رئیس‌کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:

«بیکاری اختیاری» در حال گسترش است

تاریخ انتشارشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۴
کد مطلب : ۴۷۳۲۱۷
رئیس‌کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بر ضرورت تعیین دستمزد مطابق با نرخ تورم تاکید کرد و نسبت به گسترش بیکاری اختیاری در جامعه هشدار داد.
۰
plusresetminus
«بیکاری اختیاری» در حال گسترش است
به گزارش بلاغ، سمیه گلپور در نشست خبری با هشدار نسبت به گسترش پدیده بیکاری اختیاری و ارادی در سطح جامعه اظهار کرد: در حال حاضر کارگران بسیاری هستند که مطالبه کار دارند ولی حاضر نیستند با هفت میلیون تومان حقوق هشت تا ۹ ساعت در خطوط تولید یک واحد اقتصادی کار کنند و به کرات از کارفرمایان می‌شنویم یک کارخانه ۱۰۰ نیرو نیاز دارد ولی نتوانسته نیروی مورد نیاز خود را تامین کند. وی به امضای تفاهم‌نامه با قطر در حوزه اعزام نیروی متخصص کار ‌اشاره کرد و افزود: ما در این حوزه مطالبه‌گر هستیم و انتظار داریم که به عنوان یک جایگاه حقوقی که با کارگران به لحاظ تخصصی مرتبط است با ما مشورت شود.
رئیس‌کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران از امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان آموزش فنی حرفه‌ای به منظور تربیت نیروی کار ماهر خبر داد و اضافه کرد: این تفاهم نامه در شرف امضاست و به موجب آن درصدد هستیم تا کارگرانی که نیاز به آموزش‌های مهارتی دارند یا جوانان جویای کار را به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی کنیم. پس از گذراندن دوره‌های مهارتی هم در بستر فضای مجازی یا به شکل حضوری و تبدیل شدن به نیروی متخصص ماهر، جهت جذب به بنگاه‌های اقتصادی معرفی کنیم.

۳۰ درصد نیروی کار در ساختمان‌‌سازی
گلپور با ‌اشاره به وجود هفت میلیون نفر جمعیت کارگری در صنوف مختلف اظهار کرد: این جامعه هفت میلیون نفری در صنف‌های مختلف اعم از کارگران ساختمانی، رانندگان حمل‌ونقل، قالیبافان، هنرمندان، مترجمین و غیره مشغول کار هستند. به عنوان مثال از جمعیت هفت میلیون نفری کارگری تنها در صنف ساختمان به طور رسمی حدود دو میلیون نفر (۳۰ درصد نیروی کار) مرتبط با مشاغل این صنعت هستند ولی کمتر در حوزه سیاستگذاری به آنها پرداخته شده است.
وی ادامه داد: درحوزه بیمه کارگران ساختمانی اگر دو میلیون نفر عضو فعال و شاغل را ضرب در عددی کنیم که خانوار تحت تکفل آنها هستند می‌بینیم که یک دهم کشور درگیر این صنعت هستند. تبعاً در این خصوص حل مسئله بیمه آنها به عنوان یکی از حمایت‌های اجتماعی قانونی حائز اهمیت است اما می‌بینیم که همچنان در کش و قوس بیمه ناقص فصلی قرار دارند.

ضرورت تعیین دستمزد مطابق با نرخ تورم
رئیس‌کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران فزود: مطالبه دیگری که به عنوان نمایندگان کارگری از شورای عالی کار داریم این است که چرا دو ماه مانده به پایان سال چانه زنی‌های مزدی آغاز می‌شود؟ طبعاً به دنبال اثربخشی موضوع هستیم و انتظار داریم که دستمزد مطابق با معیشت و نرخ تورم تعیین شود.
گلپور ادامه داد: در حوزه آموزش به ویژه حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت محیط کار می‌بینیم که سازمان تامین اجتماعی سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت کرده است. با مبلغی کمتر از آن می‌توانیم آموزش‌هایی به کارگران ارائه دهیم که موجب پرداخت غرامت نشود ولی موضوع این است که کارگران تا چه حد به آموزش‌های فراگیر با قیمت مناسب و حتی رایگان دسترسی دارند؟
گفتنی است، کارگران به بیکاری اختیاری روی نیاورده‌اند بلکه به مشاغلی چون دستفروشی، مسافرکشی با خودرو و موتورسیکلت و از این قبیل روی آورده‌اند چرا که درآمد آن از حقوق کارگری بیشتر است.

انتهای پیام/
 
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پوشش‌ ارزش زن را بالا می‌برد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
خون مظلومان غزه روشنگری می‌کند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
راهبرد گروه‌های جهادی تحقق شعار سال باشد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
سازماندهی ۱۷۵ گروه جهادی در سوادکوه
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
ثبت‌نام ۱۴ هزار کارجو و کارفرما در سامانه شغل
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
شایسته‌گزینی همچنان در انتظار نوبت
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰