود‌ستیزی شدید، و حملات به جوامع اقلیت مسیحی هستیم.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷