تاریخ انتشارسه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۴۳۶۹
مدیرکل دفتر همکاری بین‌المللی گمرک جمهوری اسلامی ایران از صادرات 47 و نیم میلیون دلاری کالاهای ایران به چهار کشور اروپایی در بهار امسال خبر داد.
۰
plusresetminus
افزایش صادرات ایران به اروپا با وجود تحریم‌ها

به گزارش بلاغ؛ امید گلزاری در گفت‌وگو با فارس، در تشریح افزایش صادرات کالاهای ایرانی به چهار کشور اروپایی شامل اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و هلند، اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی ایران به اسپانیا شامل زعفران، پسته، مغز پسته، پلی‌اتیلن، دیگ‌های صنعتی آب‌گرم، مصنوعات ریخته‌گری و رادیاتور است؛ ارزش صادرات ایران به اسپانیا در سه ماه اول سال جاری 16 میلیون دلار ثبت شده است.

وی اضافه کرد: عمده محصولات صادراتی ایران به ایتالیا شامل مصنوعات ریخته‌گری، چرم و پوست موکنده، زعفران و مغز پسته بوده و ارزش صادرات ایران به ایتالیا در سه ماه اول امسال 18 و نیم میلیون دلار بوده است. مدیرکل دفتر همکاری بین‌المللی گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد صادرات کالاهای ایرانی به فرانسه گفت: عمده صادرات ما به فرانسه شامل زعفران، انگور خشک‌کرده، مغز پسته و سنگ مرمر بوده و ارزش کالاهای صادراتی ایران به فرانسه در سه ماه امسال دو میلیون دلار بوده است.

گلزاری در مورد عمده کالاهای صادراتی ایران به کشور هلند گفت: آلیاژ فرومولیبدن (به فولاد اضافه می‌شود تا فولاد زنگ نزند)، فروسیلیس، چربی‌ها، روغن‌های حیوانی و خرمای مضافتی، انگور خشک‌کرده، زعفران، چای سیاه (تخمیر شده)، هندوانه، شیره و عصاره شیرین‌بیان از عمده کالاهای ایرانی بوده است که به هلند صادر شده و ارزش صادرات ایران به هلند در سه ماه اول امسال به 11 میلیون دلار رسیده است.

گفتنی است با وجود تحریم‌ها همچنان کشورهای مهم اروپا علاقه‌مند به تجارت با ایران هستند. بخصوص با وجود تحریم‌های نفتی روسیه و دیپلماسی اقتصادی در پیش گرفته دولت، این مراودات اقتصادی شامل فرآورده‌های نفتی ایران هم شده است.
به تازگی مرکز آمار اروپا از واردات نفت ایران توسط سه عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ خبر داد و بلغارستان را جدیدترین مشتری نفت ایران در این اتحادیه معرفی کرد.

اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد اتحادیه اروپا در سال میلادی گذشته ۴۱۸۱ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.
میزان واردات نفت اتحادیه اروپا از ایران هرچند رقم قابل توجهی نیست اما حاکی از تمایل پالایشگاه‌های اروپایی برای نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و درج این ارقام در آمار رسمی واردات نفت اروپا نشان‌دهنده تمایل مراجع رسمی اروپا برای فاصله گرفتن از تحریم‌ها و یا حداقل نشان دادن اعتراض خود به سیاست تحریم آمریکا علیه ایران است. بر اساس این گزارش سه عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی از ایران نفت خام یا فرآورده نفتی وارد کرده‌اند. این کشورها عبارتند از رومانی، لهستان و بلغارستان.

رومانی در سال ۲۰۲۲ در مجموع چهار هزار تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. بلغارستان ۱۶۸ تن و لهستان نیز ۱۳ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران در این سال وارد کرده‌اند.
بلغارستان جدیدترین عضو اتحادیه اروپاست که از زمان تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸ واردات نفت یا فرآورده از ایران داشته است. نخستین محموله نفت وارداتی ایران در دسامبر ۲۰۲۲ به این کشور ارسال شده است. بلغارستان در ژانویه ۲۰۲۳ نیز برای دومین ماه متوالی ۸۳ تن نفت یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پوشش‌ ارزش زن را بالا می‌برد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
راهبرد گروه‌های جهادی تحقق شعار سال باشد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
سازماندهی ۱۷۵ گروه جهادی در سوادکوه
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
ثبت‌نام ۱۴ هزار کارجو و کارفرما در سامانه شغل
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
شایسته‌گزینی همچنان در انتظار نوبت
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰