جزئیات آمار ۴۰۰۰ ملک مسکونی در اختیار ۳ بانک

خانه‌های خالی بانک‌ها به مزایده گذاشته می‌شود

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸
کد مطلب : ۴۷۵۰۴۳
وزارت اقتصاد در واکنش به اخبار مربوط به املاک مسکونی خالی در بانک‌های ملت، سپه و مسکن اطلاعیه‌ای صادر و آمار مربوط به املاک این بانک‌ها را منتشر کرد.
۰
plusresetminus
خانه‌های خالی بانک‌ها به مزایده گذاشته می‌شود

به گزارش بلاغ؛ بر اساس این گزارش، کل مجموع املاک مسکونی بانک ملت 726 ملک است که 615 ملک دارای متصرف و تنها 111 ملک فاقد متصرف و خالی محسوب می‌شود.

مالکیت این بانک بر عمده املاک ‌اشاره شده مالکیت قهری و ناشی از اجرای وثیقه تسهیلاتی در قبال مطالبات خود بوده و هیچ کدام از این املاک توسط بانک خریداری نشده است.
فرآیند فروش و تملیک (به جهت عدم ایفای بدهی برخی مدیونین و ناچاراً تملیک وثایق و املاک جهت تسویه مطالبات بانک) مستمراً ادامه دارد. این املاک هم برای فروش هر دو هفته یک‌بار به مزایده عمومی گذاشته می‌شود.
حسب اعلام بانک سپه، کل املاک با کاربری مسکونی بانک 2658 رقبه است که از این تعداد 1467 ملک مازاد و 1190 رقبه ملک غیر مازاد است. تعداد املاک خالی از سکنه بانک 319 رقبه ملک است که برخی از املاک یاد شده متعلق به بانک‌ها و موسسه ادغامی وابسته به نیروهای مسلح بوده که پس از برگزاری مجمع بانک، نسبت به تعیین تکلیف این املاک از طریق مزایده اقدام خواهد شد.
برخی دیگر از واحدهای مسکونی، تملیکی و از محل پرداخت تسهیلات به مشتریان است و بانک سپه پس از اتمام فرآیند تملیک نسبت به برگزاری مزایده و فروش آنها اقدام می‌کند.
سایر املاک نیز واحدهای فوقانی شعب بانک سپه است که عموماً در سالیان گذشته و همراه با ملک شعبه خریداری گردیده که بنا به مسائل امنیتی، حفاظتی و به واسطه قوانین و مقررات مراجع ذی‌ربط (شهرداری، پلیس پیشگیری و...) قابلیت تفکیک از شعبه را نداشته و برای استقرار مامورین و بازرسین بانک در زمان ماموریت مورد استفاده قرار گرفته که به عنوان واحد مسکونی تلقی نمی‌شود.
همچنین بر اساس اعلام بانک مسکن کل واحدهای با کاربری مسکونی بانک 735 واحد است که از این تعداد 124 واحد مستقل (دارای سند مجزا) است و 611 واحد دیگر، طبقات فوقانی شعب بانک‌ها بوده است.
مجموع این واحدها جهت استقرار مامورین و همکاران غیربومی منتقل شده به آن شهر، نگهداری و پشتیبانی شعب و استفاده حسابرسان و بازرسان کاربرد داشته و امکان‌واگذاری به غیر را ندارد. با توجه به توضیحات یاد شده بانک مسکن واحد مسکونی خالی از سکنه ندارد.
خودداری چهار بانک
از پرداخت تسهیلات تعاون

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با وجود تکلیف بانک‌ها به اینکه باید 25 درصد تسهیلات خود را به بخش تعاون اختصاص دهند، چهار بانک در سال گذشته هیچ‌گونه تسهیلات به بخش تعاون اختصاص ندادند.
مهدی مسکنی دیروز در مراسم چهاردهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه تعاون، درخصوص سهم تسهیلات در تعاون، تصریح کرد:‌ در هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی ‌اشتغال، رئیس‌جمهور تأکید کرد که 25 درصد از تسهیلات بانک‌های کل کشور به بخش تعاون اختصاص پیدا کند. سال گذشته هم‌چنین تکلیفی برای بانک‌ها در نظر گرفته شده بود اما از 28 بانک کشور، چهار بانک هیچ‌گونه تسهیلاتی به بخش تعاون ندادند و 24 بانک دیگر در مجموع 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تعاونی از محل منابع داخلی خود و تسهیلات تکلیفی پرداخت کردند.
وی افزود: در دو سال گذشته پرداخت تسهیلات به بخش تعاون به‌اندازه 10 سال قبل بوده و این در شرایطی است که یک بانک توسعه‌ای در بخش تعاون با ابزارهای بخش تجاری اداره می‌شود و حتی رتبه‌بندی بانک برای تسهیلات نیز بر اساس معیارهای تجاری انجام می‌شود.
معاون امور تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: برخی از شعب بانک توسعه تعاون به شکل عادلانه در کشور توزیع نشده، به‌گونه‌ای که در استان کرمان 22 شعبه وجود دارد ولی فقط 3 شعبه آن برای جنوب استان است؛ درحالی‌که بیشترین شرکت‌های تعاونی در این منطقه مستقر هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

امام صادق‌(ع) و جوانان
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱