پایگاه خبری بلاغ مازندران - آخرين عناوين فرهنگ :: نسخه کامل http://www.bloghnews.com/art Thu, 23 Feb 2017 11:15:12 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/950826/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری بلاغ مازندران http://www.bloghnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری بلاغ مازندران آزاد است. Thu, 23 Feb 2017 11:15:12 GMT فرهنگ 60 تقاضای مهم مادر شهید کشوری از جوانان ایران +عکس‌نوشت http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/270854/تقاضای-مهم-مادر-شهید-کشوری-جوانان-ایران-عکس-نوشت به گزارش بلاغ، مرحومه فاطمه سیلاخوری مادر بزرگوار شهید کشوری جمله‌ای زیبا خطاب به جوانان ایران بیان کرد که جا دارد در تمامی نقاط کشور در معرض دید هموطنان قرار گیرد. ]]> فرهنگ Thu, 23 Feb 2017 06:27:51 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/270854/تقاضای-مهم-مادر-شهید-کشوری-جوانان-ایران-عکس-نوشت با فیلم‌های مبتذل سلیقه مخاطب را پایین آورده‌اند http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/270591/فیلم-های-مبتذل-سلیقه-مخاطب-پایین-آورده-اند به گزارش بلاغ، «راه رفتن روی سیم» در جشنواره فیلم فجر با مخالفت‌هایی برای حضور روبرو شد. بعد از پایان جشنواره کارگردان این اثر نامه‌ای را به رییس‌جمهور نوشت و از دغدغه‌های فرهنگی خود گفت. به همین دلیل سراغ دکتر احمدرضا معتمدی مدرس دانشگاه صدا و سیما و کارگردان «راه رفتن روی سیم» رفته‌ایم. بوف کور حواشی بسیاری را به‌همراه داشت. از حاشیه‌های نام فیلم تا نامه به رییس‌جمهور. بوف کور یا راه رفتن روی سیم؟ از معتمدی صراحتاً جواب خواستیم. او در این‌باره می‌گوید: «راه رفتن روی سیم» اشتباهاً به‌عنوان گروه موسیقی که در فیلم حضور دارند به بوف کور مشهور شده چون تهیه‌کننده قبلی ما به این عنوان پروانه ساخت گرفت و این اسم روی فیلم ماند. موضوع اثر درباره زبان، شعر و موسیقی است. در این اثر به بحران هویت نسل جوان پرداخته شده که یک بحران زبانی، حکمی و فلسفی است. مهاجرت گروه موسیقیِ نشان داده شده یعنی جوان وقتی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند در زبان دچار بحران شده، به جای اینکه خویشتن خویش را پیدا کند به سمت بیگانه‌گرایی سوق پیدا کرده و مهاجرت می‌کند. آنجا چیزی پیدا نمی‌کند و در آن غربت تنها و درمانده مانند یک انسان نیهیلیستِ بی خانمانِ معاصر می‌ماند. من در فیلم مفاهیم فلسفی، حکمی و درد عمیقی را که به آن دچار شدم به تصویر کشیده‌ام. کاهش سلیقه مخاطب هر خالقی دغدغه‌ای دارد اما معتمدی دردهای بسیاری دارد. وی در این‌باره بیان می‌کند: نخبگان و دانشمندان رشته‌های دیگر در رشته سینما اظهار نظر می‌کنند و نباید به این شکل باشد. من در حال حاضر یک آدم دانشگاهی هستم، 40 سال است روی یک شاخه که فلسفه سینماست کار می‌کنم و هنوز 10 درصد مسیر را نیز نتوانستم بروم. چگونه است که عده‌ای به خودشان اجازه می‌دهند در اوقات فراغتشان اظهار نظر کنند. نمی‌خواهم به کسی تهمت وابستگی بزنم بلکه می گویم سینما را ابتذال‌گرایان، مجیزگویان و وابستگان آن سوی آب بردند. با ساخت فیلم مبتذل و فروش آن به جای اینکه سلیقه مخاطب را هدایت کنند آن را کاهش داده‌اند. در این میان من متعهد به ابن سینا، فارابی، ابن عربی و تفکر علامه طباطبایی و مطهری می دانم و درد، حرف اساسی و بنیادین را با بیان حکمی گذشتگان می گویم اما نمی‌دانم چرا حرف من و فیلم را نمی‌فهمند؟ یا زیادی می‌فهمند و اصلاً مخالف این نوع بیان هستند و یا نمی‌فهمند و باید از کسانی که این‌ها را انتخاب کردند بپرسیم چرا این افراد انتخاب شده‌اند؟ اگر هم فیلم من ضعیف است و نمی‌تواند حرف خود را بزند این موضوع را بگویند.من رییس‌جمهور را می‌شناسم نه وزیر معتمدی طی نامه‌ای به رییس‌جمهور دغدغه‌های فرهنگی خود را بیان کرد، دلیل چرایی نامه به رییس‌جمهور به جای وزیر ارشاد را از معتمدی جویا شدیم. این کارگردان تصریح کرد: وزیر ارشاد تازه مسوولیت خود را دریافت کرده‌اند، من ایشان را نمی‌شناسم ولی رییس‌جمهور را می‌شناسم، رأی یک ملت است و از این نظر شأنیت دارند. من حداقل ایشان را به‌عنوان یک حقوق‌دان پذیرفته‌ام و خطاب به ایشان نوشته‌ام شما خود متخصص یک رشته از علوم انسانی هستید و می‌دانید صاحب نظر شدن و صاحب رأی شدن در این رشته چقدر زحمت می‌خواهد، آن وقت چرا سینما حیاط خلوت علوم دیگر شده است. اشکال ندارد که برخی افراد ورود می‌کنند اما حکم نباید صادر کنند چون صلاحیت آن را ندارند. من باید به کسی که می‌شناسم گلایه کنم البته امیدوارم وزیر ارشاد نیز به این گلایه‌ها توجه کنند.به سیاسی شدن نامه فرهنگی خود اعتراض دارم وی در ادامه تاکید کرد: نامه من به رییس‌جمهور صرفاً یک نامه فرهنگی است، دغدغه فرهنگی و هنری دارد و به شدت با طرح آن در یک بستر و زمینه سیاسی مخالف هستم. از ابتدای حضورم در عرصه فرهنگ که بیش از 30 سال است با حضور سیاست در فرهنگ مخالفت کرده‌ام. حال چگونه می‌توانم در یک کانتکس سیاسی حرف فرهنگی خود را بیان کنم. اساساً تمام مشکلات ما در حوزه فرهنگ به‌دلیل سیاست زدگی است، من با همکاران خودم هم که برای کاندیداهای سیاسی فیلم می‌سازند مخالفت کرده و به آنها اعتراض می‌کنم که شأن فرهنگ را نادیده می‌انگارید. با هر گونه سوءاستفاده سیاسی از فرهنگ و هنر و به ویژه نامه فرهنگی خود به رییس‌جمهور در بستر سیاسی از سوی جناح‌های مختلف مخالفت می‌کنم و اعتراض دارم. این استاد دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: اساساً به نظر می‌رسد این نکته مغفول در یک جنبش فرهنگی است که آن قدر اعتبار موضع فرهنگی را نمی‌شناسد که حتماً باید آن را زیر یک ویترین سیاسی مطرح کند گویی فرهنگ زائده‌ای از سیاست است. فرهنگ را اگر بشناسیم خیلی بزرگ‌تر از سیاست و امثال آن است و موضع فرهنگی منشأ حیات یک ملت و تمدن می‌تواند باشد. متاسفانه ما در کشور با کوتوله‌هایی روبه‌رو هستیم که هر موضع فرهنگی را باید از یک قاب سیاسی تماشا کنند. اصلاً خدا به آنها قدرت بینش فرهنگی نداده است. در نامه معتمدی از موسیقی به شکل تخصصی سخن به میان آمده است که کنجکاوی ما را برانگیخت. کارگردان «راه رفتن روی سیم» به آشنایی خود با موسیقی اشاره و در این باب خاطر نشان کرد: کنسرت‌های بسیاری این روزها مبتذل هستند. در چنین وضعیتی ما فیلمی ساخته‌ایم که حکمت موسیقی را بیان می‌کند. من هم به کسانی که موسیقی را با تخدیر و هزار نجاسات دیگر آلوده می‌کنند و هم کسانی که بی جهت شرایط را برای یک موسیقی فاخر و شریف محدود می‌کنند اعتراض دارم. چرا باید تئوری‌های موسیقی را عبدالقادر مراغه‌ای، ابن سینا، فارابی گفته باشند و موسیقی‌اش را باخ و بتهوون و موتزارت بنوازند؟ چرا ما نباید یک موسیقی مطابق با الکبیر فارابی داشته باشیم، ما فقه اکبر خود و رشته‌ای که برکت زیادی ممکن است برای ما داشته باشد را نادیده گرفتیم و از این بابت دلم می‌سوزد. کار آقایان حذف نام‌های بزرگ است عقیده رییس‌جمهور درباره موسیقی موردی بود که در نامه معتمدی به چشم می‌آمد. مساله‌ای که معتمدی در نامه از آشنایی گذشته و اشاره به آن عقیده نوشته است. وی در این‌باره اظهار می‌کند: دوره اشاره شده در نامه به رییس‌جمهور سال‌های 60 و 61 است که ایشان عضو شورای سرپرستی صدا و سیما بودند و ما یک کارمند جزء و دانشجو بودیم. در آن دوره ایشان اظهار نظرهای بسیار روشنفکرانه‌ای در باب هنر داشتند و همیشه از ساحت هنر به ویژه از موسیقی کلاسیک دفاع کردند. من هم بسیار طرفدار آن موسیقی کلاسیک هستم. موسیقی علمی و کلاسیک می‌تواند هر فرهنگی را ارتقا دهد پس به این سمت حرکت کنیم تا هم احساس شخصیت را به نسل جوان برگردانیم و هم زبانی که برخاسته از دانش و فرهنگ ماست در آن‌جا جریان پیدا کند و یک احساس تشخص فرهنگی شکل گیرد. اعتراض من برای حضور در جشنواره نیست بلکه بحث این است که ما باید تکلیف خود را بدانیم. ]]> فرهنگ Wed, 22 Feb 2017 14:30:21 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/270591/فیلم-های-مبتذل-سلیقه-مخاطب-پایین-آورده-اند شغل دوم خواننده معروف پاپ چیست؟ http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/270476/شغل-دوم-خواننده-معروف-پاپ-چیست به گزارش بلاغ، بهنام صفوی در کنار خوانندگی کار دومی هم دارد. با او درباره سلامتش، کارها و اوقات فراغتش به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. صفوی می‌گوید بیماری باعث شد نگرشش به زندگی عوض شود. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید. از اوضاع جسمی و حالتان برای مخاطبان ما بگویید. خدا را شکر الان اوضاع عمومی‌ام خوب است. همچنان شیمی درمانی می‌کنید؟ شیمی درمانی‌ام متوقف شده و در حال چکاپ‌های دوره‌ای هستم و یک سری داروهای دوره‌ای مصرف می‌کنم که شامل شیمی درمانی نمی‌شود. شما امسال با وجود این بیماری موفق شدید آلبوم «معجزه» را روانه بازار موسیقی کنید. از فعالیت‌های اخیرتان چه خبر؟ با انرژی‌ای که از هواداران گرفته بودم و روحیه‌ای که سعی کردم بالا باشد، کارهایم خوب پیش رفت. همان طور که گفتید آلبوم «معجزه» را منتشر کردم. هرچند سخت بود، اما انجام شد. در حال حاضر مشغول آماده کردن دو تک‌آهنگ هستم که در مراحل پایانی کار قرار دارد و مجوز آن را اخذ کرده‌ام. فکر کنم ظرف دو سه ماه آینده منتشر می‌شود. به هرحال بعد مسترینگ آنها را منتشر می‌کنم. برنامه‌ای برای کنسرت‌ها دارید؟ بهمن‌ماه در دو شهر اجرای صحنه‌ای داشتم. ان‌شاءالله در سال آینده تور کنسرت‌هایم در شهرستان‌ها و تهران ادامه خواهد داشت. بیماری چقدر نگرش شما را به زندگی تغییر داد؟ خیلی، صددرصد تاثیر گذار بود و دید مرا عوض کرد. مثلا قبل از بیماری چطور به زندگی نگاه می‌کردید و بعد از آن چطور؟ قبلا نگرشی عادی داشتم مثل تفکرات عادی که هر فردی می‌تواند داشته باشد، اما چیزی که هست بعد از جریان بیماری خیلی نکته‌سنج‌تر شدم راجع به هر چیزی. بیماری خیلی بر من تاثیر گذاشته است. بعد از این مسائل چقدر با خانواده وقت می‌گذرانید؟ سعی می‌کنم زیاد با خانواده باشم. بیماری باعث شد نگاهم به خانواده هم عوض شود. سعی می‌کنم تا آنجا که بشود وقتم را به آنها اختصاص بدهم. با توجه به کار دومی که دارم معمولا سعی می‌کنم روزی شش هفت ساعت کنار خانواده باشم. کار دوم شما چیست؟ کافه رستوران دارم. اوقات فراغت هم دارید؟ سعی می‌کنم داشته باشم، اما خیلی ندارم. وقت آزادتان را معمولا چطور پر می‌کنید؟ اگر وقت آزاد داشته باشم سعی می‌کنم مسافرت بروم . شما که تجربه یک بیماری سخت را از سر گذرانده اید برای ما یک جمله درباره دانستن قدر لحظه‌ها بگویید. فقط می‌توانم بگویم وقت طلاست. اهل شبکه‌های اجتماعی هستید؟ تا حدی هستم. در جامعه می‌بینیم برخی افراد صبح تا شب سرشان در گوشی‌های تلفن همراه است و در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخند. حرفی با این افراد دارید؟ به نظرم این افراد زمان را به خودشان اختصاص بدهند. درست است که فضای مجازی هم جزئی از زندگی امروز است، اما نباید زندگی حقیقی را فراموش کنند و بهتر است تعادل را حفظ کنند. ]]> فرهنگ Wed, 22 Feb 2017 09:50:07 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/270476/شغل-دوم-خواننده-معروف-پاپ-چیست «طرح پایتخت کتاب ایران» چه خبر؟ http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/270449/طرح-پایتخت-کتاب-ایران-خبر به گزارش بلاغ، سید عباس حسینی نیک گفت: اهمیت تبلیغی و معنوی طرح پایتخت کتاب ایران بیش از مسایل مادی آن است و در واقع در تمامی کشورها چنین طرحی در بخش های مختلف اجرا شده و موفقیت آمیز بوده است.وی با بیان اینکه طرح پایتخت کتاب ایران رونق بخش صنعت نشر است، اظهار کرد: این طرح که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملیاتی و حمایت می شود،بودجه هایی را برای ساخت کتابخانه ها و ارائه تسهیلات به کتابفروشی ها و دسترسی آسان مردم به کتاب اختصاص می دهد.مدیرعامل انتشارات مجد تصریح کرد: شهرهایی که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می شوند، زمینه های اجتماعی نیز در آنها وجود دارد و قطب کتاب محسوب می شوند.به گفته حسینی نیک، با این اقدام مردم در قالب سازمان های مدنی برای حمایت از کتاب تشکیل شده و در واقع با تبلیغات به نحوی کتاب را به خانه های مردم می برند و باعث می شود جنبه های فرهنگی در یک شهر تقویت شود.وی، کتاب را مظهر دانش و فرهنگ دانست و اظهار کرد: با انتخاب سالانه یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران حمایت ویژه ای از ناشران و کتابفروشی ها می شود و می توان بودجه های هنگفتی را که بی هدف برای برگزاری نمایشگاه های فصلی اختصاص می یابد، برای ساخت فروشگاههای دائمی کتاب هزینه کرد.مدیر عامل انتشارات مجد تاکید کرد: امسال بوشهر به عنوان سومین شهر پایتخت کتاب ایران انتخاب شد و بهتر است در این شهر فروشگاه های بزرگ چند منظور کتاب که دارای سالن های سینما، تئاتر مرتبط با حوزه فرهنگ هستند، ساخته شود.بوشهر به عنوان سومین شهر پایتخت کتاب ایران روز دوشنبه هفته جاری در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان انتخاب شد.بوشهر از میان ۱۰۳ شهر به ‌دلیل «برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب ایران و همچنین حمایت از طرح‌های ترویج کتابخوانی» به‌عنوان سومین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.   ]]> فرهنگ Wed, 22 Feb 2017 08:49:26 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/270449/طرح-پایتخت-کتاب-ایران-خبر کدام هنرپیشه بهترین بازیگر سریال «معمای‌شاه» شد؟ http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269979/کدام-هنرپیشه-بهترین-بازیگر-سریال-معمای-شاه به گزارش بلاغ، به نقل از روابط عمومی سریال معمای شاه، با پایان پخش این سریال در سیزدهم بهمن ماه، روابط عمومی این سریال تلویزیونی انتخاب بهترین بازیگران این سریال را به قضاوت مردمی گذاشت.  این رأی گیری تا پایان بهمن ماه ادامه داشت و بر اساس نتایج حاصله «حسام نواب صفوی بازیگر نقش نواب صفوی» با 85744 رأی به عنوان نفر اول انتخاب شد. پس از نواب صفوی «حسین نورعلی» بازیگر نقش جوانی محمد رضا با 61922 در مرتبه دوم قرار گرفت. در رتبه‌های بعدی این نظر سنجی «بهرنگ علوی» بازیگر نقش فردوست با 1037، «امیریل ارجمند» بازیگر نقش محمود وزیری با 908 رأی و «امیر مهدی کیا» بازیگر میانسالی محمد رضا با 624 رأی قرار گرفته‌اند.   مشروح نتایج این رأی گیری به شرح زیر است: شکر خدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی (ره): 601سارا محمدی بازیگر نقش لیلا وزیری: 312ارسلان قاسمی بازیگر نقش رضا وزیری: 291رسول توکلی بازیگر نقش آیت الله مطهری: 791حسین باقریان بازیگر نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی: 488محمد سلیمانی بازیگر نقش دکتر فاطمی: 258مهرانه به نهاد بازیگر نقش پری بلنده: 228گیتی ساعتچی بازیگر نقش مادر محمد رضا: 251آرام جعفری بازیگر نقش پروین غفاری: 260احمد نجفی بازیگر نقش رزم آرا: 257شهرام عبدلی بازیگر نقش منوچهر: 262بهزاد خداویسی بازیگر نقش ثابتی: 233رهام مخدومی بازیگر نقش نصیری: 293میکایل شهرستانی بازیگر نقش تیمور بختیار: 300نادر سلیمانی بازیگر نقش شعبان جعفری: 312رز رضوی بازیگر نقش آذر: 248نازنین فراهانی بازیگر نقش نور آفاق (مقطع دوم): 291آزاده اسماعلی خانی بازیگر نقش نورآفاق (مقطع اول): 329بهرنگ علوی بازیگر نقش فردوست: 1037رامبد شکرآبی بازیگر نقش ارنست پرون: 259علی دهکردی بازیگر نقش آیت الله طالقانی: 334حسام نواب صفوی بازیگر نقش نواب صفوی: 85744حمید منوچهری بازیگر نقش آیت الله کاشانی: 276داریوش کاردان بازیگر نقش هویدا: 396مژگان ربانی بازیگر نقش اشرف: 376اصغر معینی بازیگر نقش مصدق: 438محمد علی نجفی بازیگر نقش قوام: 245شیرین ایزدی بازیگر نقش شمس: 279علی شجره بازیگر نقش علیرضا: 230نرگس محمدی بازیگر نقش گلنار: 267سعید نیکپور بازیگر نقش دکتر وزیری: 340گوهرخیراندیش بازیگر نقش طوبی: 353محمد رضا شریفی نیا بازیگر نقش مهرداد: 387یوسف تیموری بازیگر نقش امیر مسعود: 561امیریل ارجمند بازیگر نقش محمود وزیری: 908مهراوه شریفی نیا بازیگر نقش ثریا: 604حدیث فولادوند بازیگر نقش فوزیه: 494ساغر عزیزی بازیگر نقش فرح: 575جعفر دهقان بازیگر نقش رضاشاه: 618امیر مهدی کیا بازیگر میانسالی محمد رضا: 624حسین نورعلی بازیگر نقش جوانی محمد رضا: 61922 ]]> فرهنگ Mon, 20 Feb 2017 10:22:38 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269979/کدام-هنرپیشه-بهترین-بازیگر-سریال-معمای-شاه فعاليت‌ کارگروه «مد و لباس» به کجا رسید؟ http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269960/فعاليت-کارگروه-مد-لباس-کجا-رسید به گزارش بلاغ، موضوع مد و لباس يکي از چالش‌هاي جدي فرهنگي از زمان وقوع انقلاب اسلامي است که متصديان فرهنگي همواره در اين حوزه منفعل عمل کرده‌اند، ولي چند سالي است که مسئله مد و لباس از سوي مسئولان فرهنگي از قبل جدي‌تر گرفته مي‌شود. ايجاد جشنواره‌اي با عنوان لباس کودک و نوجوان اگر تنها به فربه کردن بودجه فرهنگي دولت نينجامد و خروجي درخوري داشته باشد، مي‌تواند در شرايط اقتصاد مقاومتي رويکردي قابل دفاع تلقي شود. روز گذشته دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور از راه‌اندازي جشنواره‌اي مستقل براي لباس‌هاي کودک و نوجوان خبر داده است: «ما بايد ظرفيت‌هاي موجود در اين بخش را شناسايي و معرفي کنيم. بالغ بر ۳۵۰ اثر در اين بخش به دست ما رسيده که ما تنها امکان نمايش ۲۰‌اثر را داريم به همين خاطر بر آن شديم تا در سال ۱۳۹۶ جشنواره مستقلي را براي پوشاک کودک و نوجوان برگزار کنيم، چرا که طراحي لباس براي نوجوانان از اهميت بسيار برخوردار است.»حميد قبادي در نشست رسانه‌اي ششمين جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت، به ويژگي‌هاي اين جشنواره اشاره کرده است: «فراخوان ششمين جشنواره آذرماه امسال منتشر شد و ما براي انتشار اين فراخوان با ۵۰ نفر از صاحبنظران، انجمن‌ها و تشکل‌هاي صنفي در حوزه مد و لباس چون انجمن طراحان پارچه و لباس، اتحاديه پوشاک، اتحاديه سراجان و اتحاديه چرم و همچنين وزارتخانه‌هايي چون آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشورت کرديم.»    ارتباط صنعت لباس و دانشگاه هنوز ضعف دارديکي از مشکلاتي که همواره وجود داشته ارتباط ضعيف ميان طراحان و توليدکنندگان لباس ايراني بوده است که رئيس کارگروه مد و لباس کشور در اين ارتباط اينگونه اظهارنظر کرده است: «ما در اين بخش طراحي لباس اجتماع براي بانوان، طراحي بالاپوش (پيراهن مردانه) و همچنين محصولات عفاف و حجاب را داريم. حدود ۹۰ گروه در اين بخش شرکت مي‌کنند و هر گروه سه نفر شامل طراح، الگوساز و دوزنده را دربر مي‌گيرند.» اين مسئول دولتي از ارائه ۵ هزار و ۲۰۰ اثر به ششمين دوره از جشنواره مد و لباس فجر خبر داده و گفته: « از اين ميان حدود ۲۵۰ اثر در برابر ديد علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. هزار نفر در بخش طراحي لباس و هزار و ۳۰۰ نفر در بخش طراحي پارچه، کيف و کفش و زيورآلات شرکت کرده‌اند؛ به نوعي 2 هزار و 300 طراح به بخش‌هاي مختلف ششمين جشنواره مد و لباس فجر آمده‌اند. از نيازهاي غيرقابل انکار حوزه مد و لباس ارتباط اين صنعت با دانشگاه است که رئيس کارگروه مد و لباس کشور در اين ارتباط با اشاره به اينکه مقالات و پايان‌نامه‌هاي ارائه شده در بخش علمي دانشگاهي در مجموعه آزادي به نمايش درمي‌آيند، توضيح داد: «خوشبختانه دانشگاه‌هاي ما به سمتي مي‌روند که پاسخگوي نياز جامعه باشند به همين خاطر مقالات و پايان‌نامه‌هاي ارائه شده در بخش علمي دانشگاهي جنبه کاربردي دارند و آثار برگزيده در اين قسمت در مجموعه آزادي به نمايش گذاشته مي‌شوند. علاوه ‌بر اين همزمان با ششمين جشنواره مد و لباس فجر ۳۲ نشست تخصصي برگزار مي‌شود تا مشکلات و کاستي‌هاي موجود در اين قسمت مورد نقد و بررسي قرار بگيرد.»با وجود گذشت چند سال از برگزاري نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي موسوم به مد و لباس هنوز تأثير چنين رويکردهاي هزينه‌بري در بازار لباس و حتي پوشش عمومي جامعه مشاهده نمي‌شود. صداوسيما هنوز در برابر پوشش‌هاي قديمي مقاومت مي‌کند و آنطور که اقتضاي جامعه است از لباس‌هاي طراحي شده اسلامي که تنوع دارند و از سوي طراحان اسلامي توليد مي‌شوند، حمايت نمي‌کند. با اين حال فعاليت طراحان مد و لباس اسلامي ضرورتي غيرقابل انکار است و اگر به نياز جامعه در اين باره پاسخ درخور داده نشود مدهاي غربي براي متقاضيان نيازسنجي خواهند کرد. ششمين جشنواره مد و لباس کشور از سوم اسفندماه در تالار وحدت، برج ميلاد و مجموعه آزادي برگزار مي‌شود.  ]]> فرهنگ Mon, 20 Feb 2017 08:44:29 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269960/فعاليت-کارگروه-مد-لباس-کجا-رسید هفت، مصداق اقدام و عمل است http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269927/هفت-مصداق-اقدام-عمل به گزارش بلاغ، بهروز افخمي اخيراً در برنامه هفت از فشارهاي دولتي به برنامه‌اش سخن گفته است. ظاهراً مسئولان وزارت ارشاد تمام تلاش خود را کرده‌اند تا به مديران سازمان بقبولانند که ادامه هفت با اين روال به سود سينما نيست و برنامه بايد تعطيل شود، اما به گفته مجري اين برنامه هنوز موفق به عملي کردن اين هدف نشده‌اند، اما هفت چکار کرده که براي تعطيلي آن تا اين حد بر مديران سازمان فشار وارد مي‌شود و حاضرند براي از ميان برداشتن آن وارد مذاکره شوند. چه چيز سبب مي‌شود دولتمردان فکر کنند مي‌توانند با فشار آوردن، صداي مخالف را به محاق ببرند. احتمالاً تجربه موفقيت‌آميز در به تعطيلي کشاندن برنامه ثريا باعث شده روي تعطيلي هفت هم حسابي ويژه باز کنند.      هفت اهل اقدام و عمل استاما ويژگي هفت افخمي چيست. هفت افخمي يک ويژگي منحصر به فرد دارد و آن اينکه خنثي نيست و گرايشي ايده‌آليستي دارد. اهل تعارف نيست و انتقاداتش به سينما را بدون رودربايستي مطرح مي‌کند. قرار نيست تنها يک دورهمي سينمايي باشد. مجيزگوي مديران نيست و مهم‌تر از همه اينکه مي‌داند چه مي‌خواهد. در واقع افق مشخصي براي سينماي ايران در نظر گرفته است و برخلاف دو سري پيشين اين برنامه فقط قرار نيست گزارشي درباره اتفاقات روزمره سينماي ايران ارائه دهد. از اين منظر هفت افخمي يک تفاوت عمده با برنامه‌هاي قبلي پيدا مي‌کند، تفاوتي که ويژگي مهمي را دربر دارد. هفت افخمي يک برنامه انقلابي است به اين معني که ابتدا اعتقاد به تغيير در نگاه و رويکرد کلي سينماي ايران دارد و معتقد است براي ايجاد تغيير در گرايش سينماي ايران بايد اقدام و عمل را سرلوحه خود قرار دهد. هفت افخمي عملگراست و همين عملگرايي اثر خود را به مرور برجاي خواهد گذاشت.    مقابل محافظه‌کاريدر حال حاضر دو ديدگاه درباره سينماي ايران در ميان سينماگران و صاحبنظران وجود دارد؛ ديدگاه اول که مي‌توان از آن به عنوان ديدگاه محافظه‌کارانه در سينما ياد کرد و اصلي‌ترين مروجان و مدافعان آن در سازمان سينمايي دولت يازدهم در حال فعاليت هستند، به اين اصل اعتقاد دارند که سينماي ايران در وضعيت ايده‌آلي به سر مي‌برد و در کنار هاليوود قطب اصلي سينما در جهان را نمايندگي مي‌کند. اين ديدگاه البته در ميان طيفي از سينمايي‌ها هم خريدار دارد. ديدگاه محافظه‌کارانه مديران سينما همواره مي‌کوشد مبتني بر يک دوقطبي کاذب پيش برود؛ دوقطبي مخالفان و موافقان اصل سينما، دوقطبي که واقعيت خارجي ندارد. محافظه‌کاران سينما همواره کوشيده‌اند منتقدان وضع موجود را اساساً معارض و معاند اصل سينما معرفي کنند. آنها که سخنراني‌هاي رئيس سازمان سينمايي دولت يازدهم را دنبال مي‌کنند حتماً اين جمله را از زبان حجت‌الله ايوبي زياد شنيده‌اند که «پيش از آمدن ما، سينما روي صندلي اتهام نشسته بود»؛ ادعايي که مبنايي ندارد، چراکه سينما از ابتداي انقلاب اسلامي با جمله معروف امام خميني(ره) در بهشت زهرا به رسميت شناخته شد؛ «ما با سينما مخالف نيستيم ما با فحشا مخالفيم.»  پس از انقلاب اسلامي محافظه‌کاران سينمايي با استناد بر اين جمله بنيانگذار انقلاب مدعي شدند که سينماي مطلوب انقلاب ظهور پيدا کرده است با اين استدلال که ما ديگر در سينما فحشا نداريم. گويي که بنيانگذار انقلاب، سينماي مطلوب را صرفاً سينماي بدون فحشا قلمداد کرده بودند و حالا با حذف فحشا در سينما ما به نقطه مطلوب رسيده‌ايم؛ استدلالي که شايد براي متقاعد کردن کودکان کارايي داشته باشد، اما براي اهل فن گزاره‌اي ساده‌لوحانه قلمداد مي‌شود. محافظه‌کاران سينمايي همواره شعار مي‌دهند که سينماي ايران شريف‌ترين سينماي جهان و در حال رقابت با هاليوود است، اما منتقدان وضع موجود سينما معتقدند برخلاف هاليوود که مرزها را درنورديده و توده‌هاي مردم را در سراسر جهان مجذوب خود کرده و ايدئولوژي امريکايي را گسترش مي‌دهد، سينماي ايران به گونه‌اي مديريت مي‌شود که تنها در جشنواره‌هاي غربي بدرخشد و توده‌هاي مردم در جهان و حتي در ايران مخاطب اصلي آن نباشند. منتقدان وضع موجود داعيه ويراني داشته‌هاي سينما را ندارند، اما معتقدند اين سينما مطلوب و مطابق شأن مردم ايران نيست و ظرفيت‌هاي بالقوه بسياري براي جهاني شدن سينماي ايران وجود دارد که صرفاً از مسير جشنواره‌هاي غربي نمي‌گذرد.    جهاني شدن سينماي ايران منتقدان وضع موجود سينماي ايران معتقدند سينماي ايران با درشت‌نمايي ضعف‌هاي ملت ايران در انظار عمومي دنيا، جهاني نمي‌شود بلکه زماني مي‌تواند داعيه جهاني شدن داشته باشد که مخاطب عام و انبوه جهاني را هدف قرار دهد و الهام‌بخش باشد. برنامه سينمايي هفت در مقام نفي محافظه‌کاري و مخالفت با وضع موجود قدم برمي‌دارد و به ايده‌آل‌ها فکر مي‌کند. حالا ممکن است عده‌اي ايده‌آليسم را فحش قلمداد کنند، اما سينماي ايران تا وقتي منبع متعالي وحي را مدنظر قرار ندهد و چشم بر معنويت ببندد و به دنبال انديشه‌هاي کهنه اروپايي در جهت آرمان‌زدايي از سينما برآيد به ورطه‌اي مي‌افتد که درآمدن از آن کار ساده‌اي نخواهد بود.    صداي مخالف کيلويي چند؟طرح وضع دوتابعيتي‌ها ريشه اصلي فشارهاي اخير به برنامه هفت است. برخي معتقدند برنامه هفت در طرح اين مسئله زياده‌روي کرد، اما واقعيت اين است که ادامه تسلط دوتابعيتي‌ها يا افرادي که نيمي از عمرشان را در کانادا و امريکا گذران مي‌کنند بر جشنواره فجر انقلاب نقض غرضي فاحش است و دوام اين وضعيت منجر به ادامه انحراف سينما از مسير صحيح خواهد بود. انتقاد به دوتابعيتي‌هاي حاضر در هيئت داوري اقدامي انقلابي بود که اگر ادامه پيدا کند مي‌تواند مسير آينده جشنواره فجر انقلاب را دچار تغييرات قابل ملاحظه‌اي کند.از دولت محافظه‌کار يازدهم جز اين انتظار نمي‌رود که عزم خود را براي به محاق بردن مخالفانش جزم و صداي مخالف را خاموش کند. براي هفت افخمي اگرچه مي‌توان ضعف‌هايي هم برشمرد و براي بهتر شدن آن مؤلفه‌هايي را نام برد، اما راهبرد و گرايش کلي هفت هماني است که بايد باشد و انطباق با راهبردهاي کلان کشور دارد.خاموش کردن صداي مخالف راحت‌ترين کاري است که ديکتاتورها مي‌توانند انجام بدهند چون در فضاي ديالوگ و گفتمان حق تجلي مي‌کند و در فضاي مونولوگ‌گويي و تريبون‌هاي يک‌طرفه باطل ظهور مي‌يابد. فشارهاي دولتي براي خاموش کردن برنامه هفت نشان مي‌دهد که تحمل صداي مخالف چقدر در ميان مديران دولت يازدهم خريدار دارد.  ]]> فرهنگ Mon, 20 Feb 2017 07:22:13 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269927/هفت-مصداق-اقدام-عمل باز هم اعتراض در پرونده پزشکی کیارستمی http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269923/باز-هم-اعتراض-پرونده-پزشکی-کیارستمی به گزارش بلاغ، هشت ماه از مرگ نابهنگام عباس کیارستمی کارگردان برجسته سینمای ایران می‌گذرد و تکلیف وضعیت نهایی پرونده پزشکی او همچنان نامعلوم است. به نظر می‌رسد با کم شدن آتش انتقاد رسانه‌ها پاسخ نهایی درباره این پرونده نیز از سوی مراکز مرتبط با آن به دست فراموشی سپرده شده است. به تازگی بهمن کیارستمی در یادداشتی به این فراموشی اشاره کرده و در ابتدای آن کنایه عجیبی هم به امید روحانی زده است. بهمن کیارستمی که فعال‌ترین عضو خانواده عباس کیارستمی درباره پرونده پزشکی این کارگردان فقید است یادداشت خود را این‌گونه آغاز کرده است:« دیروز عصر از خیابون جم رد میشدم، اتفاقا احمد میر رو دیدم، ریش گذاشته بود. شاید اگر امید روحانی هم ریشش رو بتراشه پرونده پزشکی کیارستمی مختومه بشه و گناهان همه شسته بشه.»کیارستمی در حالی این کنایه را به روحانی گفته که این پزشک و بازیگر سینمای ایران با گذشت 8 ماه از مرگ کیارستمی و شایعاتی که از سهم تقصیر روحانی در این اتفاق شنیده می‌شود حاضر به گفتن یک کلمه هم در این زمینه هم نیست. مردی که خیلی‌ها او را جعبه سیاه درگذشت عباس کیارستمی می‌دانند حتی مدتی پیش زمانی که با سوال یک خبرنگار در این رابطه مواجه شد دست خود را جلوی دوربین برد و گفت و‌گو را قطع کرد.بهمن کیارستمی در یادداشتش دوباره ماجرای مرگ پدر را و مسیر پرونده را شرح داده است و به صورت خلاصه از زمان تشخیص بیماری تا مرگ تلخ او در فرانسه را اشاره کرده است.او در پایان یادداشت خود تاکید می‌کند از مهر ماه تا کنون هنوز همه مشغول بررسی اعتراض پزشک معالج هستند و در طول بررسی این اعتراض احمد میر بدون مشکل کارش را ادامه داده: «سازمان نظام پزشکی از مهرماه که این حکم محرمانه را صادر کرد تا امروز اول اسفند مشغول بررسی اعتراض پزشک معالج است و هیچ حکم رسمی غیر محرمانه و قابل انتشار دیگری هم در ارتباط با این پرونده صادر نکرده. یعنی تا امروز دکتر احمد میر از سه ماه طبابت در محل ارتکاب تخلف هم منع نشده.»  ]]> فرهنگ Mon, 20 Feb 2017 07:19:35 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269923/باز-هم-اعتراض-پرونده-پزشکی-کیارستمی چرا جشنواره فیلم فجر در تراز انقلاب اسلامی نیست؟! http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269920/چرا-جشنواره-فیلم-فجر-تراز-انقلاب-اسلامی-نیست به گزارش بلاغ، درحالی که سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با موج کم نظیر انتقادات از سوی طیف‌های مختلف به پایان رسید، همه منتظر پاسخ گویی رئیس‌سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند. اما اتفاق شگفت انگیز این بود که این مسئولان، نه تنها پاسخ قانع‌کننده‌ای ندادند، که تنها به تمجید از جشنواره‌ای که خودشان برگزار کرده بودند پرداختند. به طوری که صالحی امیری، وزیر ارشاد در سخنرانی‌های خود جملاتی چون «امسال جشنواره خوبی را برگزار کردیم» و «جشنواره فجر امسال در تراز انقلاب اسلامی بود» را درباره این رویداد بر زبان آورد. به همین بهانه، نظر سه تن از کارشناسان سینما را درباره سخنان وزیر ارشاد پرسیدیم.جشنواره‌ای که از ترامپ می‌ترسید!محمدتقی فهیم، منتقد سینما در واکنش به این سخن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که «جشنواره فجر امسال در تراز انقلاب اسلامی بود» گفت: چنین تعبیری ناشی از تحلیل‌های فردی و سیاسی خاص از انقلاب اسلامی است. یعنی تراز جشنواره را بنابر تعریف خاص خود از انقلاب، تعیین می‌کنند. اما اگر جشنواره را با تعریف بزرگان انقلاب اسلامی از این انقلاب محک بزنیم نتیجه دیگری در پی دارد. با این تعریف انقلاب، جریانی ضداستکباری، عدالتخواهانه، استقلال طلبانه و مهم‌تر از همه به دنبال بسط و گسترش تفکری است که در برابر سکولاریسم حرف جدیدی دارد. اگر این تعریف را معیار بدانیم، سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر نه تنها در این تراز قرار نمی‌گیرد، بلکه گرایش‌هایی علیه انقلاب هم در آن دیده می‌شود.وی ادامه داد: در شرایط فعلی می‌بینیم که ایران یکی از کشورهایی است که در تحولات منطقه کاملا نقش آفرین است که به خاطر مواضع صریح علیه امپریالیسم و خشونت شناخته می‌شود. اما جشنواره فیلم فجر امسال منهای محتوای آثار حتی در بیان و زبان مسئولان و هیئت انتخاب و داوری‌اش اشاره‌ای به این شرایط و وضعیت جهان و موقعیت ایران در این دوران نداشت.فهیم تصریح کرد: اتفاق قابل تأمل این است که تقریبا همزمان با جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم برلین هم برگزار شد. با این تفاوت که مسئولان آن جشنواره آلمانی صریحا اعلام کردند که یک جشنواره سیاسی هستند و مواضعی رادیکال علیه «ترامپ» گرفتند. نه تنها جشنواره برلین بلکه همه جشنواره‌های مطرح دنیا دارای یک استراتژی روشن و با ثبات هستند. به عنوان مثال، مراسم اسکار تکلیفش معلوم است؛ مراسمی است که در راستای گسترش منافع سیاسی و اقتصادی آمریکا فعالیت می‌کند و برای به دست آوردن دلار بیشتر هر کاری می‌کند، حتی در کنار میلیتاریست‌ها برای تهاجم به کشورهای دیگر قرار می‌گیرد و در همین راستا سعی می‌کند آثار سینمایی را گزینش و ارزیابی کند. جشنواره فیلم کن جشنواره‌ای است که تحت لوای لیبرال دموکراسی و در تداوم سیاست خارجی فرانسه به دنبال شناسایی فیلم‌هایی است که بنابر ادعای آن‌ها مخالف نقض حقوق بشر هستند. بنابراین با این سیاست پیام خود را به فیلمسازهای جهان منتقل می‌کند و فیلمسازان هم مطابق همین سیاست فیلم‌هایی را تولید می‌کنند. جشنواره ساندنس یک جشنواره مشهور با استراتژی روشن در راستای شناسایی استعدادها و شکوفا کردن فیلمسازان است. این جشنواره می‌گوید؛ کارم این است که استعدادها را شکار و تحویل سینمای غالب جهان کنم.این منتقد تصریح کرد: اما جشنواره فیلم فجر ما هیچ کدام از این‌ها نیست و اصلا معلوم نیست برای چه برگزار می‌شود! چون اهدافش مشخص نیست، استراتژی ندارد، با انقلاب مماس نیست، به همین دلیل هم هیئت داورانی را به کار می‌گیرد که تعدادی از آن‌ها با کشورهایی که در تضاد با ایران هستند مراوداتی دارند. نتیجه این می‌شود که در شرایطی که جشنواره برلین، کمپین ضدترامپ راه می‌اندازد، اما جشنواره فیلم فجر از اینکه اسم ترامپ را بیاورد وحشت دارد و به جای آمریکا، علیه منتقدان خود بیانه صادر می‌کند! هیئت داوران جشنواره فجر جسارت محکوم کردن منتقدان این جشنواره را دارند، اما در بیانیه خود، جرئت اشاره به مسائل منطقه و تحولات جهانی را ندارند.اگر جای دبیر جشنواره فیلم فجر بودم...سعید مستغاثی، رئیس‌اسبق انجمن منتقدان نیز در واکنش به سخن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که جشنواره سی و پنجم فیلم فجر را در تراز انقلاب معرفی کرده بود، گفت: اگر منظور وزیر ارشاد از انقلاب، انقلاب اسلامی است، ابتدا باید شاخصه‌ها و خصوصیات این انقلاب را تعریف کرد. تعریفی که توسط بزرگان انقلاب تعیین شده است. حضرت امام(ره) مهم‌ترین شاخصه‌های انقلاب را اول اسلام و سپس استقلال و آزادی می‌دانستند. ابتدا باید ببینیم که این شاخصه‌ها تا چه حد در فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال جریان داشت و بعد گفت که آیا جشنواره در تراز انقلاب بود یا خیر؟وی درباره جاری بودن اصول اسلامی در فیلم‌های سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر توضیح داد: یکی از مهم‌ترین اصول اسلامی، ارزش خانواده است. اما دیدیم که در اغلب فیلم‌های جشنواره امسال خانواده‌ها یا درحال فروپاشی یا مضمحل و یا ناقص بودند. پدر خانواده و مردها در بیشتر فیلم‌های این جشنواره شبیه هیولا نشان داده می‌شدند. زن‌ها هم اکثرا در جایی غیر از جایگاهی که اسلام تعریف کرده یعنی در نقش‌هایی غیر از مادری و همسری قرار داشتند. به معنای واقعی، از عناصر اسلامی چیز زیادی در فیلم‌ها نمی‌دیدم. اگر نگوییم همه، اما در اغلب آثار جشنواره امسال، هیچ رد و نشانی از خدا و معنویت نبود.مستغاثی درباره اصل استقلال هم در فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر گفت: درباره استقلال هم باید گفت که یکی از ارکان اصلی استقلال، داشتن روش زندگی و فرهنگ مستقل است. این درحالی است که در بیشتر فیلم‌ها شاهد سبک زندگی غربی بودیم و جای سبک زندگی اسلامی و ایرانی در بسیاری از فیلم‌ها خالی بود. به طور مثال، در بیشتر فیلم‌های این جشنواره می‌دیدیم که ازدواج‌هایی که به شیوه سنتی انجام شده بود، به فاجعه می‌انجامیدند و در مقابل عشق‌های ممنوع و برخلاف اسلام، مثبت شمرده می‌شد. در خیلی از فیلم‌ها، حریم محرم و نامحرم زیر پا گذاشته می‌شود. مصداق بارز اینکه در فیلمی زنی علی رغم تأهل اما با دوست و رفیق دوران تجردش رفت و آمد دارد و این رابطه توسط فیلم، عادی نشان داده می‌شود. روابط نامشروع در برخی از فیلم‌ها به طور عینی جریان دارد. مثلا در فیلمی نشان داده می‌شود که زن سابق مرد متأهلی حدود یک ساعت و نیم از وی دعوت به روابط نامشروع می‌کند. چیزی که حتی در فیلم‌های آمریکایی هم نمی‌بینیم. اغلب مردها در فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر، رابطه نامشروعی خارج از خانواده دارند یا ظن به این مسئله در خانواده‌ها هست. حتی در فیلمی که ظاهرا باید دفاع مقدسی باشد، در پایان، موضوع خیانت بروز می‌یابد. عناصر دیگری مثل احترام به پدر در فیلم‌ها مخدوش می‌شود و قتل پدر یا پدری که قصد دارد فرزند معلولش را در دریا غرق کند و ... را دیدیم. رئیس‌اسبق انجمن منتقدان گفت: جای سؤال است؛ آیا از نگاه آقای وزیر ارشاد، این موضوعات در تراز انقلاب هستند؟ مگر اینکه وزیر ارشاد بخواهد تعریف دیگری از اسلام، استقلال و آزادی ارائه دهد.غیر از تعداد انگشت شماری از فیلم‌ها سایر فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر مملو از نشانه‌ها و عناصری در محتوای خود هستند که هیچ انطباقی با ارزش‌های دینی مردم ما ندارند. جای بسیاری از شخصیت‌های دینی، تاریخ انقلاب و اسلام (غیر از یک فیلم) و ... در فیلم‌های این جشنواره خالی بود.نظر مستغاثی را درباره استدلال مسئولان جشنواره فیلم فجر که می‌گویند این جشنواره فقط نمایش دهنده آثار برگزیده تولید شده در طول سال پرسیدیم که وی پاسخ داد: به نظر من این استدلال بسیار ساده لوحانه و عذر بدتر از گناه است. مثل این است که شما جشنواره فیلم کودک برگزار کنید و بعد وقتی می‌بینید فیلم کودک ندارید، در جشنواره چند فیلم ترسناک یا پورنو نمایش دهید! جای سؤال است که بالاخره آیا این جشنواره مانیفستی دارد یا نه؟ نام جشنواره، فجر است و مدعی هم هستند که در تراز انقلاب است، پس انتظار می‌رود که فیلم‌هایی مطابق با این عنوان و ادعا حضور داشته باشد. حداقل اگر فیلم‌هایی که به طور مستقیم به انقلاب مرتبط نیستند، فیلم‌هایی که با ارزش‌های انقلاب نسبتی دارند باید دیده شود.وی در پاسخ به این سؤال که اگر شما دبیر جشنواره فجر بودید چه می‌کردید؟ هم اظهار داشت: اگر فقط یک فیلم با موضوع انقلاب یا در نسبت با ارزش‌های آن باشد، من جشنواره فیلم فجر را با همان یک فیلم برگزار خواهم کرد. منظور از ارزش‌های انقلاب این است که در ابعاد مختلف مثل خانواده، رفتار، سبک زندگی و نقد اجتماعی، این ارزش‌ها جریان داشته باشد. دلیلی ندارد که حجم زیادی فیلم که اولا اغلب فاقد ساختار سینمایی هستند و تراز جشنواره را پایین می‌آورند و دوم هم اینکه با عنوان جشنواره نسبتی ندارند را در جشنواره بپذیریم. می‌شد جشنواره امسال را با شش یا هفت فیلم خوب که هم از نظر ساختاری و هم از نظر محتوایی به قول آقای وزیر ارشاد، در تراز انقلاب یا در نسبتی با انقلاب باشد برگزار کرد. نیازی نیست که 44 فیلم حضور داشته باشد.متأسفانه در شرایط کنونی، نگاه مدیریت جشنواره، کیلویی است.مستغاثی ادامه داد: اگر جشنواره فیلم فجر را این گونه برگزار کنیم و مانع از راه یابی فیلم‌های ضعیف و مغایر با انقلاب به جشنواره شویم، رفته رفته فیلمسازها برای راه یابی به جشنواره، فیلم‌های خود را در راستایی می‌سازند که بتوانند به جشنواره راه یابند. یعنی جشنواره با این کار به فیلمسازان خط می‌دهد. همان طور که فیلمسازهای ما برای اینکه در جشنواره‌های کن، برلین، ونیز و ... شرکت کنند، سیاه‌نمایی می‌کنند و این خطی است که آن جشنواره‌ها به آن‌ها می‌دهند، جشنواره فیلم فجر هم می‌تواند یک خط بدهد. به این ترتیب، اگر در یک دوره فقط شش، هفت فیلم هماهنگ با ارزش‌های مردم در جشنواره به نمایش دربیاید، سال بعد این تعداد به 10 و در سال‌های بعد به تعداد بیشتری خواهد رسید.تراز کدام انقلاب جناب وزیر؟!محمدحسین نیرومند، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در یادداشتی نسبت به اظهار نظر وزیر ارشاد واکنش نشان داد.وی در این یادداشت نوشته است: «وقتی در مراسم جایزه کتاب سال در تالار وحدت رسانه‌ها از قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتند: دوران سخت‌گیری تمام شده است، دیگر خط قرمز اعلام نمی‌کنیم. مشخص بود که این سخن نمی‌تواند بدون واکنش باشد. چند روز بعد واکنش تند دادستان کل کشور به اظهارات وزیر باعث شد تا سید رضا صالحی امیری در گفت‌و‌گو با ایرنا حرفش را اصلاح کند.چندی پیش نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با مراجع عظام از پالایش و حذف ۱۰ فیلم با موضوعات فمینیستی و نامناسب جشنواره فجر خبر داده بود که این‌بار معاون ایشان حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی خبر حذف ۱۰ فیلم از جشنواره فجر را تکذیب کرد.در روزهای اخیرصالحی امیری در گردهمایی آموزشی مرکز حراست وزارت فرهنگ و ارشاد به جمله‌ای اشاره کرد که تیتر بسیاری از رسانه‌ها شد:« این دوره از جشنواره سینمایی در تراز انقلاب بود.»اینکه وزیر محترم ارشادجشنواره سی وپنجم را در تراز انقلاب اسلامی می‌دانند، حداقل برای کسانی که از نزدیک جشنواره را رصد می‌کنند جای شگفتی دارد. گفتن این جمله می‌تواند یا از بی‌اطلاعی وزیر محترم از چگونگی برگزاری جشنواره ناشی شود یا اینکه تعبیر ایشان از تراز انقلاب اسلامی بودن با آنچه که ما فهم می‌کنیم متفاوت باشد.جناب آقای وزیر آیا با وجود نکات زیر می‌توان جشنواره سی و پنجم را در تراز انقلاب دانست؟از ۴۰ اثر بررسی شده ۲۰ اثر هیچ‌گونه انطباقی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارد. ۱۰ اثر خنثی و تنها پنج اثر تا حدودی برخوردار از این انطباق می‌باشند.حداقل ۲۲ فیلم جشنوار احساس ناخوشایند یاس و نامیدی را در مخاطب ایجاد می‌کند. قتل، مرگ، دزدی، فقر و بیکاری درام اصلی این فیلم‌ها را شکل داده‌اند.حداقل ۲۸ فیلم در ژانر یا گونه‌ای ملودرام اجتماعی و خانوادگی قرار دارند که متاسفانه اکثر خانواده‌ها در این فیلم‌ها از هم گسیخته‌اند. طلاق عاطفی بین زن و شوهر دیده می‌شود. عادی سازی روابط بین محارم به وفور در این فیلم‌ها مشاهده می‌شود.در ۱۸ فیلم زنان قهرمان اصلی فیلم می‌باشند. متاسفانه در بسیاری از این فیلم‌ها مردان هوسباز، پنهانکار، ولنگار و اصولا بدمن داستان تصویر می‌شوند.جشنواره‌ای با ۲۰ فیلم متوسط ۱۲ اثر خوب شش اثر ضعیف و تنها یک فیلم عالی را باید در مجموع جشنواره‌ای متوسط ارزیابی کرد.جشنواره‌ای که بسیاری از دست اندرکاران و منتقدان سینما آن را از ضعیف‌ترین دورها می‌دانند. جشنواره‌ای که داوران آن اگر دو ملیتی نباشند حداقل یک پا در ایران و یک پا در کانادا دارند! در جشنواره‌ای که تعدادی از شرکت کنندگان آن در اعتراض به نحوه داوری کناره‌گیری می‌کنند. در جشنواره‌ای که در آن یک فیلم دینی حضور ندارد. یک بانوی چادری قهرمان آن نیست! از فیلمی درباره شهدا و مدافعان حرم خبری نیست، در ارتباط با جریان تکفیری و داعش فیلمی به نمایش در نمی‌آید، نقش تعیین‌کننده انقلاب اسلامی در مناسبات جهانی نادیده گرفته می‌شود. جشنواره‌ای که حاضرنیست به خاطر اقامه نماز مغرب و عشاء در برج میلاد برنامه نمایش فیلم‌ها را با ده دقیقه تاخیر به اکران در آورد. جشنواره‌ای که از زدن یک پلاکارد یا بنر ساده مرتبط با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در کاخ چشنواره دریغ می‌کند! با این وصف چگونه می‌توان جشنواره سی و پنجم را در تراز انقلاب اسلامی تلقی کرد؟ مگر همان‌گونه که در تیتر از قول وزیر ارشاد آمده، جشنواره در تراز انقلاب باشد، اما در تراز کدام انقلاب جناب وزیر؟!» ]]> فرهنگ Mon, 20 Feb 2017 07:10:49 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269920/چرا-جشنواره-فیلم-فجر-تراز-انقلاب-اسلامی-نیست فروتن: از رویای موسیقی وارد سینما شدم http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269913/فروتن-رویای-موسیقی-وارد-سینما-شدم به گزارش بلاغ، محمدرضا فروتن در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقایی 'می فهممت' در تالار وحدت، گفت: این آلبوم دارای مفاهیمی همچون شکست عاطفی و عشقی و یا روابط مختل شده میان انسان هاست که ممکن است برای هر فردی بوجود بیاید.وی افزود: البته شعرهای زیادی در این زمینه خوانده شده و شعرهای این آلبوم بی مناسبت با زندگی من نیست.  بازیگر فیلم سینمایی قرمز گفت: شعرهای این آلبوم را افشین یداللهی گفته که به عنوان یک روانپزشک به سلامت روح و روان انسان ها اهمیت می دهد و شعرهای او ساده و روان است.وی درباره هدف از ورود خود به عرصه موسیقی گفت: من در این مسیر قدم برداشتم تا با استفاده از یک محرک احساسی قوی بتوانم معانی ارزشمند و دنیای مطلوب خودم را راحت تر با مردم تقسیم کنم.فروتن درباره قطعه می فهممت اظهار داشت: در این شعر بخش ضمیر روشن انسان با ضمیر تاریک گفت و گو می کند و شما را به مفاهیمی دعوت می کند که با خودمان آشتی داشته باشیم و شعرهای این آلبوم بر تقویت رفتار سلامت و ارتباط خوب هر شخصی با خود و اطرافیانش تمرکز دارد.رونمایی آلبوم فروتن در جشن هفتادمین سال تاسیس شرکت داروسازی دکتر عبیدی انجام شد.فروتن در این برنامه در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر قضاوت برخی از دوستداران شخصیت سینمائی او از ورود به حوزه موسیقی گفت: متاسفانه ما برای هم خیلی تصمیم می گیریم و درباره علائق دیگران بسیار دخالت می کنیم. من موسیقی را دوست دارم و آن را ادامه می دهم. فکر می کنم باید اهداف و ارزش های خود را دنبال کنم.  وی درباره واکنش مردم به حضورش در حوزه موسیقی اظهار داشت: در این مدت کوتاه، محبت ها و پیام های بسیاری را از مردم دریافت کردم .فروتن افزود: من گاهی تعجب می کنم چرا برخی هنرمندان در جشنواره هایی برای یک تکه شیشه و آهن همدیگر را به شدت می آزارند و من فقط از حضور در هنر لذت می برم.وی درباره قطعات اجرا شده در آلبوم می فهممت گفت: این آلبوم شامل ویدیوهای روزای مرگ عشق، می فهممت، من از تو برنمی گردم و تو که نیستی و همچنین سه قطعه همین خوبه، کاش ندیده بودمت و به چی شک می کنی است.بازیگر فیلم باغ های کندلوس افزود: در ایران قطعه های بسیاری خوانده شده و من تلاش کرده ام تا ارتباطی میان این شعرها برقرار کنم.در این مراسم، بخشی از آلبوم فروتن رونمایی شد که شامل صحنه هایی از بازی های این بازیگر در فیلم های مختلف سینمایی بود. ]]> فرهنگ Mon, 20 Feb 2017 06:58:57 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/269913/فروتن-رویای-موسیقی-وارد-سینما-شدم