بر اساس نتیجه نظرسنجی رویترز

کارشناسان ارزی: 2023 سال دلار نیست

تاریخ انتشارشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۴۶۹۵۸۸
نتایج یک نظرسنجی از سوی رویترز نشان می‌دهد که کارشناسان بر این باورند که ارزش دلار در سال ۲۰۲۳ دربرابر ارزهای دیگر کاهش خواهد یافت.
۰
plusresetminus
کارشناسان ارزی: 2023 سال دلار نیست

به گزارش بلاغ به نقل از رویترز، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد با توجه به پیش‌بینی کاهش نرخ بهره در آمریکا، در سال ۲۰۲۳ ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای مرجع کاهش خواهد یافت.

این نظرسنجی از کارشناسان ارزی انجام شده و اکثر آنها معتقدند امسال دلار وارد موضع دفاعی خواهد شد. البته در ماه فوریه (بهمن و اسفند) بر خلاف هفته‌های آغازین سال ۲۰۲۳ که دلار عملکرد ضعیفی را به ثبت رساند، ارزش دلار رشد کرد و سه درصد بالا رفت. البته این رشد به خاطر وجود انتظار برای افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا اتفاق افتاد.
ورشکستگی دو بانک بزرگ در آمریکا باعث شد تا این انتظارات از بین رفته و دلار تقریباً تمام سه درصد رشدی را که در ماه فوریه به ثبت رسانده بود از دست داد. پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی ارزش دلار حداقل در کوتاه و میان مدت ادامه پیدا کند.
اگرچه با گذشت چند هفته از بحران ورشکستگی دو بانک در آمریکا نگرانی‌های نسبت به آن تا حدودی فروکش کرده‌اما دیگر خبری از انتظار برای افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی نیست و همین امر آغازی بر پایان دوران افزایش ارزش دلار را کلید زده است.
احتمال کاهش ۱۵ درصدی ارزش دلار
به گفته شرکت تحلیل و مدیریت سرمایه «یوریزن اس‌ال‌آی کپیتال»، دلار آمریکا در 18 ماه آینده در برابر ارزهای اصلی جهان ممکن است تا 15 درصد کاهش یابد چرا که تورم در این کشور کاهش خواهد یافت و این موضوع به فدرال رزرو (بانک مرکزی) اجازه می‌دهد تا سیاست پولی خود را تعدیل کند.
به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، در یک یادداشت تحقیقاتی که روز سه‌شنبه توسط «استفان جن»، مدیرعامل این شرکت منتشر شد، آمده است که فدرال رزرو آمریکا به احتمال زیاد نزدیک به اوج سیاست تهاجمی خود یا در حال حاضر فراتر از آن است، به این معنی که کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک محتمل است.
وی تأکید کرد که 9 بار افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا توسط فدرال رزرو و همچنین سخت‌تر شدن شرایط اعتباری که در پی بحران بانکی این کشور رخ داد، نشان می‌دهد که تورم رو به کاهش است.
مدیرعامل «یوریزن اس‌ال‌آی کپیتال» نوشت: ما انتظار داریم که تورم ایالات متحده تقریباً با همان سرعتی که در سال 2021 و نیمه اول سال 2022 افزایش یافت به کاهش خود ادامه دهد. از نظر تاریخی، شواهد کمی برای چسبندگی نزولی در تورم وجود دارد، حتی اگر شواهدی مبنی بر کاهش قیمت و چسبندگی سطح دستمزد وجود داشته باشد.
این تحلیلگر افزود: سطح فعالیت اقتصادی که در بخش‌های عمده جهان در حال حاضر کاهش یافته است، از قضا، احتمالاً از سقوط تقاضای جهانی جلوگیری می‌کند و پول ایالات متحده را به شدت ضعیف‌تر می‌کند. در 18 ماه آینده، دلار آمریکا «در معرض کاهش قابل توجه 10 تا 15 درصدی خواهد بود.
گفتنی است، شاخص دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر سبدی از ارزهای رقیب ‌اندازه‌گیری می‌کند پس از افزایش هفت و 9 دهم درصدی در سال 2022، طی چهار هفته گذشته دو و 46 صدم درصد کاهش یافته است.
«استفن جن» به دلیل ابداع نظریه لبخند دلاری معروف است که بر اساس آن ارزش دلار در زمانی که اقتصاد ایالات متحده قوی یا ضعیف است رشد می‌کند اما در زمان رکود کاهش می‌یابد.
 
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وقتی کارگران سهمی از نمایش مسئولان هم ندارند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱