تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۱۹۰۲
فائو در گزارشی اعلام کرد: ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا، سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج و یازدهمین تولیدکننده بزرگ گوشت در آسیا است.
۰
plusresetminus
فائو: ایران بزرگ‌ترین صادرکننده لبنیات در آسیا شد
به گزارش بلاغ،سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز غذایی جهان که سالی دوبار منتشر می‌شود، پیش‌بینی کرده است تولید شیر و لبنیات در ایران طی سال جاری به 7 میلیون و 820 هزار تن برسد. ایران در سال قبل 7 میلیون و 840 هزار تن شیر تولید کرده بود.
براساس آمار فائو، ایران صادرکننده خالص شیر و لبنیات در سال 2022 بوده است. ایران در این سال 86 هزار تن شیر و لبنیات وارد کرده و در مقابل، یک میلیون و 583 هزار تن شیر و لبنیات صادر کرده است، در واقع 13 درصد شیر و لبنیات تولیدی ایران در این سال به کشورهای دیگر صادر شده است. پیش‌بینی شده است صادرات شیر و لبنیات ایران در سال جاری به یک میلیون و 592 هزار تن افزایش یابد.

کل صادرات شیر و لبنیات کشورهای قاره آسیا در سال گذشته بالغ بر 9 میلیون تن بوده است، ایران سهم بزرگی از این رقم را در اختیار داشته است، به‌عبارت دیگر 17 درصد از کل صادرات شیر و لبنیات آسیا در این سال سهم ایران بوده و ایران بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا شناخته شده است.

ایران در سال گذشته سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا شناخته شده است و انتظار می‌رود در سال جاری نیز همین جایگاه را حفظ کند. اتحادیه اروپا، چین و هند طی سال‌های اخیر سه رتبه نخست تولیدکنندگان بزرگ گندم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. کل تولید گندم دنیا در سال 2022 بالغ بر 137 میلیون و 700 هزار تن بود که براساس پیش‌بینی فائو این رقم با شش‌دهم درصد افزایش به 138 میلیون و 500 هزار تن در سال 2023 خواهد رسید.

همچنین آمارهای فائو نشان می‌دهد ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج در آسیا طی سال 2022 بوده و رتبه 11 تولیدکنندگان بزرگ گوشت را در این سال به دست آورده است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱