پایگاه خبری بلاغ مازندران - آخرين عناوين مذهبی :: نسخه کامل http://www.bloghnews.com/Religious Tue, 16 Jan 2018 09:13:32 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/950826/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری بلاغ مازندران http://www.bloghnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری بلاغ مازندران آزاد است. Tue, 16 Jan 2018 09:13:32 GMT مذهبی 60 بهترین زمان دعا کردن به روایت از ائمه http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/341338/بهترین-زمان-دعا-کردن-روایت-ائمه به گزارش بلاغ،  به نقل از بیتوته این مطلب را بخوانید.   امام صادق (ع): بر شما باد به دعا کردن بعد از نماز‌ها چه اینکه چنین دعایی مستجاب است. امام باقر (ع): همین که شب جمعه فرارسید خداوند عزّوجلّ می‌فرماید: آیا دعاکننده‌ای هست که جوابش دهم. آیا درخواست کننده‌ای هست که عطا کنم او را، آیا استغفار کننده‌ای هست که بیامرزم او را. آیا توبه کننده‌ای هست که توبه‌اش را بپذیرم. پیامبر اکرم (ع): بهترین وقت دعا سحرگاهان است. امام صادق (ع): دعا پیش از طلوع و غروب آفتاب سنت و دستوری است واجب و مسلم همراه طلوع و غروب آفتاب. پیامبر اکرم (ع): به درستی که در شب ساعتی است که هر دعای بنده مستجاب است و آن مابین نیمه‌شب تا ثلث (سوم) باقیمانده شب. گفتم: شب خاصی است از شب‌ها یا هر شب است. فرمود: هر شب. امام صادق (ع): سه وقت است که دعا در آن اوقات مستجاب است.۱. بعد از نماز واجب۲. هنگام آمدن باران۳. هنگام ظاهر شدن آیه و نشانه معجزه‌ای از طرف خدا برای بندگان خود. ]]> مذهبی Tue, 16 Jan 2018 05:37:49 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/341338/بهترین-زمان-دعا-کردن-روایت-ائمه حدیث روز/ دعا برای طلب باران http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/341315/حدیث-روز-دعا-طلب-باران به گزارش بلاغ، در خواستن باران از خدا در شهر کوفه- امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام:‌بار خدایا، کوه‌های ما از خشکی شکافته و زمین ما تیره شده. ستورانمان تشنه‌اند و در آغل‌های خود سرگشته‌اند. همانند مادران فرزند مرده می‌نالند. از آمد و شدهای بیهوده به چراگاه‌ها ملول شده‌اند و از اشتیاق به آبشخورها به ستوه آمده‌اند. (بار خدایا، ترحم فرمای به ناله گوسفندان و شوق ماده شتران به آبشخورها.) بار خدایا، ترحم فرمای به سرگشتگی آنها، آنگاه که در راه می‌روند و به ناله‌هایشان، آنگاه که به آغلهایشان در می‌آیند. بارخدایا، بیرون آمده ایم به سوی تو، هنگامی که خشکسالی چونان اشتری لاغر بر سر ما آمده . و ابرهای باران‌زای نه بدان گونه‌اند که می نمایند. ای خداوند، تویی امید دردمندان و چاره ساز خواهندگان، در هنگامی که مردمان نومید شده‌اند و ابر، باران خود را باز داشته و چرندگان هلاک شده‌اند تو را می خوانیم. بار خدایا که ما را به اعمالمان مؤاخذه نفرمایی و به گناهانمان مگیری، رحمت خود را با ابرهای بارنده‌ات و بهار پربارانت و روییدنیهای شادی افزایت بر ما ارزانی دار. از تو بارانی درشت و تندبار می خواهیم تا آنها را که مرده اند زنده سازی و آنچه را که از دست رفته است تدارک فرمایی. ای خداوند، بارانی از تو می خواهیم جانبخش و سیراب کننده که همه را دربر گیرد و به همه جای برسد. بارانی پاکیزه ، برکت دهنده ، گوارا و پر نعمت ، که گیاهش بسیار بود و شاخه هایش پربار و برگهایش تر و تازه که بدان بندگان ناتوانت را تن و توش دهی و بلاد مرده ات را زنده گردانی. بار خدایا، بارانی عطا کن تا زمینهای بلند پر علف شوند و در زمینهای پست آب روان گردد و پیرامون ما سبز و خرم شود و میوه هایمان فراوان گردد و ستورانمان به راحت رسند و مردمان دور از ما نیز از آن تمتع برند و صحراها و مزارع آفتاب زده ، از آن بهره مند گردند.... متن حدیث: اللَّهُمَّ قَدِ انْصَاحَتْ جِبَالُنَا، وَ اغْبَرَّتْ اءَرْضُنَا، وَ هامَتْ دَوابُّنا، وَ تَحَیَّرَتْ فِی مَرَابِضِها، وَ عَجَّتْ عَجِیجَ الثَّکالَی عَلَی اءَوْلادِها، وَ مَلَّتِ التَّرَدُّدَ فِی مَراتِعِهَا، وَ الْحَنِینَ إ لی مَوارِدِها. اللَّهُمَّ فَارْحَمْ اءَنِینَ الْآنَّةِ، وَ حَنِینَ الْحَانَّةِ. اللَّهُمَّ فَارْحَمْ حَیْرَتَها فِی مَذاهِبِها، وَ اءَنِینَها فِی مَوَالِجِها. اللَّهُمَّ خَرَجْنا إِلَیْکَ حِینَ اعْتَکَرَتْ عَلَیْنا حَدابِیرُ السِّنِینَ، وَ اءَخْلَفَتْنا مَخایِلُ الْجُودِ، فَکُنْتَ الرَّجَاءَ لِلْمُبْتَئِسِ، وَ الْبَلاغَ لِلْمُلْتَمِسِ، نَدْعُوکَ حِینَ قَنِطَ الْاءَنامُ، وَ مُنِعَ الْغَمامُ، وَ هَلَکَ السَّوامُ، اءَلا تُؤ اخِذَنا بِاءَعْمالِنا، وَ لا تَأْخُذَنا بِذُنُوبِنا، وَ انْشُرْ عَلَیْنا رَحْمَتَکَ بِالسَّحابِ الْمُنْبَعِقِ، وَ الرَّبِیعِ الْمُغْدِقِ، وَ النَّباتِ الْمُونِقِ، سَحّا وَابِلاً، تُحْیِی بِهِ ما قَدْ ماتَ، وَ تَرُدُّ بِهِ ما قَدْ فاتَ. اللَّهُمَّ سُقْیا مِنْکَ، مُحْیِیَةً، مُرْوِیَةً، تَامَّةً، عَامَّةً، طَیِّبَةً، مُبَارَکَةً، هَنِیئَةً، مَرِیئَةً مَرِیعَةً، زاکِیا نَبْتُها، ثامِرا فَرْعُها، نَاضِرا وَرَقُها، تُنْعِشُ بِهَا الضَّعِیفَ مِنْ عِبَادِکَ، وَ تُحْیِی بِهَا الْمَیِّتَ مِنْ بِلاَدِکَ. اللَّهُمَّ سُقْیا مِنْکَ تُعْشِبُ بِهَا نِجَادُنَا، وَ تَجْرِی بِها وِهَادُنَا، وَ یُخْصِبُ بِها جَنَابُنا، وَ تُقْبِلُ بِها ثِمارُنا، وَ تَعِیشُ بِها مَواشِینا، وَ تَنْدَی بِها اءَقَاصِینا، وَ تَسْتَعِینُ بِها ضَواحِینا، مِنْ بَرَکاتِکَ الْواسِعَةِ، وَ عَطایاکَ الْجَزِیلَةِ عَلَی بَرِیَّتِکَ الْمُرْمِلَةِ، وَ وَحْشِکَ الْمُهْمَلَةِ....   «نهج البلاغه، خطبه114» ]]> مذهبی Tue, 16 Jan 2018 03:30:00 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/341315/حدیث-روز-دعا-طلب-باران حدیث روز/ داشتن همسر شایسته نشانه چیست؟ http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/341107/حدیث-روز-داشتن-همسر-شایسته-نشانه-چیست به گزارش بلاغ، پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله فرمودند:چهار چیز است که به هرکس داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده شده ‏است؛ بدن شکیبـا ، زبـان گویـا بـه ذکر خدا ، دل سپاسگزار و همسر شایسته. متن حدیث: رسولُ اللّه صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: أربَعٌ مَن اُعْطِیَهُنَّ فَقَد اُعْطِیَ خَیرَ الدُّنیا و الآخِرَةِ: بَدنا صابِرا ، و لِسانا ذاکِرا ، و قَلْبا شاکِرا ، و زَوْجَةً صالِحَةً. "مستدرک الوسائل، جلد۲، صفحه ۴۱۴" ]]> مذهبی Mon, 15 Jan 2018 03:30:00 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/341107/حدیث-روز-داشتن-همسر-شایسته-نشانه-چیست به این ۷ علت دعای شما مستجاب نمی‌شود http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340632/این-۷-علت-دعای-مستجاب-نمی-شود به گزارش بلاغ، در منابع حدیثی برای مستجاب نشدن دعا علت‌های گوناگونی بیان شده است که در این نوشته به نمونه‌هایی اشاره می‌شود. در ادامه این مطلب را به نقل از اسلام کوئست بخوانید.   ۱. گناه اساساً گناه به‌طور کلی سبب می‌شود که پرده‌های عصمت انسان دریده شود؛ گناه می‌تواند موجب نزول بلا، عدم استجابت دعا، گرفتن رزق و روزى و از بین رفتن خیر و برکت در زندگی انسان و... شود. اصولاً این خاصیت و اثر طبیعی گناه است. این چیزی است که در منابع دینی ما به آن اشاره شده است. در حدیثی آمده است خداوند می‌فرماید: «گاهى بنده از من حاجتى می‌طلبد و من آن‌را اجابت می‌کنم، ولى او گناه می‌كند، من هم به فرشتگان می‌گویم: این بنده به وسیله گناه، خود را در معرض خشم من قرار داد، و خود را مستحقّ محرومیت از نعمت من كرد، پس از این به خواسته خود نزد من نایل نخواهد شد، مگر به بندگیم گردن نهد».[۱] امام علی(ع): «گناه مانع اجابت می‌شود. راه دعا را با گناهان بسته‌ای. بنابراین، دیر اجابت شدن دعایت را بعید ندان».[۲] «تعجب است از کسی که دعا می‌کند و اجابت آن‌را کُند می‌شمارد، در حالی‌که اجابت را با گناهان، بسته است».[۳]امام سجاد(ع): «گناهانى که مانع استجابت دعا می‌شوند، عبارت‌اند از: ۱. نيّت بد داشتن، ۲. پليدى باطن، ۳.دوروئى با برادران دينى، ۴. اطمینان نداشتن به [خدا در] اجابت دعا، ۵. تأخير نمازهاى واجب تا وقت بگذرد، ۶. ترک تقرّب جستن به خدا به وسيله نيكى و خيرات، ۷. بد دهنى و گفتن سخن زشت».[۴] ۲. استفاده از مال حرام پیامبر اسلام(ص) فرمود: «هر کس لقمه‌ای از حرام بخورد، تا چهل شب نمازش قبول نمی‌شود و تا چهل صبح دعایش مستجاب نمی‌گردد».[۵] ابن عبّاس می‌گوید: اين آيه نزد رسول خدا(ص) تلاوت شد: «اى مردم! از آنچه در زمين، حلال و پاكيزه است، بخوريد».[۶] سعد بن ابی‌وقّاص برخاست و گفت: اى پيامبر خدا! دعا كن تا خدا دعایم را مستجاب گردانَد. پیامبر اسلام(ص) فرمود: «ای سعد! خوراکت را پاک گردان تا دعایت مستجاب شود».[۷] ۳. ستم کردن به مردم و کمک کردن به ستم‌کاران یکی دیگر از موانع اجابت دعا ظلم و ستم به مردم و راضی بودن به ظلم ستم‌کار در حق مظلوم است. اگر کسی در حق برادر دینی‌اش و یا دیگر افراد مسلمان ستمی روا دارد و حقوق آنها را پایمال نماید، هرگاه به درگاه خدا تضرّع و زاری نماید و به درگاه الهی دست به دعا بلند کند، خدای متعال جواب او را نخواهد داد، و بر او غضب خواهد نمود.ظلم و ستم، رشته محبّت الهی را پاره می‌کند، همان‌طور که خدای متعال می‌فرماید: «همانا خداوند ستم‌کاران را دوست نمی‌دارد».[۸] پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «قطعاً خداوند دعای ستم‌دیده‌ای را که به دیگری چنان ستمی را روا داشته است، نمی‌پذیرد».[۹] «ستم نکنید که در این صورت، دعا می‌کنید و دعایتان مستجاب نمی‌شود، و باران می‌طلبید و باران نمی‌آید، و [از خدا] یاری می‌جویید و یاری نمی‌شوید».[۱۰] امام علی(ع): «خداوند عزّ و جلّ به عیسی بن مریم(ع) وحی فرمود که به اشراف بنی اسرائیل بگو: جز با دل‌های پاک و دیدگان فروهشته و دستانی پاکیزه و به ستم نیالوده به خانه‌ای از خانه‌های من وارد نشوند. و به آنان بگو: بدانید که من دعای کسی از شما را که حقّ یکی از آفریدگان من بر گردن او است، مستجاب نمی‌کنم».[۱۱] امام صادق(ع): «هر کس ستم‌کاری را در ستمش، معذور بدارد(ستم او را توجیه کند) خداوند کسی را بر او مسلّط می‌گرداند که به وی ستم کند. پس چنانچه [برای رفع ستم او از خود] دعا کند، خداوند دعایش را مستجاب نمی‌کند و در برابر ستمی هم که به او می‌شود، به وی اجری نمی‌دهد».[۱۲] نقل شده است؛ بنی اسرائیل به مدت هفت سال دچار قحطی شدند و خداوند متعال به پیامبرانشان وحی فرمود که؛ «اگر پیاده به سوی من آیید، چندان که زانوانتان بساید، و چندان دست به آسمان برکشید که دست‌هایتان به کرانه‌های آسمان رسد، و آن اندازه دعا کنند که زبان‌هایتان از دعا کردن خسته شود دعای هیچ‌یک از شما را نمی‌پذیرم و به هیچ گریه کننده‌ای از شما رحم نخواهم کرد تا آن‌گاه که حقوق مردم را به صاحبان آنها باز گردانید». آنان چنین کردند و همان روز، باران آمد.[۱۳] ۴. نافرمانی از پدر و مادر و آزردن آنها یکی دیگر از موانع اجابت دعا نافرمانی از پدر و مادر است، به‌طوری که قلب آنان آزرده گردد و آنها ناراضی و ناخرسند شوند.پیامبر اسلام(ص): «حجاب در برابر دعا، سرپيچى از پدر و مادر است».[۱۴]‏ امام صادق(ع): «گناهانی که دعا را رد می‌کنند و فضا را تاریک می‌گردانند، نافرمانی از پدر و مادر و آزردن آنها است».[۱۵] ۵. بریدن از خویشاوندان یکی دیگر از موانع استجابت دعا، بریدن از خویشاوندان و ارحام است. پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «بریدن پیوند خویشاوندی، مانع اجابت دعا می‌شود».[۱۶] ۶. ترک امر به معروف و نهی از منکر عایشه می‌گوید: رسول خدا(ص) فرمود: «ای مردم! خداوند به شما می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر کنید پیش از آن‌که دعا کنید و دعایتان را مستجاب نکنم و از من بخواهید و به شما ندهم و از من یاری طلبید و یاریتان نرسانم».[۱۷] پیامبر اسلام(ص): «هر گاه مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروی ننمایند، خداوند بَدان آنها را برایشان مسلّط گرداند، و در این هنگام نیکانشان دعا کنند و دعایشان مستجاب نشود».[۱۸] امام کاظم(ع): «باید امر به معروف و نهی از منکر کنید و گرنه نابکاران شما، زمام کارهایتان را به دست می‌گیرند و در این صورت دعاهای نیکانتان مستجاب نخواهد شد».[۱۹] ۷. سبک شمردن نماز پيامبر اسلام(ص) درباره آنچه به سَبُک شمارنده نماز می‌رسد، می‌فرماید: «امّا پيامدهاى دنيوى سَبُک شمردن نماز: ۱. خداوند، بركت را از عمر او برمی‌دارد؛ ۲. خداوند، بركت را از روزى او برمی‌دارد؛ ۳. خداوند، سيماى (نشان) صالحان را از چهره او می‌زدايد؛ ۴. هر عملى را كه انجام می‌دهد، پاداش نمی‌يابد؛ ۵. دعايش به آسمان، بالا نمی‌رود؛ ۶. در دعاى صالحان، بهره‌اى نخواهد داشت».[۲۰] پی‌نوشت:[۱]. دیلمی، حسن، إرشاد القلوب إلى الصواب، ج ‏۱، ص ۱۴۹، قم، شریف رضی، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.[۲]. لیثی واسطی، علی، عیون الحکم و المواعظ، ص ۵۲۴، قم، دار الحدیث، چاپ اول، ۱۳۷۶ش.‏[۳]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ‏75، ص ۷۲، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.[۴]. صدوق، محمد بن على‏، معانی الاخبار، ص ۲۷۱، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، ۱۴۰۳ق.[۵]. بحار الانوار، ج ‏۶۳، ص ۳۱۴؛ أبو شجاع ديلمی، شيرويه بن شهردار، الفردوس بمأثور الخطاب، ج ۳، ص ۵۹۱، بیروت، دار الكتب العلمية، چاپ اول، ۱۴۰۶ق.[۶]. بقره، ۱۶۸.[۷]. أبو القاسم طبرانی، سلیمان بن أحمد، المعجم الأوسط، ج ۶، ص ۳۱۰، قاهره، دار الحرمین، بی‌تا.[۸]. بقره، ۱۹۰.[۹]. قادری هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، ج ۳، ص ۵۰۳، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ پنجم، ۱۴۰۱ق.[۱۰]. هيثمی، نور الدين علی بن أبی‌بكر، مجمع الزوائد، ج ۵، ص ۴۲۳، بيروت، دار الفكر، ۱۴۱۱ق.[۱۱]. صدوق، محمد بن على‏، خصال، ج ‏۱، ص ۳۳۷، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، ۱۳۶۲ش.[۱۲]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏۲، ص ۳۳۴، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.[۱۳]. غزالی طوسی، أبو حامد محمد، احیاء علوم الدین، ج ۱، ص ۳۰۷، بیروت، دار المعرفة، بی‌تا.[۱۴]. حلوانی، حسین بن محمد، نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص ۳۷، قم، مدرسة الإمام المهدی(عج)، چاپ اول، ۱۴۰۸ق.[۱۵]. الكافی، ج ‏۲، ص ۴۴۸.[۱۶]. نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص ۳۷.[۱۷]. منذری، عبد العظيم بن عبد القوي، الترغيب و الترهيب من الحديث الشريف، ج ۳، ص ۱۶۴، بیروت، دار الكتب العلمية، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.[۱۸]. صدوق، محمد بن على‏، الامالی، ص ۳۰۸، تهران، کتابچی، چاپ ششم، ۱۳۷۶ش.[۱۹]. طبرسی، علی بن حسن، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص ۵۰، نجف اشرف، المکتبة الحیدریة، چاپ دوم، ۱۳۸۵ق.[۲۰]. ابن طاووس، علی بن موسی، فلاح السائل و نجاح المسائل، ص ۲۲، قم، بوستان کتاب، چاپ اول، ۱۴۰۶ق.  ]]> مذهبی Sun, 14 Jan 2018 07:50:34 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340632/این-۷-علت-دعای-مستجاب-نمی-شود حکمت طولانی بودن سوره بقره چیست؟ http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340662/حکمت-طولانی-بودن-سوره-بقره-چیست به گزارش بلاغ، با توجه به این که هر سوره، هدف مشخص و معینی را دنبال می‌کند و آیات آن، همچون زنجیره‌ای به هم پیوسته است و سلسله وار در راستای همان هدف کلی نقش ایفا می‌کند،به نقل از بیتوته  این مطلب به دست می‌آید که ممکن است دلیل کوچکی یا بزرگی سوره‌ها از جمله سورة بقره، اتمام سریع بیان و القای هدف در سوره‌های کوچک و نیازمندی به کلام و گفتار مفصل و وسیع برای رسیدن به هدف و مقصود در سوره‌های طولانی و بزرگ‌تر باشد. البته می‌توان فواید دیگری را برای کوچکی و یا بزرگی سوره‌ها بر شمرد مثل تنوع و تسریع یادگیری سوره‌های کوچک به ویژه در ابتدای بعثت که اغلب مردم خواندن و نوشتن نمی‌دانستند به راحتی سوره کوچک را می‌آموختند و حفظ می‌کردند.    بنابراین، از آن جا که سوره‌های طولانی مثل بقره، آل عمران و... در اواخر بعثت نازل شده‌اند، نسبت به سوره‌هایی که در ابتدای بعثت نازل شده‌اند، طولانی‌تر و مفصل‌تر هستند. [۱]   پی نوشت: [۱]. طباطبایی، سید محمد حسین، قرآن در اسلام، مشهد، انتشارات طلوع، بی تا، ص. ۱۸۳، ۱۸۶. ]]> مذهبی Sun, 14 Jan 2018 04:31:40 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340662/حکمت-طولانی-بودن-سوره-بقره-چیست حدیث روز/ سخن امام علی(ع) درباره رمز پیروزی جبهه حق بر دشمنان http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340884/حدیث-روز-سخن-امام-علی-ع-درباره-رمز-پیروزی-جبهه-حق-دشمنان به گزارش بلاغ، امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام: در رکاب پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بودیم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ می‌کردیم، که این مبارزه بر ایمان و تسلیم ما می‌افزود، و ما را در جاده وسیع حق و صبر و بردباری برابر ناگواریها و جهاد و کوشش برابر دشمن، ثابت قدم می‌ساخت. گاهی یک نفر از ما و دیگری از دشمنان ما، مانند دو پهلوان نبرد می‌کردند، و هر کدام می‌خواست کار دیگری را بسازد و جام مرگ را به دیگری بنوشاند، گاهی ما بر دشمن پیروز می‌شدیم و زمانی دشمن بر ما غلبه می‌کرد. پس آنگاه که خدا، راستی و اخلاص ما را دید، خواری و ذلت را بر دشمنان ما نازل و پیروزی را به ما عنایت فرمود، تا آنجا که اسلام استحکام یافته فراگیر شد و در سرزمینهای پهناوری نفوذ کرد. به جانم سوگند! اگر ما در مبارزه مثل شما بودیم هرگز پایه‌ای برای دین استوار نمی ماند، و شاخه‌ای از درخت ایمان سبز نمی‌گردید، به خدا سوگند! شما هم اکنون از سینه شتر خون می‌دوشید و سرانجامی جز پشیمانی ندارید. متن حدیث:  وَ لَقَدْ کُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِه نَقْتُلُ آبَاءَنَا وَ اءَبْنَاءَنَا وَ إِخْوَانَنَا وَ اءَعْمَامَنَا مَا یَزِیدُنَا ذَلِکَ إِلا إِیمَانا وَ تَسْلِیما وَ مُضِیّا عَلَی اللَّقَمِ وَ صَبْرا عَلَی مَضَضِ الْاءَلَمِ وَ جِدّا فِی جِهَادِ الْعَدُوِّ وَ لَقَدْ کَانَ الرَّجُلُ مِنَّا وَ الْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا یَتَصَاوَلاَنِ تَصَاوُلَ الْفَحْلَیْنِ یَتَخَالَسَانِ اءَنْفُسَهُمَا اءَیُّهُمَا یَسْقِی صَاحِبَهُ کَأْسَ الْمَنُونِ فَمَرَّةً لَنَا مِنْ عَدُوِّنَا وَ مَرَّةً لِعَدُوِّنَا مِنَّا. فَلَمَّا رَاءَی اللَّهُ صِدْقَنَا اءَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْکَبْتَ وَ اءَنْزَلَ عَلَیْنَا النَّصْرَ حَتَّی اسْتَقَرَّ الْإِسْلاَمُ مُلْقِیا جِرَانَهُ وَ مُتَبَوِّئا اءَوْطَانَهُ، وَ لَعَمْرِی لَوْ کُنَّا نَأْتِی مَا اءَتَیْتُمْ مَا قَامَ لِلدِّینِ عَمُودٌ وَ لاَ اخْضَرَّ لِلْإِیمَانِ عُودٌ وَ ایْمُ اللَّهِ لَتَحْتَلِبُنَّهَا دَما وَ لَتُتْبِعُنَّهَا نَدَما.   «نهج‌البلاغه، خطبه 55» *برخی زمان این خطبه را به آغاز سال 37 هجری نسبت به تحرّکات معاویه در بصره، و برخی در یکی از روزهای جنگ صفین نسبت می‏‌دهند. ]]> مذهبی Sun, 14 Jan 2018 03:30:00 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340884/حدیث-روز-سخن-امام-علی-ع-درباره-رمز-پیروزی-جبهه-حق-دشمنان حدیث روز/ چهار چیزی که برکت را از خانه می‌برد http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340556/حدیث-روز-چهار-چیزی-برکت-خانه-می-برد به گزارش بلاغ، پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله فرمودند:چهار چیز است که اگر یکی از آنها به خانه‏‌ای درآید آن را ویران کند و از برکت آبادان نشود: خیانت، دزدی، شرابخواری و زنا. متن حدیث: عنه صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: أرْبَعٌ لا تَدخُلُ بَیتا واحدةٌ مِنهُنَّ إلاّ خَرِبَ ولَم یَعْمُرْ بالبَرَکةِ : الخِیانةُ ، والسَّرِقةُ ، وشُربُ الخمرِ ، والزِّنا  ]]> مذهبی Sat, 13 Jan 2018 04:27:57 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340556/حدیث-روز-چهار-چیزی-برکت-خانه-می-برد ۳ مصدوم درحمله گرگ به دو روستای استان زنجان http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340409/۳-مصدوم-درحمله-گرگ-دو-روستای-استان-زنجان به گزارش بلاغ، مرادی مدیر روابط عمومی اورژانس استان زنجان گفت:حمله گرگ به روستای ینگه کندی و ایچ از حوالی ایجرود منجر به زخمی شدن 2 مرد و یک زن شد.مرادی با بیان اینکه با حضور مردم اهالی، گرگ از صحنه متواری می شود افزود: مصدومین برای مداوا به بیمارستان موسوی انتقال داده شده اند. ]]> مذهبی Fri, 12 Jan 2018 16:04:50 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340409/۳-مصدوم-درحمله-گرگ-دو-روستای-استان-زنجان آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو می‌شود؟ http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340361/آیا-کاشت-ناخن-مانع-غسل-وضو-می-شود به گزارش بلاغ، احکام کاشت ناخن برای غسل و وضو چیست؟ بنده احساس نیاز به کاشت ناخن مصنوعی می‌کنم چون مقید به نماز و روزه و واجبات شرعی هستم. بفرمایید چگونه می‌توانم این کار را انجام دهم در حالی که نماز و وضو و غسلم درست باشد؟ در حالی که بسیار مشتاق هستم...چرا یک خانم مسلمان و مقید نمی‌تواند از متدهای جدید زیبایی استفاده کند؟ با تشکر. در ادامه این مطلب را به نقل از اسلام کوئست بخوانید.  در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد. در هر حال، اگر مانعی ایجاد شود که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، انجام وضو یا غسل باهمان مانع صحیح است.ضمائم:پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [۱]   حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی):اگر ناخن کاشته شده قابل برداشتن نبوده یا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقّت باشد و با وجود ناخن ها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست دست نباشد، مسح بر روى همین ناخن‌ها کافى ‌است و غسل نیز همین حکم را دارد.   حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، چراکه مانع غسل و وضو است و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می‌گیرند.   حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.   حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانید بردارید اشکال دارد. ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن با همان حال وضو و غسل انجام شود و احتیاطاً تیمم هم بنماید.   حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):۱. در وضو، شستن تمام گردی صورت و تمام دو دست از آرنج تا نوک انگشتان، واجب است و اگر مانعی از رسیدن آب وجود داشته باشد، باید برطرف شود. شستن قسمت بلند شدۀ ناخن که از محدودۀ انگشت خارج باشد، یا قسمتی از ریش که از محدودۀ گردی صورت خارج است، واجب نیست.۲. در غسل باید آب به پوست بدن برسد و موهای کوتاه مانند ریش کم یا مژه نیز باید شسته شود.۳. ایجاد مانعی که رفع آن مشکل (عسر و حرج دارد) یا غیر ممکن است، جایز نیست؛ مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد، مانند درمان.۴. به نظر می‌رسد زیبایی یک غرض عقلائی مشروع است.۵. اگر مانعی ایجاد شود که رفع آن مشکل (عسر و حرج دارد) یا غیر ممکن است، می‌توان با همان مانع وضو گرفت یا غسل کرد؛ هر چند ایجاد آن مانع جایز نبوده باشد؛ البته احتیاط مستحب آن است که تیمم هم انجام دهد. [۱]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست. ]]> مذهبی Fri, 12 Jan 2018 06:58:57 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340361/آیا-کاشت-ناخن-مانع-غسل-وضو-می-شود سوره‌ای که زود رنجی را از ما می‌گیرد http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340304/سوره-ای-زود-رنجی-می-گیرد به گزارش بلاغ، سوره مبارکه «همزه» را که میخوانیم جهنم را به عنوان یک حقیقت می شناسیم و بر خطر آن با بندبند وجودمان شهادت می دهیم. این سوره را که می خوانیم طعن و سرزنش و تحقیر دیگران در چشمانمان با جهنم برابر می شوند. زمینه های طعنه زدن در ما، که شامل رویکرد نادرستمان به دنیا و نسبت آن با تحلیل نادرست تر از جاودانگی، از بین می روند؛ زیرا وقتی تصوراتمان درمی مانند از عظمت شعله هایی که خداوند بر افروخته باشد، و طلوعش از دل هاست، احدی از آن بیرون نمی ماند و امتدادش همه مراتب موجودیت انسان است؛ جایی و زمینه ای برای همز و لمز نمی ماند؛ پس آیینه ای می شویم، که به اقتضای آیینه بودن، برایش منظر‌های سه گانه ای را از تصور شکسته شدن، آداب و قواعد شکسته نشدن و نشکستن و مصادیق عینی کسانی که نمی شکنند تصویر می شود. این سوره، زودرنجی و شکنندگی را از تو می گیرد و پاکت می کند.در مطلب قبلی با موضوعیت علل وتبعات صفت عیب جویی و تحقیر دیگران وعاملی که موجب تحقیر و خرد شدن انسان طعنه زن می‌شود با عنوان خردشدن انسان متلک گو!/حرف‌هایی که آتشت میزند اشاره کردیم. در ادامه ،این مطلب بر اساس آیات ابتدا تا انتهای سوره مبارکه همزه به اشکال و انواع بازگو کردن عیوب دیگران را اشاره می کنیم .   قانون آینه بودن دیگران/عیوبی که تضمینی نیست پیدا نکنیم وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿۱﴾ واى بر هر بدگوى عيبجويى (۱) قانون آینه ها می گوید اگر عیبی در کسی دیدیم به حکم آینه بودنِ او برای ما، باید به دنبال آن عیب درخودمان بگردیم. خیلی وقتها مثل آن عیب در خودمان هم پیدا میشود، اما جور دیگری . پس دستی می کشیم و عیب خودمان را برطرف می کنیم و این می شود که ما رشد می کنیم، شکوفا می شویم. اگر هم مثل آن عیب را در خودمان پیدا نکردیم، خوب می دانیم که تضمینی نیست برای همیشه آن عیب را پیدا نکنیم، پس فکرمیکنیم و خودمان را بیشتر آماده میکنیم، و جلوی خیلی از عیب ها و نقص ها را ازقبل می گیریم، این می شود که باز هم رشد می کنیم وشکوفا می شویم. وقتی نقصی را در دیگران می بینی معلوم نیست که اصلا درست دیده باشیم، اصلاً شاید شرایط او را درست درک نکرده باشیم، و خلاصه خیلی اگر و اما و شاید دیگردر کار است، اما نواقص و اشتباهات خودمان را خوب می دانیم بر ضعف خودمان به خوبی واقفیم؛ پس این است که دیگر جایی برای عیب گرفتن از دیگران وجود ندارد. تازه وقتی دیگران با کارهایشان عیب هایمان را به ما نشان می دهند و یا زمینه ایجاد آنها را برطرف می کنند، دیگر جایی نمی ماند برای عیب جویی از آنها فقط می ماند یک مسأله و آن هم اینکه آیا ما هم برای دیگران آینه خوبی هستیم؟  که اگر ما هم قانون آینه بودن را رعایت کنیم، آن وقت است که می شویم مؤمن! همان که آینه است برای برادر مؤمنش.     خود را جای دیگران بگذار وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿۱﴾ واى بر هر بدگوى عيبجويى (۱) همه ما در موقعیت‌هایی بوده‌ایم که رفتار یا گفتار یک نفر، بد و پر عیب و ایراد به نظرمان برسد. آن رفتار، ممکن است واقعا عیب هم باشد، اما نه آنقدر که ما فکر می کنیم! مثلا یک نفر می‌آید داخل مترو، هول می‌زند که زود روی صندلی بنشیند ،فکر می‌کنی: چه بی ملاحظه! چه خودخواه! حالا دو تا ایستگاه هم بایستی، نمی‌میری که! دوربین را از خودت بردار بگذار روی او و بگذار روی محیط اطراف، حالا خوبِ خوب نگاه کن دو سکانس عقب‌ترمی رویم. تمام شب روی پا ایستاده و کار کرده، برسد خانه باید بایستد پای گاز و برای خواهر و برادرهای کوچکش غذا درست کند. اگر اینها را بدانی، هنوز هم به نظرت خودخواه و بی‌ملاحظه می‌رسد؟ باز هم کارش به نظرت یک عیب بزرگ می‌آید؟ بلند نمی‌شوی جایت را به او بدهی ؟! و هزاران اتفاقاق دیگر که درزندگیمان می افتد به نظرت اگر تو جای او بودی، ممکن نبود همین طوری بشوی؟ نگاه به آدم ها  هر چه که هستند با در نظر گرفتن پس‌زمینه اجتماعی و خانوادگی‌شان کمک می‌کند آنها را بیشتر دوست داشته‌باشیم. بدی‌هایشان را از خودشان جدا ببینیم و فکر کنیم آنها هم می‌توانند خوب باشند. و ما هم می‌توانیم بد بشویم و بد باشیم.   ]]> مذهبی Thu, 11 Jan 2018 20:15:24 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/340304/سوره-ای-زود-رنجی-می-گیرد