رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

هزینه ۱۶ میلیاردی برای ساخت مراکز ناباروری ۳ شهر مازندران

تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۴۸۵۹۱۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۱۶ میلیارد تومان برای ساخت، تکمیل و تجهیز مراکز ناباروری بهشهر، نوشهر و امام ساری هزینه شده است.
۰
plusresetminus
هزینه ۱۶ میلیاردی برای ساخت مراکز ناباروری ۳ شهر مازندران
به گزارش پایپاه خبری تحلیلی بلاغ، فرهاد غلامی بعد از ظهر امروز در همایش استانی هفته ملی سلامت در مازندران که با حضور معاونین بهداشت و درمان دانشگاه، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیران و روسای ادارات شبکه های بهداشت و درمان استان، منتخبین، سفیران و داوطلبان سلامت نمونه در مرکز بهداشت استان برگزار شد از فعالیت ۵۵۲ پایگاه سلامت در استان خبر داد و افزود: هزار پزشک، مراقب سلامت و منشی در ۴۰۰ پایگاه سلامت بخش خصوصی بدون تحمیل هزینه به دانشگاه روزانه ۱۳ هزار ویزیت  و مراقبت را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه هفته سلامت فرصت و بهانه‌ای برای ارتقا و آگاهی مردم در حوزه بهداشت و درمان است، تصریح کرد: هفته سلامت فرصتی برای ارتقای سواد سلامت و کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: برای ساخت و تجهیز ۱۵ واحد بهداشتی شامل مرکز جامع سلامت، خانه بهداشت و انبار دارویی با متراژ ۷ هزار و ۸۰ مترمربع ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

غلامی بیان کرد: در حوزه بهداشت در حال حاضر ۳۷ پروژه نیمه‌کاره با پیشرفت متوسط ۵۲ درصد در حال ساخت است که تکمیل آن به ۱۵۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اعلام  اینکه در بخش جوانی جمعیت ۵۵۰ هزار مشاور فرزندآوری منتهی به ۲ هزار و ۶۰۰ مورد بارداری انجام شده است، ادامه داد: شاهد کم شدن شیب کاهش تولد هستیم که کاهش ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، پنج درصد و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل یک دهم درصد کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: ۱۶ میلیارد تومان برای ساخت، تکمیل و تجهیز مراکز ناباروری بهشهر، نوشهر و امام ساری هزینه شده است.

این مسئول به طرح غربالگری دیابت و فشار خون در استان اشاره کرد و گفت: در پویش ملی سلامت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال استان مشارکت داشتند که ۳۲ هزار و ۹۲۵ نفر مشکوک به دیابت و ۳۳ هزار و ۲۰۶ نفر مشکوک به پرفشاری خون شناسایی شدند.

غلامی بیان کرد: امسال پویش غربالگری سه نوع از سرطان‌ها انجام می‌شود تا افراد مبتلا شناسایی شوند.

وی از خرید و تحویل ۱۰۰ دستگاه موتور برای بهورزان مرد خبر داد و افزود: برای مناطق کوهستانی هشت دستگاه خودرو شاسی‌دار خریداری شده و به‌زودی تحویل گرفته می‌شود.

*فعال‌بودن ۴۳۰ هزار سفیر سلامت در مازندران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز مردمی‌سازی سلامت را گامی در جهت برقراری عدالت عنوان کرد و گفت: ۴۳۰ هزار سفیر سلامت در میان اقشار مختلف پیام‌رسان مسائل بهداشتی هستند.

رضا صفری شعار هفته سلامت را « سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت عنوان  کرد و افزود: پزشک خانواده شهری در ساتان مصداق بارز این شعار است.

وی با اعلام اینکه ۴۳۰ هزار سفیر سلامت در میان اقشار مختلف پیام‌رسان مسائل بهداشتی هستند، تصریح کرد: کمک خیران تاثیرات شگرفی بر ارتقای حوزه سلامت دارد و در جدیدترین اقدام خیران در مرکز سلامت روستای آبلو نکا ۱۲ میلیارد تومان کمک کردند که قابل تقدیر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه با شعار مردمی‌سازی سلامت امکانات درمانی چندین برابر می‌شود، خاطرنشان کرد: با کمک صداوسیما و رسانه‌های مختلف، سطح سواد سلامت مردم را باید ارتقاء ببخشیم.

صفری با بیان اینکه در سال گذشته ۹۰ درصد خدمات‌گیرندگان رضایت داشتند، تصریح کرد: با اجرای پویش مصرف ماهانه ویتامین دی، در حال حاضر وضعیت سطح ویتامین دی مردم استان تغییر کرده و رو به بهبودی است.

وی از زحمات همه کارکنان حوزه بهداشت به ویژه بهورزان، مراقبان سلامت، پزشکان و ... در خدمت‌رسانی به مردم قدردانی کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این مراسم گفت: با جبران کمبود ویتامین D نباید این مکمل را به صورت خودسرانه قطع شود و با مراجعه به پزشک میزان دوز دریافتی تعیین می‌شود.

اکبر فاضل‌تبار تصریح کرد: کمبود ویتامین دی علائمی نظیر بی‌اشتهایی، ضعف و بیحالی، دیابت، بیماری‌های استخوانی و مفاصل، بیماری‌های اعصاب و روان، برخی سرطان‌ها و افسردگی دارد.

در پایان این همایش با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و معاونین از روسای شبکه بهداشت، کارمندان، سفیران و داوطلبان نمونه استانی و شهرستان تجلیل شد.

انتهای خبر/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

برخورد با گرانفروشی؛ مطالبه به زمین‌مانده مردم
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷