تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۴۶۲۲۴۱
مدیر جهاد کشاورزی نکا گفت: سطح اراضی شالیزاری شهرستان نکا حدود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار می‌باشد که حدود ۹۰ درصد از این سطح نشا انجام شده و به طور تقریبی در ۷۰ درصد از این اراضی‌ها کشت نشا مکانیزه است.
۰
plusresetminus
کشت ۷۰ درصدی نشا مکانیزه در اراضی کشاورزی شهرستان نکا
به گزارش بلاغ سید شبر موسوی در گفت‌وگو با پیک نکا، اظهار کرد: برنج یا همان شالی یکی از محصولات استراتژیک برای مردم ایران است به طوری که در دومین خوراک سبد غذایی مردم می‌باشد، از این رو در جهاد کشاورزی نگاهی ویژه به این محصول دارید که نگاه ما نسبت به این موضوع، افزایش کشت شالی در سطح شهرستان است.

وی افزود: سطح اراضی شالیزاری شهرستان نکا حدود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار می‌باشد که حدود ۹۰ درصد از این سطح نشا انجام شده که به طور تقریبی ۷۰ درصد از این اراضی‌ها کشت نشا مکانیزه است که الحمدلله رقم خوبی نسبت به سال‌های اخیر داشتیم.

مدیر جهاد کشاورزی نکا تصریح کرد: از جمله مزایای این روش کشت می‌توان به افزایش تولید که بسیار با اهمیت است اشاره کرد و همچنین کاهش هزینه تولید و افزایش عملکرد آن و سهولت در انجام کشت را می‌توان نام برد.

این مسئول اشاره کرد: از دیگر مزایای این روش کشت، کاهش مصرف بذر و کنترل مصرف آب در سطح شالیزار است که شالیکاران محترم می‌توانند با مراجعه به بانک نشا کل عملیاتی که در یک واحد سطح انجام می‌شود را مشاهده کنند.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم در کشت شالیزاری، کشت قراردادی است که در شهرستان نکا حدود هزار و ۵۷۶ هکتار زمین شالیزاری شامل این نوع کشت است، در این نوع کشت بذر و مخصوصاً کود شیمیایی و سموم به صورت رایگان و امانی در اختیار شالیکاران قرار می‌گیرد.

موسوی در ادامه اذعان کرد: بعد از پایان برداشت، محصول را به شرکت خدماتی قلعه واقع در نکا تحویل داده و وجه مورد نظر پرداخت می‌شود که در سطح شهرستان به نسبت ۶۰ درصد اقلام پر محصول و ۴۰ درصد اقلام محلی یا طارم کشت و تحویل داده می‌شود.


در پایان وی افزود: با توجه به اهمیت مصرف آب، کشاورزان عزیز توجه فرمایند که محصولات غرق‌آبی نشود تا بتوانیم مدیریت خوبی در مصرف آب داشته باشیم، همچنین در سم‌پاشی و کودپاشی دقت لازم را داشته باشند تا در هزینه‌ها به درستی مدیریت شود که بتوانیم  سالی پر محصول را در پیشه رو داشته باشیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷