پایگاه خبری بلاغ مازندران - پربيننده ترين عناوين فرهنگ :: نسخه کامل http://www.bloghnews.com/art Sat, 18 Nov 2017 21:09:31 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/950826/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری بلاغ مازندران http://www.bloghnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری بلاغ مازندران آزاد است. Sat, 18 Nov 2017 21:09:31 GMT فرهنگ 60 شهادت دختر خبرنگار به دست نیروهای داعش + عکس http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/324998/شهادت-دختر-خبرنگار-دست-نیروهای-داعش-عکس به گزارش بلاغ،مهر : «رنا العجیلی» خبرنگار جنگی نیروهای «الحشد الشعبی» عراق پنجشنبه در پی انفجار یک بمب دست ساز در شهر «القائم» در غرب الانبار به شهادت رسید. بر اساس این خبر این خبرنگار عراقی در حین پوشش اخبار مربوط به عملیات های ضد داعش نیروهای بسیج مردمی عراق در پی انفجار بمب دست ساز که در مناطق مرزی غرب عراق به وسیله تروریست های داعش کار گذاشته شده بود؛ جان خود را از دست داد. این خبرنگار در کنار گردان ۱۳ نیروهای الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی آخرین مناطق مرزی عراق و سوریه در «القائم» و «راوه» در غرب الانبار حضور داشته است. تا کنون ده ها خبرنگار و عکاس عراقی در طول جنگ این کشور علیه تروریست های داعش کشته شده اند. در طول چندسال گذشته از بحران پیدایش گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق، این دو کشور به خطرناک ترین کشورها برای حضور خبرنگاران تبدیل شده است. ]]> فرهنگ Fri, 17 Nov 2017 05:38:26 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/324998/شهادت-دختر-خبرنگار-دست-نیروهای-داعش-عکس عكس/ امير تتلو در كنار امدادگران زلزله كرمانشاه http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325275/عكس-امير-تتلو-كنار-امدادگران-زلزله-كرمانشاه به گزارش بلاغ،روز پلاس،تصويري كه امير تتلو در مناطق زلزله زده كرمانشاه منتشر كرد   ]]> فرهنگ Fri, 17 Nov 2017 19:52:37 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325275/عكس-امير-تتلو-كنار-امدادگران-زلزله-كرمانشاه کتایون ریاحی در کنار مردم زلزله زده کرمانشاه + عکس http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/324993/کتایون-ریاحی-کنار-مردم-زلزله-زده-کرمانشاه-عکس به گزارش بلاغ،جمعی از سینماگران کشور دیروز در جمع مردم زلزله زده در کرمانشاه حضور پیدا کردند.   ]]> فرهنگ Fri, 17 Nov 2017 05:29:04 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/324993/کتایون-ریاحی-کنار-مردم-زلزله-زده-کرمانشاه-عکس هنرمندان مردمی در برابر هنرمندان جوگیر و سیاست‌زده!/ اعتراض شوالیه آواز ایرانی به رسانه ملی/ سینمای ایران در تسخیر اهالی جِم! http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325251/هنرمندان-مردمی-برابر-جوگیر-سیاست-زده-اعتراض-شوالیه-آواز-ایرانی-رسانه-ملی-سینمای-ایران-تسخیر-اهالی-ج-م به گزارش بلاغ، آخرین روزهای آبان ماه امسال را باید روزهای درد و سختی همه مردم ایران دانست. روزهایی که زلزله‌ بزرگ کرمانشاه نه فقط مردم این استان بلکه کل مردم ایران را داغدار این مصیبت کرد. اتفاقی که وقوع آن بر سایر فعالیت‌های کشور از جمله عرصه فرهنگ و هنر نیز موثر بود و اغلب رویدادهای رهنگی این هته تا حدودی متاثر از این اتفاق شد.هنرمندان مردمی در برابر هنرمندان جوگیر و سیاست‌زده! وقوع زلزله کرمانشاه مثل اغلب تغییر و تحولات اخیر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، خالی از حضور سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس و اظهارنظرهای همیشگی آن‌ها در ارتباط با این قبیل موضوعات نبو. اظهارنظرهایی که بدون شک تا زمانی که فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و فقط برای بیان گوشه‌ای از درد مردم بیان بشوند، نه تنها اشکالی ندارند بلکه همانند هر مسئله دیگری چون از دل برمی‌آید لاجرم بر دل مخاطبانش نیز می‌نشنید.   این هفته اما هنرمند کشورمان در مواجه با این پدیده به سه گروه اصلی تقسیم شدند، گروه اول کسانی بودند که صرفا به ابراز همدری با مصیبت‌دیدگان پرداختند و به نوعی با این کار به ادای احترام به قربانیان این فاجعه طبیعی واکنش نشان دادند. گروه دوم نیز کسانی بودند که وارد میدان شدند و سعی کردند تا به صورت عملیاتی تلاشی برای کم کردن رنج‌های مردم مناطق زلزله‌زده انجام دهند. یکی همانند حامد عسکری تندیسی که از جشنواره شعر فجر گرفته بود را برای کمک به حادثه‌دیدگان به حراج گذاشت و دیگری نیز همچون بهرام رادان شخصا برای رساندن کمک‌های مردمی راهی این شهر شد. گروهی دیگر نیز همچون سازندگان فیلم سینمایی رگ‌خواب بخشی از سرمایه حاصل از فروش این اثر را برای کمک به آسیب‌دیدگان این حادثه اهدا کردند. البته در این میان بودند چهره‌هایی که مثل همیشه با نگاه از بالا به پایین خود، در ظاهر حمایت از مردم، درگیر جوسازی‌های رسانه‌ای گروهی خاص و بازی‌های سیاسی شدند تا آنجا که خانه‌های مردم را طویله خطاب کردند؛ غافل از اینکه این گونه طرفداری‌ها؛ گذشته از اینکه دیگر جذابیت چندانی بین مردم ندارد، درواقع توهین به همان مردمی است که مثلا می‌خواهند از آن‌ها دفاع کنند!   سینمای ایران در تسخیر اهالی جِم! چند هفته پیش بود که انتشار خبر حضور «نورگل یشیلچای» بازیگر ترک سریال‌های شبکه ماهواره‌ای جم در یکی از تولیدات جدید سینمای ایران باعث اجیاد حواشی بسیاری برای سازندگان این اثر سینمایی شد. اثری به نام «جن زیبا» که بازیگر نقش اول مرد آن فرهاد اصلانی و بازیگر نقش مقابل او همین بازیگر سریال‌های ترکیه‌ای بود. انتشار تصاویر مختلفی از حضور نیمه برهنه این بازیگر در آثار ترکیه‌ای، باعث اعتراض بسیاری از رسانه‌ها در ارتباط با دلایل استفاده از چنین بازیگری در سینمای ایران شد؛ آن هم درست در شرایطی که طی چند سال گذشته بسیاری از بازیگران ایرانی بارها و بارها نسبت به کمتر شدن پیشنهادهای سینمایی و بدترین اوضاع شغلی خود اعتراض کرده‌اند و حالا انگار قرار است همین نقش‌های محدود نیز مدعیان تازه‌ای از خارج از ترکیه پیدا کند! البته این ماجرا به همینجا محدود نشد چرا که در ادامه نیز اخباری در ارتباط با استفاده از «آینور دوغان» خواننده زن اهل ترکیه در فیلم سینمایی «کامیون» به کارگردانی کامپوزیا پرتوی منتشر شد. خبری که به واسطه واکنش‌های مختلفی که از سوی رسانه‌ها و برخی از مدیران در مواجه با آن صورت گرفت، به طورکلی از جانب عوامل سازنده اثر تکذیب شد. ادامه پس لرزه‌های یک حاشیه تا این هفته حضور سجاد رضایی و امیر عباس رجبعلیان دو کودک خردسالی که چندی پیش انتشار ویدئوهایی از آن‌ها باعث تبدیل شدن این دو در شبکه‌های اجتماع شد، در برنامه فرمول یک و در آنتن زنده تلویزیون اتفاقی بود که موافقان و مخالفان مختلفی داشت. گروهی حضور همه گروه‌های مردم حتی سلبریتی‌های فضای مجازی در این برنامه را حق آن‌ها می‌دانستند و گروهی دیگر نیز انجام چنین حرکت‌هایی را نوعی خیانت در حق این کودکان محسوب می‌کردند. البته همه اعتراض‌ها محدود به این ماجرا نمی‌شد چرا که حضور بدل چهره‌هایی چون «مسی، گلزار و محمد اصفهانی» در قسمت دیگری از این برنامه تلویزیونی نیز موضوعی بود که بازهم موجب اعتراض شد و کار تا آنجا بالاگرفت که سازندگان این برنامه وادار به صدور بیانیه برای دفاع از عملکرد خود شدند. هر چند که به نظر می‌رسد با توجه به حجم بالای اعتراض رسانه‌ها و فعالین این عرصه به استفاده ابزاری از این قبیل افراد که صرفا به واسطه شبکه‌های اجتماعی به شهرت رسیده‌اند، به احتمال فراوان سازندگان برنامه «فرمول یک» را تا مدتی وادار به صرف نظر از چنین موضوعات جنجالی کند.   اعتراض شوالیه آواز ایرانی به رسانه ملی هرچند که این هفته برای اهالی دیار پهلوانان روزهای خوبی نبود و وقوع زمین لرزه کام همه اهالی این منطقه را تلخ کرد، ولی در این میان خبرهای خوبی نیز برای مردم این منطقه دیده می‌شد که یکی از مهمترین آن‌ها را باید رونمایی از آلبوم جدید شهرام ناظری یا همان شوالیه آواز ایرانی دانست. ناظری در این هفته در حالی آلبوم جدید خود را رونمایی کرد که حواشی پیش آمده در جریان برگزاری کنسرت او در شهر قوچان تبدیل به یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات فرهنگی و حتی سیاسی و امنیتی چند وقت اخیر شد. او در آیین رونمایی از آلبوم خود علاوه بر گلایه از بی‌مهری‌های صورت گرفته به وی در طی این سال‌ها، از رفتار مدیران رسانه ملی در پرداخت حق و حقوق استفاده از آثار خود نیز این‌گونه گلایه کرد: «مدیران صداوسیما اگر ۳۷ ماه حقوق نگیرند دنیا را خراب می‌کنند؛ اما من ۳۷ سال است که حقم را از صداوسیما نگرفته‌ام!»   سوءتفاهم برای «سوءتفاهم»! انتشار خبر فهرست بازیگران فیلم سینمایی سوتفاهم خبر دیگری بود که این هفته باعث ایجاد برخی حواشی شد. ماجرا از آنجا آغاز شد که چندی پیش برخی از رسانه‌ها از حضور قطعی لیلا حاتمی، بهرام رادان، طناز طباطبایی و صابر ابر در پروژه سینمایی «سوتفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و سرمایه‌گذاری سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج خبر دادند. خبری که از سوی عوامل این پروژه نیز تکذیب نشد. اما این هفته به یک باره خبرهای مختلفی درباره جداشدن هرکدام از این بازیگران از پروژه به دلایلی مختلفی از جمله تداخل برنامه کاری این پروژه با سایر پروژه‌های این بازیگران منتشر شد. خبری که در ادامه با انتشار حضور ترکیب جدید بازیگران این اثر شامل مریلا زارعی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز و پژمان جمشیدی وارد مرحله جدیدی شد. عده‌ای دلیل عدم همکاری این افراد با پروژه سوتفاهم را به حضور سازمان اوج به عنوان سرمایه‌گذار اثر ربط دادند و گروهی دیگر نیز رقم‌های بالای مطالبه شده از سوی بازیگران برای ایفای نقش در این اثر را دلیل اصلی عدم تفاهم با بازیگر اولی دانستند که نام بردیم. البته در نهایت جلیل شعبانی تهیه‌کننده این پروژه در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو در ارتباط با این حواشی اظهار کرد: هیچ بازیگری به خاطر سرمایه‌گذاری موسسه اوج از این پروژه انصراف نداده است و دلیل اصلی عدم همکاری با این چهره‌ها به واسطه عقب افتادن زمان کلید خوردن پروژه و عدم هماهنگی با پروژه‌های دیگر این بازیگران بود. ]]> فرهنگ Fri, 17 Nov 2017 19:20:05 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325251/هنرمندان-مردمی-برابر-جوگیر-سیاست-زده-اعتراض-شوالیه-آواز-ایرانی-رسانه-ملی-سینمای-ایران-تسخیر-اهالی-ج-م «روایتی واقعی از زلزله کرمانشاه» به قلم میلاد عرفان‌پور http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325186/روایتی-واقعی-زلزله-کرمانشاه-قلم-میلاد-عرفان-پور به گزارش بلاغ، میلاد عران پور از شاعران جوان کشورمان در کانال تلگرامی خود با انتشار این متن شعری را تقدیم به زلزله‌زدگان غرب کشور کرد؛ او نوشت: «این شعر برگرفته از مشاهده و گفتگوی برادر عزیزم محمدرضا وحیدزاده با یکی از زلزله زدگان روستاهای سرپل سروده شده است.»آن پسرهای دبستانی «روایتی واقعی از زلزله کرمانشاه» ماه بر شبگریه‌‌های دشت می‌تابید آن پریده رنگ، آن حیرانی کامل دیدمش با شانه‌هایی خسته و ویران ایستاده مرد کُرد چارشانه بر مزار خانه‌هایی کاهگل با سلامی گفتمش آیا کسی آیا عزیزی از شما مانده ست در آوار؟ گفت و با خونابه‌ی دل گفت: آری مانده؛ آری رفت از این آبادیِ ویران، دو تن، تنها گفتمش آیا بود از اهل و عیالت نیز؟ گفت و با خونابه ی دل گفت: هر دو نورچشم‌های من پسرهای خودم بودند جای بازی در تمام کودکی در تمام دشت‌های سرپل و گیلان غرب و قصر با من همقدم بودند گرم چوپانی اینچنین با آخرین مشق شب خود تا سحر رفتند آن پسرهای دبستانی ۲۵آبان۹۶/ کرمانشاه ]]> فرهنگ Fri, 17 Nov 2017 17:53:23 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325186/روایتی-واقعی-زلزله-کرمانشاه-قلم-میلاد-عرفان-پور فیش کمک بازیگر مشهور به زلزله زدگان/عکس http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325277/فیش-کمک-بازیگر-مشهور-زلزله-زدگان-عکس به گزارش بلاغ،روز پلاس،دانیال عبادی فیش کمکش به زلزله زدگان را منتشر کرد.     ]]> فرهنگ Fri, 17 Nov 2017 19:54:24 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325277/فیش-کمک-بازیگر-مشهور-زلزله-زدگان-عکس استفاده ابزاری از «بازیگران زن ترکیه‌ای» در سینمای ایران http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325367/استفاده-ابزاری-بازیگران-زن-ترکیه-ای-سینمای-ایران به گزارش بلاغ، در چند ماه گذشته شاهد به صدا درآمدن زنگ خطر برای وضعیت سینمای ایران بودیم. اما حالا و پس از گذشت ماه‌ها، دیگر از این زنگ خطر خبری نیست و با وضعیت موجود با خود خطر نابودی سینمای ایران مواجه‌ایم. حالا در این اوضاع اگر مدیران ارشد و مسئولان سازمان سینمایی و خود وزارت اشاد نتوانند این وضعیت را سامان بدهند، به ناچار مرگ سینمای ایران فرا می‌رسد.  اگر نگاهی به سال گذشته داشته باشیم، درمی‌یابیم که بسیاری از سینماگران معتقد بودند که با آمدن مدیری مجرب و کارکشته که بسیاری از سمت‌های اجرایی بخش فرهنگی جامعه را در دست داشته و سردی و گرمی فرهنگی جامعه را چشیده، می‌توان امید داشت سینمای ایران از وضعیت انفعال خارج و جان تازه‌ای در آن دمیده شود. اما رفته رفته بسیاری از اهالی سینما و با رصد وضعیت نامناسب سینما به این نتیجه رسیدند که نه تنها محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی نمی‌تواند گامی در جهت بهبودی این وضعیت بردارد بلکه دیگر کار از کار گذشته و حال سینما رو به وخامت رفته است.   در دوران مدیریت حیدریان بود که از طرفی شاهد کیفیت پایین فیلم‌های جشنواره‌ای بودیم و این کیفیت تولیدات نیز در این دوره به صورت عمومی پایین آمد و حال هم با یک سقوط بزرگ در این زمینه رو به رو هستیم. از طرف دیگر هم شاهد کاهش کیفیت فیلم‌ها، به ویژه از لحاظ فیلم‌نامه مواجه‌ایم و مخاطب سخت پسندی که خود را برای تماشای فیلمی سرگرم کننده و جذاب آماده کرده، پس می‌زند و باعث جدایی و قهر مخاطب از سینما می‌شود.   ناگفته نماند آنچه بیش از همه سینمای ایران با آن مشکل دارد، بحث فکری است. به این معنا که بسیاری از فیلم‌های تولید شده و در حال تولید، خالی از هر گونه ایده و خلاقیت داستانی هستند. به عنوان مثال کارگردانان ما در حالی به سراغ موضوعات اجتماعی می‌روند که نگاهشان به موضوعات روز جامعه سطحی و شعاری است. از این جهت هر سال که جلوتر می‌رویم، کیفیت فیلم‌های سینمایی ما نزول می‌کند. این عدم فکر و خلاقیت، بیشتر از هر چیز دیگری خودش را در فیلم‌نامه‌ها نشان می‌دهد و شاید مشکل اصلی سینما ما در این زمینه به موقعیتی بحرانی رسیده باشد که نمونه آن را در آثار تلویزیونی هم شاهدیم.   در ماههای اخیر وضعیت فیلم‌های اکران شده سینمایی به حدی نازل بود که قصه‌های خوبی در آنها دیده نمی‌شود تا بتواند خارج از بحث سیاسی و اجتماعی مخاطب را جذب کند و تا پایان داستان آنرا همراه خود نگه دارد. از این مباحث گذشته ضعف دیگری که در فیلم‌های سینمایی ما دیده‌ می‌شود این است که چون بازیگر معروف و چهره و به اصطلاح سلبریتی‌ در آن حضور ندارد، به تبع آن، چنان مورد توجه مخاطبان قرار نمی‌گیرد که همین امر باعث شده تا ذهن چند کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی به سوی انتخاب چهره‌های سرشناس و محبوب شبکه‌های ماهواره‌ای ترکیه‌ای برود و به فکر استفاده ابزاری از آنها بیفتند.   استفاده از نام و محبوبیت کاذب بازیگران ترکیه‌ای در ایران خود بیانگر گام رو به عقب سینمای ایران است. سینمایی که خود در عرصه فیلمسازی سالیان درازی به عنوان الگویی برای سایر کشورها محسوب می‌شده و در کنار سینمای هالیوود و بالیوود،‌ به دنبال القا و اثبات سینمای دینی و ارزشی در جهان بود.   در حالی که در عرصه سینمای کشورمان بسیاری از هنرمندان محبوب و چهره دوست داشتنی مخاطبان حضور دارند که می‌توانند باعث فروش فیلم و رونق گیشه شوند، اما در اقدامی عجیب برخی از افراد به فکر استفاده از بازیگران ترکیه‌ای افتاده‌اند تا بتوانند در این وضعیت بغرنجی که سینما گرفتار آن شده است، راه نجاتی برای فروش فیلم‌های خود پیدا کنند.   بکارگیری « نورگل یشیل چای» بازیگر سریال‌های غیراخلاقی ترکی در فیلم «جن زیبا» به کارگردانی بایرام فضلی و یا استفاده از صدا و چهره «آینور دوغان» ستاره سرشناس موسیقی کُردی از کشور ترکیه در فیلم سینمایی «کامیون» کامبوزیا پرتوی نمونه‌ای از این گونه رفتارهاست. به نظر می‌رسد کارگردانان سینمای ایران راه خود را گم کرده‌اند و از هر دری وارد می‌شوند تا بتوانند با استفاده از بازیگران ترکیه‌ای، پوششی بر ضعف‌های داستانی و فیلمنامه‌ای خود داشته باشند و در صورت ناموفق بودن در این زمینه و عدم اجازه وزارت ارشاد از بازی این بازیگران غیراخلاقی در آثار خود، با حاشیه بردن فیلم باعث جذب مخاطبان در سینماهای اکران کننده شوند.   حالا این سوال پیش می‌آید که آیا استعداد و توانایی سینمای ایران در همین حد است؟ و سینمای ایران که زمانی جایگاه ویژه‌ و والایی برای خود داشته، برای زنده نگه داشتن نام خود به هر وسیله‌ و ابزاری برای رسیدن به نیل اهداف خود استفاده می‌کند! تا بتواند در وضعیت اسفناک سینمای امروز کشور خود را سرپا نگه دارد و تلاش کند رابطه بین مردم و سینما قطع نشود؟ ]]> فرهنگ Sat, 18 Nov 2017 08:39:15 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325367/استفاده-ابزاری-بازیگران-زن-ترکیه-ای-سینمای-ایران بازیگر مطرح سینما بعد از دو دهه به تلویزیون برمی‌گردد http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325079/بازیگر-مطرح-سینما-بعد-دو-دهه-تلویزیون-برمی-گردد به گزارش بلاغ،به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا به نقل از گاردین، رمان مشهور جوزف هلر با عنوان «کچ-۲۲» این بار در قالب یک سریال تلویزیونی ساخته می‌شود و کلونی علاوه بر این که روی صندلی کارگردانی می‌نشیند در آن نقش‌آفرینی هم می‌کند. تلویزیون پارامونت دیروز این خبر را اعلام کرد. کلونی آخرین بار دو دهه پیش در درام پزشکی «ای‌آر» بازی کرده بود. رمان کمدی سیاه جوزف هلر که سال ۱۹۶۱ منتشر شد و از آثار تحسین شده جهانی است، در قالب یک سریال با ۶ اپیزود در تلویزیون نمایش داده می‌شود. فیلمبرداری این سریال از اوایل ۲۰۱۸ شروع می‌شود، اما هنوز گفته نشده کدام شبکه آن را پخش می‌کند. این رمان در جنگ جهانی دوم در ایتالیا می‌گذرد و «کچ۲۲» ماجرای یک ارتشی آمریکایی به نام یوساریان را دنبال می‌کند. کلونی ۵۶ ساله در نقش یوساریان بازی می‌کند. فیلمنامه این سریال را لوک دیویس و دیوید میچود نوشته‌اند. اسامی بازیگران اعلام نشده است. از زمانی که کلونی آخرین بار با «ای آر» در سال ۱۹۹۹ در تلویزیون ظاهر شده تا کنون نامزدی هشت جایزه اسکار را برای نویسندگی، بازیگری و کارگردانی کسب کرده و دو مورد از این جوایز را دریافت کرده است. به این ترتیب کلونی به شمار آن دسته از بازیگران بزرگ سینما که به تازگی راهی تلویزیون شدند، افزوده می‌شود. نیکول کیدمن، جولیا رابرتز، رابرت دنیرو، مایکل داگلاس و رییس ویتراسپون از جمله این بازیگران هستند. ]]> فرهنگ Fri, 17 Nov 2017 11:45:02 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325079/بازیگر-مطرح-سینما-بعد-دو-دهه-تلویزیون-برمی-گردد ویژگی‌های مبارزه امام حسن(ع) به روایت رهبر انقلاب http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325006/ویژگی-های-مبارزه-امام-حسن-ع-روایت-رهبر-انقلاب به گزارش بلاغ، به مناسبت سالروز شهادت امام حسن(ع) مجتبی(ع)، در ادامه سخنان رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره شیوه مبارزاتی این امام همام از کتاب انسان 250 ساله می‌آید:-جنگ نظامی را امام حسن(ع) با آن دشمنی که قبلاً باید افشا بشود و سپس با آن مبارزه بشود متوقف کرد تا جنگ سیاسی، جنگ فرهنگی، جنگ تبلیغاتی و جنگ اسلامی خود را با او شروع بکند. نتیجه این شد، که بعد از آنی که امام حسن(ع) از دنیا رفت و حسین(ع) هم 10 سال دیگر همان راه امام حسن(ع) را ادامه داد، وضعیت دنیای اسلام به آنجایی رسید که دیگر می‌توانست فرزند پیغمبر - یعنی فرزندی از فرزندان پیغمبر - آنچنان شهادتی را بپذیرد که تا آخر تاریخ دنیا آن شهادت بماند همچنانی که ماند و منشأ آثار مقاومت‌آمیز و بزرگ بشود همچنان که شد و اسلام را زنده نگه بدارد همچنان که زنده نگه داشت؛ این کار امام حسن(ع). در مورد کار امام حسن(ع) ما هیچ درصدد نمی‌آییم از موضع دفاع حرف بزنیم که چرا صلح کرد و چه موجباتی داشت، امام حسن(ع) اگر صلح نمی‌کرد یقیناً اسلام ضربه می‌دید؛ برای خاطر اینکه آن چهره افشا نشده بود، مردم هنوز حقایق را نمی‌دانستند، آنقدر نمی‌دانستند که هزاران نفر یا صدها هزار نفر از سربازان امام حسن(ع) حاضر شدند با آن طرفی که با امیرالمؤمنین جنگیده بود دیگر نجنگند. تبلیغات و پول و کارهای گوناگون سیاسی آنچنان جو بدی به وجود آورده بود که اگر آن روز امام حسن(ع) خود را و جان خود را و جان اصحاب نزدیک و معدود خود را از دست می‌داد، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند. بعد از چند سالی نام علی و نام حسن و نام حسین و نام افتخارات صدر اسلام و نام آن همه حوادث آموزنده اگر در لابلای کتابها می‌ماند، هم برای مدت زیادی نمی‌ماند و به درستی و تحریف نشده نمی‌ماند؛ این کار امام حسن(ع) بود. وقتی شما جمع‌بندی می‌کنید، می‌بینید کار امام حسن(ع) با کار امیرالمؤمنین، با کار حسین، با کار همه‌ ائمه دارای یک مضمون و یک معنا است. آگاهانه مقاومت کردن، تکلیف را فهمیدن و ایستادن، و من به شما بگویم برادران و خواهران من، امام حسن(ع) یکی از شجاعانه‌ترین اقدام‌ها را برای انجام این تکلیف انجام داد، چرا؟ برای خاطر اینکه به دیگران، به پیغمبران، به پیغمبر اسلام، به امیرالمؤمنین، به همه‌ ائمه فقط دشمنان بودند که طعن می‌زدند، اما پیچیدگی کار امام حسن(ع) و ظرافت آن موضع آنچنان بود که حتی دوستان او هم به او طعن می‌زدند. حجر بن‌ عدی‌ها هم نمی‌دانستند و به او «یا مذل المؤمنین» می‌گفتند اما صبر کرد.  امام حسن(ع) بعد از حادثه‌ متارکه‌ جنگ، بنا کرد تشکیلات‌دهی و سازماندهی، آن کاری که آن زمان انجام نشده بود لزومی هم نداشت، امکان هم نداشت، یک سازماندهی عظیم شیعی را به وجود آوردند این همان سازماندهی است که شما در کوفه، در مدینه، در یمن، در خراسان، در مناطق دور دست حتی نشانه‌های او را می‌بینید زمان امام حسین و بعد از ماجرای شهادت امام حسین همان سازماندهی بود که ماجرای توابین را به وجود آورد، ماجرای مختار را به وجود آورد، ماجراهای فراوانی را در دنیای اسلام ایجاد کرد که تا آخر هم نگذاشت آب خوش از گلوی خلفای بنیامیه پایین بیاید. این تشکیلات زمان امام حسین بود که امام حسین وقتی شهید می‌شد می‌دانست که دنبال خودش یک تشکیلاتی را دارد باقی می‌گذارد که اینها پرچم را بالا نگه خواهند داشت و نمی‌گذارند که قضیه لوث بشود و حقیقت مکتوم بماند. ]]> فرهنگ Fri, 17 Nov 2017 06:19:01 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325006/ویژگی-های-مبارزه-امام-حسن-ع-روایت-رهبر-انقلاب ۱۴ اصل پیامبر اسلام (ص) برای دوری از افراط و تفریط http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325264/۱۴-اصل-پیامبر-اسلام-ص-دوری-افراط-تفریط به گزارش بلاغ، جذابیت پیامبر (ص) در مرحله اول در اخلاق اجتماعی ایشان بود. همین اخلاق، محل تجلی عمومی‌ترین جذابیت‌ها و ارزش‌های انسانی است و امروزه حتی دلیلی بر حقانیت خود دین نیز تلقی می‌شود. به همین دلیل جذاب‌ترین ویژگی برای الگو شدن یک جامعه، اخلاقی بودن آن است. جامعه اخلاقی، جامعه‌ای است که بستر مناسبی را برای عمل اخلاقی فراهم می‌کند. این جامعه اثر مطلوبی نیز بر همبستگی اجتماعی دارد. زیباترین الگو برای اخلاق در جامعه اسلامی، اخلاق پیامبر اکرم (ص) است.پیروی از سیره اخلاقی یک الگو، نیازمند آشنایی با ابعادِ روش‌های رفتاری اوست. خوشبختانه سیره عملی رسول خدا (ص) در کتب روایی و تاریخی، به صورت مجموعه‌های فراوان ثبت شده، هرچند ویژگی‌های اخلاقی پیامبر قابل شمارش نیست؛ چراکه قرآن اخلاق ایشان را عظیم شمرده است. تنها می‌توان گفت: آن حضرت تمام خلق‌های نیکو را در خود جمع نمود و کامل کرد و بدین روی، فرمود:: «اِنّی بُعِثتٌ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ اَلاخلاق»؛ من برانگیخته شدم تا اخلاق نیکو را تمام کنم.اما متاسفانه شاهد این امر بودیم که پس از پیامبر (ص) افراط‌گرایی‌ها در جامعه رخ داد و بعضا حتی در جامعه امروز شاهد این‌گونه افراط‌گرایی‌ها هستیم که سبب این امر می‌شود که اسلام از چهره واقعی خود دور شود و گاهی برخی اسلام را دین خشونت بدانند برای رفع این گونه افکار با یکی از کارشناسان فقه اصول به گفت‌وگو پرداختیم تا سیره نبوی حضرت رسول (ص) برای جامعه بیشتر معرفی و رعایت آن اصول در دستور کار قرار گیرد.حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دین اسلام و دین محمد (ص) دین رحمت و مودت و دوست‌داشتن است، اظهار کرد: یک اصولی در سیره پیامبر اسلام (ص) مطرح است که اگر آن اصول در جامعه حکمفرما بود، ما هرگز شاهد افراط‌گرایی و خشونت و شکل‌گیری روحیه داعشی در جامعه گذشته و حال نبودیم.وی در ادامه با اشاره به این اصولی که در سیره نبوی وجود دارد اظهار کرد: اصل اول، اصلاح رابطه با خدا است که این جزو دغدغه‌های مهم حضرت رسول (ص) بود. اصل دوم، رحمت و محبت است. این اصل حتی به قدری مورد توجه پیامبر بود که به جرأت می‌توانیم بگوییم فتح جزیره‌العرب نیز با اخلاق توسط پیامبر رخ داد و افراط‌گرایی و خشونت هرگز در جامعه‌ای که پیامبر (ص) آن را ترسیم می‌کرد وجود نداشت.این مدرس خارج فقه اصول خاطرنشان کرد: اصل سوم، شرح صدر است؛ یعنی گشادگی چهره، عیب پوشی، فرو خوردن خشم، انصاف و آرامش و اصل چهارم رعایت اهلیت یعنی اهل بودن و به تعبیر امروزی می‌شود نخبه‌گرایی که در دستور کار پیامبر (ص) وجود داشت. در جامعه نبوی کار به دست اهلش سپرده می‌شد و نخبه‌گرایی حرف اول را می‌زند و هرگز کار به دست نااهلان سپرده نمی‌شد.دلیر یادآور شد: اصل پنجم، تبعیت و اطاعت با معرفت است، نه اطاعت کورکورانه و اصل ششم، تفیذ اختیار و مسئولیت‌خواهی از افراد جامعه است و اصل هفتم، انضباط و جدیت در کار‌های حضرت رسول بود. ایشان هرگز در این امر کوتاهی نداشتند و همواره درصدد اجرای انضباط در جامعه بودند. ما در خیلی از بحث‌های مدیریتی پس از پیامبر شاهد این هستیم که نااهلان به روی کار آمده‌اند و کسانی مدیریت جامعه را بر عهده داشتند که توانایی مدیریت انجام آن را نداشتند به همین دلیل در جامعه ذهن‌ها نسبت به اسلام تغییر کرد.وی یادآور شد: اصل هشتم، تصمیم‌گیری، اصل نهم، پایبندی به عهد و پیمان و اصل دهم، شفاف حرف زدن پیامبر اسلام (ص) بود. پیامبر هرگز در هاله‌ای از ابهام با مردم صحبت نمی‌کرد و همواره شفاف و استوار سخن می‌گفت. اصل یازدهم اصل جلوگیری از برسر کار آمدن اطرافیان و وابستگان بود. خشونت زمانی رخ می‌دهد که ببینیم اطرافیان سردمداران ما سوءاستفاده‌هایی می‌کنند و از این طریق است که اعتدال از جامعه رخت برمی‌بندد.این مدرس عالی و عرفان حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اصل دوازدهم توجیه امور برای مردم بود. پیامبر (ص) همواره به مردم می‌گفت که برای چه دارد این کار را انجام می‌دهد و اصل سیزدهم انتقاد متقابل مردم از پیامبر (ص) و پیامبر از مردم بود و اصل چهاردهم برپا شدن حق و عدل در بین افراد جامعه بود. وقتی عدالت در جامعه برپا شود، شاهد افراط و تفریط در جامعه نیستیم. یک‌سری اصولی در سیره پیامبر (ص) وجود دارد که در اصل مبعث نیز به آن‌ها اشاره شد و آن اصول اجتماعی است که پیامبر (ص) به این اصول بسیار توجه داشتند.حجت‌الاسلام «دلیر» خاطرنشان کرد: این اصول اجتماعی سبب می‌شوند که خشونت در جامعه رخ ندهد. از جمله این اصول اصل مداراست و اصل دوم که در بحث‌های اجتماعی مطرح می‌شود، اصل تکریم مردم است. پیامبر (ص) حتی به تکریم کودکان نیز توجه ویژه‌ای داشتند و اصل سوم رحمت و محبت مردم نسبت به یکدیگر است که در این جامعه فقر از بین می‌رود و هرگز فردی برای رسیدن به مسائل مالی مجبور به دزدی کردن نمی‌شود. در این جامعه هرگز شاهد تکدی‌گری نیستیم.وی گفت: اصل چهارم که می‌شود به آن اشاره کرد عدالت اجتماعی و عدالت در سیره نبوی است و اصل پنجم اصل شوراست یعنی مشارکت خرد جمعی. پیامبر به خواسته ملت اهتمام می‌ورزید و این نبود که مردم چیزی را بخواهند و پیامبر راه خودش را برود. حتی به گونه‌ای که پیامبر از سلمان فارسی در جنگی حرف شنوی دارد و این نشان دهنده انعطاف‌پذیری و مشارکت خرد جمعی در جامعه نبوی است.این مدرس عالی و عرفان حوزه علمیه قم یادآور شد: اصل بعدی اصل اهتمام برای مستضعفان است. در سیره نبوی هرگز زورگویان و زورگیران جایی ندارند و همه شهروندان باید از حقوقی که برای آن‌ها معرفی شده است بهره ببرند. اینکه می‌بینیم گاهی در جامعه امروز شیعیان و سنی‌ها با یکدیگر مشکل دارند به دلیل آن است که اصل اخوت و برادری ریشه‌کن شده است در حالی که پیامبر (ص) برای تمام ادیان پیمان اخوت و برادری می‌بست. شکل‌گیری گروهک‌هایی همچون داعش، القاعده، شیعه انگلیسی و... به دلیل دور شدن از اصل اخوت و برادری است که پیامبر در مسائل اجتماعی به آن اشاره داشتند.دلیر یادآور شد: اصل آخر در بحث‌های اجتماعی تعاون است که در سیره امیرالمومنین نیز به آن اشاره شده است. اما چه شد که بعد از پیامبر (ص) افراط گرایی در جامعه شکل گرفت. حضرت علی (ع) خانه نشین شد، حضرت زهرا (س) بین در و دیوار ماند و به امام حسن (ع) زهر دادند و با امام حسین (ع) آن گونه رفتار کردند؟ چرا در جامعه‌ای که چند سالی از آن نگذشته بود حضرت علی (ع) را با معاویه مقایسه می‌کنند و امام حسین (ع) را با یزید. امام حسین را فتنه‌گر می‌خوانند و یزید را امیرالمومنین. مسلم پیک امام حسین (ع) را فتنه‌گر و ابن زیاد را نماینده امیرالمومنین می‌داند. تمام این‌ها به خاطر عدم معرفت به سیره نبوی است.وی یادآور شد: هر گونه افراط و تفریط در جامعه نبوی محکوم است. در احادیث روایی وارد شده است که هیچ کسی همچون علی (ع)، پیامبر (ص) را نشناخت و هیچ کسی همچون پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را نشناخت؛ لذا جامعه به دلیل عدم معرفت و شناخت از سیره نبوی دچار خشونت‌ها و افراطی‌گری شد و تمام این‌ها به دلیل نادانی است که در بین مردم بوجود آمد. در دوره امویان ریشه فتنه در جامعه بیشتر شد و مردم از آموزه‌های نبوی دور شدند. در امویان شمشیر و خشونت و حصر و زندان حرف اول را می‌زد.این مدرس خارج فقه اصول تأکید کرد: به جایی می‌رسیم که امام زین‌العابدین (ع) را به اسارت می‌برند و شامیان جشن می‌گیرند و موسی‌بن جعفر (ع) را به زندان می‌اندازند، اما جامعه در مقابل آن‌ها اعتراضی نمی‌کنند. اهل بیت (ع) غالبا بعد از کربلا اسیر هستند و در دوره امام باقر (ع) و امام صادق (ع) جامعه کمی بازتر می‌شود و این دو امام می‌توانند به تربیت شاگرد بپردازند و از همین طریق بود که پس از رحلت پیامبر (ص) مذهب جعفری شکل می‌گیرد. در عصر بنی عباس دوباره خفقان در جامعه شکل می‌گیرد و امام حسن عسگری (ع) حتی نمی‌تواند به زیارت برود. وقتی مردم در این حد به انزوا و دوری از اسلام روی آوردند عصر غیبت آغاز می‌شود چرا که مردم دیگر قدردان نعمت‌ها نبودند.دلیر یادآور شد: شکل‌گیری روحیه داعش در جامعه امروز ما به خاطر دوری از همین اصولی است که پیامبر (ص) به آن پایبند بود. انقلاب ما به خاطر احیای سیره پیامبر (ص) و امام علی (ع) رخ داد و اهدافی همچون مهربانی و اخوت را در آن دنبال می‌کردیم. وقتی ما از این اصول فاصله بگیریم خواه ناخواه خشونت در جامعه شکل می‌گیرد. ما اگر بتوانیم در جامعه امروز به خردمندی برسیم به دیانت نیز می‌رسیم. بین شریعت و عقلانیت ملازمه لازم است. گاهی عقل برخی مطالب را درک نمی‌کند و شریعت به کمک آن می‌آید و این دو یاری رسان هم هستند.وی یادآور شد: در مکتب‌هایی همچون مارکسیسم و لیبرالیسم عقلانیت حرف اول را می‌زد، ولی بعد آن‌ها به بن‌بست رسیدند؛ چون شریعت یاری‌رسان عقل است. شریعت نبوی این را می‌طلبد که عقل را نیز در کنار خود داشته باشد و این را باید بدانیم که دین اسلام و دین محمدی دین رحمت و عقلانیت است. ]]> فرهنگ Fri, 17 Nov 2017 19:42:41 GMT http://www.bloghnews.com/fa/doc/news/325264/۱۴-اصل-پیامبر-اسلام-ص-دوری-افراط-تفریط