در سالگرد تولد شایسته‌ترین فرزند انقلاب اسلامی؛

آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری

تاریخ انتشاريکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۴۸۵۸۱۴
در دنیای کنونی، کشورها از نمادهای ملی کم ندارند که به آن افتخار کنند و نسبت به آن مباهات ورزند، که اکثرشان به سربازان ملی خود می‌بالند که در مقطعی از تاریخ آن کشور، فداکاری کردند، اما ملت بزرگ ایران به فرزندان دلاوری از خود افتخار می‌کنند که همه عزت امروز خود را وامدار آنهایند که بطور عام از آنان به عنوان پاسداران انقلاب اسلامی یاد می‌کنند.
۰
plusresetminus
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ برای پاسداشت و تکریم جان‌نثاری مردان و زنانی که در تعیین جهت تاریخی کشور خود نقش ایفاء کردند، هر کشور و ملتی برای خود نمادهایی از فداکاری و ایثارگری دارد که در آئین‌های ملی خود، از آنها تجلیل می‌کند و همه ملت بویژه جوانان خود را بسوی آن نمادها دلالت می‌نماید که واقعاً نیز همه آنها قابل احترام و تکریم‌اند و باید بشریت به این جلوه‌های انسانیت و نوعدوستی، احترام بگذارد، اما همه این نمادها، رنگ گذشته و جلوه‌های فداکاری زمان قبل را دارند و کمتر به حال و آینده مرتبط‌اند.
کشورمان نیز همانند سایر کشورها از قهرمانانی برخوردار است که در حفظ استقلال و مبارزه با اشغالگران، همچنین سربلندی ملت ایران از جان و مال خود گذشتند تا سرزمین با قدمت و دارای پیشینه تمدنی دیرپا، بماند و نگین ارزش‌های انسانی و الهی برای جهانیان باشد.
از ویژگی‌های نمادهای انسانی ایرانیان، اسلامی بودن و برخوردار از روحیه ایثار و شهادت است که بویژه از انقلاب اسلامی، این فضا تعمیق و گسترش یافت و خود، به الگویی جهانی برای کشورهای اسلامی و جوانان آزادیخواه همه کشورها شد. الگویی از مجموع ارزش‌های اسلامی و انسانی را می‌توان در نهاد مقدس "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی"، سراغ آورد که از روز نخست تاسیس، با هدف خدمت به انسان‌ها و مبارزه با فقر اعم از فرهنگی و اقتصادی و صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی بوجود آمد که در هر مقطع زمانی و به تناسب نیازهای زمانه، خود را در رفع نیازها تجهیز کرده و کمر خدمت به مردم را محکم و فداکارانه می‌بندد و بجرأت باید گفت که اگر چرخ خدمت نظام اسلامی در هر زمینه و حوزه تخصصی دستگاه‌های مختلف دچار کاستی و ضعف شود، این سپاه پاسداران و غیور فرزندان ملت در این ارگان مقدس هستند که بار این نواقص و کاستی‌ها را به دوش می‌کشند تا نکند مردم رنجور و دچار سختی شوند.
مردم گواه صادقی در این موضوع هستند که هر مشکل ملی یا بین‌المللی اگر به این فرزندان شایسته ملت واسپرده شود، آنها با بهترین شیوه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آن مشکل را حل می‌کنند.
 
فرمانی براساس اولویت نخست
از مهم‏ترین نیازهای انقلاب اسلامی پس از پیروزی، پیش‏گیری از فعالیت ناجوان‏مردانه ضد انقلاب در داخل و خنثی‏سازی توطئه‏های خارجی بود. در آن زمان، دستگاه دفاعی و امنیتی بازمانده از دوره پهلوی، به پاک‏سازی و بازسازی نیاز داشت. بر اساس همین نیاز، کمیته‏های انقلاب اسلامی با حضور و شرکت فعال مردم در مساجد به صورت خودجوش تشکیل شد. دولت موقت ابتدا تلاش داشت این نیروها را زیر سلطه خویش درآورد، ولی این تلاش با مخالفت افراد متعهد این تشکیلات روبه‏رو شد. در نهایت، این نهاد تازه‏تأسیس، زیر نظر حضرت امام قرار گرفت. ایشان هم در دوم اردی‏بهشت سال ۱۳۵۸، به صورت رسمی، فرمان تشکیل این نیرو را زیر نظر شورای انقلاب صادر کرد. درباره انتخاب نامی که نشان دهنده روح حاکم بر این نهاد باشد، بحث‏های فراوانی پدید آمد و در نهایت، این نهاد عنوان «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به خود گرفت.
گرچه آغاز فعالیت و شکل گیری این نهاد انقلابی به همان روزهای پیروزی انقلاب باز می گردد که خلاء ناشی از نبود نیروهای امنیتی و نظامی وفادار به جمهوری اسلامی توسط نیروهای مردمی پر شد و این نیروهای همیشه در صحنه بعدها نام سپاه پاسداران را برخود نهادند و در عرصه دفاع مقدس هم خوش درخشیدند.
در آن زمان اما شاید هیچ کس فکر نمی‌کرد این سازمان نوپا که برای حفاظت از انقلاب ملت ایران به وجود آمده است، در مدت‌زمان کوتاهی تنها چند سال پس از تأسیسش بتواند در مقابل انواع تهدیدات پیچیده داخلی و خارجی علیه نظام اسلامی ایستادگی و با آنها مقابله کند.

هدف از تشکیل سپاه
هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن و کوشش در راه تحقق آرمان‏های الهی و گسترش حاکمیت قانون خداست. تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی از راه همکاری با دیگر نیروهای مسلح و آموزش نظامی، از دیگر اهداف تشکیل این نهاد شمرده می‏شود.

مأموریت سپاه
در اساس‏نامه سپاه پاسداران که به تصویب شورای انقلاب رسیده، مبارزه قانونی با عوامل و جریان‏هایی که درصدد خراب‏کاری و براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند یا با توسل به زور، می‏خواهند حاکمیت قوانین جمهوری اسلامی را از بین ببرند، از مأموریت‏های این نهاد شمرده شده است. از دیگر وظایف این ارگان، می‏توان به خلع سلاح کسانی که بدون مجوز قانونی، اسلحه دارند و همکاری با نیروهای انتظامی در مواقع لزوم برای برقراری نظم و امنیت و حاکمیت قانون در کشور اشاره کرد.

مقابله با فتنه گروهک ها
سپاه هم‏زمان با توطئه‏های گروهک‏های ضد انقلاب و اعلام جنگ مسلحانه بر ضد نظام مقدس جمهوری اسلامی، به مقابله با این توطئه‏ها پرداخت و با کشف و انهدام خانه‏های تیمی، توطئه شوم دشمن را نقش بر آب کرد. در آغاز پیروزی انقلاب، ابرقدرت‏ها به دنبال از دست دادن منافع بی‏شماری که از چپاول ذخایر کشور ایران به دست می‏آوردند، به فکر شکست انقلاب از راه رویارویی نظامی افتادند. یکی از شگردهای آنان، استفاده از گروه‏های مزدور داخلی بود. آنان با حوادثی همچون ماجرای گنبد، غائله خوزستان و اغتشاش کردستان، می‏خواستند نظام مقدس جمهوری اسلامی را از درون متلاشی کنند. سپاه پاسداران بر اساس رسالتی که بر دوش داشت، یکی از نخستین نهادهایی بود که به سرکوب گروه‏های وابسته پرداخت.
با گذشت زمان، توان مقابله سپاه با حوادث افزایش یافت و در برخورد با ترورها، آشوب‏ها و درگیری‏ها فعالانه شرکت کرد. سپاه پاسداران با توجه به ضرورت، در عرصه‏های انتظامی و امنیتی نیز فعال گردید و در کشف و انهدام خانه‏های تیمی منافقان، نقش مهمی ایفا کرد.
حضور سپاه در عرصه سازندگی
پس از پذیرش قطع‏نامه ۵۹۸، سپاه پاسداران افزون بر وظیفه اصلی خود که حفظ کیان اسلامی کشور بود، بر اساس فرمان مقام معظم رهبری، وارد میدان سازندگی کشور شد. هدف سپاه از ورود به این عرصه، استفاده بهینه از منابع و امکانات اقتصادی و عمرانیِ موجود در سپاه، مشارکت در اجرای برنامه‏های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، کسب تجربه و دانش فنی به منظور افزایش توان دفاعی سپاه، تداوم ارتباط سپاه و مردم و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت نیروهای متخصص بسیجی در توسعه کشور بود.
 
عملکرد سپاه در عرصه سازندگی
هم‏زمان با پیروزی انقلاب اسلامی و از همان روزهای نخست، موضوع سازندگی کشور از سوی بنیان‏گذار انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اصلی‏ترین برنامه‏ها مطرح شد. به دنبال تأکید حضرت امام خمینی رحمه‏الله ، موضوع سازندگی در جنبه‏های گوناگون سرلوحه امور قرار گرفت. دیری نپایید که کینه‏ورزی دشمنان انقلاب و اسلام، این تحول را نشانه رفت و آثار کارشکنی، ابتدا با درگیری‏های داخلی و سپس با تحمیل جنگ و صدها توطئه خرد و کلان دیگر، بر ضد نظام نوپای انقلاب اسلامی شدت گرفت.
پس از فراغت از جنگ، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء صلی‌‏الله‌‏علیه‏‌و‏آله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در راه مأموریت دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و توسعه همه‏ جانبه کشور، وارد عرصه سازندگی شد. این مرکز با اجرای طرح‏های بزرگ ملی و محلی در زمینه‏‌های گوناگون، مانند سد سازی، جاده‏‌سازی، زه‏کشی و احداث کانال، ساخت تصفیه‏‌خانه، احداث خطوط انتقال آب و گاز و نفت، ساخت سازه‌‏های شناور، بندر، اسکله و موج شکن، ساخت پالایشگاه، احداث تونل، سازه‏‌های زیرزمینی، مخازن نفت و آب، حمل و نقل، معدن، کشاورزی، خدمات مشاوره‏ای و... ، کمک به دولت جمهوری اسلامی و خدمت به مردم را هدف خود قرار داد.

امام خمینی رحمه‌‏الله و سپاه پاسداران

امام خمینی رحمه‌‏الله در بخشی از سخنان خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمود: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ‏وجه نظرم از شما برنمی‏گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‏دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‏ای جز سابقه اسلامی ندارید».

ایشان همچنین درباره نقش سپاه در پشتیبانی از جمهوری اسلامی فرمود: «سپاه پاسداران که رُکنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است، با اقتدا به مولای خود سید مظلومان ـ علیه الصلوة والسلام ـ نجات‏بخش ملت ایران و اسلام عزیز از شب‏‌های تاریک و ظلمانی ستمشاهی بود و در پاسداری از انقلاب و هدف‏‌های آن، عاملی مؤثر و رُکنی رکین بوده و هست».

سپاه پاسداران در سایه‏‌سار کلام رهبر
رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه‏ خامنه‏‌ای درباره جایگاه سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران می‏‌فرماید: «سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده کم‏نظیر و شاید بی‏‌نظیر است؛ یعنی سپاه، موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترین آزمون‏‌های انقلاب بود».

ایشان در جای دیگر می‏‌فرماید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سایه روحیه انقلابی و معنویتی که از سرچشمه جوشان دل منوّر و روح مصفای آن امام عارفان و قُدوه صالحان، پیوسته می‏‌جوشید و بیش از همه، جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسیج را سیراب می‏کرد، توانست نقش تعیین کننده‌‏ای در دفع حمله ایادی استکبار به جمهوری اسلامی، ایفا... و حفظ و استمرار نظام را تضمین کند».

هر لحظه افتخارآفرینی
سپاه پاسداران به دلیل اراده‌های خالصانه در آن برای خدمت به نظام اسلامی و مردم ایران، از هیچ کوششی برای این ماموریت خطیر خود دریغ نورزید و نمی‌ورزد و با اقتدار و شجاعت انقلابی، درس‌های عبرت‌آموز به دشمنان جهانی انقلاب اسلامی داد تا هیچگاه به خود اجازه تعرض به منافع نظام اسلامی را ندهند. نمونه این شجاعت انقلابی را می‌توان علاوه بر سال‌های دفاع مقدس، در طول سال‌های متمادی با مواجهه شجاعانه و غیورمند با دشمنان انقلاب اسلامی برخورد کرد و با موفقیت کامل توانست یک حس بازدارندگی را در سطح عموم بوجود آورد.
حمله به عین‌الاسد، که از پایگاه‌های مهم نیروهای آمریکایی مستقر در عراق بود، توانست هیمنه پوشالی آمریکا را آشکار کند، خسارات و تلفاتی را به آمریکا تحمیل کرد که دیگر آمریکا از موضع تهاجم به موشغ تدافع کامل کشانده شد. در ماجرای حمله تنبیهی کشورمان به رژیم جعلی است که بدون کوچک‌ترین تردید، آمریکا به اعتراف جندین باره خود، از مدافعان همیشگی رژیم اشغالگر قدس است، سپاه دلاور پاسداران طی اطلاعیه، آمریکا را مورد خطاب قرار داد و تهدید کرد که در صورت کمک به رژیم جلاد و اشغالگر، تمام پایگاه‌های آمریکا را مورد هدف خود قرار دهد. نگاهی به متن این اطلاعیه، نشانده قاطعیت  این فرزند شایسته انقلاب در مقابله و مبارزه با شیطان بزرگ است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود با اشاره به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد: هرگونه تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی از مبدا هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود.
در این اطلاعیه آمده است:
در پیروی از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران
۱. به دولت تروریستی آمریکا هشدار داده می‌شود هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد ؛ همچنین آمریکا نسبت به اقدامات شرارت بار رژیم صهیونیستی مسئولیت داشته و در صورت عدم مهار این رژیم کودک کش در منطقه باید تبعات آن را بپذیرد.
۲. ضمن تاکید بر سیاست حسن همجواری با همسایگان و کشورهای منطقه تاکید می کنیم : هرگونه تهدید توسط دولت تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی از مبدا هر کشوری، پاسخ متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران را به منشا تهدید، به دنبال خواهد داشت. به ملت قهرمان ایران اطمینان می‌دهیم، سپاه و سایر نیروهای مسلح کشور، در دفاع از منافع ملی تا پای جان ایستاده و تلاش‌های دشمنان برای برهم زدن امنیت و آرامش مردم را خنثی خواهد نمود.
جادارد در مقابل دنیایی از فداکاری و ایثار پاسداران انقلاب اسلامی، این شعر شاعر را به عنوان وصف‌الحال خود بیان کنیم که:
آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری
بی سبب نیست که در کنج دلم جا داری

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

جهان اسلام مدیون صادق آل محمد(ص) است
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
امام صادق‌(ع) و جوانان
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱