کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه سفر ظریف به قطر

عربستان دشمن مشترک ایران و قطر و فرصت بهبود وضعیت منطقه‌ای ایران

13 مهر 1396 ساعت 12:25

شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی نزدیک شدن قطر به ایران و برعکس داشتن دشمن مشترکی به نام عربستان است، عربستانی که یکی از شروط شکستن محاصره اقتصادی و سیاسی، قطع روابط دوحه با جمهوری اسلامی ایران است.


به گزارش بلاغ، چند روز گذشته خبر سفر محمدجواد ظرف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به قطر و عمان صورت گرفت، سفری که به نظر می‌رسد در آن درباره مسائل مهم بین‌المللی و خاورمیانه همانند یمن، عراق، سوریه و منطقه به گفت‌و‌‌گو پرداختند.

این سفر می‌تواند از آن جهت دارای اهمیت باشد که دوحه با آل سعود در مناسبات سیاسی به مشکل جدی برخورده است و چرخش به سوی ایران می‌تواند منفعتی چندجانبه برای هر دو کشور و منطقه داشته باشد.

با توجه به اینکه ایران از کشورهایی در منطقه بود که با وجود اختلاف‌نظرها به ویژه در حوزه منطقه و سوریه درخواست‌های قطر برای رفع تحریم‌ کشورهای عربی را پذیرفت می‌توان نزدیک شدن به قطر را برای پیاده کردن اهداف سیاست‌گذاری منطقه‌ای ایران قابل اهمیت دانست.

شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی نزدیک شدن قطر به ایران و بر عکس داشتن دشمن مشترکی به نام عربستان است، عربستانی که یکی از شروط شکستن محاصره اقتصادی و سیاسی قطع روابط دوحه با جمهوری اسلامی ایران است و در این زمینه قطر با توجه به ارتباط اقتصادی ایران و امارات این موضوع را به شدت نهی کرده است و معتقد است نباید در روابط دوجانبه کشوری از بیرون برای آنها تصمیم بگیرند.

در نگاهی دیگر حضور ظریف در قطر می‌تواند به منظور تنش‌های ایجاد شده در کردستان عراق باشد، کردستانی که به بهانه استقلال به دنبال پیاده‌سازی توطئه‌های رژیم صهیونیستی است و همکاری و هماهنگی قطر و ایران می‌تواند مانع از حصول برخی نتایج نامشخص باشد.

نکته مهمی که در رابطه با برخورد ایران و قطر با یکدیگر وجود دارد خشم عربستان سعودی است، عربستان در گردابی که خود برای قطر درست کرده بود گرفتار شده و نزدیکی ایران به دوحه بیش از پیش این رژیم را به ورطه نابودی می‌کشاند.

به عقیده نگارنده پیام دیگر این دیدار در شرایط حساس کنونی این است که کشورهای منطقه خلیج فارس باید وضعیت تفرقه و تنش کنونی را پشت سر بگذارند و در مسیر برقراری هماهنگی‌های منطقه‌ای واقع بینانه حرکت کنند.

این سفر در حالی صورت گرفته است که وزیر امور خارجه ایران اخیرا در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه «در جهان امروز، رسیدن به امنیت به قیمت ناامنی دیگران، امری غیرواقع بینانه و حتی پوچ است» به کشورهای منطقه پیشنهاد داد برای برقراری هماهنگی‌های منطقه‌ای «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» را تشکیل دهند؛ پیشنهادی بسیار سازنده و ثبات آفرین که نقشی مهم در جهت صلح و امنیت خلیج فارس دارد.
 
 
 


کد مطلب: 315985

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/315985/عربستان-دشمن-مشترک-ایران-قطر-فرصت-بهبود-وضعیت-منطقه-ای

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com