تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۵۳۴۴
یک مرکز تحقیقاتی در سوریه خسارت وارد شده بر اقتصاد سوریه طی جنگ تحمیلی این کشور را 600 میلیارد دلار خواند و اعلام کرد که با این حال خسارت وارد آمده بر نسل کودکان و نوجوانان دوره جنگ، جبران‌ناپذیر است.
۰
plusresetminus
خسارت 600 میلیارد دلاری اقتصاد سوریه از جنگ تحمیلی‌ 

به گزارش بلاغ به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، با توجه به پیامدهای فاجعه باری که جنگ تحمیلی یک دهه اخیر علیه سوریه در زمینه‌های مختلف از جمله بخش آموزش این کشور داشته است، التیام زخم‌های آن به همین آسانی ممکن نیست.

نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات سیاست سوریه تأیید می‌کند که آنچه بر نسل‌هایی که در سایه جنگ بزرگ شده‌اند، گذشته، ضایعه جبران‌ناپذیری باقی گذاشته است. با این حال، هنوز بسیاری از دختران و پسران جوان در سوریه در آرزوی بازگشت به تحصیل و کار و... هستند.
با وجود ارقام و داده‌های سنگین مربوط به نتایج فاجعه سوریه، تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد که اقتصاد سوریه تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار خسارت متحمل شده است و نرخ فقر در این کشور به ۹۶ درصد رسید.
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات سیاست سوریه، کودکان و نوجوانان در طول دوره جنگ تحمیلی علیه سوریه آسیب‌های شدیدی متحمل شدند که از جمله آن ترک تحصیل و کار کردن کودک، ناامنی غذایی تا حد سوءتغذیه، جابه‌جایی اجباری در نتیجه آوارگی خانواده‌ها از جمله جدایی یا از دست دادن اعضای خانواده، فقر، شرایط بد زندگی، ناتوانی در دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی و وخامت اجتماعی بوده است.
این مرکز بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی که شامل ۶۴۲ دختر و پسر نوجوان بین سنین ۱۳ تا ۱۸ سال از ۱۱ منطقه در سوریه است می‌گوید، بسیاری از این نوجوانان آرزوی آینده‌ای بهتر دارند، اما با توجه به تداوم حضور برخی گروه‌های شبه نظامی و تروریست و اشغالگران خارجی در این کشور هنوز امیدی به آینده ندارند. این اجماع ملی در سوریه وجود دارد که رفع آسیب‌های فاجعه‌بار جنگ با اصلاح بخش آموزش سوریه آغاز می‌شود، به‌ویژه که شاخص‌های آماری نشان می‌دهند که نیمی از نسل نوجوان این کشور بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ ترک تحصیل کرده‌اند که این امر عواقب بدی به همراه داشته است.
گفتنی است در جریان اغتشاشات اخیر در ایران عده‌ای از لیدرهای آشوبگران با همراهی رسانه‌های معاند بی‌بی‌سی و اینترنشنال سعودی به دنبال اجرای مدل جنگ سوریه در کشورمان بودند تا با تخریب زیرساخت‌های ایران توطئه تجزیه کشور را رقم بزنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳