تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
کد مطلب : ۴۸۱۹۹۲
نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: به اعتقاد وزیر کار با مصوبه پاداش یک میلیونی کارمندان دریافتی آنها تغییری نمی‌کند، اما بررسی کارگران نشان می‌دهد با این مصوبه نوعی افزایش حقوق برای کارمندان اعمال شده است.
۰
plusresetminus
مطالبه کارگران برای افزایش حقوق مانند کارمندان
به گزارش بلاغ به نقل از تسنیم؛ چندین ماه است که مسئله معیشت و مشکلات قدرت خرید کارگران و ترمیم مزدی به محل مناقشه بین کارگران و دولت تبدیل شده است.
در جریان افزایش مزد 1402 پس از مخالف کارگران برای افزایش 27 درصدی مزد، وزیر کار قول داد که درصورتی که دستمزد کارمندان افزایش یابد، دستمزد کارگران نیز افزایش می‌یابد.
هشتم آبان ماه سال جاری که جلسه شورای عالی کار برگزار گردید، بر خلاف نظر کارگران بررسی و ترمیم مزدی انجام نشد.
حدود 15 آبان ماه بود که میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ابلاغیه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرائی، ضوابط اجرائی نحوه اعطای مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرائی را ابلاغ کرد.
بر این اساس کارکنان دولت در هر یک از مناسبت‌های مذهبی عید سعید مبعث، ماه مبارک رمضان و عید سعید غدیرخم و عید سعید قربان یک‌میلیون تومان هدیه خواهند گرفت.
به اعتقاد فعالان کارگری، ابلاغیه رئیس سازمان اداری و استخدامی، مبنی بر پاداش یک میلیونی مصداق افزایش حقوق کارمندان است و آن‌طور که نمایندگان کارگران می‌گویند قراربود بحث ترمیم دستمزد تا پایان آبان ماه در جلساتی با حضور نمایندگان کارگری بررسی شود. اکنون نمایندگان کارگری انتظار دارند که در جلسه پایان
آبان ماه بحث ترمیم مزد بررسی شود.
پاداش کارمندان، مصداق افزایش حقوق
در این زمینه‌هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به ابلاغ اعطای مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرائی به میزان یک‌میلیون تومان برای مناسبت‌های مذهبی، گفت: در جلسه شورای عالی کار که دوشنبه (امروز) برگزار خواهد شد، ما درباره این ابلاغیه و تعمیم آن به جامعه کارگری گفت‌وگو خواهیم کرد.
نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه جلسه هماهنگی شرکای اجتماعی هم در هفته جاری برگزار خواهد شد، گفت: ازنظر نمایندگان کارگری، نامه معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد اصلاحیه مصوبه افزایش ضریب حقوق سال 1402 کارمندان و بازنشستگان دولت، مصداق افزایش حقوق است؛ اما وزیر تعاون اعتقاد داشت که با این مصوبه فقط جابه‌جایی‌هایی صورت می‌گیرد و دریافتی کارکنان تغییری نمی‌کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار، افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که با همین نامه معاون اول هم نوعی افزایش حقوق برای کارمندان اعمال می‌شود و براساس همین نامه قصد پیگیری وعده وزیر کار برای ترمیم حقوق کارگران را داشتیم. بعد از نامه معاون اول هم ابلاغیه سازمان اداری و استخدامی برای پاداش یکی میلیون تومانی کارمندان دولت برای مناسبت‌های مذهبی منتشر شد. اکنون به استناد هر دو مورد برای ترمیم دستمزد تلاش خواهیم کرد.

ابوی با تأکید بر اینکه کارگران با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند گفت: وزیرکار قول داده است به امضای خود در مصوبه 1402 درباره اینکه اگر حقوق کارمندان افزایش یابد حقوق کارگران افزایش می‌یابد عمل کند. اما تاکنون درباره اینکه آیا این پاداش‌ها مصداق افزایش حقوق است یا خیر، به توافق نرسید‌ه‌ایم.

گفتنی است کارگران انتظار دارند همان‌طور که خودروسازان امسال دو بار افزایش حقوق داشتند، دستمزد آنها هم ارتقا یابد. ضمن اینکه معمولا نرخ تورم سبد هزینه کارگران بسیار بیش از نرخ تورم رسمی است و گاهی تا دو برابر هم می‌رسد. وزیراقتصاد هم چندی قبل خبر داد که تورم تا پایان سال از 40 درصد کمتر نمی‌شود حال آنکه حقوق کارگران فقط 27 درصد در ابتدای سال افزایش یافت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خون مظلومان غزه روشنگری می‌کند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
جهان اسلام مدیون صادق آل محمد(ص) است
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷