کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان در محمودآباد مطرح کرد

نظارت بر ۱۳ انتخابات کشور توسط دفتر نظارت شورای نگهبان محمودآباد

23 تير 1396 ساعت 17:37

مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان در محمودآباد از نظارت این دفتر بر 13 انتخابات برگزار شده در این شهرستان خبرداد.


به گزارش بلاغ، به نقل از آوای شمال، حجت الاسلام غلامرضا کاوه مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان در محمودآباد در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه امروز اظهار کرد: ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان قانون اساسی بوده و این شورا یکی از مهم‌ترین نهادی است که در قانون اساسی پیش بینی شده و به تعبیر مقام معظم رهبری از ارکان نظام وده و اصلی‌ترین رسالت آن صیانت از حقوق مردم می‌باشد.

وی افزود: اصول ۹۱ تا ۹۹ قانون اساسی وظایف شورای نگهبان را مشخص کرده و در اصل ۹۱ آمده به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها شورای نگهبان پیش بینی و تشکیل شد.

کاوه درباره ترکیب اعضای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ۶ نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز توسط رهبری معظم انتخاب می‌شوند و ۶ نفر دیگر از حقوقدان‌های مختلف در رشته‌های گوناگون حقوقی که با معرفی رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی با رای نمایندگان مجلس انتخاب خواهند شد.

این مسوول اهم وظایف شورای نگهبان را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱-وظیفه نظارت تقنینی یعنی عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع مقدس و قانون اساسی.

۲-وظیفه نظارت تفسیری یعنی تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان بر طبق اصل ۹۸ می‌باشد.

۳-وظیفه نظارت انتخاباتی یعنی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری،ریاست جمهوری،مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا و همه پرسی و مراجعه به آرای عمومی بر طبق اصل ۹۹ بر عهده شورای نگهبان است.

کاوه درباره وظیفه نظارت شورای نگهبان بر همه پرسی‌ها و انتخابات بیان کرد:یکی از وظایف مهم شورای نگهبان نظارت بر انتخابات و همه پرسی است و ستون و خیمه انتقلاب و بالاترین مقام رسمی کشور ولایت فقیه است و رهبری نظام باید توسط مجلس خبرگان کشف شود و به مردم معرفی گردد که این مجموعه بایستی توسط شورای نگهبان به مردم معرفی شوند.

وی ادامه داد: انتخابات مجلس بسیار مهم بوده و در ریاست جمهوری که بالاترین مقام اجرایی کشور انتخاب می‌شود و فوق‌العاده مهم است،تشخیص صلاحیت نامزدها و نظارت بر حسن انتخابات بر عهده این نهاد انقلابی است.

این مسوول تصریح کرد: اگر انتخابات خوب انجام نگیرد کشور دچار مشکل می‌شود و در انتخابات گاهی افرادی کاندید می‌شوند که حتی نمی‌توانند یک کارمند ساده باشند یا گاهی بدنام و بدسابقه هستند که بایستی این موارد توسط شورای نگهبان مشخص شود.

کاوه درباره چگونگی و تشکیل هیات نظارت شورای نگهبان اظهارکرد:امر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان را بر آن داشت تا مجموعه‌ای به عنوان هیات نظارت را تشکیل دهد و با توصیه اکید مقام معظم رهبری مبنی بر وجود نیروهای کارآمد و قوی و مطمئن در امر نظارت از سال ۱۳۷۹ دفاتر نظارت شورای نگهبان در استان‌ها و شهرستان‌های کشور تشکیل شد.

مسوول دفتر نظارت شورای نگهبان محمودآباد در پایان گفت: تاکنون بیش از ۱۳ انتخابات توسط این دفاتر مدیریت شد و در شهرستان هم از میان نیروهای مومن و کارآمد که اکثریت آنها از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس و خانواده‌های شاهد و ارزشی هستند انتخاب شدند و این مجموعه در قالب ناظر،ناظر مسوول و سرناظرین یا بازرسان در همه انتخابات وظیفه صیانت از آرای مردم را بر عهده دارند.


کد مطلب: 303315

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/303315/نظارت-۱۳-انتخابات-کشور-توسط-دفتر-شورای-نگهبان-محمودآباد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com