مدیرکل فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو:

روغن ‌بیشترین محصول تراریخته در کشور است

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
کد مطلب : ۴۸۲۴۱۴
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: روغن‌ها عمده محصولات تراریخته کشورمان هستند.
۰
plusresetminus
روغن ‌بیشترین محصول تراریخته در کشور است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از تسنیم، واردات و مصرف محصولات تراریخته یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل اخیر حوزه سلامت کشور بوده است. این محصولات حاصل دستکاری ژنتیکی هستند؛ محصولات تراریخته، سالیان درازی است که وارد بازارهای جهانی شده‌اند اما مانند یک جعبه دربسته هستند که هنوز بسیاری از پیامدها و عوارض مصرف این محصولات بر سلامتی انسان به ویژه در درازمدت مشخص نشده است.
 
براساس قانون، محصولات تراریخته در بازار مصرف کشورمان باید برچسب‌گذاری شوند تا مصرف‌کنندگان حق انتخاب میان محصولات تراریخته و غیرتراریخته را داشته باشند و در عین حال مصرف‌کنندگان در زمان خرید به واسطه برچسب‌گذاری از تراریخته بودن یا نبودن آن مطلع باشند اما بازدیدهای میدانی حکایت از آن دارد که میزان و درصد برچسب‌گذاری محصولات تراریخته در بازار مصرف کشورمان بسیار ناچیز است.

در این خصوص مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بیشترین محصولاتی که در جهان بحث تراریختگی درباره آنها مطرح است شامل سویا، کلزا و ذرت است؛ تولید محصولات تراریخته در کشور ما وجود ندارد، البته مراکز تحقیقاتی در حال کاشت آزمایشگاهی این محصولات برای تحقیق روی این محصولات هستند. 
 
محمود آل بویه افزود: در حال حاضر صددرصد محصولاتی که از مجاری رسمی وارد کشور می‌شوند از لحاظ تراریخته بودن برچسب‌گذاری می‌شوند اما ممکن است برخی محصولات نیز از مجاری غیررسمی وارد بازار شوند که تراریخته باشند اما به دلیل قاچاقی بودن، برچسب‌گذاری نشده باشند. وی ادامه داد: روغن‌ها عمده محصولات تراریخته در کشورمان را شامل می‌شوند؛ همچنین عمده محصولات سویا که در دنیا وجود دارد، تراریخته است اما 33 درصد ذرت‌های موجود در جهان تراریخته هستند و بیشتر محصولات ذرت که وارد کشور می‌شوند از محصولات غیرتراریخته هستند، بنابراین عمده اسنک‌هایی که در کشور از ذرت تولید می‌شوند، غیرتراریخته هستند اما اگر کارخانه‌ای محصولات ذرت و روغن تراریخته داشته باشد ملزم به درج برچسب روی آن است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

جهان اسلام مدیون صادق آل محمد(ص) است
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
امام صادق‌(ع) و جوانان
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱