BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> بلاغ نیوز - وزیر نفت: 13 پارک‌ پتروشیمی‌ برای جلوگیری از خام‌فروشی احداث می‌شود - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر نفت: 13 پارک‌ پتروشیمی‌ برای جلوگیری از خام‌فروشی احداث می‌شود

17 آبان 1401 ساعت 18:35

وزیر نفت با اشاره به برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات نیمه خام در قالب احداث پارک‌های پتروشیمیایی، گفت: این اقدام با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و در جهت اقتصاد مقاومتی، ارزآوری و اشتغال‌زایی صورت گرفته است.


به گزارش بلاغ، جواد اوجی اظهار کرد: برای احداث این پارک‌ها به ویژه نقاطی در نوار ساحلی خلیج‌فارس، دریای عمان و چهار استان شناسایی شده که از این ۲۹ مکان، تقریباً​ ۱۳ منطقه نهایی شده است. مطالعات آمایش سرزمینی و از بعد تأثیر زمین، تأمین خوراک و دانش فنی و تأسیسات زیرساختی جانبی، مهیا و مطالعات فنی اقتصادی آنها تکمیل شده است.

به گفته وی عمده این پارک‌ها در حوزه‌های کشاورزی، صنایع وابسته به آنها و همچنین صنایع بسته‌بندی، رنگ و رزین، صنایع خودرو، محصولات شوینده و حتی ساختمان‌‌سازی است.
وزیر نفت با بیان اینکه این پارک‌ها با سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس، استفاده از تسهیلات بانکی و مشارکت فعالان حوزه پتروشیمی تامین مالی شده است، گفت: عملیات اجرایی ۱۳ پارک در ۱۳ منطقه در چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به زودی شروع خواهد شد.

اوجی گفت: یکی از وظایف اصلی وزارت نفت، جلوگیری از خام‌فروشی و ورود به تکمیل زنجیره ارزش است که این موضوع هم در اسناد بالادستی و هم در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اعلام شده است. بر همین اساس در وزارت نفت برنامه‌های گسترده و منسجمی در جهت تحقق این هدف انجام شده است. احداث این پارک‌های پتروشیمیایی باهدف جلوگیری از خام‌فروشی و در جهت اقتصاد مقاومتی، ارزآوری بالا و اشتغال‌آفرینی برای بیش از ۲۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به جلسات وزارت نفت با معاون اول رئیس‌جمهوری و شرکت ملی صنایع پتروشیمی طی یک سال گذشته افزود: بیش از ۶۰ مجتمع پتروشیمی در کشور داریم که نزدیک به ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی آنها صادر می‌شوند که البته محصولات نیمه خام هستند و ۳۰ درصد از این محصولات در داخل استفاده می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت هم گفت: ویژگی‌ که برای پارک‌های پتروشیمی قائل هستیم مبتنی برای تکمیل زنجیره ارزش و خلق ثروت، اقتصاد مقاومتی با رویکرد آمایش سرزمینی، جلوگیری از خام‌فروشی، افزایش ظرفیت صادرات، اشتغال‌زایی و از همه مهم‌تر غلبه بر تحریم است.

هوشنگ فلاحتیان، درباره حجم سرمایه‌گذاری در پارک‌های پتروشیمی و محل تأمین منابع آن با بیان اینکه باید مرحله نخست احداث پارک‌های پتروشیمی در یک زمان‌بندی کوتاه و در همین دولت به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: برای مرحله نخست اجرای این طرح، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که مقرر شد از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ خلیج‌فارس) تأمین شود.


کد مطلب: 465915

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/465915/وزیر-نفت-13-پارک-پتروشیمی-جلوگیری-خام-فروشی-احداث-می-شود

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com