تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۰۶۷۹۹
با توجه به 17 مرداماه مصادف با روز خبرنگاری نگاهی کوتاه و اجمالی به مشکلاتی که بر سر راه این قشر قرار دارد می‌اندازیم.
۲
plusresetminus
خبرنگاران، پرنفوذترین اهرم آگاهی‌بخش جامعه/ کسی صدای مشکلات خبرنگار را نمی‌شنود
به گزارش بلاغ، 17 مرداد ماه روز خبرنگار است، خبرنگاری عشق است، آمیخته‌ای از محبت و ارادت به ساحت مردم، خبرنگاران از مردم و برای مردم می‌نویسند، به نوعی می‌توان آن‌ها را صدای مردم هم دانست.

چندین سال است که مشکلات مردم را انعکاس می‌دهند ولی زمانی که نوبت خودشان می‌شود کسی صدا آن‌ها را نمی‌شنود.

یقینا پر نفوذترین اهرم آگاهی‌بخشی و انعکاس عملکرد مسئولین و بیداری جامعه خبرنگاران هستند؛ در کشور ما خبرنگاران، خبرنگاری را نمی‌توانند به عنوان شغل دائمی خود به حساب بیاورند چرا که آنان از هر زاویه‌ای که نگاه می‌کنند هیچ امنیت شغلی و ثبات درآمدی را در آن مشاهده نمی‌کنند تا بتوانند زندگی خود را روی آن استوار سازند.

با آغاز هفته خبرنگار، داغ مشکلات آن‌ها نیز تازه می‌شود، آن‌ها برای حل مشکلات و معضلات مردم به این طرف و آن طرف می‌روند ولی صدای مشکلات آن‌ها را هیچ کس نمی‌شنود.

از جمله مشکلاتی که آن‌ها دارند نبود درآمد ثابت و ثبات درآمدی است که موجب می‌شود آن‌ها دچار بی‌رغبتی شوند تا حدی که ارزش خبر و میزان کیفیت خبر هم تا مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند.

نعمت عسگری خبرنگار پیشکسوت روزنامه اطلاعات طی گفت‌وگویی به خبرنگار ما گفت: با توجه به رسالتی که خبرنگاران برعهده دارند که همان اطلاع‌رسانی است، برای انتشار عملکرد مسئولین و پیگیری مشکلات مردم نقش مهم و بسزایی را در جامعه می‌توانند ایفا کنند.

وی بیان کرد: یکی از معضلات امروزه خبرنگاران عدم نقدپذیری است که مسئولان با کوچکترین حرف می‌توانند از دست این قشر شکایت کنند.

عسگری اضافه کرد: یکی از عمده مشکلات این قشر عدم ثبات مالی است که آن‌ها نمی‌توانند به عنوان یک شغل ثابت به آن نگاه کنند و برای ادامه مخارج زندگی نیازمند شغل دوم هستند.

این پیشکسوت اذعان کرد: خبرنگار خوب باید دانش خود را وسعت ببخشد و تخصص خود را در همه زمینه‌ها بالا ببرد، چرا که می‌توان گفت کسی که خبرنگار می‌شود باید سری پر درد و دلی پر جرات داشته باشد تا بتواند از بین این همه مشکلاتی که بر سر راهش قرار دارد عبور کند.

عسگری در پایان با بیان این نکته که خبرنگار باید بی‌طرف باشد، خاطرنشان کرد: خبرنگاران نباید وارد جناح سیاسی حاکم در کشور شود چرا که آن‌ها صدای مردم هستند، باید به دور از جناح باشند تا بتواند مشکلات مردم و جامعه را بازگو کند.

با اینکه خبرنگاری رسالتش اطلاع‌رسانی است ولی بعضی از مسؤولان آن‌ها را پشت درهای خود نگه می‌دارند و یا گاهی هم می‌گویند "ورود خبرنگار به این جلسه ممنوع"، این می‌تواند نشان از چه چیزی باشد؟!

گفتن این مشکلات و دردها تازگی ندارد بلکه سخن‌هایی است که سال‌ها گفته می‌شود ولی گوشی بدهکار آن نیست. با توجه به اینکه حرفه خبرنگاری جزو شغل‌های پر خطر به حساب می‌آیند ولی تاکنون هیچ تلاشی جهت بیمه کردن این قشر صورت نگرفته است.

با نگاهی که به متن بالا می‌توان داشت می‌شود گفت بخش اعظمی از این مشکلات مربوط به مسائل مالی و بیمه نبودن افراد نیست بلکه فشارهای زیاد مسئولان به آن‌ها است که در صورت نقد کردن فعالیت‌های آنان معضلات و مشکلات عمده‌ای را برای فرد می‌تواند در پی داشته باشد، که امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور این مشکلات و کوتاهی‌ها مرتفع شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳