کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرماندار سیمرغ:

کتابخانه‌ها یکی از حوزه‌های تأثیر گزار در فرهنگ جامعه است/نباید وضعیت کتابخانه را محدود به نیم درصد شهرداری‌ها کرد

6 دی 1395 ساعت 22:35

فرماندار سیمرغ گفت: کتابخانه‌ها یکی از حوزه‌های تأثیرگذار در فرهنگ جامعه استان و شهرستان است و هرچه جامعه آگاه‌تر، عالم‌تر و مطلع‌تر داشته باشیم قطعاً فرهنگ غنی‌تر و پیشرفته‌تری خواهیم داشت.


به گزارش بلاغ به نقل از سیمرغ ما، فرج‌اله یداله‌پور امشب در جلسه انجمن کتاب‌خوانان عمومی این شهرستان اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب سال گذشته که توسط کتابخانه عمومی شهرستان انجام شد تشکیل انجمن خیران کتابخانه‌ساز بود که اقدام مفید و مثبتی است.


وی افزود: در حوزه کتابخانه عمومی مشکلاتی را داریم که نیازمند توجه به آنها است البته این مشکلات اختصاص به شهرستان ندارد و در سطح کشور و استان خود را نشان می‌دهد.


فرماندار سیمرغ یکی از مشکلات جدی در حوزه کتابخانه و کتاب‌خوانی را پایین بودن سرانه مطالعه در کشور دانست و گفت: سرانه مطالعه با وجود همه زحماتی که در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کشیده شد پایین است.


وی ادامه داد: دو دقیقه تا ۱۸ دقیقه مطالعه که در آمارها آمده زیبنده نظام جمهوری اسلامی با همه تأکیداتی که دین مقدس اسلام در رابطه با بحث علم، دانش و مطالعه دارد، نیست و نیاز به تلاش بیشتر در این حوزه است.


یداله‌پور با بیان اینکه سرانه فضای کتابخانه برای افراد جامعه بر اساس آمار و ارقام بسیار پایین است، تصریح کرد: در این حوزه هم نیاز به تلاش بیشتر در راستای تقویت و احداث کتابخانه است.


این مسؤول خاطرنشان کرد: بالا بودن قیمت کتاب‌ها از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است که باعث می‌شود برخی افراد نتوانند نسبت به خرید و تهیه کتاب اقدام نمایند.


فرماندار سیمرغ با اشاره به اینکه کتاب‌هایی که در کتابخانه وجود دارد عناوین محدودی دارد و پاسخگوی بسیاری از نیازها نیست و باید تدبیری درباره اندیشیده شود، گفت: پایین بودن و ناچیز بودن اعتبارات در حوزه کتابخانه‌ها از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است.


وی افزود: در سال ۹۵ در سرفصل فرهنگ و هنر رقمی برای کتابخانه پیش‌بینی‌نشده که این زیبنده نیست.


یداله‌پور با تأکید بر اینکه اگر به دنبال ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه هستیم باید به لحاظ مالی هم در این بخش هزینه کنیم و اعتبار اختصاص دهیم، اظهار کرد: ترویج فرهنگ مطالعه صرفاً در حد حرف شدنی نیست و نیاز به اقدام عملی در این حوزه است.


وی ادامه داد: در حوزه اعتبارات، اعتباراتی به حوزه کتابخانه‌ها اختصاص داده نمی‌شود و این پیگیری مسؤولان استانی و کتابخانه عمومی کشور را می‌طلبد.


فرماندار سیمرغ با بیان اینکه پایین بودن درجه کتابخانه از دیگر مشکلات این زمینه است، تصریح کرد: اعتبارات، حمایت و پشتیبانی اداره کل بر اساس درجه کتابخانه است که نیاز به توجه دارد که با ارتقا درجه امکانات و اعتبارات بیشتری در حوزه شهرستان جذب شود.


وی افزود: برای داشتن کتابخانه عمومی فعال نیاز به اقداماتی از سوی مجموعه مدیرت کتابخانه‌ها چه در استان و چه در شهرستان انجام شود.


یداله‌پور با اشاره به اینکه حضور فعال همه اعضا در جلسه کتابخانه عمومی انتظار می‌رود، اظهار کرد: تاثیرگزاری کتابخانه در حوزه فرهنگ که پایه همه فعالیت‌ها است، چرا که برای داشتن اقتصاد و اجتماع خوب باید به فرهنگ توجه کنیم.


وی ادامه داد: کتابخانه‌ها یکی از حوزه‌های تأثیرگذار در فرهنگ جامعه استان و شهرستان است و هرچه جامعه آگاه‌تر، عالم‌تر و مطلع‌تر داشته باشیم قطعاً فرهنگ غنی‌تر و پیشرفته‌تری خواهیم داشت.


فرماندار سیمرغ با بیان اینکه جلسات باید به شکل مستمر باشد، تأکید کرد: داشتن برنامه سالانه یکی از موضوعات مهم است که به مدیریت کتابخانه برمی‌گردد.


وی افزود: برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی باید راه‌کار داشته باشیم و فقط صرف وقت برای طرح موضوع مشکل‌گشا نیست.


یداله‌پور با اشاره به اینکه باید از همه ظرفیت‌ها برای تقویت کتابخانه‌ها استفاده کنیم، اظهار کرد: ظرفیت‌های زیادی در سطح شهرستان وجود دارد که باید آن‌ها را فعال کنیم تا اقدام مؤثری در این خصوص برای کتابخانه‌ها انجام شود.


فرماندار سیمرغ با بیان اینکه راه‌اندازی ایستگاه مطالعه و فعالیت کتابخانه‌های سیار در شهرستان می‌تواند مؤثر باشد، تصریح کرد: برخی از افراد نمی‌توانند از کتابخانه‌های داخل شهر استفاده کنند که در این حوزه اقداماتی باید انجام شود.


این مسؤول خاطرنشان کرد: نباید وضعیت کتابخانه را محدود به نیم درصد شهرداری‌ها کرده و باید از راهکارهای جایگزین برای تأمین منابع مالی کتابخانه‌های عمومی استفاده شود.


یداله‌پور با اشاره به اینکه سیمرغ، شهرستان ضعیفی است و مشارکت مردم در همه حوزه‌ها پایین است، اظهار کرد: عدم مشارکت مردم به خاطر ضعیف بودن بنیه مالی است چرا که تکیه‌گاه اصلی مردم شهرستان کشاورزی است و در طی دو سال اخیر دچار خسارت و آسیب‌هایی شده‌اند.


وی ادامه داد: از مسؤولان استانی و همه دستگاه‌های اجرایی خواستار توجه بیشتر به شهرستان نوپای سیمرغ هستیم.


فرماندار سیمرغ با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه‌های فرهنگی شهرستان غیرملموس و غیرمحسوس است و اگر این مقدار هم گفته نشود چیزی از آن باقی نمی‌ماند، تأکید کرد: مردم باید بدانند در حوزه فرهنگی چه‌کارهایی در حال انجام است، این فعالیت‌ها باید گفته شود و افکار عمومی باید بدانند.


وی افزود: فعالیت‌های فرهنگی مظلوم است و اگر بیان نشود مظلوم‌تر می‌شود، دلمان می‌خواهد فضای فرهنگی فضای بانشاط و پر سروصدایی باشد.


یداله‌پور با اشاره به اینکه هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب شود، تصریح کرد: فضای مجازی در خدمت کتابخانه قرار گیرد که این حوزه هم نیاز به کار دارد.


وی در پایان تأکید کرد: بین دستگاه‌های فرهنگی باید تعامل و ارتباط تنگاتنگی ایجاد شود تا فضای فرهنگی خود را بیشتر نشان دهد.


کد مطلب: 254802

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/254802/کتابخانه-ها-یکی-حوزه-های-تأثیر-گزار-فرهنگ-جامعه-نباید-وضعیت-کتابخانه-محدود-نیم-درصد-شهرداری-ها

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com